hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva synes du om å ri barbak? Er det farlig?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 Hva synes du om å ri barbak? Er det farlig?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 20

Monroe

Norway

Skrevet - 06/03/2003 :  08:48:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Hva hvis du mister stigbøylene da?
Du sitter bedre på hesten hvis du har ridd barbak, da mister du ikke balansen når du rir med sal om mister stigbøylene!
Du skal ikke holde deg fast med skjenkler når du rir barbak, du skal holde deg fast med knærna, eller leggene!
Hvis du gjør det så tar ikke hesten ut!

Gå til toppen av siden

eventyrjenta

Skrevet - 06/03/2003 :  13:38:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei!
jeg har drevet med hester i over 7 år, og har sikkert ridd mer barbak enn med sal!!..att hestene kann få rygg problemer må i så fall vere hos hester med svak rygg.....hesten tar ingen skade av det så lenge den er frisk!!! og har du balansen til det..er det ingenting farligere enn med sal!
Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 15/03/2003 :  12:11:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
det er så absolutt ikke sant. snakka med en salekspert om dette. salen er laget for at trykket skal jevne seg ut over ryggen på hesten. rir vi barbak kommer trykket kun på ett sted, og det er det som gjør at hesten kan få vondt. ribbeina festes i ryggraden,og akkurat ved festet er beina veldig skjøre, så det hjelper ikke at vi kommer oppå der da.

Gå til toppen av siden

colombus

Norway

Skrevet - 17/04/2003 :  23:01:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecolombus  Svar med kopi av melding
Jeg rir barbak sjelden. Rir for aveksling en gang i blandt. Barbak er bra for rytteren og dårlig for hesten. Rytteren får bedre balanse, hesten får svakere rygg. Som amayan sier er salen der for å fordele trykket over hestens rygg, og da er det jo helt naturlig at det ikke er særlig godt for hesten å bli ridd uten sal støtt og stadig.

Hesten er en gave. Ta vare på den.
Gå til toppen av siden

HelgaV
» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2003 :  23:10:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
eg rir barbak ein gong i blandt. men kun på de minste hestene. det er ikke sånn at eg raser ut på fullblodsen min uten sal. det trur eg aldri eg hadde turt! Gå til toppen av siden

Purreløk

» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2003 :  23:13:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePurreløk  Svar med kopi av melding
jeg red barbak, (er ganske flink også) falt aav da hesten tok noen bukk, og vips så lå jeg på bakken og 100 meter forran meg lå en påkjørt hest :0(
JEG RIR ALDRI MER BARBAK!!! og dette var ikke på en trafikert veg!
Gå til toppen av siden

Island_s_hest

Norway

Skrevet - 17/04/2003 :  23:28:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIsland_s_hest  Svar med kopi av melding
Jeg syntes man bør ta seg en barbak tur 1-3 ganger i månden!!
Jeg rir selv en Islandshest som er helt trygg og går rolig og stresser aldri..
Jeg rir langs veien, men jeg syntes ikke du skal gjøre dette om du vet at hesten din skvetter av biler i bladt.
Jeg tror hestene har godt av litt forandring av og til, men ikke ri mer enn 1 1/2 time...
Og for det første så får hesten vært litt borte fra bane og man rir jo egentlig på en annen måte.
Jeg rir ikke barbak så ofte for jeg kommer eg nesten aldri opp da. Han vil ikke stå inntil benken.. Hvis noen holder han går det heller ikke så bra for da galopperer han av gårde noen meter når du kommer opp.. har du noen råd til dette??

Ri Islandshest, det gjør livet til en fest!
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 18/04/2003 :  00:24:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Jeg rir aller helst barbakk!!! Jeg liker det, og hesten min liker det! Jeg kan ri hesten min fra beite til stallen uten noen form for hjelpemidler, ikke grime engang! Hun går etter vekten min. Om sommeren kan jeg slenge på henne en grime og et leietau og ri henne rundt på markene i vill galopp! Hallo, det er IKKE noe farligere å ri barbakk en med sal! Du kan henge fast i salen om du faller av... Jeg føler selv at jeg rir bedre uten sal... Får så vanvittig mye bedre kontakt med hesten! Uansett om man rir med eller uten sal vil ulykkene fremdeles være der! UANSETT! Ang. flyging=) Du trenger ikke strekke armene i været, du flyr uansett... Du kjenner hestens muskler arbeide under deg, du hører den pruste, du kjenner den VIL!!! Den følelsen blir aldri den samme med sal!!! Jeg lærte meg å ri uten sal på en shettis, som aldri har blitt ridd med sal. Idag er han 22 år, og har ALDRI hatt noen form for problemer!

