hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva synes du om å ri barbak? Er det farlig?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 Hva synes du om å ri barbak? Er det farlig?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 20

gipsy

Skrevet - 18/04/2003 :  23:01:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann, er det meg du kaller villmann?
Er nå egentlig ikke så vill da, men barbak passet liksom best for meg og hesten min.
Andre syns nok jeg var litt vill eller heller hesten min da, men når jeg kom utav balangse, løp han saktere så jeg skulle få tatt meg inn. Jeg tror ikke han likte at jeg fallt av.
Er enig i at man ikke kan holde seg fart med sjenklene, de bør henge som tunge blylodd for at du skal få bedre balangse..
Hadde noen kjedelige episoder der noen andre skulle ri hesten min og klep seg fast med leggene, de kom alltid hjem hvær for seg, hesten og rytteren. Flere av disse hadde holdt på med hest lengere enn meg...
Skjønner ikke de som klarer å ri barbak i sjorts, skulle prøve det en gang, men om jeg leter leng finner jeg nok ennå hestehår inne i...
Det er noe jeg ikke anbefaler
Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 19/04/2003 :  00:06:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Glemte å tilføye at alt er farlig dersom ting går galt, men man må jo tenke sjæl og ikke gjøre noe som man på forhånd vet at man ikke mestrer. Er du uvant å ri barbak kan du jo begynne inne på en bane eller i en innhegning i skritt med leier... Man må jo alltid være klar over at man kan falle av, så det er jo bare å klipe seg fast så lenge man klarer, ramler man må man jo regne med at det er vondt, og at man kan skade seg, men man lever jo bare en gang og jeg akter å kose meg mens jeg kan! Spesielt så lenge det ikke går utover hesten eller at jeg rir så hardt at resultatet på eventuelle fall blir katastrofale...
Man må jo tenke seg omm uansett hva man gjør...
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 19/04/2003 :  01:00:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Hester er faktisk stødige dyr - de har trossalt fire føtter! Det kommer jo selfølgelig ann på om hesten går på stuegulv eller i terreng som avgjør stødigheten, men med trening så..
Min hest går hele døgnet på et "terrengbeite" og får derfor mer av den gode stødigheten som jeg ønsker at hun skal ha.
Hun er så heldig å ha to øyne som ser hvor hun plasserer føttene sine. Noen hester ser omtrent rett frem og springer det de har - de har ikke lært det å se etter på hvor de setter føttene sine!
Hun kan jo selfølgelig feile også, men hun har ikke kommet hjem med vrikket fot eller skader pga et fall ol. på lenge. Heller har hun ikke snofla når vi har ridd, til nå. Men det kommer nok en (uheldig) dag.. Det er bare det å være forberet! Det er lenge siden sist hun snoffla, og det var med sko på beina, vel å merke!

Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 19/04/2003 :  16:50:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Med villmann mener jeg ikke noe negativt, jeg er slik selv!

Mener dere at det er farlig å ri barbak på en grusvei, med tett skog på begge sider, i gallop, når du vet at hesten ikke vil ta ut???

Mesteparten av mine barbakturer er slik, så hvorfor skulle det være noe farligere enn med sal.

Dessuten, hvis du mener at du har kontroll over hesten din, så skal du kunne ri den uten hodelag og sal.
Hvis du får hesten til å lye deg da, da har du god kontroll over den!

Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 20/04/2003 :  00:36:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann!!
Jeg tror at man i mange tilfeller tar større sjangser når man har sal på. Farten blir større på vanskeligere steder. Man må tenke seg nøyere om når man rir barbak så når ulykken er ute som det heter, er den nok ikke så alvorlig som hvist man red med sal...?Dersom man mister balangsen, faller man desuten av uten å bli hengende igjenn på noen måte, det er da lettere å beregne fallet i den grad det lar seg gjøre... Jeg ramlet bare av to ganger på tre år med hesten min, og det er vel ikke så mye når man tenker på at han kunne være litt uberegnelig i støytan...
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 20/04/2003 :  13:30:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
*sukk*
Sweety, du er nå deg selv lik...
Kopi av melding:
Mener dere at det er farlig å ri barbak på en grusvei, med tett skog på begge sider, i gallop, når du vet at hesten ikke vil ta ut???

