hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva synes du om å ri barbak? Er det farlig?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 Hva synes du om å ri barbak? Er det farlig?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 20

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 07/07/2003 :  00:50:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Barbakkridning er ikke mer farlig enn folk gjør det til! Så enkelt er det!

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 07/07/2003 :  08:58:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det sa du det! Ikke mer farlig enn man gjør det til, nettopp. Hvis man galopperer rundt i skogen barbak, så gjør man det til noe potensielt ganske farlig. Hvis man gjør det på en bane eller på en liten skrittetur, så er det kanskje ikke så farlig.

Som jeg har sagt tidligere: Hvis du er så god at du faktisk sitter tryggest uten sal, så fint for deg. Men det gjelder de aller færreste ryttere. For en rytter som ikke sitter like sikkert uten sal som med, så er det mer risikofylt å dure rundt på tur barbak enn med sal. Og da snakker vi om de fleste ryttere.
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 07/07/2003 :  23:01:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Må dere ha det inn med teskje??? Det skjer ikke flere ulykker uten sal som med, det er ikke så farlig som dere vil ha det til! Klart, du rir ikke ut uten sal på tur med en uskolert eller frekk eller rett og slett uoppdragen hestm, men det bør du ikke gjøre med sal heller! JEG freser ikke rundt i skogen uten sal, men på avsidesliggende veier, og jordene rundt omkring! JEG kjenner hesten min, og merker når hun planlegger noe tull, så den delen er grei! Alle burde kjenne hesten sin på den måten!!! Dere er så overforsiktig etter hva jeg har skjønt at dere blir på grensen til pyser!

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 07/07/2003 :  23:31:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Nå tror jeg heller ikke hun jeg nevnte tidligere freste av gårde barbak. Forstod det sånn at hun bare skulle skritte en liten tur. Men allikevel fikk hesten panikk. Hun kjente sikkert hesten sin godt hun også, men får hesten panikk, så spiller det ikke så veldig stor rolle hvor godt du kjenner hesten.

Men så klart, noen sitter bedre på hesten barbak enn med sal. Men som det er nevnt tidligere, dette gjelder for ytterst få. Og som også tidligere nevnt, barbakridning er forbudt på kjente, store og seriøse rideskoler. Det er en grunn til det, altså at barbakridning er mer risikofylt enn ridning med sal (bortsett fra den lille prosenten som rir bedre uten sal enn med).

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 07/07/2003 :  23:52:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Ha inn med teskje? Javel?

Jeg lurer veldig på hvor du har det fra at barbakridning forårsaker færre (da i prosentvis forhold) ulykker enn ridning med sal. Hvis de fleste ryttere er i en mindre faresone når det gjelder ulykker så spørr jeg hvorfor forsikringsselskaper krever forbud mot barbakridning av sine kuner (rideskoler) og hvorfor ikke man f.eks. i feltritt (hvor det skjer mange ulykker) rir barbak. Evnt annen hestesport. Alt som kan forbygge ulykker er jo noe man i stor grad satser på. Jeg har ingen tall å slå i bordet med når jeg mener at barbakridning sikkerhetsmessig er mer uforsvarlig enn å ri med sal. Men jeg taler utifra mine erfaringer (jeg føler jeg har mye erfaring å banke i bordet med), mine bekjentes erfaringer og hvordan ting i praksis faktisk fungerer (f.eks. forsikringer, konkurransesammenheng etc).

Mulig det i antall skjer flere ulykker med sal, enn barbakk, nettopp fordi de aller, aller fleste heldigvis legger ut på tur med sal. Men ser man på prosentvis forhold. Da forhold av "hvor mange av barbakkturene endre i grøfta" kontra "hvor mange av turene med sal ender i grøfta". Og også drøftet litt mot "hadde jeg sittet på hesten om jeg hadde hatt sal" eller "ville jeg klart å la være å havne i grøfta dersom jeg rei barbak". Da kan jeg faktisk ikke se for meg at "sannsynligheten for å holde seg på hesten når ulykken er ute er større når man rir barbak enn med sal" er tilfelle. For tenker du på antall så vil jeg anbefale deg å ta en titt i en basic mattebok.

