hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva synes du om å ri barbak? Er det farlig?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 Hva synes du om å ri barbak? Er det farlig?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 20

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 02/07/2003 :  23:52:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Ellbell: Som om jeg skulle sagt det selv! Mye av denne barbakkrefsen tror jeg kommer fra folk som enten ikke har god nok balanse, snille nok hester/ veloppdragne hester, eller rett og slett ikke TØR! Det er ikke noe mer farlig uten sal som med sal! salen gir bare falsk trygghet!

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 05/07/2003 :  20:57:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
(fortsettelse fra innlegget over)

..eller de med respekt for seg selv, og respekt for uforutsigbare hendelser (her er jeg).

Kommenterer ikke saken mer, da jeg har sagt mitt om barbakkridning føler jeg. Veldig enig med eligj og flere som uttaler seg veldig mot akuratt det punktet.

Forøvrig vil jeg nevne at en rideskole jeg kjenner til (autorisert tre stjerners rideskole og rideleir, altså med litt kvalitet. Blandt annet sikkerhet er med for å gi en rideskole en slik autoritet) forbyr all form for barbakkridning. Nå skal det sies at mye av grunnen er at forsikringen de har ikke dekker barbakkridning, men hvorfor tror dere egentlig det er slik? Bilforsikringer dekker ikke skader hvor fører ikke har lappen, hjemforsikring erstatter ikke sjålet sykkel hvis den ikke er låst. Selvfølgelig kan sykler stå ulåste uten å bli stålet, eller førere uten førerkort kan la være å krasje en bil. Men som mange vet så regnes forsikringspremier utifra sannsynlighet for at ulykke inntreffer, og kanskje nettopp dette er grunnen til at denne rideskolen blir forbudt barbakkridning av sitt forsikringsselskap?

--
spoff, (prøv min dressurquiz)
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 05/07/2003 :  23:04:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Akkurat dette med forsikringen er jo okay, da det sier seg selv at du ikke setter opp en fersk unge på 8 år uten sal på en frekk rideskoleponni! At det er farligere å ri barbakk er noe tull. Det skal være GØY å ha hest, det skal ikke være nødvendig å ha helt angst og slenge på seg selv div beskyttelse(feks sikkerhetsvest), og hesten div belegg osv osv for å ta en aldri så liten ridetur! For å si det sånn! Skal det være forbudt å ri barbakk burde det være forbudt å bruke div milde bitt, påbudt med martingal/thiedemandstøyle/gramanttøyler for du vet jo aaaaaldri hva hesten kan finne på!!! Barbakk er en kanon måte å forbedre seg selv som rytter, og å lære hesten vektridning. Men så klart, ikke ri mye barbakk på unghester da de er uferdige! Men men, alle får gjøre som de vil, men det er jo litt dumt når redselen for å kansje falle av å skrubbe opp et kne eller to skal ødelegge halve ridegleden!

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 05/07/2003 :  23:41:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg var av akkurat samme oppfatning som deg Stormy. Da jeg var mindre.. Ok. Jeg hadde sinnsykt god balanse den gang. Jeg jobbet sommer etter sommer på hesteutleie med verdens snilleste fjordinger. Vi rei opptil 5 timer barbakk hver dag. På tur. Med turister/kunder. Og ja.. Vi fikk bra balanse. Men hvor utrolig hårreisende uansvarlig jeg mener dette er den dag i dag. Både med tanke på meg og hestene. Og absolutt ovenfor kundene vi rei ut med. Takket være min flaks gikk dette bra. I løpet av disse sommerne gikk jeg lite i bakken, men de gangene jeg eller noen av de andre stalljentene som jobbet der som hadde akkuratt samme oppfatning som meg gikk i bakken kunne det "fint" ha blitt ganske så alvorlig. Husker spesielt en episode hvor hestene tok av på et jorde. Tre hester barbakk.. Tre sinnsykt snille og super late fjordinger. De skvatt ikke heller. De bare fikk det for seg at de ville ha litt liv (noe de aldri ellers gjorde).