Hva når hesten brått kaster seg til side for et pinnsvin, en hoggorm el.l. som du ikke rekker å se engang? Eller hva om en elg brått dukker opp mellom trærne? Er du så "borrelås i rumpa" og fantastisk kjapp at du greier å følge hestens reaksjon, eller triller du av?

Kopi av melding:
Dessuten, hvis du mener at du har kontroll over hesten din, så skal du kunne ri den uten hodelag og sal.
Hvis du får hesten til å lye deg da, da har du god kontroll over den!

Og det gjør du?
Barbak? I gallopp? Uten hodelag og sadel? Eller hjelm?..
*sukk*

Mvh "Gamlemor Line"...
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 20/04/2003 :  13:57:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Man kan ri hesten uten noe som helst utstyr, så det er sant nok det Sweety sier her... Men egentlig så tviler jeg på at hun personlig har god nok kontroll over sin hest, skal ikke påstå noe, men det høres bare ikke slik ut

Vel, poenget var, man kan ri uten sal og hodelag.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 20/04/2003 :  14:23:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg har uttalt meg mye i denne debatten tidligere, og de som har orket å lese gjennom alt vet hva jeg mener om denne saken.

Man kan ri uten sal og hodelag. Ja, det er fysisk mulig. Men jeg mener man ikke bør gjøre det i den grad mange beskriver her. Hvorfor? Les mine tidligere innlegg her (og dem er det mange av).

Ri gjerne barbakk på en inngjerdet ridebane eller i et ridehus.. Det er bra trening. Men begrens det.. Salen er skapt for at den skal være mer egnet til bruk med hensyn på belastning på hestens rygg (hvis hesten din trives bedre barbak enn med sal bør du seriøst vurdere å skaffe seg en godt tilpasset sal. Hesten med dårlig sal er noe av de mer uerttferdige ting en kan utsette hesten sin for. Salen er det aller viktigste invisteringa til hesten. Den skal passe perfekt!) Men ute i terrenget og/eller trafikken er farene for store, og ulykkene for risikable (både for deg, hesten og ikke minst andre uskyldige personer) at her mener jeg at en bør holde seg vekk.

Veldig enig i Cowgirlchris her!

Har igrunn ikke tenkt til å bry meg så mye i denne debatten, da jeg føler jeg har fått sagt mitt tidligere. Men i.o.m. at det er så mange innlegg her tror jeg de har druknet i mengden.

Jeg har iallfall gjort mine erfaringer og vet hva jeg kaster meg ut i eller ikke igjen. Dere som ikke har tilsvarende erfaringer får de nok før eller siden. Jeg har vært heldig og kommet unna med nestenulykker. Andre får nestenulykkene erstattet med mindre eller større ulykker istedet. Får håpe de av dere som er så uheldige og må komme utfor en ulykke fremfor bare en nestenulykke kommer unna med små skader, men desverre er en dømt for at ting ikke alltid går bra. Det er triste saker.. Og jeg håper for all del de ikke går utover uskyldige personer, for det skjer også.. Og det er kanskje ennå tristere.. Det beste hadde vært om folk hadde hatt respekt for sikkerhet fra første stund. Tror veldig mange ulykker kunne vært unngått pga det. Jeg har tidligere nevnt både politidamen som rei uten hjelm i kong Olavs begravelse og Ditte Pedersen i Danmark som rei med et tau rundt livet. Dette var riktignok svært tragiske ulykker med sal. Men det var likevel ulykker hvor små slurveting fikk svært alvorlige følger. I og med at barbakkridning (særlig på tur) er min beste erfaring med svært mange nestenulykker og situasjoner hvor sikkerhet settes på spill er dette noe jeg vil fraråde. Man kan få god balanse av å ri barbakk på ridebanen. På tur er det ikke bare deg og din hest du kan skade, men også andre. Dessuten er det langt verre å bli slengt av i et kratt i skogen hvor ingen finner deg, fremfor i en krok på ridebanen.

Men som sagt.. Jeg har sagt mitt, og har skjønt at enkelte ikke vil skjønne mine ord uannsett. Trist.. Men før eller siden skal jeg garantere at dere også lærer, og jeg håper dere kommer unna den situasjonen med små eller ingen skrammer. Lykke til!

--
spoff
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 20/04/2003 :  17:56:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Nei jeg har ikke så mye borrelås i rumpa, men i de tilfella kan de være like farlig med sal. Der kommer det frem igjen at du kan henge igjen i salen.

