hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva synes du om å ri barbak? Er det farlig?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 Hva synes du om å ri barbak? Er det farlig?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 20

josefine=)

» VIP

Norway

Skrevet - 02/03/2003 :  23:31:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejosefine=)  Svar med kopi av melding
Idioter. Det er det jeg vil si til dere. Dere er opptatt av at hestens rygg kan bli ødelagt. Den kan jo det, men dere utaler dere jo som om vi rir barbakk hver dag. Som det også ble sagt tidligere at hestens rygg ikke er skapt til å bære. Vel da burde vi jo ikke ri i det hele tatt da. Jeg er så fullstendig enig med sweety. Jeg elsker å ri barbakk. Jeg leker med hesten min når jeg rir barbakk. Jeg har ofte pleid å finne meg en litten lysning i skogen der jeg har satt opp noen hidere. Det er ikke noe problem å ri barbakk. Hvis ikke dere er for å ri barbakk kan dere vel la være, og la oss kose oss med det. Jeg synes det er bedre å falle av når jeg rir barbakk. Da slipper jeg å være redd for å sitte fast.. Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 02/03/2003 :  23:34:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Enig Josefine!

Gå til toppen av siden

josefine=)

» VIP

Norway

Skrevet - 03/03/2003 :  00:11:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejosefine=)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Jeg synes kanskje du driter deg selv litt ut sweety89. Men det er ikke min sak..

Selv er jeg veldig opptatt av sikkerhet, og synes på alle måter at det er en ting som børr tas mer seriøst. Å bli skadet når en er ute og rir eller en er ute og sykler er et fett. Jeg rir med hjelm og sykler med hjelm.

Jeg prøver å påpeke at jeg har vært borti mange nestenulykker. En dag er ikke nestenulykken bare en nestenulykke, men en ulykke.

Har lyst til å nevne noen ulykker som faktisk har vært ulykker som igrunn er ganske "kjente".

En sak som av flere grunner har opptatt meg mye er ulykken med Katrine Bråtane for mange år siden. Katrine var utfor en trafikkulykke for mange år siden, med hest. Hesten ble drept/avlivet. Katrine sitter i dag i rullestol og er totalt ingvalid og er 100% avhengig av folk rundt seg for å klare seg. Hun er skarp i hodet, og en jente med virkelig stå på evne, og har vært mye i media i høst p.g.a. en forsikringssak mot Storebrand i forbindelse med denne ulykka. Går selv på samme "skole" med Katrine, og ser henne stadigvekk. Jeg synes virkelig synd på henne, samtidig som jeg imponerer henne veldig over den saken hun hadde mot Storebrand. Men i den rullestolen hennes er jeg glad jeg ikke sitter.. Om ulykken skyldes uforsvarlig ridning, uforsvarlig sjåfør av bil eller begge deler vet ikke jeg. Men uannsett var det en ulykke med hest, og kosekvensene er virkelig alvorlige.

I begravelsen til kong Olav falt en politidame (erfaren også..) av en politihest som steilet. Hun omkom dagen etter. Hun hadde sannsynlivis overlevd om hun hadde ridd med hjelm (etter denne ulykken har politirytterne alltid begynt å ri med hjelm). Sånne ting skjer!

Ditte Pedersen (tidligere landslagsrytter på det danske ponnilaget i dressur) døde i høst i en rideulykke. Etter hva jeg kjenner til rei hun med et leietau rundt livet. Hvordan ulykken skjedde er det ingen som vet, men Ditte ble funnet død som følge av at hun hadde hengt etter ponnien sin som hun hadde bundet til livet (dette var ikke en villponni, men hennes egen dressurponni).

Om du synes det er tøft å være dø så er jo det din sak. Jeg har ridd i mange år, og fått skrubbsår mange ganger. Vært heldig og sluppet unna varige skader, men har vært ute for mange nestenulykker. De fleste av mine nestenulykker har skjed på tur. Enten med eller uten sal.. Uten sal har iallfall jeg mye mindre kontroll.