Elizabeth, Miriam, og Stormegutten da=)
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 18/04/2003 :  00:50:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Før når jeg så og si alltid ridde med sal, så hadde hesten min ryggproblemer. Kanskje en blanding av utrent rygg og etter mye studering også dårlig sal. Nå når jeg rir barbak hver eneste gang jeg rir, så har ryggen både blitt sterkere (med trening) og ingen ryggproblemer å spore. Jeg har fått beskjed av både dyrlege og akupunktør at jeg bare må fortsette med det jeg holder på med. Hesten er jo helt 100!

Hvis dere annspenner dere når dere rir - bare fordi en ikke sitter i salen, ja da blir hesten også annspennt og har en tendens til å skyte hodet opp i lufta. Da er det den unaturlige stillingen som er problemet her, ikke selve barbak-ridningen. Eller hvis en er "helt elendig" på den bare ryggen, altså sitter og humper, så er jo det også et problem for ryggen. Det samme om en sitter i salen..

Gå til toppen av siden

Purreløk

» VIP

Norway

Skrevet - 18/04/2003 :  15:41:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePurreløk  Svar med kopi av melding
til stormy::::
Å ri i vill galopp er noe jeg vil kalle farlig!!! hva om hesten snubler i hull og røtter da!! og presser du med helene så mister man ikke stigbøylene. Og at hesten ikke løper ut om man presser med bena er det dummeste jeg har hørt!! ikke frekt men men HAHA
Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 18/04/2003 :  16:24:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Purreløk, den kan snuble i hull og røtter med sal også!!! Jeg synes ikke du skal le jeg.. Hva vet du om hva hesten hennes lyder på? Ingenting...

Gjør livet til en fest, ri islandshest!
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 18/04/2003 :  18:25:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Purreløk: hehe, du er morsom du=) Det sier seg selv at alle markene våre er sjekket for bla. HULL fordi hestene BEITER der!!! Uansett så har hverken jeg eller hesten vondt av å ri litt villmann iblant! Med eller uten sal. Ikke vet jeg hvor uoppdragen hesten din eventuelt er, men som moi sier, du vet ingenting om hvordan hesten min er... Jeg og hesten min er utrolig samkjørte. Og det er DEILIG å bare slippe tøylene og fare av gårde. Men faregraden ved dette kommer selvsagt an på rytteren og rytterens kunnskaper/ dyktighet! Selv har jeg ridd mer barbakk enn med sal i mitt liv, ergo en bedre barbakrytter=)

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 18/04/2003 :  18:27:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
OG svar til sweety et eller annet: Når jeg rir barbakk, rir jeg hverken med legger, sjenkler eller hender! Jeg rir med vekten, stemmen og må jeg holde meg fast, klemmer jeg lårene inn mot hesten! DET får du gode muskler av det=) Leggene og hælene mine er ikke ani hesten i det hele tatt=)

Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 18/04/2003 :  22:40:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hoppla!!
Barbakriding er gøy. Jeg red min hest så å si kun barbak. Han var aldri plaget med ryggen før jeg satte han bort på for til ei som ønsket å ri med sal... Men nå var det nok ikke den beste salen jeg hadde kjøpt til han heller, jeg spurte rideskolelæreren som mente den var for lang til ryggen hans...

Jeg liker barbakriding for jeg føler hestens bevegelser bedre, men det er ikke alle hester jeg ville ha ridd barbak. Min hest var en fjording og hadde en trav som var lett å sitte på uten sal, syns jeg da.. Han var ca 150 høy og jeg veide da ca 56kg så det var nok grunnen til at det gikk greit med mye barbakriding.

Han så nesten ulykkelig ut under salen og detsamme når jeg måtte sko ham, når jeg viste han ville bli mere brukt.
Nå har han vert en sprudlende hest også da, det så nesten ut som han kniste og flirte mens han funderte på hva han skulle finne på av faenskap... SAVNER DEG KARK!!
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 18/04/2003 :  22:46:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Samme det, du skal bare ikke holde deg fast med skjenklene, da er det jo en selvfølge at hesten løper fortere!

Endelig noen som er litt "villmann"!!!!
Jeg orker ikke å prøve og få folk her til å forstå meg, fordi det nytter ikke å trø det inn med te-skjei en gang.

Jeg mener at hvis du har en hest, så skal du ikke gå å være redd for å skade deg. Selfølgelig skal du ha respekt for hesten, men hvis jeg hadde gått å vært redd for at noe skulle skjedd meg, så hadde jeg aldri kommet meg oppå en hest, fordi den kunne ta ut, og jeg kunne falle av!
Skaden er like stor hvis du faller av med sal som uten!
Kanskje risikoen for at du faller av er større hvis du rir uten sal, men den risikoen vil i alle fall jeg ta!

Gå til toppen av siden
Side: av 20 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.