I mitt tilfelle kan det ikke komme en elg i veien, det finnes ikke elg her, hesten er ikke redd for pinnsvin eller hoggorm!

Har jeg sagt at jeg har så god kontroll over hesten???
Jeg sier at du hvis du mener at du har god kontroll over hesten så skal du kunne ri hesten uten hodelag og sal.
Jeg har aldri sagt at jeg har så god kontroll over hesten, men jeg jobber jo hele tiden med det!

Hjelm har jeg aldri sagt at vi skal ri uten.
Den SKAL du alltid ri med, så det er ikke ett unntak her, det har ingenting med kontroll å gjøre!

Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 20/04/2003 :  18:13:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sweety: Man veit ALDRI hva som kan skje! Den roligste av de roligste kan bli skremt av noe. Man veit aldri!
Men jeg rir gjerne babrak jeg :) Gjør det ofte.
Det er jo bare bra - så lenge man har kontroll!!

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 20/04/2003 :  18:48:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
En dag er farer som vanligvis ikke er farer faktisk en fare.

Hesten jeg har på for er ikke redd hunder (vanligvis). En dag rei jeg og en venninde på tur. Vi rei litt rundt på en sti og møtte på en hund med eier litt brått. Det gikk bra. Så kom vi ut på veien igjen og møtte faktisk på samme hund med eier en gang til men på et annet sted. Jeg aner ikke hva som gikk av hesten, for forrige gang vi møtte på samme hund kom den brått på. Nå så hesten den tidlig, men plutselig i det vi var noen meter unna den hoppet hesten min rundt og begynte å galoppere. Fikk stoppet han kjapt og alt gikk bra. Mye av grunnen til at jeg satt på var nok fordi jeg hadde stigbøyler.

Nå er ikke dette en barbakksituasjon, men "hesten jeg rir er ikke redd hunder". Ja særlig.. Vanligvis er han ikke det. Men han har nå hoppet til pga en hund en gang når jeg har ridd han.

Dessuten kan man godt gå rundt å si at hesten ikke er redd ditt og datt. Men hester ser faktisk ikke i detaljer. En hest ser ikke en bøtte og tenker at "Oj, en bøtte. Den er ikke skummel, for den er lik den vi har i stallen". Hester ser alt i store bilder. Så om en bøtte plutselig ligger i veien hvor den vanligvis ikke ligger så er det ikke alltid hesten oppfatter at dette bare er en bøtte. Det er bare noe med hestens helhetlige bilde som ikke stemmer.

På den veien der jeg møtte hunden da jeg var på tur og han hoppet til har iallfall ikke jeg møtt noen hund før. Men på stien vi møtte samme hund er det ofte hunder. Så jeg tror ikke det egentlig var "detaljen hund" som skremte han på veien, men rett og slett "her er det noe som er annerledes", flykte..

Hester kan også på lik linje med mennesker bli skremt. Selv om de ikke nødvendigvis er redd denne tingen. Jeg f.eks. er overhode ikke redd andre mennesker. Men jeg skal love dere at det er mange mennesker som har skremt meg slik at jeg virkelig har hoppet til likevel.. Det kan skje med hesten også.. Selv om den ikke er redd pinnsvin og hoggorm m.m.

Ved å ta sikkerhet seriøst kan en faktisk gjøre en del tiltak som gjør at sal faktisk ikke er farlig med tanke på å "henge fast". Hesten jeg rir har f.eks. sikkerhetsbøyler. Faller jeg av han og er uheldig å får foten inn i bøylen, så kommer uannsett foten min løs. En bør også tenke litt på hva en har på seg før en rir ut. Nå skal det mye til for at en henger igjen i hesten, men Ditte Pedersen som jeg har fortalt om før hang fast fordi hun rei med et tau rundt livet. Nå kan man spørre seg hvordan man gjør det, men iallfall unngå dette. En bør da også tenke seg om kanskje hva slags jakke en har? Har man en litt vid jakke som kanskje har en bord som kan ha "tau rundt livet"-effekt? Om vintern kan det også være greit å tenke på hvordan en eventuelt rir med ridetepper. Å tukle dem inn rundt beina til den store gull medalje er kanskje ikke så lurt? Nå er kanskje de fleste tunge nok til og eventuelt rive med seg det som er av dekner, men å tenke litt på det sånn "tilfelle" er kanskje ikke dumt.

