hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva synes du om å ri barbak? Er det farlig?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 Hva synes du om å ri barbak? Er det farlig?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 20

Anette

Norway

Skrevet - 21/07/2003 :  00:10:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Ja, kan man ri, så vet man at det er oversjenkelen som skal brukes når en halvparade, eventuelt overgang, skal utføres. Når jeg skal bremse en hest, enten jeg rir med eller uten sal, bruker jeg ikke leggene, det kalles undersjenkel, og brukes for det meste til å få hesten fram. Jeg bruker derimot lårene, som frik skriver!

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 21/07/2003 :  00:13:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Ja, det gjør da alle med vett i hodet, men jeg brukte det som et eksempel, jeg har sett mye av det!

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 21/07/2003 :  01:56:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Joda, jeg kan godt tenke meg at enkelte ferske nybegynnere gjør det, men de bør jo heller ikke bli sendt ut på tur aleine, særlig ikke barbak..

---------

~ Ida ~
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 21/07/2003 :  09:41:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Vel, med tanke på at hër jeg bor får folk ofte raskt hest, fordi det er langt til nærmeste ridesenter. Du kan ikke nekte en fersk rytter å ri uten sal om det er hennes/hans egen hest... Men uansett, alle som mener barbakkridning er livsfarlig, overdriver så til de grader! Det er ikke mer farlig enn annen ridning!!! Ikke ødelegger det hesten mer en annen ridning heller! Hvilken hestesport sliter mest på hestens bein da??? Jo, SPRANG! Tror dere ikke det er verre for hesten å lande på ETT bein og hoppe i flere år enn å bli ridd barbakk??? DRESSUR sliter også endel, men mest fordi banedekket er for mykt...

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 21/07/2003 :  15:38:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei dere!
Jeg må bare få fortelle om en liten ridetur jeg haddde på fjellet.

Venninna mi og jeg hadde tatt med oss hestene våres (hennes fjording og min døl). Vi bodde på en hytte der, og red på mange fine turer hver dag.
Den ene dagen var det veldig varmt, og jeg ville ri i shorts og bikinioverdel. Men da kunne jeg jo ikke ri med sal, for da kløyp det så innmarig. Jeg ble jo nesten nødt til å ri barbak. Det skulle ikke bli noe problem med dølahesten min, som er verdens beste barbak-hest. Rolig og fin er han og. Ikke så rask i bevegelsene heller. Så vi rei ut på tur, i skogen. Vi rei over en bro, så skulle jeg sjekke kartet hvor vi skulle. Det gjorde jeg mens vi skritta.
Plutselig fikk hesten min et insekt på seg, og han løp avgårde inn i skogen. Jeg trodde min siste time hadde kommet da jeg så et tre komme mot meg. Merkelig nok skled jeg av før treet, og hesten min løp videre. Jeg lå og tenkte at nå hadde jeg brekt noe. Det likte jeg ikke tanken på, så jeg reiste meg for å sjekke om alt var ok... Det var det jo ikke... Jeg klarte å gå. Men jeg var mørbanka. Oppover hele venstre side hadde jeg skrubbsår... :(
Jeg fikk ri hesten til venninna mi hjem, for hun hadde westernsal. Jeg var skikkelig ør i hue...

For å si det sånn, jeg tror ikke jeg rir på en sånn tur igjen barbak i shorts og bikini ass! AU!
Jeg rei en tur dagen etter, så jeg overlevde, men jeg kunne godt vært uten det fallet!

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 22/07/2003 :  00:50:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Et krav er jo at en følger med på hvor hesten går. Jeg har alltid et tak i manen når jeg rir. Skvetter hesten, så holder jeg fast i manen.

Hva om du hadde hatt sal og ikke falt av før treet?

Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2003 :  15:16:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis jeg hadde hatt sal, hadde jeg klart å stoppe han! Dessuten, har han tatt ut i skauen en million ganger før, men han har aldri skada den som sitter oppå ved å løpe forbi et tre, sånn at bare han kommer forbi, ikke rytteren. Vet ikke hvorfor, men han er bare sånn...

Jeg tenkte også det, at jeg bare kunne ta tak i manen hans hvis noe skulle skje... Men jeg rakk vel ikke det. når jeg hadde detti av merka jeg at jeg tviholdt på kartet :) hehe. Jeg Prøvde vel å holde meg fast i det...

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

Prospect
» VIP

Norway

Skrevet - 23/07/2003 :  01:54:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideProspect  Svar med kopi av melding
Hei troultey.

usj, hvorfor har ikke du sagt detta til meg a? fikk vite det nå jeg når jeg leste igjennom detta her, vel vel, bra at alt gikk bra med deg da, hadde vært litt kjipern hvis du skulle ha brukket noe.

