hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva synes du om å ri barbak? Er det farlig?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 Hva synes du om å ri barbak? Er det farlig?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 20

Oxhovd Victoria=o)

» VIP

Norway

Skrevet - 22/04/2003 :  20:53:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOxhovd Victoria=o)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOxhovd Victoria=o)  Svar med kopi av melding
Det er jo mest naturlig for hestane å bli ridd barbak så klart....!!
På fjordinghoppa mi hoppar ej nesten 90 cm med ho BARBAK...!!!

LENGE LEVE BARBAK...!!!!!
Gå til toppen av siden

Braga

Norway

Skrevet - 22/04/2003 :  21:38:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Unskyld meg, men du sier at det er mest naturlig å ri barbak. Men er det egentlig naturlig å ri på hesten i det hele tatt? Det er ikke sikkert at Gud skapte hesten for at vi skal ha den til å ri på. Grunnen til at vi humper rundt på disse flotte dyra, er fordi en luring for flere tusen år siden fant ut han/hun ville prøve å sitte på dette dyret, og fant da ut at hesten er et flott dyr som vi kan bruke til transportmiddel. Hvis hesten kunne snakke, tror jeg ikke den hadde sagt "hei du der! Har du lyst til at jeg skal bære deg rundt?" Det er vi mennesker som har funnet ut at hesten kan ris på, fordi vi er smarte nok til å forstå dette.
Men jeg mener ikke at vi skal slutte å ri på hesten, fordi det ikke er naturlig for den. Jeg tror hesten synes det er "gøy" å bli ridd på. At den liker å jobbe litt, og vise menneskene hva for et flott dyr den er. Og til gjenngjeld gir vi hesten mat, et sted å bo og vi setter på den utstyr for at den skal få det mest konfortabelt når den jobber. Jeg mener ikke at men skal sette på mest mulig fancy utstyr på hesten, men at man setter på det mest grunnleggende. Altså salen. Salen er lagd for at trykket skal bli jevnt fordelt på hesten, slik at den ikke skal få vondt i ryggen. Og tror ikke det er for uten grunn at vi begynte å lage saler til hestene. Da var det nok en annen luring som tenkte at; "hvis jeg lager et sete som jeg kan sette på ryggen til hesten, så kanskje det blir mer konfortabelt for oss begge".
Det er mye mulig at dere synes jeg bare skriver masse tull, men det er min mening om dette temaet. Og en annen ting; Jeg er ikke imot å ri barbak, for jeg gjør det selv, men jeg synes ikke man skal ri for mye barbak. Tenk litt på at det kan gjøre at hesten blir mer sliten i ryggen. Det er ikke sikkert, men det er det jeg tror.

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 22/04/2003 :  22:33:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette med barbak og ryggslitasje: Det har kanskje litt med vekt å gjøre. Hvis en lett rytter (la oss si opp til 50 kg) rir en sterk kaldblods/fjording/annen stor sterk hest barbak, så gjør det vel neppe noen skade på hesten. Hvis en voksen rygger gjør det samme, så er det sikkert noe litt annet.

I tillegg gjelder vel det samme for barbakridning som ved annen ridning: Hvis hesten bruker ryggmusklaturen når den beveger seg slik at vi sitter på musklene, så vil eventuell slitasje/ømhet komme på musklaturen noe som er ønskelig fordi muskler kan bygges opp og repareres. Dersom hesten ikke bærer oss på musklaturen, bærer den oss på skjelettet, noe som er mye mer belastende i lengden. Skjelett kan nemlig ikke trenes opp, og tåler dermed mye mindre belastning.

Ikke dermed sagt at hesten ikke kan få vondt i ryggen dersom den bærer sin rytter med musklene. Som mange har sagt: Uten sal vil hesten få to sitteknoker dytta inn i musklene i stedet for en pute som fordeler trykket. Det er vel logisk å anta at hesten lettere blir øm i musklaturen på denne måten, i hvert fall hvis rytteren er tung.

