hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva synes du om å ri barbak? Er det farlig?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 Hva synes du om å ri barbak? Er det farlig?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 20

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 15/07/2003 :  00:21:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
JEG syns at det ikke er galt å ri barbakk. Det er en kjempefin måte å lære å kjenne hestens bevegelser, og jeg syns også at det faktisk blir mye sikkerhetshysteri!!! tenk tilbake noen hundre år, på indianerene... Hadde de hodelag? NEI! Hadde de sal??? NEI! Hadde de sikkerhetsvest??? NEI!!! Og iallefall ikke hjelm... Tror ikke hestene deres var noe snillere enn våres, som er født i fangenskap. Greit at dere vil beholde livet, men en ridehjelm kan også gjøre skade, den kan feks knekke nakken på deg om den er bittelitt for stor, og om det er hakebeskytter på risikerer du å ødelegge alt av tenner om du lander på haken... Jeg har gjort det, MED SAL OG HJELM, og legen sa at hadde det ikke vært for at jeg hadde tatt den av hadde jeg manglet maaaaaasse tenner...så alt er farlig jenter, tilogmed å spise gulrøtter!

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 15/07/2003 :  00:39:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Et poeng og en forutsetning for å bruke hjelm er jo at den passer. Det er forøvrig ganske mange år siden de sluttet med hakebeskyttere på hjelmer som var i salg, og flere av hjelmene med hakebeskytter hadde hakebeskytter som neppe ville forårsake tannskader (min første hjelm hadde hakebeskytter som var i gummi, altså veldig myk). Men selvfølgelig.. Stemmer at en sluttet å ha hakebeskytter fordi det kunne gi tannskader. Men spørr du meg er jeg mer interessert i å miste gommen enn hodet. Egentlig.. Og at hjelmen sitter perfekt er en selvfølge i mitt tilfelle iallfall.

Forøvrig er det et poeng å trekke frem at dagens samfunn vi rir i også har endret seg. Man falt nok av hesten i gamle dager også, men man hadde ikke asfalterte veier med trafikk som skremte hestene. Var sikkert ting som skremte hestene før også, men det er faktisk en del større fare i store trailere som ikke stopper, enn andre mer stillestående ting som også ble oppfattet som farlig. Jeg ser på trafikk og turridning som kanskje den største faren for ulykker innen hestesporten. Og rir du barbak da har iallfall jeg så lite å stille opp med at min mening er at salen får du evnt slenge av når du rir på banen, og ikke ellers.

En annen ting er at hestesporten ikke var den samme i "gamle dager" som nå. Og det er vel fordi det skjer ulykker at div sikkerhetsutstyr faktisk har blitt påbudt? Og folk skadet seg vel likevel ja.. Mye man har sluttet med utenom ridningen også, siden ting oppfattes som farlig. Før målte man f.eks. ikke pH-verdi på væsker eller løsninger. Man smakte på dem og beskrev dem som sure eller basiske. Men det har man sluttet med. Det var visst ikke så lurt.. Hadde ting blirr oppfattet som lurt så hadde man jo ikke gjort noe med det. Hadde det vært lurt å ri uten hjelm, så hadde man vel fortsatt med det. Men noen så kanskje at det var en stor risiko, og oppfant og satte påbud mot noe så enkelt, men så viktig som hjelm.

--
spoff, (prøv min dressurquiz)

Redigert av spoff den 15/07/2003 00:45:08
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 16/07/2003 :  10:12:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Jeg synest det blir litt mye sikkerhet her. Skal man bruke hele levetida på å gå rundt å være redde for at noe kanskje kan skje? Det må jammen være et kjedelig liv.

Jeg tror at hvis folk dresserer hestene sine, og får de til å stole på eieren, så vil det ikke være mer problem i trafikken enn på banen (i skogen, fjellet).