Husker min hest lå som nummer to, bukkende og ukontrollerbar. Hesten forran sparket mot min hest fordi den var for nære, men jeg fikk ikke stoppet min hest. Vi skulle stoppe i enden av jordet, men det fikk vi ikke til. Så da bar det i galopp og etterhvert full fart i trav, tre hester på rad, og under kvister. Jaja.. Heldigvis var dette en tur med tre av stalljentene (ingen kunder), men fy faan så psykt jeg mener dette er den dag i dag. Og takk for at vi ikke møtte på noen turgåere på den trange turstien det bar etter at vi skulle ha stoppa. Jeg mener jeg var veldig nær en ulykke. Og med hesten forran som sparket etter min hest, og med hesten som lå bak meg igjen som var like nær min hest som min hest var hesten forran så kan det godt tenkes at uhellet kunne vært mere enn bare et stygt fall. At du har mer kraft til å stoppe en hest, eller styre unna med stigbøyler er iallfall min erfaring.

Å ri barbakk å være "kul" på den måten tror jeg er mange ungjenters måte å sprenge grenser og oppnå status på. Slik oppfattet jeg det da jeg var mindre, og joda.. Det var råkult å ri barbakk! Men den dag i dag setter jeg meg aldri opp på en hest barbakk igjen. Iallfall ikke hvis jeg skal utenfor ridebanen eller ridehusets fire vegger. Jeg vet godt hvordan det kunne gått med disse super snille fjordingene vi rei, til tross for at vi alle tre var "verdensmestere" til å ri. Den dag i dag har jeg lært såpass, at det vet jeg nå at jeg ikke er. Og desverre må mange gjennom akkurat samme lærepenge som meg for å forstå det. Og det er innmari trist siden ikke alle vil komme gjennom den prosessen med kun små skrubbsår som jeg slapp unna med.

Men man gjør som man vil.. Hvis barbakridning og annet uforsvarlig hestehold (tenker da uforsvarlig med tanke på sikkerhet) er eneste måten å ha det gøy med hest på så mangler man endel fantasi og veldig mye erfaring. Men det kommer! Får bare håpe man kan slippe unna med kun nesten ulykker.

--
Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 06/07/2003 :  00:43:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
For det første: Spoff, jeg er 110% enig med deg!

Stormy: Du skriver at det skal være gøy å ha hest. Selvfølgelig skal det være gøy å ha hest! Hvorfor skal vi ellers drive med hest? Men hvis du mener at man ikke kan ha det gøy hvis man tar på seg sikkerhetsvest, og bruker belegg og diverse på hesten, så må jeg si jeg blir litt usikker på hva slags oppfatning noen mennesker her inne har. Jeg rir ikke med sikkerhetsvest selv, men jeg synes det er FLOTT at ponnirytterene våre rir med det på store stevner. DE går foran som gode eksempler! Å galoppere ut på tur, barbak, og i tillegg uten noen form for beskyttelse, det synes jeg er direkte teit. Men alle får gjøre som de vil med sitt eget liv.
Jeg tar aldri hesten min ut fra stallen uten belegg. Den bruker belegg i paddocken, og uansett hvilken måte jeg rir på. Det er fordi jeg VET hvor fort ulykker kan skje. Det samme gjelder sikkerhetsvest. Den ligger i skapet mitt, og jeg skulle kanskje vært flinkere til å bruke den. Okey, litt utenfor temaet dette da, men det har jo med sikkerhet å gjøre.

Hvis jeg en gang i mellom rir barbak, så er det KUN på skritteturer. Noen ganger rir jeg også dressur barbak fordi det forbedrer balansen. Men da holder jeg meg på ridebanen. I tillegg har jeg en meget uerfaren unghest som man ikke skal ri barbak på.
Det er så greit å påstå at ridning uten sal er like farlig som ridning med sal. Men hvis man vrir hjernen sin litt, så skjønner man at dette ikke er teknisk mulig. Et eksempel: Man rir på tur MED sal, og hesten blir skremt. Hva skjer? Jo, i de aller fleste tilfellene vil hesten ta et sprang til siden, og kanskje løpe noen meter, eller enda verre, ta ut med rytteren. Hester som tar ut på denne måten springer som regel ikke rett fram, og de holder seg vel ikke på de aller beste ridestiene alltid. Da har man heldigvis salen. Man har stigbøylene, og man har MYE bedre balanse enn ved barbakridning. Hvis man skulle være så uheldig å falle av med sal, så bruker vel de fleste sikkerhetsstigbøyler, og da blir man ikke hengende etter hesten.
MEN, hva vil skje hvis man rir barbak? Hesten tar kanskje et byks og stikker av. Rytteren triller av og slår seg kanskje i noen tilfeller. Og i tillegg har man en hest som er løpsk, og som kan skade andre mennesker. Det er det verste. Man får gjøre hva man vil selv, men når andre mennesker er i fare, eller hvis hesten står i fare for å skade seg selv, da bør man tenke seg litt om.
For det hjelper IKKE å si at hesten min stikker ikke ut, for den har sett en kanin før. Og den har sikkert sett en bil før også. Og en elg. Det har min hest også. Men hester er ikke så heldig at de har den evnen at de kan kjenne igjen ting i andre situasjoner enn i de situasjonene de har sett "tingen". Det kan vi mennesker, heldigvis. Hvis elgen krysser veien på et annet sted enn den gjorde sist gang, vil hesten mest sannsynlig reagere. Hvis kaninen hopper over stien rett foran deg når det er litt mørkere enn det var sist gang, vil hesten også mest sannsynlig bli redd. For den kan ikke tenke "Å, det er jo bare en elg, jeg husker jo åssen de ser ut nå". For de klarer ikke å se nye ting på den måten. Er lastebilen litt større og mer bråkete enn sist, vil ofte hester reagere på det. INGEN HESTER ER 100% TRYGGE! Og det kan INGEN lure meg til å tro en gang..alle med litt fornuft skjønner at en hest kan skvette når som helst.