For øvrig er jeg veldig enig i at man bør være forsiktig med barbakridning av sikkerhetsmessige grunner. Balansetrening kan man helt fint gjøre på ridebane eller liknende, da er det mye mindre sjans for at det skjer en ulykke.
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 22/04/2003 :  23:52:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Jaja, hver sin lyst sier nå jeg. Men hallo??? Hvorfor skal det være noe farligere å ri barbakk enn med sal? Det finner jeg helt på trynet. For all del, jeg hadde ikke satt min syv år gamle kusine opp på hesten uten sal og bedt henne fatte galopp, men når man er en rutinert rytter...??? man ska uansett alltid være forberedt og årvåken når man rir et dyr som er så stort og kraftig. Ergo er ikke sjangsen for å falle av like stor!!! Denne gamle fjordhoppa som jeg brukte som eksempel i bittdebatten min... Hun har blitt ridd i alle år mest barbakk, og hun har ALDRI hatt problemer med hverken rygg eller bein. Hoppen min har jeg ridd endel barbakk, ingen problem! Har aldri vært ute for en hest som sliter pga dette. Når jeg husker det har også min gamle fòrhest blitt ridd kun barbakk i en 15 års tid... Han fyller beina, men det har han alltid gjort...

Elizabeth, Miriam, og Stormegutten da=)
Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 23/04/2003 :  00:07:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Salen ble laget for at krigerne skulle holde seg på hesten under kamp, krigere trengte å få hesten til å bevege seg akkurat dit rytteren ville i en kamp, det var derfor dressuren ble utviklet...
Før det red de uten saler og det var voksne krigere...
Men det er jo lenge siden...
Gå til toppen av siden

Bitten&Betty

» VIP

Norway

Skrevet - 23/04/2003 :  07:21:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBitten&Betty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBitten&Betty  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke noe personlig i mot barbakk. Det kan sikkert skade ryggen på enkelte individer, men jeg vil si de fleste hester tåler en del barbakk ridning. Rir en del barbakk på tur med mine hester, og noen ganger på bane (en meget god hjelp for balanse). Har ikke merket at noen av mine hester har hatt vondt av det. Den ene hesten min ble kun ridd barbakk av den tidligere eieren, hun hadde ikke sal.. Hun har også sterk og sunn rygg. Så etter mine erfaringer og hva jeg ser rundt meg vil jeg ikke si at barbakk ridning skader hesten. Eneste problemet er hvis du har en nervøs og lettskremt hest, da kan det lett bli farlig hvis hesten tar ut eller finner på noe annet tull.

Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 23/04/2003 :  09:44:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
er det noen som har merket at hesten har fått vondt i ryggen av barbakriding, er ikke mot saler eller no sånt, bare spør...
Jeg syns det virker som tyngden blir lengere framme på en hest uten sal, og det er vel mest naturlig å bære vekten dær. Med salen blir tyngden fordelt over et større område og dermed blir vekten tvunget lengere bak noe jeg ikke tror er så bra for hesten da mer belastning kommer på veikryggen isteden for skuldrene.
I tillegg må salen holdes på plass av gjorden som er med på å presse salen ned selv om det ikke sitter noen i den...
Høres dette teit ut?
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 23/04/2003 :  21:06:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Tror du Gud ville latt menneskene finne ut at de kunne ris på hvis de ikke var ment for det???

Når det gjelder hestene, så vil ikke jeg si at de tar skade av barbak riding, en sunn og frisk hest skal tåle å bli ridd på uten en sal.
Hestene levde lenger i gammle dager enn nå, og de brukte ikke sal.
Er det tilfeldigheter eller kan det være en sammenheng der???

For min del, mener jeg bare at det er deilig å ri uten sal.
Hesten er alltid mye roligere når jeg ikke har sal på.
Hvis jeg rir med sal får jeg den opp i full gallop, men uten er det så hvidt jeg får det opp i gallop.
En hest vil ikke for alt i verden skade ett menneske, ikke med vilje.
Venninna mi datt av hesten sin en gang vi rei, MED SAL, hun datt av rett forran hesten, og hesten løp rett over henne, men, det jeg kunne se var at hesten gjorde alt den kunne for å ikke legge tyngden sin på beina, slik at den unngikk at venninna mi ble skadet.
Du kunne også se på hesten etterpå at den var helt fra seg, hun stod og så på venninna mi med de tristeste heste-øynene jeg noen gang har sett!