Hvis rytteren sitter som en stiv stokk i trafikken, så gir rytteren tegn om at noe er farlig, og hesten skvetter for alt mulig. Det er da det ikke hjelper om du så er innpakket med altslags sikkerhetsutstyr hvis hesten f.eks skulle finne på å springe ut i veien nettopp på grunn av at RYTTEREN gir "faresignaler". hesten og rytteren blir påkjørt- det var ikke hesten sin feil, (men det skal ingen innrømme)

I skogen og på fjellet kan det plutselig komme fugler opp fra en busk eller gresstue ol. I trafikken kan det også komme noe uventet. Min hest støkker, men har aldri stukket pga. noe den syntes var farlig. Den stopper heller og ser på det farlige, jeg driver hesten frem, den går litt forsiktig, når vi kommer til det farlige, lar jeg hun få lukte på det- åja, det var visst ikke så farlig likevel.. Så går vi videre. Men selvfølgelig- en gang kan hun sikkert "ta ut", men jeg stoler så pass på hesten min, at jeg gidder ikke gå rundt å vente på "skjer det snart"? Skjer det, så skjer det tenker jeg. Det er faktisk ganske enkelt å skli av hesten når den ikke har sal.

Jeg føler meg like "sikker" med sal som uten, og det fordi at hesten oppfører seg likt med og uten sal. Det er også viktig at ikke rytteren plutselig skifter meninger osv bare fordi en sitter på hesteryggen uten sal.

En bør tenke sikkerhet, men la ikke sikkerheten få overstyre alt!

Hvis en tenker på hesten- de må da synest at det er helt forferdelig i varmen å ha på seg en sal med teppe under. Og hva med salgjoden? Er den behagelig å ha på seg når vi strammer den? Min hest setter hvertfal pris på at jeg rir mest mulig uten. I tillegg rir jeg med bare grime og tau, men jeg skal si dere en ting, at etter jeg fjernet hodelaget, og fikk på hesten grima, så ble det en heelt annen hest. Det var like stor forskjell som når hun fikk av seg skoa...

Hva hvis hesten fallen med salen på, kan den skade seg da?

Gå til toppen av siden

Mi

» VIP

Skrevet - 16/07/2003 :  11:05:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig Brynja!
Vi kan ikke gå rundt å være redde for alt mulig, og om vi er det kan vi nesten like gjerne dø med en gang, for ALT er farlig!!! (Drastisk beslutning det her =P )
Me vi kan alikavel ta visse sikkerhets-regler!
Hest generelt er en farlig sport, vi håndterer faktis 300kg muskler! Og vi kan aldri forutse hva en hest vil gjøre.
Barbak har sine fordeler og ulemper, men det har salen også!

Nei, det eneste vi trenger er vel naturlig hestevett!
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 16/07/2003 :  11:37:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Jeg synest det blir litt mye sikkerhet her. Skal man bruke hele levetida på å gå rundt å være redde for at noe kanskje kan skje? Det må jammen være et kjedelig liv.

Et kjedelig liv for meg ville være å f.eks. sitte i rullestol, og ikke kunne være med på aktiviteter vennene mine holdt på med, og ha problemer med å takle praktiske deler av hverdagen. Det ville også være utrolig kjedelig å ikke være arbeidsfør, eller ikke kunne leve livet på en normal måte slik vi mennesker er skapt for å leve.

En enkel måte å gardere seg for at en ikke ender i situasjonen "kjedelig liv" vil for meg være å ta noen svært enkle forhåndsregler for sikkerhet. Jeg kjører bil med lappen, jeg kjører ikke over fartgrensa, jeg kjører med sikkerhetsbelte, jeg sykler med hjelm, jeg rir med hjelm, jeg rir med sal osv. Jeg går ikke rundt og er redd og engstelig for livet likevel. Jeg lever det livet jeg har, og i og med at jeg har gjennomsnitlig fantasi så klarer jeg også å utnytte ridningen til å være morsom uten å sette "mitt morsomme liv" på spill. Og selv om jeg er "verdensmester" til både å sykle, kjøre bil og til å ri (ok.. Er ikke verdensmester, men jeg ser på meg selv som forholdsvis erfaren på alle disse områdene), så vet jeg innmari godt at det er mange andre her i verden som ikke er det, eller som er litt mer vågale enn meg. Da hjelper det faktisk lite om jeg er en aldri så god sjåfør/syklist/rytter, og om min bilen eller min sykkel er aldri så god, eller min hest er utrolig snill, godt dressert, trafikksikker osv. Nå kan jeg riktignok bli påkjørt selv om jeg kjører under fartsgrensa, med lappen og med sikkerhetsbelte, men jeg har en større sjanse til å komme fra ulykken med minst mulig skade. Kan riktignok ende med "et kjedelig liv" likevel, men noe som er kjedeligere enn et "kjedelig liv" er for meg "ikke noe liv".