Jeg har sittet på hest som har bukket på kanten av stup (hadde jeg falt av da hadde jeg vært død eller skadet for livet. Jeg falt ikke av.. Flaks). Jeg har sittet på hest som har tatt bukkeserie under en bro så jeg gikk med hodet i taket opptil flere ganger. Hjelmen ble vrak, og brua tok etterhvert slutt slik at jeg fikk fri luft å ta bukkeserier i (hadde hesten fortsatt under brua hadde jeg nok iallfall kunnet fått nakkeskader, og andre alvorlige skader. For min del gikk bare hjelmen istykker. Flaks). Jeg har sittet på hester i full galopp uten kontroll i trafikerte gater i tett boligstrøk i Oslo (det kom bare en bil imot, og den klarte heldigvis å stoppe selv om hesten løp rett utfor den. Kunne gått virkelig galt, men gikk bra. Flaks). Jeg har sittet på hester som har løpt ut og er på vei hjem uten at jeg har kontroll. Kvister og bråe svinger er ting jeg har møtt. Dette har også skjedd barbak (Det gikk bra. Flaks). Og igrunn mange andre ting som har vært nære på, men som har gått bra. Flaks. Å ta sikkerhet på alvor er noe jeg iallfall har lært at en må. Min mening er iallfall at det ikke er tøft å være dø eller sitte i rullestol. En dag har man uflaks..

PS: Forøvrig.. Bukkinga under broa og bukkinga rett ved et stup var i utgangspunktet en såkalt "skrittetur". Altså ikke jeg som hisset opp hesten..

Å vite at hestesport er "farlig" har en godt av å vite. Ikke for å skremme folk vekk, men for å forstå at hester børr behandles deretter. Mest for ditt eget beste.. Du kan unngå ulykker ved å ta sikkerhet på alvor. Hest er også veldig trivelig, og uten ulykker så er det ennå mer trivelig..

--
spoff

Redigert av spoff den 14/01/2003 22:06:52

Ok!! Dette er meningene til spoff. Hvis du leser dette, legg da merke til at alle disse ulykkene var med sal. (bortsett fra hun som bandt seg til hesten da.) Er det virkelig sååååååå farlig å ri barbakk??

Redigert av josefine=) den 03/03/2003 00:14:03
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 03/03/2003 :  01:40:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kommentar til jossefines innlegg
Hvis du leser hele debatten i en tråd vil du skjønne hva jeg snakker om. De to første innleggene mine i denne debatten handler faktisk om barbakkridning, og jeg skal love deg at de spinnville turene jeg har hatt barbak i min barndom er maks flaks at gikk så bra som de gjorde. Takk og lov for det, men en dag vil ikke en tilsvarende tur gå bra! Når ulykken har skjedd, så er det for sent.. Les mitt første innlegg i denne tråden (som jeg har kalt "Litt om mine erfaringer med å ri barbak..").

Hesten er riktignok ikke skapt for at vi rir dem, men utrolignok fungerer det innmari bra! Men vi trenger da ikke be om at ryggen skal bli ødelagt likevel? Riktignok er ikke litt barbakridning skadelig, men i utgangspunktet rir man med sal fordi det er best for hestens rygg. Når det til og med er mer usikkert (iallfall for mitt vedkommende) å ri barbak så ser jeg ikke helt poenget. Selv velger jeg å pakke bagasjen min i en solid og godt tilpasset fjellsekk for min rygg hvis jeg skal på fjelltur. Å pakke i koffert som jeg kan bære på ryggen ser ikke jeg på som spesielt hensiktsmessig. Sannsynligvis vil det gå bra å vandre et par dager i fjellet med koffert på ryggen, men med en fjellsekk vil faktisk bagasjen ligge langt bedre på min rygg iallfall. Jeg har lite lyst på vond rygg, og ønsker at ting skal være enklest mulig for meg. Les mer om dette salens egenskap i mitt innlegg tidligere (Mitt innlegg nummer 2 i denne tråden, som jeg har kalt " Barbakridning i forhold til hestens rygg").