Så å forsvare sin barbakridning ved å si at man får bedre balanse, og at hesten min er trygg uansett, det vitner bare om uvitenhet. Man bør tenke litt lenger enn å bare gjøre alt som er "morsomt". Kanskje noen her synes det er topp å leke med livet, men det synes ikke jeg. Jeg viser ansvar for meg selv, andre mennesker, og ikke minst, HESTEN MIN. Så..ri gjerne barbak, men hold dere på ridebanen, eller skritt rolige turer i nærheten av stallen. Ikke fres av gårde på jordene uten hverken tøyler eller sal, og lat som dere er overjordiske. Når ulykken er ute, så vil dere fort merke at man ikke er det. Noen skjønner ikke hva sikkerhet og ansvar er før den dagen man sitter i rullestol og er lam fra livet og ned. Heldigvis ser jeg det er noen her inne som er litt smartere enn som så. Jeg håper resten vil tenke seg litt om også.. JEG vil hvertfall ikke havne i rullestol, og sitte der resten av livet!

Gå til toppen av siden

Prospect
» VIP

Norway

Skrevet - 06/07/2003 :  01:05:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideProspect  Svar med kopi av melding
Hei, jeg er enig med både Spoff og Anette.

Jeg har selv vært i den perioden da jeg bare buste i skogen i full galopp barbakk, ja til å me uten ridehjelm, jeg var veldig uforsiktig av meg hoppet 80cm barbakk og uten hjelm rei på hoved veien barbakk og uten hjelm, men til å me en hest som ikke var trafikksikker, så jeg har testen granser, utrolig nok er jeg like hel!!
Så vel, alle ryttere kommer inn i en periode da de vill selv teste sine grenser med ponnien sin eller hesten, jeg selv når jeg holdt på med alt det derre dumme, så rei jeg en høy Dansk Varmblod, som var veldig tynn, så det var en stor risiko.
men det er dumt at alle villl prøve å gjøre detta, for det ender med at det kommer en ulykke, dumt at ulykken må inntreffe først, føre noen forstår noe, men, men.

Klem Prospect

Pia
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 06/07/2003 :  01:10:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er enig i at man ikke skal overdramatisere og bli hysteriske, for da man man like godt la vær å ri. Men man kan ikke late som at ting ikke er farlig fordi at folk da ikke tør å gjøre de tingene!! En god rytter blir man først når man

1) Innser hvilken risikoidrett man faktisk driver med
2) Velger å drive med den allikevel
3) Lærer seg hvordan drive en risikoidrett på en relativt trygg måte.

Stormy og alle dere andre som argumenterer for å ri full guffe på tur i skogen, gjerne barbak osv.: Fakta er at det SKJER ulykker på denne måten, uansett hvor trygt dere innbiller dere at det er. Sånn er det bare. Og la oss godta da, at Stormy faktisk sitter like godt, kanskje bedre, på hesten uten sal. Dette gjelder de ALLER FÆRRESTE ryttere, det er jeg absolutt overbevist om. Og det er jo det man må forholde seg til. Ikke en fullstendig urealistisk virkelighet hvor alle ryttere sitter som støpt på hesten hvis den bukker eller kaster seg rundt 180 grader.

Veldig typisk ulykke er faktisk 12-13åring på tur i skogen barbak. Jeg har hørt om flere, blant annet en jente jeg kjenner som slo ut en tann på den måten. Hun slapp jo igrunnen ganske billig. Det skjer også andre typer ulykker, men det betyr vel ikke at man bare skal si "jaja, siden man kan skade seg på andre måter også, så driter vi i denne risikoen".