Mine tanker om sikkerhet er noe som har kommet med årene. Etter at jeg har blitt voksen, har sett resultater av ulykker (både innen ridning og ikke ridning) og også fått endel år med erfaring på baken (da sikter jeg spesielt til ridning). Samtidig som jeg har blitt erfaren nok til å se at det morsomme med ridning faktisk ikke er å galoppere fortest mulig, hoppe høyest mulig, ri fortest og mest uansvarlig på sprangstevne (for å få nasjonalfarget sløyfe) eller tøye grenser med å ri barbak, eller aller helst uten noen ting (ikke hodelag en gang). Da jeg var mindre var spenningen å tøye grenser og bli oppfattet som modig. Da ble man nemlig oppfattet som flink! Men heldigvis er dette noe de fleste vokser fra seg, og den dag i dag ser jeg hvor utrolig uerfaren en såkalt "flink" rytter for meg i barndommen egentlig er. Så heldigvis får de fleste et litt mer realistisk syn på ting med alderen, men man skulle gjerne fått det før. Nå kom jeg aldri utfor den store ulykken selv om jeg gjorde ting som andre oppfattet som tøft og modig (og jeg derfor ble sett på som flink), og selv om jeg sprengte grensene ved å handle uansvarlig og gjøre ting som var langt over streken for hva jeg kunne takle med min (u)erfarenhet. Og takk og lov for det..

Egentlig er jeg litt lei hele denne debatten (for å være helt ærlig). Jeg håper det sitter noen passive sjeler og følger med som jeg har gitt en liten vekker til. Det kan ubevisst faktisk redde en ulykke, og selv om man neppe aldri får vite det så er det godt å tenke på at kanskje det gjør det. Så får heller de av dere som er så utrolig flinke ryttere at dere sitter som støpt på hesten barbak fortsette å ri barbak. Og så får dere ta med dere de gledene det medfølger for deres vedkommende, og så håper jeg for all del at dere slipper unna ulykker som kunne vært unngått om en tok en aldri så liten forhåndsregel innen sikkerhet.

--
Gå til toppen av siden

hestejens

Skrevet - 16/07/2003 :  11:55:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Et poeng og en forutsetning for å bruke hjelm er jo at den passer. Det er forøvrig ganske mange år siden de sluttet med hakebeskyttere på hjelmer som var i salg, og flere av hjelmene med hakebeskytter hadde hakebeskytter som neppe ville forårsake tannskader (min første hjelm hadde hakebeskytter som var i gummi, altså veldig myk). Men selvfølgelig.. Stemmer at en sluttet å ha hakebeskytter fordi det kunne gi tannskader. Men spørr du meg er jeg mer interessert i å miste gommen enn hodet. Egentlig.. Og at hjelmen sitter perfekt er en selvfølge i mitt tilfelle iallfall.

Forøvrig er det et poeng å trekke frem at dagens samfunn vi rir i også har endret seg. Man falt nok av hesten i gamle dager også, men man hadde ikke asfalterte veier med trafikk som skremte hestene. Var sikkert ting som skremte hestene før også, men det er faktisk en del større fare i store trailere som ikke stopper, enn andre mer stillestående ting som også ble oppfattet som farlig. Jeg ser på trafikk og turridning som kanskje den største faren for ulykker innen hestesporten. Og rir du barbak da har iallfall jeg så lite å stille opp med at min mening er at salen får du evnt slenge av når du rir på banen, og ikke ellers.

En annen ting er at hestesporten ikke var den samme i "gamle dager" som nå. Og det er vel fordi det skjer ulykker at div sikkerhetsutstyr faktisk har blitt påbudt? Og folk skadet seg vel likevel ja.. Mye man har sluttet med utenom ridningen også, siden ting oppfattes som farlig. Før målte man f.eks. ikke pH-verdi på væsker eller løsninger. Man smakte på dem og beskrev dem som sure eller basiske. Men det har man sluttet med. Det var visst ikke så lurt.. Hadde ting blirr oppfattet som lurt så hadde man jo ikke gjort noe med det. Hadde det vært lurt å ri uten hjelm, så hadde man vel fortsatt med det. Men noen så kanskje at det var en stor risiko, og oppfant og satte påbud mot noe så enkelt, men så viktig som hjelm.

