hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva synes du om å ri barbak? Er det farlig?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 Hva synes du om å ri barbak? Er det farlig?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 20

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 05/08/2003 :  01:33:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
NEI, jeg ser ikke bare rosenrødt!!! Har nok sett flere ulykker enn mangen andre som driver hest på hobbybasis!!! Jeg har sett mye stygg ridning og sånne ting osv osv. Jeg vet godt hvor farlig ting og tang kan være, men er du en rutinert rytter, bør du kunne sitte på hesten din uten sal! Syns virkelig dere overdriver så til de grader, for all hestesport er i virkeligheten farlig! Alt som skjer når du rir barbakk kan liksågodt skje når du rir med sal! det kan også bli farligere, du kan henge igjen etter stigbøylen, eller, som jeg også gjorde, fikk en hest rullende over meg hvor jeg fikk baksvisselen på salen i magen, og DET kunne blitt stygt! Jeg syns virkelig dere overdriver, dette tar jo helt av! det er ikke mer risikofylt å ri uten sal som med, for barbakk og ikke, det som er farlig veier opp mot hverandre! Men men, PURRELØK, du får tro hva du vil! ulykkene vil alltid være der dessverre, både med og uten sal! det fins ingenting i verden jeg er mer redd for enn hestene mine, men det skal vel ikke bety at jeg skal pakke meg selv og dem inn i allslags sikkerhetsutstyr! dessuten har jeg ikke påstått at noen lyver, og det er også feil av deg, som seriøs(?) rytter, å angripe meg som hesteeier og rytter!!! Ikke har jeg ondt av å ri barbakk av og til, og ikke hesten heller! Det har nok ikke du eller din hest heller! men det er jo min mening! Og jag er jo bare en uansvarlig hesteeier uten peiling... Ikke sant???

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 05/08/2003 :  17:23:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ikke orket å lese gjennom alle innleggene her men vil gjerne si at om det er skadelig eller ikke kommer litt an på hesten.

En islandshest beveger nesten ikke ryggen i tølt og rytteren "spretter og humper" ikke så mye på ryggen til hesten, men sitte nedpå nesten hele tiden. Red gammle Bruna mye barbak og gjør det med min unge islandshest nå. Bruna tok aldri noen skade av det.

Varmblodshesten min derimot har ganske store bevegelser og det er vansklig å sitte nede uten å "dumpe" hele tiden når en rir barbak i trav. Jeg rir ikke så mye barbak på henne fordi jeg tror det er mer skadelig for henne. Desuten er hun slank og edel mens islandshestene er runde og gode og derfor mye behagligere å ri uten sal . Mye kommer nok an på rytterens vekt og lengden på ryggen til hesten også.

Men hesteholdet mitt hadde ikke vert det samme om jeg ikke kunne ri barbak av og til, eller bade med dem om sommeren. Det er livet:)

Når det gjelder sikkerheten til rytteren så er det nok tryggere å med sal, men du slipper faren med å bli hengende fast i stigbøylen. Og om hesten skulle løpe ut syns jeg nesten det er bedre å falle av med en gang en å bli med på et vilt ritt...
Gå til toppen av siden

kokkos

» VIP

Skrevet - 05/08/2003 :  18:07:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Miia: Kopi av din melding: Honestly, tror du virkelig på det du sier? Herregud så firkantet folk skal være da!
er ikke det å påstå at jeg lyver?
Og selv om du er en rutinert rytter så, er det ikke like lett å holde balansen uten sal som med jeg ER en rutinert rytter, har ridd siden før jeg kunne gå. men du har jo en fjording så jeg regner med at å sitte på den er ganske mye enklere enn å sitte på en edel smal hest. (ikke noe negativt om fjordingen, all ære til dem, har hatt mange selv)men de er rundere,har lavere manke,og kortere steg!
men når jeg feks rir varmblodsen til søstern har jeg store problermer å sitte som støpt på ryggen, med DE SVÆRE stegene hu har. Så plz ikke gidd å si noe så teit! jeg har sikkerhets stigbøyler til 2000 kr, som funker som bare fy, det minsker rissikoen med 99 % og de FÅ ulykkene som skjer med slike stigbøyler er da folk er SÅ idiotiske at de rir med feks joggesko uten legg chaps, el sko med lange snører! og HAR du alt dette sikkerutstyret som du sier du har, og du hadde hatt en smal langbent hest, så hadde du oxo foretrukket å ri med sal, og følt deg tryggere med det.

