hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva synes du om å ri barbak? Er det farlig?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 Hva synes du om å ri barbak? Er det farlig?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 20

Braga

Norway

Skrevet - 26/04/2003 :  20:41:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke sagt at jeg alltid rir med sal. Pleier nesten aldri å ri med sal på våren/sommeren, fordi hestene jeg har på fôr nærmer seg følling da, og da liker jeg å ri uten sal siden de er ganske store og tunge. Men jeg tror at det er bedre for hesten å bli ridd med sal, hvis den blir ridd ofte. Men det er det jeg tror og mener, og det er ikke sikkert at jeg har rett.

Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 24/05/2003 :  13:43:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Heisann!

Jeg snakka med en gammel heste-mann for en stund siden, og jeg spurte han hva som var best av og ri barbak og å ri med sal.
Hans svar var slik:
For hestens rygg var det best med sal, da ble rytterens vekt fordelt utover ryggen.
Men det skadet jo ikke å ri uten sal av og til da.
Har du en hest som du vet vil prøve å kaste deg av, så skal du ri uten sal, da vil du ikke kunne henge deg fast i salen, hvis den prøver.

Dette er for så hvidt noe jeg er enig i.

Gå til toppen av siden

hestejens

Skrevet - 04/06/2003 :  23:03:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.
Har fulgt litt med i debatten om barbak-ridning. Jeg er mann - ikke helt ung lenger, men rir stadig, både barbak og med sal. Her er mange aspekter, faremomenter, komfort, og skråsikre meninger om hva som er bra eller skadelig for hesten, etc. Jeg skal la det meste av dette ligge, men konsentrere meg om hvorfor vi i det hele tatt føler oss tiltrukket av disse vakre dyrene og de følelser og utfordringer de gir oss.

Ja egentlig kan jeg ikke svare eksakt hvorfor, men jeg bare vet at av og til banker mitt hjerte ekstra kraftig når jeg nærmer meg en hest. Har hatt det slik siden jeg var liten gutt. Etter at jeg lærte å ri i København for lenge siden - og fulgt det opp sporadisk gjennom mange år, er det barbak-ridning som har gitt meg de største gleder. Nå, ikke alltid da. Er hesten spiss og kantete foretrekker jeg naturligvis sal - likeledes om den er uberegnelig og skvetten. Langt bedre kontroll med sal/stigbøyler.

Men er hesten av rolig gemytt og har denne myke og runde ryggen som bar inviterer til å ri barbak, så gjør jeg det om det ellers er mulig. Jeg rir for det meste i skritt ute i skogen, da jeg tenker mye på sikkerheten, men tillater meg gallopp når jeg er i trygge omgivelser - i paddoken, etc. Trav kan være slitsomt.

Det er simpelthen bare deilig å "klatre opp" på en varm hesterygg å skritte ut i skogen. Har til tider blitt så våt av svette at jeg nesten har sklidd av! Men tar man det med ro er sjansene små for at noe skal skje. Ærlig talt: Jeg tror ikke man kan komme den totale naturopplevelse nærmere enn dette!

Ri barbak folkens, men med vett!!

Hestejens

Gå til toppen av siden

Santanas Cheyenne

Norway

Skrevet - 05/06/2003 :  14:47:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSantanas Cheyenne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSantanas Cheyenne  Svar med kopi av melding
Godt skrevet Spoff!!! Det var innlegget jeg hadde tenkt å skrive det der hehe.
Du har helt rett!!! :o)
Gå til toppen av siden

Faxilover

Skrevet - 23/06/2003 :  21:55:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann!

"Hva mener du om barbakridning?"

Jeg synes i utgangspunktet ikke noe om barbakridning.Rir sjelden barbak selv,fordi hesten min ikke er så fin å ri barbak(veldig lett å falle av)og dessuten skvetten,og fordi jeg har for dårlig balanse til det.På tur synes jeg ikke det burde forekomme i det hele tatt,siden det medfører økt risiko for å falle av hvis noe skulle skje.
Jeg tror ellers ikke at barbakridning er sundt for hesteryggen.Det er en grunn til at vi har salen,og det er fordi den fordeler rytterens vekt over et større område av hesteryggen.Jeg tror imidlertid ikke at det er skadelig at en rytter med meget god balanse rir en godt muskelsatt og velgående hest en liten stund en sjelden gang.

"Burde en ri barbak mer?"

Spør du meg,nei!