Men det er selvfølgelig lov å ri barbak, hoppe i fallskjerm eller polstre seg inn med sikkerhetsvest og alt mulig sikkerhetsutstyr når man skal ut å ri. Man må tenke på hva som er best for en selv. Hva man selv vektlegger med morro.

Sånn apropo noe helt annet.. Synes det er ok å sykle, og sykler endel. Det er over 20 år siden jeg tok av støttehjulene på sykkelen, og jeg har ikke "kælva" på mange, mange år. Men faktisk er mitt liv så kostbart at om en bil kjører på meg, uavhengig av hvor utrolig god syklist jeg er, så har ikke jeg noe hode å miste. Så jeg sykler med hjelm. Hvis noen føler at en hjelm gjør mer skade enn uten når en slik ulykke inntreffer så er jo det deres valg. Kanskje det faktisk er tilfelle at en hjelm gir mer skade. Men jeg tror ikke det, og derfor velger jeg det som for meg sikrer meg mest mulig. Jeg har flotte sykkelturer selv med hjelm på hode. Og når jeg rir føler jeg en ekstra sikkerhet i å nettopp ha sal på hesten, og jeg har flotte turer til hest med sal også jeg.

I bunn og grunn er det aller, aller viktigste at man satser på forsvarlig ridning. Ikke full galopp med flere hester i kapppløp over et jorde f.eks. I slike tilfeller skjer det utlykker. Men en dag kan selv den snilleste hest, som du har kjent i hele ditt liv, og som aldri før har gjort noe spell, faktisk komme utfor en uforutsett hendelse hvor andre ting rundt kanskje har påvirkning på at hesten plutselig kaster seg til sida. La si en stor trailer er uobservant, og kjører på deg. Hadde jeg gått til fots og reagert kjapt hadde jeg hoppet til side den vei hvor jeg der og da kunne redde meg selv. Nå vet jeg ikke hvordan en hest vil reagere i en slik situasjon, men om hesten kaster seg til den sida som for den er oppfattet som tryggest så er kanskje ikke det så rart. Og selv om jeg selv er lat og sløv til vanlig, så reagerer jeg selv veldig kjapt når jeg først må. Kan ikke "verdens snilleste" og mest roligste hest også gjøre det? I en kjapp og uforberedt U-turn på hesten så er stigbøylene min beste venn. Og det vil jeg utifra helt enkel fysikk mene at gjelder absolutt alle ryttere. Og er problemet med stigbøyler at man kan henge fast i dem, så kjøp et par sikkerhetsbøyler. På Hööks koster faktisk et par med sikkerhetsbøyler av billigste sort kun 10kr mer enn vanlige stigbøyler av billigste sort. Det er igrunn ingen kostbar invistering heller..

Forøvrig: En annen ting til ettertanke. På tur skjer de fleste ulykker på turer i det man skritter på lang tøyle. Rett og slett fordi en i skritt føler seg så trygg, så er man også mindre observant. Så selv om uforsvarlige turer i full galopp er uforsvarlig, så er ikke skritt på lang tøyle på noen måte noe særlig bedre. Igrunn bedre å trave eller galoppere kontrollert. Da er du observant, og har hesten i korte tøyler. Hjelper en del det..

--
spoff, (prøv min dressurquiz)
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 08/07/2003 :  00:09:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
For all del, gode argumenter dere kommer med, poenget mitt er at denne motviljen mot barbakkridning er så til DE GRADER overdrevet! At det ødelegger ryggen på fullvoksne friske hester er tull, og sikkerheten er faktisk ganske lik. Okei, greit, en uerfaren rytter ville kansje slitt, men etter hva jeg har skjønt er alle her mer eller mindre øvede og erfarne ryttere/hestefolk! Kom over skrekken, feks lån en rol,ig og grei hest, dropp salen og ta deg en liten tur når solen skinner og sjøen er i badetemperatur... Om feks sommeren er jo salen ekkel å sitte på, og sikkert ikke så deilig for hesten å ha på heller... P5r4øv det heller ut skikkelig før dere snakker, okei med spoff som har blitt skremt, men som jeg har skjønt virker det som om på dere andre at det har blitt prentet inn av andre at barbakkridning er faaaaarlig...