--

Redigert av spoff den 15/07/2003 00:45:08

Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 16/07/2003 :  15:01:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
hestejens: hvorfor kopiere innlegget til spoff uten å kommentere det??

spoff: Altså, jeg er 100% enig med deg! De som mener det er kjedelig å tenke sikkerhet, vil forhåpentligvis vokse det av seg en dag. Jeg synes spoff kommer med utrolig mye som er viktig. Dere som synes det er kjedelig å tenke sikkerhet; ta til dere noe av det spoff forteller om. Hun har MYE fornuftig å komme med!!

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 17/07/2003 :  21:27:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skjønner bare ikke hvorfor det skal være en sånn veldig motsetning mellom å ta sikkerhet alvorlig, og å ha det gøy? Hvis forskjellen mellom gøy og ikke gøy ligger i sal eller ikke sal, full galopp i skogen eller kontrollert galopp i skogen, så må dere ha det UTROLIG KJEDELIG med hestene deres. Kanskje det er dere som rett og slett ikke har oppdaget andre spennende ting man kan gjøre som er gøy? Det tror jeg..

Gå til toppen av siden

Cecilie M
» VIP

Skrevet - 19/07/2003 :  08:44:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCecilie M  Svar med kopi av melding
Vi rir nå hestene barbak hver dag, til og fra beitet. Men tar det rolig og rir ikke langs veien. Har vel 5 minuttter bort til beitet.
Hjelm er en forutsetning, ingene får sitte på hestene våre uten hjelm... Jeg tenker alltid sikkerhet, og vet at sålenge jeg holder meg i skritt så er det ikke store faren å dette av, men det er da jammen grenser for hvor forsiktig man skal være, å leve er farlig, samme det å derive med hest....

Cecilie

Dølehestfan med to svarte dølahester
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 19/07/2003 :  10:47:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Jeg tenker alltid sikkerhet, og vet at sålenge jeg holder meg i skritt så er det ikke store faren å dette av, men det er da jammen grenser for hvor forsiktig man skal være, å leve er farlig, samme det å derive med hest....

Å skritte i seg selv er ikke alene farlig dersom det ikke skjer noe. Men visste dere at fritt skritt faktisk er den "gangarten" som regnes for mest skummel og den gangarten det skjer flest ulykker fra på tur? Nettopp fordi rytter er så avslappet og aner fred og ingen fare.. Nå er jeg enig i at man likevel skal skritte f.eks. i trafikken nettopp pga sikkerhet. Men det er så fint der man sitter i skritt på lang tøyle at man glemmer ale som kan skje. Og når ting skjer kommer det brått på og du har nullkontroll for du har ikke en gang tøyler å ta fatt situasjonen med. Kan være en ting å tenke på. Alternativet er at man skritter med litt kortere tøyle og selv konsentrerer seg litt tilfelle hesten skulle skvette til.

--
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 20/07/2003 :  02:25:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg må si dere holder diskusjonen gående her!
Jeg er svært enig med spoff i omtrent alt, og for så vidt også enig med eligj, Anette og Brynja, som alle har tilføyd mye fornuftig til denne debatten.
Derimot synes jeg det er latterlig(!) å se denne evinnelige argumenteringa (eller kveruleringa..) fra enkelte om at det er mindre risikofylt å ri uten sal. De ALLER FLESTE er selvsagt mye tryggere når de bruker sal! Å påstå noe annet er latterlig!

Men som jeg før har sagt, og som jeg selvsagt fortsatt står for, så synes jeg personlig at det bl.a. er god balansetrening i å ri barbak. Og har man tilstrekkelig god balanse, så er jeg igrunn forholdsvis enig med de som sier de har like god kontroll når de rir barbak som når de rir med sal. Men ingen kan forvente at alle andre skal føle seg like trygg som en gjør selv barbak på hesteryggen.