"Er barbakridning bra for rytters balanse"

Ja,DET er det uten tvil,men på bekostning av hestens helse og velbefinnende!

"og det mest naturlige for hesten?"

Er ridning naturlig for hesten?...

"Burde en ri barbak mest mulig?"

Nei,minst mulig!

"Kan hesten få vondt i ryggen av barbakridning?"

Det er jeg overbevist om!

"Er det sikkerhetsmessig farlig for rytter å ri barbak?"

Ja,for risikoen for å falle av ER større!

"Burde en unngå å ri barbak på tur?"

Ja,for å unngå eventuell skade på hesten eller andre uskyldige hvis noe skulle inntreffe!

"Rir vi med sal bare fordi det gjør det enklest for oss som ryttere?"

Nei,ikke jeg iallfall!

Vennlig hilsen Heidi
Gå til toppen av siden

Mystery

Norway

Skrevet - 25/06/2003 :  23:12:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei

Vil bare dele min erfaring med barbakridning. Dette skjedde for en del år siden, da jeg var 13 - 14 år gammel. Jeg og en venninne reiste på skrittetur med hver vår hest, en nordlandshest og en islandshest, på en slags skogsvei. Det var ingen trafikk på denne veien, så vi bestemte oss for at vi ville ri uten sal. Begge hestene var 100% trafikksikre, men vi tok alltid visse forhåndsregler likevel. Begge hestene var også veldig rolige og greie. Vi hadde begge ridd i mange år og kjente hestene godt, så vi følte at vi hadde kontroll.

Men da vi hadde ridd et lite stykke, løp plutselig hesten min ut! Uten at vi visste det hadde hunden til venninnen min sneket seg med og kom løpende i full fart etter oss. Hesten ble kjempeskremt, fordi han plutselig fikk øye på den.Jeg hadde ingen kontroll siden det skjedde så brått og han var ganske sterk. Men jeg hadde klart å holde han igjen før, og hvis jeg hadde hatt sal på ville jeg garantert ha klart det for da kunne jeg brukt stigbøylene til å støtte meg i. Det eneste jeg klarte å konsentrere meg om var å holde meg på hesten. Da vi kom til en bakke topp med et veikryss, var jeg sikker på at hesten ville løpe den veien vi normalt red, men uheldigvis gjorde han ikke det denne dagen, noe jeg ikke var forberedt på. Så jeg fløy over hodet på han, og landet med hodet først i grusen. Husker ikke mer om hva som skjedde før jeg satt i bilen på vei til legevakten. Fikk en kraftig hjernerystelse og en masse skrubbsår. Hadde jeg hatt sal med stigbøyler ville jeg garantert ha klart å holde meg i salen!!

Har sluttet å ri barbak utenfor stallområdet etter denne hendelsen. Føler meg rett og slett ikke trygg uten sal. Synes man skal tenke nøye over hvor man rir og kjenne hesten veldig godt før man eventuelt skal ri uten sal. Man har mindre kontroll, selv om ikke alle vil innrømme det...
Gå til toppen av siden

Prospect
» VIP

Norway

Skrevet - 27/06/2003 :  16:06:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideProspect  Svar med kopi av melding
Hei!
jeg syns da ikke at vi skal slutte med å ri barbak, selvom det kan inntreffe at hesten vil løpe ut med deg og at du uheldighvis skal dette av, selvfølgelig har man mere kontroll over hesten med sal, men uansett ingen hest er 100% rolige, alle hestene har instinktet i seg og det er å flykte hvis noe skulle oppstå som farlig, alle vil jo da ta uansett en risiko når man både rir på tur, bane med sal og uten sal, det er noe vi har bestemt oss for, har vi begynt med hest må vi regne med at uhell kan inntreffe oss alle, det er mange som påstår at sin egen hest er 110% rolig og skvetter aldri av noe og løper aldri ut, men en gang vil det nok skje, ingen hest er 100% til å stole på, nå kom jeg litt ut av barbaken, men det jeg prøver å si, er at de som liker å ri barbak på tur så la dem få gjøre det, de har selv bestemt å stole på hesten sin, og jeg håper da på at de har tenkt på om de har sånn sirka kontroll over hesten hvis noe skulle skje!
Jeg selv har kanskje testet grensene for mye, jeg har galoppert i full fart i skogen på en fin vei altså, barbak og hesten var 1.65høy og tynn, men henne stolte jeg veldig mye på, men jeg viste også at hun var en type somm skvatt mye, hun har kastet meg av før og hun har løpt ut med meg før, men jeg skjenner med en gang når jeg burde roe henne ned og når jeg kan løpe, har også hoppet mye med henne barbak, mange skriver her inne at hesten vil få vondt i ryggen, det jeg ALLTID gjør føre jeg rir, både barbak og med sal, er å sjekke ryggen, om den ømmer på noe hvis, heldighvis har da ikke den ømmet før eller nå, men jeg har vært borti en del hester som har ømmet etter salen også, selvom salen passer til hesten, men det er bare rett å slett hestens rygg som ikke er sterk!