I innlegget du kommenterer så påpeker jeg sweety89's utsagn om hvor kult og tøft det er å leve farlig. Jeg prøver derfor å si at ulykker kan skje selv den beste, og kosekvensene kan være veldig alvorlige. Hadde du lest tråden i sammenheng hadde du også kanskje skjønt sammenhengen.. Ulykkene jeg nevner er ulykker som har rørt meg veldig (ulykken med Katrine, politikvinnen og Ditte). Og være obs på at riding faktisk kan være farlig bør man vite. Betyr ikke at man skal la være å ri, men det koster deg så innmari lite å ta en ekstra og liten sikkerhetsregel. Og når ulykken er ute er det for sent! For meg er selvfølgelig hjelmen god å ha. Dessuten er jeg glad jeg ikke rei barbakk den gangen da hesten jeg rei bukket utenfor et stup (som jeg nevner i forrige innlegg). Hadde jeg falt av hadde jeg vært alvorlig skadet med følger for resten av livet, om ikke dø. Dessuten var det også til stor hjelp at jeg hadde sal på den gangen da samme hest tok ut i galopp i trafikkert boligstrøk.

Å ri barbak på ridebanen for å få god balanse er bra. Men på tur er det for risikabelt å ri barbak mener nå jeg. Faren er ikke bare deg og hesten. Det er biler som kan involveres og andre mennesker. Har ikke tenkt til å ta regla en gang til. Les heller hva jeg har skrevet tidligere.. Der står det!

--
spoff
Gå til toppen av siden

josefine=)

» VIP

Norway

Skrevet - 03/03/2003 :  09:28:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejosefine=)  Svar med kopi av melding
Ok.. Jeg tror du missforstod meg litt her. Jeg brukte inn legget ditt som exempel. Jeg leste faktisk alt sammenhengende.

Hvis du ikke har lyst til å ri barbakk trenger du ikke, eller ha en koffert på ryggen når du går en tur i fjellet. Det er opp til deg.

Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 04/03/2003 :  12:46:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Heisann!!!

Er det bra for en drektig hest å ri med sal når salgjorten klemmer på magen dens???
Er ikke det bedre for hesten å bli ridd barbak da?

Jeg red på tur med hesten min for to dager siden, MED SAL,
Så av en eller annen grunn så ville den inn i skogen, der det var veldig lave grener.
Det kom en gren å pressen meg av salen, så jeg landet bak den.
Det eneste jeg kunne gjøre var å legge meg helt inntil hesten, med hode ned. Det var jo umulig å stoppe hesten. Til slutt klarte jeg å stoppe hesten, jeg gikk av den og leide den ut av skogen, og red videre!

Det jeg vil frem til er at hvis jeg ikke hadde blitt presset av salen ville jeg kanskje blitt slått i hode med en gren, fordi jeg kunne jo ikke legge meg langt nok ned.

Så er det virkelig så ufarlig med sal???
Hvis du mister stigbøylene og hesten tar ut, stigbøylene vil henge å slå hesten i siden, hesten vil jo bare springe enda fortere!
Du sitter bedre barbak, en med en sal uten stigbøyler.
Hvis hesten tar ut å du mister stigbøylene, er ikke det farligere enn å ri barbak hvis hesten tar ut da?

Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 04/03/2003 :  15:44:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Det er ingen som sier at det er ufarlig å ri med sal. Hvis hesten tar ut og du mister stigbøylene er det enkelere å ikke skli av hvis du rir med sal, enn uten. Og det at drektige hopper ikke skal ris med sal like før følling er jo noe som er vanlig, men det har egentlig ingenting med denne debatten å gjøre. Det er sikrere å ri med sal enn uten, det står jeg fast på. Og hvis det er så trygt å ri barbak, så tror jeg ikke det hadde vært forbudt på flere rideskoler/staller. Det å forby barbakridning er noe man gjør for sikkerhetens skyld, så da kan det vel ikke være så trygt da?

Jeg ønsker ikke å frata noen gleden ved å ri barbak. Jeg rir selv barbak noen ganger, men alltid med måte. Og jeg lar ikke hesten stikke av gårde i 120 når jeg rir barbak, da har man null kontroll, og det kan ende med farlige situasjoner. Ikke bare for deg og hesten, men for andre mennesker/dyr i nærheten. Så ri gjerne barbak, men bruk sunn fornuft!

Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 04/03/2003 :  18:37:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er jo bra å ri barbak da! Man får jo god balanse av det! Jeg forbedrer sitsen min ved å ri barbak!
Ei dame jeg kjenner rei på et høyt nivå i sprang før (ponnilandslaget). Hun rei i nesten i et år uten sal hun. Bortsett fra på treninger! Det er jo bare bra for rytteren. Men selvfølgelig, hvis man rir med måte. Men det skal man jo egentlig uansett, da!!!

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 04/03/2003 :  19:40:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe, hissig debatt dette :)

Vel, mine meninger om dette er at KLART man kan(og bør) ri barbak noen ganger. Selv liker jeg godt å ri barbak, m,en jeg har aldri ridd uten sal på tur. Fordi det blir for uansvarlig synes jeg. De ferreste har bedre kontroll når de rir uten sal, og om du skal ut på tur så rir mange i områder med flere folk til stede. Når du rir vil du alltid utgjøre en trussel pga at man aldri kan garantere seg mot at ehsten hopper til. Og siden de flest av oss har en større sjense til å holde seg på om de rir med sal så synes jeg ta man bør holde seg til det først og fremst!

Å ri barbak forbedrer balansen utrolig mye! Derfor rir jeg barbak av og til, men på hester som ikke er spsielt skvettne slik at den risikoen iallefall er en minimal. Og jeg rir kun på banen ved stallen. Som sagt, annet tør jeg ikke. Vi har en flott strand ikke så langt unna, så i sommer blir det nok en tur ned dit. Men jeg kommer til å ha på slen og heller ta den av når di bader.

Så er det også dette med vektfordeligne! En sal fordeler vekten mye bedre, så å ri barbak hele tiden kan være skadelig for hesten. Men av og til vil nok gå helt fint.

Jeg ser ikke noe galt i å ri barbak i full galopp jeg. Selvfølgelig kan hesten bukke og du falle av, men det kan også skje om du rir med sal. Men jeg vil ikke utsette andre for fare, og jeg vil ikke ri ukontrollert i full galopp på en hest uten sal. Galopp barbak bør kun skje om du har kontroll på hesten din. Å risikere å dø bare for noen stakkarslige minutter i vill galopp ser jeg bare ikke hensikten med altså! Så pass glad i livet mitt er jeg at slike unødvendige handlinger holder jeg meg unna!! Eller hva om jeg blir lam?? Vil jeg sitte i en rullestol uten å være i stand til å ri? Nei, da vil jeg heller spare meg for den barbak turen og heller glede meg i mange år fremover med hesten min.

Tror ejg kan oppsummere litt i at jeg ikke er for å ta unødvendige risikoer. Klart man kan dø av mye, men om man kan unngå noe bør man ikke da gjøre det??
Gå til toppen av siden

josefine=)

» VIP

Norway

Skrevet - 04/03/2003 :  20:42:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejosefine=)  Svar med kopi av melding
Jeg er faktisk litt enig med deg, men det å forby oss å ri barbakk er litt drøyt. Sef. er det jo bare for at det ikke skal skje noe, men det er faktisk ikke opp til alle andre om jeg skal ri barbakk på hesten min eller ikke!!!

Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 04/03/2003 :  21:08:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg mener at man ikke bør ri i vill, ukontrollert galopp værken med eller uten sal jeg!! Hvis man ikke klarer hesten kontrollert i galopp med sal, er det ingen poeng i å ri i galopp uten sal heller..

Men jeg mener at det har noe med hesten også. F.eks. min dølagamp er det det samme om du rir med sal eller uten sal. Han er jo om ikke bedre, like god å ri barbak som med sal! Men fullblodshoppa mi er en smule annerledes... Hun kan man foretrekke sal på :) Men jeg har galoppert forholdsvis hurtig på barbak, men jeg hadde ridd masse barbak på henne, og visste hvir jeg skulle sitte for å ikke få vondt, og hvor jeg satt best i det hele tatt. Men jeg hadde også god nok balanse til det! Ikke for å skryte eller noe, men jeg hadde faktisk det!