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 08/07/2003 :  00:43:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Dårlig tilpassede saler kan ødelegge rygger på friske hester. At min rumpe, som på ingen måte er like stor og fordeler vekt like godt over hestens rygg som en sal (til og med dårlig tilpasset) kan være utrolig bra vil ikke jeg ha tro på.

Mine prinsipper mot barbakridning henger overhode ikke sammen med hva jeg tørr eller ikke tørr. Hadde jeg vært redd for å ri barbak hadde jeg neppe ridd flere timer barbak (frivillig) sommer etter sommer den tida da jeg jobbet på hesteutleia på hytta.

Salen er like god å sitte i uannsett årstid. Mulig det blir litt klumpete med masse klær om vintern, men da bør man heller kle seg mer ideelt.

Enig i at det å bade med hest er en stor glede. Om ikke den største sommeridyllen, så kan det sies at det er en hyggelig ting. En fin tur hvor jeg hopper av når jeg kommer til sjøen, og tar av salen, og så bader litt og etterpå gresser til hesten er tørr for så å ri med sal hjem ser jeg på som er super sommeridyllisk greie.

Forøvrig skal det sies at episoden hvor "verdens snilleste fjordinger" løp løpsk barbakk på trang svingete sti, under lave grener ikke i seg selv var noe som skremte meg. Jeg rei barbak igjen dagen etter, og flere somre etter. Jeg falt også av barbak flere ganger, og var hjemme en uke fra skolen pga fall fra en annen hest (barbak faktisk, men hadde falt av med sal også da sannsynligvis). Og også etter dette rei jeg barbak som jeg alltid hadde gjort. Det var først da jeg begynte å ri "den galeste hesten på stallen", og jeg etter en stund fikk noen uheldige opplevelser med han at jeg begynte å tenke litt mer på sikkerhet. + at jeg ble mer voksen og mer fornuftig også. Selv om denne "gale" hesten kun ble kvitt meg en gang (det er snakk om et ubetydelig fall som i seg selv er blant de "peneste" jeg har hatt. Så si at jeg egentlig aldri falt av denne hesten egentlig), var det episoder som skjedde som fikk meg til å tenke. En gang satt hesten igang med en bukkeserie utfor et stup. En annen gang bukket han under en bro og slang meg i taket. Jeg falt ikke av. Og jeg rei ikke barbak. Men etter dette har jeg tenkt mer på at ting som aldri skjer, faktisk skjer. Man sier jo at man ikke skal ri inn lave dører på ridehus fordi man kan gå i taket (på rideskolen jeg lærte å ri på gjorde alle dette, og ingen gikk i taket. Men etter å ha gått i taket i en bro selv, så vet jeg at dette skjer). Det var først etter mange nesten ulykker (ingen spesiell ulykke som satt strek heller egentlig..), noen år med erfaring og med noen flere år med fornuft og voksen alder som har gitt meg de meningene jeg har. Ikke fordi jeg er redd for å ri barbak, men fordi jeg har opplevd hendelser hvor jeg tror ting kunne gått bedre om jeg hadde hatt sal. Det er også andre ting jeg har tenkt mer over. F.eks. begynte jeg å sykle med sykkelhjelm (det var utrolig kjipt da jeg var mindre). Jeg holder bl.a. på med hest ved å ta en del sikkerhetsregler mer seriøst enn jeg gjorde før. Jeg er absolutt mer erfaren nå, og til gjengjeld mye mer nøye enn det jeg var mindre hvor det kanskje var ennå viktigere å være på vakt da jeg var mer uerfaren til å takle en situasjon (blir litt feil å si det som jeg sier, for man kan aldri overdrive sikkerheten. Men dere skjønner kanskje poenget likevel).