Jeg vil bare si, fortsett å ri barbak, hvis du vet at hesten ikke vil få noe vondt av det, dere begge skal trives med dere gjør!!
Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 28/06/2003 :  09:51:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
For mye barbak ridning er ikke bra for hesten. Salen brukes for aa fordele vekten over ryggen til hesten. Om du tar av salen og hopper opp, ligger vekten konsentert over ett punkt. Desverre er det ogsaa slik at de som rir barbak ofte tenker paa det som "slapp av tid", og hesten slipper aa gaa paa tooylen. Naar hesten ikke gaar paa tooylen, sitter du rett inn i skjellettet paa hesten. Dette er ille nok med sal, men naar all vekten er paa det punktet, sier det seg selv at hesten kan ta skade av det. Kanskje ikke der og da, men etter som hesten blir eldre og skjoorere, vil det synes, ikke bare i ryggen, men ogsaa i beina.

Paa en stall jeg red paa mange aar siden, var det ei jente som alltid red barbak fordi hun synes det var bortkastet med penger aa ri uten sal. Men saa besookte jeg stallen igjen i sommer, og da hadde hesten mange oomme punkter paa ryggen som kunne vaert unngaatt om hesten hadde hatt sal, eller ihvertfall blitt ridd i riktig form.

Ett annet tilfelle jeg kjenner til: Det var en rideskole hest som ble kun brukt til nybegynnere/terapi ridning. Her gikk han stort sett bare uten sal (eller med gjort), og trasket rundt i ring med nybegynnere paa ryggen. Hesten led av mange belastningsskder i beina og ryggen, og ble til slutt halt og ubrukelig i rideskolen. Trist nok ble den avlivet. Her var det nok flere ting som fororsaket skadene, men man kan ikke utelukke at barbak ridningen hadde en effekt).

Jeg har ogsaa sette mange hester som "knekker sammen" i ryggen i det noen hopper opp uten sal...

Greit nok, disse tilfellene er de eneste jeg vet om, og de var tilfeller der hestene KUN ble ridd barbak og i daarlig form.

Min regel er ihvertfall at om du skal ri barbak, boor du ri max en gang i uken barbak, og helst bare smaa turer. Og naar du rir barbak, boor du ihvertfall ri i en form der ryggen kommer opp, slik at du sitter paa musklene. Ellers boor man bruke rampe av noe slag for aa komme opp. Jeg har sett alt for mange som "tar fart" og deiser oppaa. Det gjoor vi ikke med sal, og det er ingen grunn til aa gjoore det uten heller...

Om det er trygt aa ri barbak eller ikke... hmm... vel det er riktig at vi som driver med hest maa taale noen knall og fall, men det er vel ikke noodvendig aa utsette oss for unoodvendige skader heller... Dette er vel opp til hver individ. For det foorste boor du iallefall kjenne hesten. Regner naa med at de fleste har hestevett til aa ikke fly ut barbak i skogen paa en uberegnelig hest! Ellers boor du ikke ri alene barbak(vel, egentlig boor du ikke ri alene paa tur uansett!)

Selv rir jeg barbak, men jeg tar visse forhaandsregler:Jeg har kjent hesten min i rundt ett halvt aar, og omskolert han selv. Kjenner han veldig godt, og vet akkurat hva han er redd for og ikke er redd for. Naar jeg rir barbak, lar jeg alltid noen i stallen faa vite at jeg rir ut. Jeg rir kun barbak etter en treningsookt for aa roe ned hesten, for da har hesten lite energi til aa sprette rundt, og jeg vet hvordan humoor han er i den dagen. Jeg rir rundt 15-20min turer, kun i skritt og rolig trav. Jeg rir alltid med hjelm(det gjoor jeg ALLTID uansett;)), og holder meg kun innenfor stallomsraade(Vi staar paa en stall med rundt 200hester, saa stallomraade er stortnok til aa ri paa;)), for da vet jeg at vi alltid har hester rundt oss i tilfelle. Og er jeg det minste usikker, hopper jeg alltid av og leier, for magefoolelsen har ofte rett, dessuten er det lett for hesten aa bli usikker gjennom deg. Vi rir alltid i en form der jeg sitter paa musklene, og max en gang i uka.