Jeg håper iallfall noen gidder å høre litt på de som har erfart nestenulykker.. Det er bedre å ta sikkerheten seriøst nå, enn når du sitter i rullestol og aldri får ridd mer faktisk. Og Sweety som driter i alt.. Jeg håper for guds skyld din lærepenge består i en nestenulykke eller en mindre alvorlig ulykke. I og med at du ikke har respekt for sikkerhet og ansvar mener jeg.. Trist er det i.o.m. at du til og med går forran som "et forbilde" for alle de du har oppsalingskurs med (jmfr annen diskusjon, "tung rytter"). Jeg vil desverre ikke si du går forran som noe godt forbilde.. Jeg har ikke tenkt til å diskutere dette ytterligere da jeg vet hva du mener, du vet hva jeg mener, og du mener du vet best, og du selv ikke tårler helt at folk sier deg imot.. Jeg vet selv ikke best, men jeg har livserfaringen du mangler.. Jeg er dobbelt så gammel som deg, og har nok mer å støttemeg på. Desverre.. Men jeg ønsker deg lykke til og håper lærepengen møter deg før den store ulykken er ute.

--
spoff

Redigert av spoff den 20/04/2003 18:53:53
Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 20/04/2003 :  22:45:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
jaja. jeg mener nå det jeg alltid har ment. barbak ridninger noe jeg helst unngår. har hørt fra proffe ryttere,saltilpassere,westernfolk fra amerika og nh folk at det ikke er bra. det er fordi ribbeina festes i ryggraden, og i festet er de ganske skjøre. og halebeinet ditt stikker ned i ryggraden, og det er ikke så veldig bra for ryggen til hesten. kan føre til ømhet.

salen er laget for at den skal fordele trykket over hele ryggen, og ikke bare på et punkt.

seff er det bra balansetrening å ri barbak, men istedenfor å utsette ryggen for sånt, kan man jo ri i en sal uten stigbøyler??

Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 22/04/2003 :  11:34:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
heisann!
Når det gjelder ryggproblemer hoss hest er det noe man merker nokså kjapt, hadde dette vert et problem hoss min hest ville han garantert vegret seg på at jeg skulle satt meg opp på ham. En fin måte å sjekke ryggen på er å føre fingertuppene langs med ryggraden å holde blikket på ørene til hesten, føler den smerte vil ørene legges bakover og den løfter hodet opp. Den kan også begynne å bite i luften...
Dette er veldig vanlig for hester som man skal stramme gjorden på,
Jeg red oftest barbak. alene ut i skogen eller på gjordene til faren min sin gård. Han skvatt alikevell titt og ofte, jeg hadde lært meg bevegelsene hans når han ble skremt og viste hvordan jeg skulle holde meg på. Jeg syns at salen er en sikkerhet, men uansett når man rir må man tenke på at man kan ramle av. Jeg tror nok jeg hadde ramlet like mange ganger av med sal som uten, men man må altid tenke på sikkerheten i det man gjør noenganger kan en del av sikkerheten stå i å tøye grensene for seg selv og hva man klarer, for å utvikle seg å se hvor grensen går. Det er som sakt ikke alle hester jeg ville ha ridd barbak.. og man må se ann situasjonen og ta konsekvensene av det man gjør på alvor...Man kann altis hoppe av og gå resten av turen dersom hesten er i det utfordrende hjørnet...
Gå til toppen av siden

Udinese

» VIP

Skrevet - 22/04/2003 :  13:41:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg rir hesten min barbakk av og til,men ikke for ofte!
Jeg har en unghest,og han er faktisk roligere på tur uten sal!
Vi rir barbakk når hestene skal jobbe lite eller når det er varmt og vi skal bade!
Gå til toppen av siden

c",)

» VIP

Norway

Skrevet - 22/04/2003 :  20:17:47  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingc  Svar med kopi av melding
dette var mange rare meninger om en liten sak.
der jeg rir rir vi mest uten sal. nå har jeg nettopp riddinn 2 treåringer ei hoppe og en hingst(travere),de har aldrig hatt sal påryggen. jeg rir nå gallopp intervaller på begge!!!
ingen av hesta har rygg problemer!!!
Gå til toppen av siden
Side: av 20 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.