En annen ting som jeg synes er viktig å nevne i denne sammenheng er forskjellen i forhold til hvilken hesterase man rir. Selv er jeg ihvertfall av den mening at det er svært mye enklere å ri barbak på de forholdsvis små og tunge hesterasene, sånn som kaldblods, fjording og nordlandshest. Jeg synes det er langt mye verre å ri barbak på en sprek og skvetten fullblods, som i tillegg ofte er smal og 'spiss' å sitte på.

Angående mine egne holdninger til barbakridning, så skal jeg ikke nekte for at det hender relativt ofte at jeg dropper salen -både på banen og på tur.
Selvom jeg unektelig trives svært godt også på mine rideturer med sal, så
synes jeg det er litt ekstra kos å ta seg en tur uten salen innimellom, og unner meg derfor dette når det faller seg slik. Jeg vil også påstå at de fleste hester trives med litt barbakridning nå og da.
Men selv om jeg er en evig barbak-elsker, og dessuten faktisk mener og påstår at jeg har vel så god kontroll på hesten uten sal som mange har med sal, så har jeg ikke til hensikt å gå inn på en diskusjon ad. det faktum at barbakridning generelt faktisk er mere risikofylt for de fleste enn ridning med sal. Såpass realistisk innlevelsesevne og realitetsperspektiv har jeg faktisk. Men jeg synes vi skal bli flinkere til ikke å blande barbakridning og generell risikovurdering når vi diskuterer sikkerhet, da man godt kan være til fare for både seg selv og andre også når man rir med sal. Sikkerhet har vel mer med rytterens generelle holdninger å gjøre mener nå iallfall jeg, selvom det selvsagt er et hakk mer risikabelt å ri barbak.

Litt off-topic, men sånn apropo, så kan jeg godt innrømme at heller ikke min egen teste-egne-grenser-oppførsel på hesteryggen, som til tider bare har vært et under at har endt så bra som den faktisk har, ikke akkurat er noe glans-eksempel på 'den fornuftig rytter'. Snarere tvert i mot.
Det er faktisk heller ikke så altfor mange årene siden jeg rei rundt i full fart i skog og mark på bl.a. store og spreke avlshingster og løpshester, både barbak og uten hjelm.

Da jeg var yngre syntes jeg rett og slett at alt som var farlig var moro, og jeg testet stadig mine egne grenser. Jeg drev aktivt på med 'ekstremsport', og det er jo greit nok, men å gjøre ridningen om til en ekstremsport, og å utsette seg selv, hesten og andre mennesker for fare bare fordi man selv har et høyt spenningsbehov, er tåpelig og uetisk. Jeg bør vel i grunn være den siste til å moralisere, da jeg selv mer enn en gang har oppført meg idiotisk til hest (for ikke å snakke om i bil og til motorsykkel), og med det har utsatt både meg selv og andre for fare. Men jeg føler jo på en måte at jeg godt kan forstå Sweety89 og Stormy, for jeg har selv vært på akkurat det nivået før jeg trakk opp rullgardina og begynte å prioritere sikkerheten fremfor spenningen. Spenning kan jeg få ved å hoppe i fallskjerm, kjøre motocross, rally, helikopter eller stå på vannski. Når jeg rir prioriterer jeg andre ting, av hensyn til både hesten, andre med-trafikanter og meg selv, og jeg har det tross alt moro allikevel.

Men som sagt, så rir jeg fortsatt barbak nå og da, da jeg ikke ser noe galt i selve barbak-ridninga.

(Hehe, jeg måtte faktisk le litt da jeg leste innlegget ditt, spoff, ang. risikoen ved å ri i skritt.. Hihi! Jeg husker faktisk en episode for ca. 10 år siden da jeg og ei venninne rei på en ganske vill barbak-galopp-tur.. Turen i seg selv forløp helt fint, men derimot mens vi skrittet ut og slappet av på vei hjem mens vi red over noen store åpne jorder, så greide jeg det mesterverket å dette av hesten i skritt, uten at den gjorde en eneste unormal bevegelse.. Ting kan vel tyde på at jeg var litt [i]for[i/] avslappet..
Hehe, da lo venninna mi ganske godt, og det gjorde jeg vel igrunn selv også, selvom jeg sikkert var litt småflau..)