Heldigvis, så går ting oftest bra. Spoff har gitt ganske mange eksempler på ting som oftest går bra. Jeg har for eksempel tryna med hest på is på dårlige brodder og havna under hesten som sprella som bambi på isen. Noe som heldigvis gikk bra. Jeg har blitt kasta av hest på tur i trafikert område. Det gikk også heldigvis bra. Problemet er bare at i de tilfellene det ikke går bra med hest, går det ofte VELDIG DÅRLIG. Og hvert enkelt tilfelle av ulykke med hest som går veldig dårlig, skader hele sportens omdømme, særlig når forbipassernde nesten, eller helt, blir løpt ned av løpske hester på vei hjem, eller når ustyrlige hester kolliderer nesten, eller helt, med biler.

Å drive en idrett uten å ha et realistisk bilde av risikoen ved idretten, er uholdbart. Man kan ikke late som om risikoen er lavere enn den er for å rekruttere. Da får man i alle fall ikke rekruttert de riktige rytterne.
Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 06/07/2003 :  15:23:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Enig eligj!

Forresten, jeg hørte om noe som skremte meg litt i dag. For noen dager siden var en jente ute og red på tur med hesten sin, ikke så altfor langt unna her. Hun red barbak, og verst av alt, uten hjelm. Hesten fikk panikk for noe, og jenta ligger nå med brudd på hodeskallen i respirator på Ullevål sykehus.

Jeg sier ikke at dette IKKE hadde skjedd hvis jenta red med sal, for man kan falle av med sal også. MEN sjansen ER større når man rir barbak, og det enten vi liker det eller ei..

Så bruk sunn fornuft, og ikke utsett deg for større risikoer enn nødvendig!

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 06/07/2003 :  21:24:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Til alle dere, spoff, anette, prospect og eligj! Det jeg mener med gøy er ikke å overdramatisere ting og tang!!! Hvorfor bruker folk feks beinbeskyttere på hester som ikke trenger det?(nå tenker jeg ikke på sprang, der trengs det ja) De fleste hester med god kroppsbygning og ingen skavanker trenger det ikke, og da blir beinbeskytterene overflødige, og unødvendige! Da er det bare å putte unødvendig dritt på hesten, den er ikke laget av krystall!!! Barbakk er ikke så farlig som alle dere vil ha det til, som jeg sa, har du god nok balanse, og en veloppdragen hest, er det som regel ikke noe problem! Men så klart! Ulykkene kan skje, for all del, men det kan de også med SAL!!! Du detter ikke noe fortere av barbakk enn med sal, da bør du virkelig jobbe på balansen din! Jeg raser dessuten ikke rundt i skogen, men på åpne jorder sjekket for hull o.l. At hestene til spoff løp ut er sånn som kan skje både med og uten sal, det er ikke noe mindre farlig! Vær så god, kall meg uansvarlig, men jeg har faktisk ridd så mangen hester og hatt mange fall som har gitt meg det synet jeg har! Barbakk er konge, folk har bare blitt mye mer pysete! Det er ikke, som sagt hundre ganger, noe mer farlig uten sal. Salen har helt tydelig gitt dere falsk trygghet! JEg har hatt flere stygge nestenulykker med sal enn uten sal, har blitt dradd etter stigbøylene o.l. Men men, hver sin lyst sier nå jeg!

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 06/07/2003 :  21:49:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg har også ridd så mange hester og så mange ganger barbak at jeg vet at dette gjør jeg "aldri" igjen. Iallfall ikke på tur. Dessuten har jeg fått et annet syn på hva som er gøy når man rir på bane, så det skjer neppe på bane heller.

Forøvrig hadde jeg og de jeg rei på tur sammen med (på verdens snilleste fjordinger) klart å kontrollere hestene våre bedre om vi rei med sal på den turen jeg nevnte. Nettopp pga grepet du får rundt hesten med sal og "styrken" stigbøylene gir. Ene og alene hadde jeg ikke klart å stoppe min hest. Men jeg ville klart å sakte ned farten. Og det ville hesten både forran og bak meg også klart. Og vi hadde neppe fortsatt i full galopp gjennom skogen på enden av jordet.