Vel, som sagt alt kan forekomme hos hestene, tilåme de mest roligste også, alle kan få noen små kikk i blandt, så man burde tenke på sikkerheten, ikke det at vi skal kutte ut med barbakken, og mange sier også at man kan dra ut så lenge det bare er skritt! Vel dere leste her nettopp hva som skjedde med troultey, og jeg kan trykt si at jeg skjenner henne og hun er en erfaren rytter så hun vet hva hun sier om denna hesten og hun har vært borti mye rart med mange hester, så det må ha godt i et rykende tempo siden den jenta falt av, for hun har vært i full pine med fullbloden sin barbakk og når man sammenlingner den og dølen hennes så er det en stor forskjell mellom de to:=)
Så tilåme fra de erfarende så kan ulykken inntreffes,
så mange som skriver her inne at, man skal bruke fornuft med at isåfall dra utpå barbakk ridning i bare skritt, vel som jeg sa, dere hørte nettopp hva som skjedde med troultey, hun var i skritt, men det skjedde et eller annet om det var en insekt som satte seg på det hesten og han spurtet av gårde, det kan skje alle hester, om hesten står stille, om den går i skritt, eller trav eller rolig galopp, hesten kan få de nykka med da å spurte av gårde. Greit man burde fortsatt holde seg til skritten, for man øker vel risikoen ved å galoppere i full pine barbakk i skogen, men jeg vil i såfall andbefale ri aldri alene barbakk, og ta det rolig, bedre at det går sakte for seg og at det kan være litt kjedelig da, men tenk på hva som kan skje, at du ender opp med å sitte i rullestol resten av livet, det er faktisk ridefolk som gjør det nå sitter i de rullestolene, fordi de ikke har tenkt seg om og de har jo selvfølgelig ikke gjort det med vilje, for hvem ville ha gjort det, men de tenkte vel bare at det der kommer ikke til å skje meg for jeg har såpass peiling, FEIL! inegn kan si sånt for man hvet aldri når det skjer, det kan skje med hvem som helst, det kan tilåme skje i morgen da jeg setter meg på hesten og kanskje det sier klikk for han, og jeg detter av og brekker ryggen, hvem vet? Bank i boret for det ikke har skjedd enda, hehe...

Klemz prospect og

Pia
Gå til toppen av siden

kokkos

» VIP

Skrevet - 26/07/2003 :  01:39:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
ville bare si at det dummeste jeg har hørt er at spranriding er like risikabelt.Kanskje for DEG og HESTEN, men rir du barbak er du faktisk en større trussel for andre også.Fant en undersøkelse gjort av klubbene i distriktet som viser at 59%av ulykkene der hesten skader andre skjer pga barbak riding.
Har dere tenkt på forsikringsselskapene? HALLLLLLO!! her slenger dere ut om hvor fantastisk det er å ri barbak. Men den dagen det er galt da? og hesten din har ødelgat en bil? eller enda verre et menneske? Hvar skjer da? du får spørsmålet: var grunnen til ulykken en uansvarlig handling? kommer det da frem at du red uten sal, så får du slengt i tryne JAAA! og du kan se langt etter forsikringshjelp!

for 3 år siden var min veninne og jeg ute å red på tur BARBAKK,! da hesten plutselig tok seg et buk og et til og et til, og veninna mi fløy gjennom lufta, hesten raste ned veien og skadet en bil for 50.000 kr og mannen som satt i bilen brakk ribben og punkterte en lunge.
Forsikringshjelp??? NEI!!! ikke i det hele tatt, å ri barbakk var en uasvarlig handling,og dette resulterte med at veninna mi måtte selge hesten sin for å hjelpe til med å betale ned summen!
Så da står jeg ved et veikryss innen min ridekarriere!: ri barbak fordi dette er mer naturlig for hesten,og det styrker balansen min hjelper meg å forbedre oversjenkel osv? men risikere å miste hesten min, kanskje få et liv på samvittigheten? nei du valget er enkelt: jeg velger SAL, innegjerdet område og uinngjerdet område, SAL! aldri mer vil jeg stå å se på at fremmede folk laster en kjær venn inni en henger !
TENK DERE OM! sjekk opp litt mere enn fornuften deres!
er det trygt? i følge meg nei.

men så er det det da at rir du med sal kan du bli hengende etter, vell, da får du ihvertfall forsikrings hjelp og skader man en annen så skader man sansynligvis seg selv også i en slik ulykke!