Jeg må også si at jeg kjenner til svært rutinerte ryttere, som konkurrerer høye klasser i konkurransesammenheng, og som har navn som lukter solid erfaring i hestesporten. Jeg må si at enkelte av disse "topprytterne" er flinke å vise hvor viktig sikkerhet er. Desverre er ikke alle like flinke, men de som er det skal likevel ha rosen for det. Tror kanskje topprytterne har mer invirkning på mindre barn, men selv jeg som er voksen har i stor grad vært veldig imponert over enkelte ryttere her. For meg er faktisk en erfaren og virkelig dyktig rytter en rytter som er hysterisk nøye på sikkerhet. Og for meg er faktisk det å ta del i akkurat den biten en veldig grei sak. Og jeg tar meg likevel ofte på at jeg kjapt gjør en litt dum ting, men så gikk det jo bra (det gjør som oftest det). Men da tenker jeg gjerne over det til neste gang iallfall (og så blir min viten ennå "skarpere"). Nå er det veldig mye annet som gjør en rytter god enn å ta sikkerhet seriøst. Men mitt inntrykk er at uerfarenhet og uviten ofte hører sammen, og erfarenhet og viten også hører godt sammen. Og jo mer erfaring du får med hest, jo større viten har du om det og også rundt de tingene som kan skje f.eks. med tanke på sikkerhet. Den aller flinkeste ryttern jeg kjenner, er nok den personen som tar sikkerhet mest seriøst av de jeg kjenner også..

--

Redigert av spoff den 08/07/2003 00:48:05
Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 08/07/2003 :  00:55:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
spoff: du skriver utrolig bra innlegg, og har kjempegode argumenter! Jeg er enig med deg i alt du har skrevet hittil!

Sikkerheten ER viktigst, og de rytterne som setter sikkerhet høyest, blir som regel også de beste og mest erfarne rytterne!

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 08/07/2003 :  00:57:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Ei dame jeg kjenner, har trent mellom 4-500 hester i sitt liv, og er enig i at å ri barbakk er ikke noe mer farlig enn noen annen ridning. Hun har drevet med gale travhester i mangfoldige år, og hun sier at hadde det ikke vært for at hun ikke rir så mye lengre og har mistet litt av balansen hadde hun nok ridd mye barbakk. Etter så mangen år skal hun iallefall ikke kalles uvitende, den virket som om den var ment på meg nemlig, hun er noe av det dyktigste jeg har sett ta i en hest...

Jo, sånn som du skriver det, virker det som om du er blitt skremt, jeg vet ikke, men det er jo også en kjent sak at man blir mer pysete når man blir eldre, så jeg får nye å ri barbakk mens jeg kan;);););););)

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 08/07/2003 :  01:26:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kall meg gjerne skremt, men det er som sagt ikke en hendelse som har gjort meg bevist. Bevistheten kom i en periode hvor jeg ikke hadde falt av på flere år, og rei hester som aldri gjorde noe sprell. Samtidig som at jeg faktisk ble mer voksen, og ikke lengre var like opptatt av å være som alle andre og ikke tørre å stå frem å mene det man mener.

I tillegg må jeg innrømme at jeg var veldig imponert over at ryttere som jeg ser på som helter faktisk tar sikkerhet så seriøst (mange toppryttere, men desverre ikke alle. Jeg forguder toppryttere som går forran med et godt eksempel her).

For noen år tilbake, da jeg tok Ex.Phil. (Exsamen Philosophicum) tok jeg det samme semester som Katrine Bråtane (jeg har fortalt om henne i et av mine innlegg tidligere i denne debatten). Katrine er like gammel som meg, og i ung alder, da hun var 12-13 år var hun utfor en trafikkulykke i forbindelse med at hun var ute og rei langs veien. Katrine har stått frem mye i medier, og spesielt i høst gikk det en sak hun hadde opp mot Storebrand angående om hun burde få en høyere erstatning eller ikke. I dag er hun lam fra halsen og ned, sitter i rullestol og kan aldri klare seg på egenhånd. Jeg har sett henne i hennes hverdag, og det er en ting som virkelig har gitt inntrykk på meg. Har aldri tenkt så mye på at helt simple dagligdagseting, kan være så komplisert for noen. Katrine er blitt en person jeg samtidig også ser veldig opp til i og med at hun klarte å kjempe sin sak i så mange år, og faktisk vant mot Storebrand. I hennes situasjon håper jeg at jeg aldri trenger å befinne meg, og jeg tror mye av mitt "sikkerhetssyn" kommer i stor grad av voksenhet også. Faktisk.. Heller ikke Katrine ene og alene har meg det Stormy liker å kalle skrekken, men det har gjort gitt meg en svært betydningsfull tanke. Nå vet ikke jeg om Katrine rei barbak, hvordan hesten var osv. Mye mulig dette var helt betydningsløst også. Det er tydligvis fører av bilen som i stor grad også har skyld. Men kanskje nettopp derfor kunne det like gjerne skjedd meg? Og jeg har veldig mange ganger følt at jeg ikke har hesten under kontroll. Hva om det er ting jeg kan gjøre som gjør at jeg har mer kontroll? Som for meg iallfall er å ri med sal.. Det er iallfall min oppfatning.