Hvis man skal ri barbak av den grunn at det "vanligvis ikke skjer noe", så skjønner jeg ikke at folk gidder å bruke tid og penger på å kjøpe lås og låse sykkelen. Eller spytte ut 1000vis av kroner for å skaffe seg lappen. Ri med hjelm. For meg blir dette for dumt.. Jeg kjører bil med lappen (fordi det er påbudt. Og fordi det gir meg bein å stå på om ulykken er ute), låser sykkelen (fordi det hadde vært kjipt å miste den), rir med hjelm (fordi jeg kan dette av), rir med sal (fordi det gir meg en ekstra trygghet), rir gjerne med belegg (fordi det er en billig forsikring om hesten skulle tråkke seg), rir ofte med sikkerhetsbøyler (jeg kan falle av, selv med sal). Osv..

Igrunn ikke så mye mer å diskutere. Bare så synd at noen må oppleve ulykken selv eller være veldig nær før de får en lærepenge. Som sagt.. Selv er jeg utrolig glad jeg slapp unna med et par skrekk opplevelser hvor kun tankene fortalte meg hva som kunne ha skjedd. Å oppleve dem selv slapp iallfall jeg. Og jeg tror flere kunne unngått ulykker som faktisk inntreffer ved å ta en del forhåndsregler fra start. Det gjelder ikke bare barbakridning, men også andre sikkerhetsmomenter innen ridningen.

--
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 06/07/2003 :  22:15:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Spoff: Som sagt har jeg hatt mange skrekkopplevelser med sal, og også uten. Jeg har også skrevet i et tidligere innlegg at har du den rette teknikken så har du lettere for å kontrollere en hest uten sal. Hest som stikker: Hva gjør folk flest da om de rir uten sal??? jo, de KLAMRER seg fast med lår, legger og hæler, og hvilke signaler gir det til hesten??? JO, LØP FORTERE, samtidig som den blir dradd i munnen, og da blir den redd og frustrert for den vet ikke hva den skal gjøre, og da LØPER den iallefall!

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 06/07/2003 :  23:03:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Du har enten en veldig unik ridestil som gjør at du rir mer sikkert barbak enn med sal, eller så er du innmari glad i å kverrulere. Eventuelt du har en veldig dårlig tilpasset sal til hestene du rir, som gjør at salen rett og slett er udugelig. Da må den være ille..

Dersom alle ryttere som virkelig kan ri rir bedre og mer kontrollert uten sal så synes jeg det er veldig rart at all ridesport foregår med sal.

--
Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 06/07/2003 :  23:38:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Hehe, riktig spoff, riktig!

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 06/07/2003 :  23:52:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Salen min passer faktisk ikke så godt lengre, derfor bruker jeg den ikke for øyeblikket! Nei, jeg er ikke kverulerende, men jeg føler selv jeg rir best uten sal, da jeg lærte å ri for det meste uten sal, og det er jeg idag meget glad for! Dere får tro hva dere vil, men men, jeg skal ikke høre at dere ikke tror meg fordi dere ikke greier å ri uten sal. Men det er jo hver sin smak selvfølgelig, det som er er at det ikke er verre å ri uten sal en med sal om du kan ri barbak på en noenlunde forsvarlig måte!

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 07/07/2003 :  00:25:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Vel..å påstå at vi er motstandere av barbakridning fordi vi ikke GREIER å ri barbak, blir for dumt. Jeg klarer helt fint å ri barbak, ingen problemer med det. MEN jeg rir kun barbak på banen. Og det for å ivareta sikkerheten.

Jeg hadde også en periode i livet hvor jeg var litt mer useriøs av meg, og freste rundt barbak på jordene. Når jeg tenker tilbake på det i dag, synes jeg det er utrolig at alt har gått så bra.

For som spoff sier, hvis man sitter så mye bedre på hesten når man rir barbak, hvorfor foregår da alle ridegrener med sal? Skulle likt å sett WC-rytterne i sprang hoppe 1.60 m baner barbak. Jaja..nok om det.

Min mening er at barbak er helt greit, bare man ikke er så dum at man stoler fullt og helt på at hesten ikke blir skremt og stikker av. Da er man naiv. Hester har et fluktinstinkt, og tenker ikke på oss som sitter oppå når de blir redde.

Men, vil man ri barbak, så vær så god. Det er bare så dumt at det må nesten-ulykker til, eller i verste fall, alvorlige ulykker til før noen skjønner alvoret i det de driver med. Tror for eksempel ikke hun jenta jeg skrev om over her kommer til å ri barbak uten hjelm mer. Hvis hun noen gang kommer til å ri igjen da..

Gå til toppen av siden
Side: av 20 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.