Barbak riding er absolutt bra for rytterens balanse, og du vil bli mye bedre til å ri med sal, hvis du rir uten av og til!

Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 24/04/2003 :  13:09:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Man kan ikke trekke gud inn i hva vi mennesker gjør, tror du det er en som sitter oppe i himmelen å styrer oss eller?
Sier at ok, det er rett det godtar jeg, eller det er feil, det godtar jeg ikke?
Dersom det finnes en gud har han utstyrt oss med en hjærne og en samvittighet. Det er slett ikke alt i historien som er riktig av det gud har latt oss få jøre-
Ellers er jeg helt enig med deg!
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 24/04/2003 :  16:12:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Det med gud var til braga, hun skrev noe om det lenger oppe på siden!

Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 24/04/2003 :  18:16:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
OK, men mener det samme om de som tenker slik, det er faktisk moen som gjør det...!
Det er litt skummelt å tenke på...Men det var kanskje det du ville fram til?
Gå til toppen av siden

Maisha

Skrevet - 25/04/2003 :  11:06:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å ri barbak er kos. Klart det ikke er lurt å legge ut på langtur langs en vei ol. hvis man ikke er helt stø. Men jeg tror ikke hesten tar skade av det. Vi "former" jo oss etter hesten når vi sitter på. Hesten kjenner mye tydligere våre singnaler når vi ikke har en sal imellom, og vi kjenner utmerket godt hestens signaler tydligere. Vi kjenner godt om den er spent, hvilke muskler den bruker, det er lettere å kommunisere med hesten. Fint å trene balansen også.
Så å ri barbak, gjerne på banen innimellom tror jeg bare er fint for deg og hesten!

Dere som rir islandshest, uten at jeg vet nå mye om det, bruker ikke dere en sal som bare er som et slags teppe (sitter nesten barbak, og kjenner hestens bevegelser veldig godt)også er det stigbøyler på. Har selv prøvd en slik sal, men husker ikke hva det heter.
Gå til toppen av siden

Braga

Norway

Skrevet - 25/04/2003 :  16:10:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg mener ikke at Gud sitter og bestemmer hva vi skal gjøre og ikke. Det jeg mente var at det var ikke sikkert at hesten var ment til å ri på. Grunnen til at vi rir på dem, er fordi vi har skjønt hva slags praktfulle ridedyr det er. Det er iallefall min oppfatning av hvorfor vi rir på hesten. Men jeg kan selvfølgelig ta feil.

Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 26/04/2003 :  12:10:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror ikke at noe var ment, eller ikke ment å skje, jeg tror at, vi har funnet ut at sånn kan vi gjør det, og slik ble det...
Derfor er det enda viktigere å tenke gjennom hva man holder på med, selv om mange har gjordt ting før oss...
Jeg tror ikke min hest skadet seg av barbakriding, og jeg tror det er få hester som gjør det... De som tar skade av det burde kanskje ikke vært ridedyr?
Når man rir uten sal, får man en helt spessiell kontakt med hesten, som man ikke får med salen på...
Er bare så enig i at det er sundt, vist man rir med vettet i behold å ri litt barbak av og til...
Gå til toppen av siden

Oxhovd Victoria=o)

» VIP

Norway

Skrevet - 26/04/2003 :  17:04:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOxhovd Victoria=o)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOxhovd Victoria=o)  Svar med kopi av melding
Til Braga: Det ej meinte var jo at hestane blei jo reden FØRST barbak!! Og ej er sikker på at viss du hadde spurt hesten din << SKAL ME RIDE MED ELLER UTEN SAL?>> Så hadde heesten din sagt <<UTEN SÅ KLART, DET ER JO BEST!>> Ej ride i alle fall ofte uten sal, viss det er 35`c ute, ride du med ein tunge å varm sal sik at hesten helde på å DAUDE?

DET GJER IKKJE EJ, DA RIDE EJ BARBAK!!!!!!!!!
Gå til toppen av siden
Side: av 20 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.58 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.