---------

~ Ida ~
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 20/07/2003 :  15:32:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Frik: Og det er akkurat din holdning jeg synes er en god holdning. Man bør være klar over risikoen i det man driver med, og ta hensyn til den. Av og til så gjør man ting som innebærer litt mer risiko, men man er klar over det, og tar eventuelle forholdsregler. For eksempel:

- I dag skal jeg ut og trene feltritt. Derfor tar jeg på meg sikkerhetsvesten min.

- I dag rir jeg en liten barbaktur. Derfor holder jeg meg unna trafikken, jeg er litt ekstra oppmerksom, og jeg holder rolig tempo.

- I dag skal jeg ut å hoppe i fallskjerm. Jeg pakker fallskjermen min selv, jeg sjekker at alt er ok rett før jeg drar av gårde, og jeg hopper bare dersom været tillater det.

I tillegg er det jo sånn at jo flere ganger man tar en risk, jo mer sannsynlig er det at det en eller annen gang går galt. Derfor kan man også minske sjansene for at ting går galt ved for eksempel å ikke ri barbak veldig ofte.

Poenget er å ha en bevisst holdning, ikke bare å innbille seg at alt går alltid bra, eller å rett og slett ikke vite om risikoen.
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 20/07/2003 :  20:53:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Jeg skjønner selvsagt at dere setter sikkerheten høyt, men la meg få legge til noe, som ingen med peiling på hest kan nekte for:

Er du ute å rir barbak, og traver litt og begynner å skli? Hva gjør du??? Mest sannsynlig, så klamrer du deg fast med alt du har av bein, og hva forbinder hesten med det? Jo, sjenkling, dvs mer fart! Den løper enda fortere, og du prøver å holde igjen samtidig som du egentlig sjenkler hesten, den blir forvirret, og da løper den igjen enda fortere. Kan se for meg at dette var det som skjedde med spoff eller en av de andre hun red med, for stikker en hest, stikker ofte de andre og... Men en hest som har respekt og stoler på rytteren sin stikker ikke uten grunn. Skjønner ikke at dere tar sånn av pga dette her! Folk må få gjøre som de vil med hestene sine og ha det gøy på sine måter uten å få skjulte hentydninger om lavere IQ. Det er virkelig ikke noe farligere enn å ri med sal. Tror ikke ulykkesprosenten ville økt om alle droppet salen, det det ville resultert i var flere bedre ryttere!

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 20/07/2003 :  23:12:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
eligj kommer med en del gode argumentet.

Som sagt er jeg møkk lei debatten her, og jeg mener fremdeles at om alle begynte å ri barbakk hadde en nok samtidig med å få ryttere med bedre balanse, også fått flere ulykker og hester med dårlig rygg.

Forøvrig skjedde ikke "nestenulykken" som endte opp i at tre fjordinger løp løpsk inn i skogen på smale stier med at vi klamret oss fast på noe vis. Farten fikk vi gratis på instint fra hestene, alt fra første galoppsteg over jordet hvor vi skulle kappe. At hestene likte dette var det ikke tvil om.. For min del tror jeg vi egentlig satt mer over hesten enn fastklamret. Dessuten.. Måten jeg evnt klamrer meg fast på en hest jeg rir barbakk har gjerne sammenheng i hvordan jeg rir en hest inn i fra holdt fra trav. Altså at jeg setter meg dypere ned i setet og rir overgangen. Er det jeg som rir feil overgang fra trav til holdt, eller er det jeg som "klamrer" meg fast vedlig spesielt på en barbakhest? Bruker altså oversjenkel endel, sammen med setet.

--

Redigert av spoff den 21/07/2003 00:08:36
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 20/07/2003 :  23:50:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kan ikke si jeg lar meg imponerenoe så veldig storveies av en barbakrytter som bruker leggene til å holde seg oppå hesten når han/hun rir barbak. Heldigvis har jeg ikke lagt merke til noen som praktiserer slik ridning hittil.
Personlig bruker iallfall jeg låra for å 'holde meg på' hvis det skulle være nødvendig, og det håper jeg også de fleste andre med litt vett under topplokket gjør.
Da veit hesten (iallfall mine hester) at den skal stoppe/roe seg ned, samtidig som en påbegynt 'avsklidning' fra hesteryggen avverges.

---------

~ Ida ~
Gå til toppen av siden
Side: av 20 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.