mvh maria, stikk gjerne innom min vip vist noen gidder!!
Gå til toppen av siden

kokkos

» VIP

Skrevet - 26/07/2003 :  01:46:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
hehe siste avsnittet skal jeg forklare litt bedre tror jeg:
synest det er bedre om man skader seg selv isamme slengen enn at noen andre blir skadet og man selv ikke blir det pga en risikabel handling!
Dere får være så sur dere vil på meg, men som sagt, Barbak er altså mer risikabelt for samfunnet rundt deg en riding med sal!
Gå til toppen av siden

sweeti

» VIP

Skrevet - 31/07/2003 :  08:24:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, jeg vet ikke helt hva jeg skal si til dette her med barbakk ridning, det kan jo hvere farlig hvis hesten skulle blir skremt, både på bane og kanskje mest på tur...
Når man rir ut på tur barbakk syns jeg man absolutt burde hvere trygg på at denne hesten har blitt ridd barbakk før og er vant med det, en trafikksikker hest er også lurt, men alle hester kan jo bli redde for ting, "verdens snilleste hest" kan skvette av en fugl f.k.s som flyr over veien og den kan f.k.s hoppe til siden, hvis dette da kommer uventet på rytter, så vil jo de flese dette av, eller kanskje klare å "klore" seg fast i manen, men da vil jeg ikke si man får så mye kontroll, forhold til om man skulle ridd med sal, hvor du har støtte i sete og stigbøyler...

Dette med ryggen: jeg tror ikke det gjør noe å ri barbakk sånn innimellom, men ikke hver dag f.k.s eler no lignenede som hver dag, men sånn på varmedager er det jo morsomt å legge bort salen og ta en tur ned i elva å bade med hestene, jeg tror også dette forbreder rytterns balanse, på den gamle ridskolen jeg gikk på.. for rundt 4-5år siden hoppet vi innimellom barbakk på godt skolerte ehster, og etter en time så følte jeg at jeg hadde balansen og gled med den liksom, og jeg kunne mye lettere kjenne bevegelsene til hesten...

Nå har jeg kjøpt ei kalblods hoppe på 6 år, hun er skvetten i trafikk og for "ukjente" ting, så henne vil jeg ikke si er trygg å ri barbakk, på tur hvertfall, enda...
Men har veldig lyst til å trene henne opp til å blu ridd barbakk innimellom, da tror jeg nok vi begynner på banen...

Camilla
Gå til toppen av siden

kokkos

» VIP

Skrevet - 03/08/2003 :  23:13:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg tror jeg spyr josefine.
Du ser jo bare svart hvit , finnes det ingen mellom ting?
det er MYE mellom å risikere andres liv/helse ved å ri barbak og det å ikke tør sove i sengen sin!
For et dumt argument!
Man skal da tørrre å leve, men ikke ta unødvendige sjangser som kan skade andre!
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 04/08/2003 :  01:00:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Miia: Honestly, tror du virkelig på det du sier? Herregud så firkantet folk skal være da! Det er virkelig ikke noe farligere å ri barbakk!

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

Purreløk

» VIP

Norway

Skrevet - 04/08/2003 :  14:38:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePurreløk  Svar med kopi av melding
Jeg støtter Miia for jeg har opplevd det samme!
Og honestly osv som DU skriver er det teiste jeg noen gang har hørt, og før du beskylder folk for å lyve, synes jeg du skal sjekke opp ting og tang.
For jeg gjennom gikk hele greia lille julaften så og si samme ulykke som miia forteller om.
Og IKKE gidd å skriv miriam og storm rocker, når du ikke en gang er ansvarlig nok til å se at barbak er en større risiko for de rundt deg enn når du rir med sal,
DU er den som er firkantet her, du ser jo bare rosenrødt.
Men så har du vel aldri sett /hørt lyden av at din egen kjære hest treffer bilen!
Sjerp deg. slikt gidder jeg ikke en gang å bry meg om!
klmz mocca og Luna (stikk gjerne innom min vip!
Gå til toppen av siden

Purreløk

» VIP

Norway

Skrevet - 04/08/2003 :  14:38:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePurreløk  Svar med kopi av melding
Jeg støtter Miia for jeg har opplevd det samme!
Og honestly osv som DU skriver er det teiste jeg noen gang har hørt, og før du beskylder folk for å lyve, synes jeg du skal sjekke opp ting og tang.
For jeg gjennom gikk hele greia lille julaften så og si samme ulykke som miia forteller om.
Og IKKE gidd å skriv miriam og storm rocker, når du ikke en gang er ansvarlig nok til å se at barbak er en større risiko for de rundt deg enn når du rir med sal,
DU er den som er firkantet her, du ser jo bare rosenrødt.
Men så har du vel aldri sett /hørt lyden av at din egen kjære hest treffer bilen!
Sjerp deg. slikt gidder jeg ikke en gang å bry meg om!
klmz mocca og Luna (stikk gjerne innom min vip!
Gå til toppen av siden
Side: av 20 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.