Ja, greit nok, hesten min bukker og spretter ofte paa trening, men jeg VET hvorfor hesten gjoor det. For eksempel om han bukker seg over i galopp som en protest, unngaar jeg aa galoppere. Han skvetter av andre hester som kommer mot han i trav eller galopp, men kun om han selv er i trav eller galopp. Derfor passerer jeg alltid andre hester i skritt(Noe jeg synes ANDRE BURDE GJOORE UANSETT...kremt...) Skjoonner?
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 28/06/2003 :  21:10:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
BARBAKRIDNING ER AKKURAT LIKE LITE FARLIG SOM RIDNING MED SAL! Det eneste er at rytteren skal være trent litt med balansen og sånt... Jeg red bare barbak i to år på en ponny jeg hadde på for, og den var det aldri blitt brukt sal på... Den er da helt fin i ryggen! Men hester med dårlig rygg vil kansje ikke tåle det! Husk at i en sal har du feks det at du kan bli hengende fast i stigbøylen o. I en stocksaddle sitter du så fast at om hesten skulle stupe sitter du enda på hesten. Det er, syns jeg, best å ri uten sal. Hesten min har ikke noe imot det, og ikke noen andre hester jeg vet om heller... Jeg syns virkelig at dere som er såååå imot barbakridning skal prøve det skikkelig ut selv, eller lære dere å ri barbak, for om feks hestene deres er vanskelige uten sal, kansje det er noe galt med din måte å sitte på? Må jo innrømme at jeg har da ridd barbak på alt fra shettis til islandshest til heit varmblodstraver, som har vært skvetne, men jeg har da klart meg fint! Ogf det kan de fleste andre og, bare de lærer å sitte på en måte som er behagelig for hesten...

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 29/06/2003 :  00:10:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Stormy: Tror du virkelig på det du selv sier?? Eller sier du det bare for å rettferdiggjøre ting du gjør på din rideskole?

Punkt en: Du sier at man må være trent med balanse og sånt. Hvorfor det? Grunnen til det, må jo være at det er lettere å skli av en hest uten sal enn en hest med sal? Hesteryggen er glattere enn en sal, den er rundere enn en sal, og man har på mange hester lite å holde i. Noen ryttere har antagelig så god balanse at de sitter like godt på en hest uten sal som med. Ryttere som har ridd hester med og uten sal siden de var 3 år, hver dag i mange timer for eksempel. Hvor mange av oss vanlige ryttere er så godt vant på hesteryggen? Nesten ingen!!

Veldig mange ulykker skjer fordi folk overvurderer sine egne og andres ferdigheter, eller undervurderer hestens uforutsigbarhet. Jeg vil tro at de aller aller fleste i dette forumet, sannsynligvis alle, og sannsynligvis også deg, ikke har den vannvittig gode balansen og rytterfølelsen at de kan galoppere rundt på hesteryggen uten sal og sitte like trygt, selv hvis hesten bukker eller kaster seg til siden. Hvis noen av dere faktisk er SÅ gode, så er det bra for dere, men inbill dere ikke at dette gjelder mange ryttere.

Punkt to: Du sier at det er farlig med sal også, man kan henge fast i stigbøylen. Det er sant, absolutt. Men det er også såvidt jeg kan skjønne det eneste som er farlig med å ri med sal. Og det kan meget lett unngås, det finnes mange varianter av sikkerhetsbøyler som slipper foten på forskjellige måter. Det finnes til og med en variant som ser helt ut som en vanlig stigbøyle, men hvor den ene siden på bøylen vippes ut hvis den får en anelse press. (Den med strikk er vel antagelig en av de beste tror jeg, men den ser jo ikke stilig ut.) Det viktigste er jo faktisk å IKKE falle av i utgangspunktet. Så lenge man sitter på hesten, skader man seg jo normalt ikke.