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

Braga

Norway

Skrevet - 04/03/2003 :  21:42:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Man får ganske bra balanse av å ri barbak. Jeg ridde en del barbak i sommer, og jeg merker at balansen min har blitt bedre nå. (Faller ikke av hesten så ofte nå. He he...)
Men det er ikke helt uten rissiko å ri barbak. En bekjent av familien min hadde ridd barbak på en hoppe med føll en gang. Føllet hadde løpt av gårde for å undersøke verden litt, og mora hadde selvfølgelig fulgt etter. Ho som rei hoppa datt av, og brakk diverse bein i kroppen og skvisa noen innvoller. Men ho var heldig som overlevde i det hele tatt! Nå var dette kanskje et litt spesielt tilfelle, men det sier noen om hvordan det kan gå...
Man bør kanskje ikke ri for mye barbak, og hvis man skal det, så lønner det seg å ri sammen med noen hvis man har mulighet til det, eller å la være å ri for langt utpå tur.

Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 05/03/2003 :  19:23:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Jeg blir irretert når jeg leser dette!!!
Det er farlig å ri barbak fordi du kan falle av, og det kan skje deg noe.
Det er FARLIG!
Men det er også FARLIG å sitte på hesten.
Det er ikke større sjangs for at hesten skvetter til når du ikke har sal, enn når du har sal!
Hvis du rir og hesten tar ut, og tar bittet mellom tennene, du mister kontrollen, mister stigbøylene, og alt du kan gjøre er å holde deg
fast i manen til hesten, er det ikke bedre å ri uten sal da enn med??

Hvis du faller av en hest uten sal, så vil du skade deg like mye som hvis du rir med.

Kanskje risikoen for at du faller av er større, men skadene er de samme!

Jeg mener det er bedre for hesten å bli ridd barbak, og for meg.
Det mener jeg er det mest naturlige for hesten, og det beste for balansen din!

Men så tenker vel noen der ute nå at hvis jeg vil følge det naturlige, så skulle jeg ikke ridd hester i det hele tatt!
Men hvorfor rir vi hestene da, hvis det ikke er naturlig?
Hester er skapt til å bære. Folk har funnet ut at de er praktfulle til å bruke til riding, hvis hestene ikke hadde likt å blitt ridd på, eller ikke var skapt til det, så ville vi kunnet ri dem!

Gå til toppen av siden

josefine=)

» VIP

Norway

Skrevet - 05/03/2003 :  20:42:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejosefine=)  Svar med kopi av melding
Det er mye som kan skje hvis du faller av, men jeg har falt av minst 100 ganger, og det har aldri skjedd meg noe. Kanskje jeg bare er heldig, men når du tenker over hvor mange ganger det har skjedd noe virker det kanskje mange. Når du da igjen tenker på alle de gangene det ikke skjedde noe så er det en hel del mer..

Gå til toppen av siden

Braga

Norway

Skrevet - 05/03/2003 :  20:57:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er faktisk letter å holde seg på hesten med sal hvis den skvetter, enn hvis man rir barbak. Når du har salen har du både stigbøylene og kneputene som du kan holde deg fast med beina i. Hvis du rir barbak og hesten blir skremt, er det vanskeligere å holde seg fast. Du kan jo selvfølgelig knipe beina rundt hesten, men da er det kanskje litt vanskeligere å roe hesten, siden du da klemmer med sjenklene. Med sal får du ikke det problemet. En annen ting er at hvis man f.eks. mister balansen hvis hesten tar en brå, uventet sving når man rir barbak, er at man da holder seg fast i tøylene og drar da hesten i munnen. Det er ikke akkurat behagelig for hesten.

Jeg er ikke imot å ri barbak, for jeg gjør det en del selv, men jeg synes man bør tenke over at det kan skje en del uventede ting når man rir barbak, enn når man rir med sal. Det er litt forskjell å ri med og uten sal. Det kan jo skje uventede ting når man rir med sal også, men som jeg har nevnt ovenfor, er det letter å holde balansen i en sal. Det synes iallefall jeg. Men det er sikkert ikke alle som føler at sal er tryggere.

Uansett så er sjansene for å falle av hesten og få store skader like stor, enten man rir med eller uten sal. Men som sweety sier, så er det farlig å ri. Det er farlig å holde på med hest i det hele tatt.

Gå til toppen av siden
Side: av 20 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.