PS: Det var forvrig ikke direkte myntet til Stormy angående dette med uerfaren/uviten og erfaren/viten. Kanskje det virket sånn, men det var ikke det.. Og en erfaren rytter er ikke nødvendigvis for meg det som direkte er viten. Finne mange uforsvarlige toppryttere også.. Men ulykker skjer jo med dem også? Så hvorfor tar ikke de sikekrhetsregler? Hva med Ditte Pedersen (fortalt om henne i samme innlegg som med Katrine Bråtane i denne debatten det også..) som var Danmarks beste ponnirytter i dressur, som pga en lite gjennomtenkt episode kom til å binde hesten rundt livet (i tøylene) fordi hun måtte grave ut fra noen kanter i ridehuset (hun trengte to hender, men kunne ikke slippe ponnien). Så stikker ponnien av, hun henger på slep og omkommer! Nå går dette noe utenfor tema i debatten, men at ulykker selv kan skje den beste er en god grunn til at den mest erfarne rytter, kanskje er den som er rustet til å iallfall ha forståelse for hvorfor sikkerhet bør tas så seriøst som det bør gjøres. Desverre er det mange unnaslutrere, eller at man av ren uviten gjør litt dumme ting (typisk slik Ditte gjorde). Men derfor bør man kanskje være ekstra påpasselig? En dag skjer det noe som aldri har skjedd før.. Ponnien som løp av gårde med Ditte var hennes egen superponni, som hun helt sikkert kjente veldig godt. Men så ble den en dag skremt da.. I en litt vel upassende situasjon.

Men tilbake til tema. For de fleste er barbakridning noe som gjør rytter litt mer ustødig, og litt mindre kontroll. Å diskutere om Stormy sitter bedre på hestene sine med eller uten sal blir for meg helt fjernt. Aldri sett Stormys hester, eller hennes fantastiske og helt unike rideferdigheter. Kanskje hun faktisk er unik.. Det er godt mulig. Men for meg, for Anette, for eligj, og for de aller fleste andre ryttere og kommende ryttere her i verden så er salen til hjelp nettopp av den grunn den er utviklet. Salen er for meg til sikkerhet, og sikkerhet er hva jeg prioriterer som nummer 1 når jeg holder på med hest.

--

Redigert av spoff den 08/07/2003 01:27:55
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 08/07/2003 :  22:11:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
JEG har aldri sagt at jeg SITTER bedre på hesten, men jeg føler meg like trygg på hesteryggen med og uten sal! Jeg og har hatt mange nestenulykker som kunne blitt meeeeeget stygge... Jeg red en varmblodshest som var relativt grei, men jeg visste han kunne være stri også. Han tok ut ned over en bratt bakke, når du kommer til bunnen er det en krapp sving, der han svingte med cmklarning fra skrenten som går der, hvorav jeg falt av, hang fast i stigbøylen, og ble slept etter han 50-100 meter! En annen gang fikk jeg en hest over meg hvor baksvisselen på salen kunne drept meg om den hadde truffet mageregionen. Jeg har maaaaasse eksempler! Det er ikke farligere å ri barbakk enn med sal, det er bare tull, kan du ri med sal bør du kunne ri uten! Og å bruke feks Ditte Pedersen som eksempel blir veldig feil, da dette ikke hadde noe med selve ridningen å gjøre, men ren tankeløshet. Men for all del, hver sin mening. Dere rir med sal og absolutt ikke uten om dere ikke har bane e.l, og jeg rir gjerne uten å koser meg med det. Så enkelt er det:)