Jeg sier ikke at man aldri skal ri barbak. På hester man kjenner godt kan det gå helt fint, særlig hvis man har ganske god balanse. Og det er god balansetrening, men balansetrening kan fint gjøres inne på en ridebane. Man skal bare være klar over at det er lettere å falle av, og så får man vurdere ut i fra hver rytter og hver hest. Men gallopptur i skogen barbak i full fart, hadde jeg ikke villet hatt ansvar for eller deltatt på uansett hester eller ryttere. Etter min mening, burde denslags være absolutt forbudt på alle staller og rideskoler.
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 29/06/2003 :  01:29:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Til ELIGJ:

Punkt EN: Jeg rir ikke på rideskole, har nesten bare ridd privat!

Punkt TO: Jeg har da aldri hatt noen stygge ulykker uten sal, men MED derimot! Jeg har selv hengt fast i salen og blitt dradd etter hester!

Punkt TRE: Den rytterfølelsen kommer når du rir litt barbak, det er bare tull dette med at barbakridningt skal kun foregå på feks ridebane eller andre inngjerda plasser!

Punkt FIRE: Med måten å sitte på: Jeg har lært og også funnet ut at det beste er å IKKE holde seg fast på hesten med annet en lår og sete, hesten blir faktisk øyensynlig mindre skvetten å var da. Du får gode muskler også! Visste du at med gode lårmuskler kan du ri lett barbak? det gjør jeg, sitter også i *lett sete* og har hoppet hinder på 110 cm barbak, uten å falle av.

PUNKT FEM: JA, jeg tror ikke, jeg VET at det jeg sa der stemmer, iallefall på hva jeg har erfart, men jeg har for det meste ridd barbak siden jeg var bitteliten, det er først de seneste årene jeg har begynt å bruke sal, en skarp manke er IKKE god å sitte på;)

Jeg mener at barbakridning har blitt på en måte ukult, eller hva jeg skal kalle det, men på de færreste hester er det så farlig som mange her inne vil ha det til! Det går enten på rytterens erfaring og teknikk, eller om hesten er oppdragen/uoppdragen. Kan selv ri min egen hest fra beite til stallen uten noen form for utstyr, men bare vekt. Men jeg rir selvfølgelig ingen andre plasser sånn, for det kan bli farlig, ja.

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

Mystery

Norway

Skrevet - 29/06/2003 :  17:21:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Veldig enig med deg, Eligj!! Gå til toppen av siden

Mi

» VIP

Skrevet - 29/06/2003 :  19:22:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Rir selv barbak av og til. Spesielt til beitet! Syns det er helt greit jeg!! -Men ingenting bør overdrives!!! Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 02/07/2003 :  00:37:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med deg jeg Beauty! Det med salens funksjon.

Som jeg har sagt før, det har mye med hvilken hest du rir.

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

Ellbell

Norway

Skrevet - 02/07/2003 :  17:16:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEllbell  Svar med kopi av melding

Hei!
Joa, livlig debatt dette her.
Jeg synes hestefolk overdirver dette med hest og sikkerhet til de grader! Kjære vene! Hester skal da være gøy! Å ri barbakk på bana eller i ridehuset er da vel ikke gøy det! Det er gøy å galoppere barbakk i skogen, det er gøy å trille av her å der, det er gøy å klamre seg fast for harde livet! Det hestesporten trenger er litt action. Det er jommenmeg ikker rart gutter foretrekker biler! Nå til dags er det jo ikke noenting akseptert! Bare det ikke går ut over hesten, eller du gjør noe UTROLIG uansvarlig synes jeg det er helt greit jeg!
En ting er sikkert. Vi kan ikke drive å gni oss på hue og vri hjernene våre på manglende gutterekruttering, når til og med barbakkridning er uakseptabelt og uansvarlig og farlig!
Jeg har ridd i 7 år og har dettet av 34 ganger (har tellt dem ja, mulig det er flere ganger). Sal eller ikke sal har ikke hatt så stor innvirkning på mine fall ivertfall, og den eneste gangen jeg har skada meg litt-svakt forstua håndledd, datt jeg av i salen innenfor ridehusets fire vegger!
Nei...alle har ikke abisjoner om GrandPrix og Oslo Horseshow veit dere! For meg er full pinne, batbakk i skogen den største glede...Og detter jeg av, vel, så detter jeg av...Whats the big deal?
En liten ting er at det kanskje er lurt å holde seg PÅ hesten nær veien=)
Ellbell Og Thirla m full backup fra Rebecca og Grana=)
Gå til toppen av siden
Side: av 20 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.95 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.