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

Ellbell

Norway

Skrevet - 13/07/2003 :  15:40:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEllbell  Svar med kopi av melding
Hey,hey,hey!
Dette ble en livlig...dialog vil nå jeg kalle det! Spoff og Stormy krangler så busta fyker og så komme det en og annen inn å støtter spoff nå og da=) Men jeg er enig med Stormy!
Klart man skal være forsiktig! KLart du skal sette hestens sikkerhet...og din=)...først. Men hvis vi skulle gjøre alt så sikkert som det virker som dere vil ha det...Da melder jeg meg ut altså! Jeg slutta å ri på ridesenteret mitt fordi det var så utrooooolig overdrevent sikkerthestssystem der! ALT var galt.
Hvis det skal være så sikkert som alle sier...vel da bryter jeg tusenvis av bud hver dag! f.eks...jeg leier hesten i grime på traffikert vei...Jeg rir barbakk (fysj og fy) av og til med bare grime også!ille,ille!Jeg riri med løse tøyler på tur...jeg galopperer, tølter,passer...litt vanskelig å skille gangartene på min stolte ganger...på kronglete skogsstier. Jeg galopperer om kapp med folk på grusveier...Jeg rir over smale bruer...Jeg binder ikke hesten med sikkerhestknute...jeg leier to hester på en gang...jeg rir midnattstuere...jeg rir på jordene om vinteren...i det hele tatt!
Å ri barbakk er et valg man må ta selv. Jeg synes det er gøy...Jeg rir barbakk...Dør jeg, så dør jeg...og da dør jeg lykkelig. Jeg er glad jeg har hesten min på privatstall sånn at jeg ikkke synder i all offetlighet!
Er du ikke trygg på hesten og balansen din...IKKE ri barbakk. Jeg er generellt litt imot å ri masse barbakk på traffikert vei...men ellers...ride on folkens! Ha det litt gøy nå!
Ellbell & Thirladyret...som faktisk lever i beste velgående til tross for min høyst FARLIGE ridemåte=)
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 13/07/2003 :  18:24:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Morsom debatt ja, det kan man vel også si. Men morsomt eller ikke: Jeg er glad at ikke alle har deres holdninger. For da hadde det vært MANGE flere ulykker innenfor ridesporten. Jeg synes det er for mange som det er. Mulig jeg er en gammel tante, men da er jeg i alle fall en gammel tante med helsa i behold.

Uansett: Heldigvis går ting som er potensielt farlig, oftest bra. Og det kan jo enkelte her være temmelig glade for.. ;)
Gå til toppen av siden

Ellbell

Norway

Skrevet - 14/07/2003 :  13:24:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEllbell  Svar med kopi av melding
Morn...
Okey...Jeg skal gi meg=)
Jeg er enig med dere alle sammen...Man skal sette sikkerheten først.Og barbakkridning er nok ikke det sikkreste man kan finne på...Blir bare litt oppildet av alle innleggene...
Jeg bare mener at man ikke alltid må tenke så mye...For meg som bare rir på tur i skogen med en islandshest som ikke vet hva en volte er en gang(vi prøver tappert å lære...)vil jeg si at barbakridning blir litt variasjon i en vanelig ridetur...Når dere hopper med hestene er det mer farlig en dressur ikke sant...Og når jeg rir barbakk i skogen...Da er det mer farlig en å ri med sal i skogen...Men det er gøy! Og hvis alt som er littebittegranne farlig skal forbys eller husjes unna med sikkerhestsbandasjer og vester og ting og tang...Vel...Da er det ikke så veldig gøy lenger eller hva?Barbakridning er jo ikke uforsvarlig og skadelig for hesten så sannt en erfaren rytter som er trygg på hesten og balansen sin rir...
Ikke det at man skal si til alle små rideelever at bare dur på tur(oh..det rimte=)før de engang har lært å galoppere...MEN hvis man rir bare for ridningens skyld...PÅ tur i skogen og sånnt...Da vil jeg nok påstå at barbakkridning bare er litt mer avansert turridning=)
Ellbell & Thirladyret
Gå til toppen av siden

Ellbell

Norway

Skrevet - 14/07/2003 :  13:27:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEllbell  Svar med kopi av melding

....Og folkens...det er ikke så farlig å dette av en gang i blandt!
Gå til toppen av siden
Side: av 20 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.