Maria og Fallon ruler
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 05/08/2003 :  23:08:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Hehe, har ridd barbakk mye av den tiden jeg har ridd, le meg nevne noen: shettis, islending, vmbltraver, kldbltraver, osv oswv. både med og uten sal, og ingen skal påstå at ikke en traver har svært steg! men det er opp til hver enkelt å velge om de vil ri med eller uten sal syns je, men jeg er enig med bruna! hesteholdet mitt ville ikke vært det samme om jeg ikke skulle kunne droppe salen en gang i blant!

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 06/08/2003 :  22:11:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Stormy: Jeg skjønner at denne episoden hvor du hang etter hesten har gitt deg en støkk. Men det går an å kjøpe sikkerhetsbøyler for mellom 100 og 200 kroner. Det finnes også dyrere varianter som er mer stilige, men det behøver faktisk ikke være særlig dyrt å sikre seg mot sånne opplevelser.

Egentlig skal jo selve stigbøylefestet i salen også løse seg ut hvis man henger etter hesten. De fleste saler, i alle fall engelske, har et ledd på den dingsen som stigbøyleremmen henger over. Problemet er at hvis man ikke vasker og smører leddet, sitter det dønn fast.
Gå til toppen av siden

kokkos

» VIP

Skrevet - 07/08/2003 :  22:47:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
ehm jaja stormy. men alle de hestene du nevner er jo breie gode hester som er behagelig å ri barbak på.
ikke en sportsponni med spiss høy manke og veldig smal.
du nevner jo nesten bare kaldblodshester.breie hester.
bortsett fra den traveren da, men den er jo oxo brei.
ekke rart du sitter som støpt da.
jeg regner med du har en sal som er slik som elgji sier, stigbøylene faller av.
det skjer i hvertfall på min!
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 07/08/2003 :  23:22:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Hehe, joda, den der greia var smørt og alt i orden:)den ga etter til slutt, men det er heller ikke deilig å få en baksvissel i magen. men det er greit, noen liker å ri uten sal, andre ikke. Men jeg vil ikke påstå at vi barbakktilhengere er mer uansvarlig enn andre... La meg også føye til at de fleste kaldblodshester har MYEEEE vond manke:/
Ikke engang jeg liker spisse manker. Men jeg har ikke tatt skrekken for sal heller akkurat, rir for det meste med sal når jjeg rir bane, og rir seff sprang med sal.

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 08/08/2003 :  01:33:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kommentar til stormy
Kaldblodser (eller andre hester) med vond manke (eller andre ryggproblemer pga sal) er triste greier. Selvfølgelig kjøper en hesteier med litt vett i hode en sal som passer hesten og ikke sin egen lommebok. Desverre ser jeg at mange kaldblodshester som typisk er "billighester" ender opp med endel billig utstyr (billig hest og billig utstyr er gjenre et resultat av hestekjøp av en person som ikke egentlig har så veldig god råd. Iallfall ikke egenkapital der og da). Det gjelder sal og det gjelder igrunn det resterende også. Mange kaldblodser går dette bra for, mens andre ikke. Selvfølgelig får hesten vondt i ryggen av det.. Gjelder alle andre hester også, men invisterer folk gjerne i dyr hest så invisterer de også i en sal som passer hesten. Selvfølgelig gjør mange kaldbløodseiere det også, men kaldblodser ender ofte opp på "billigsalg" og ender opp hos de eiere med trang lommebok som kjøper sal nettopp etter hva som passer lommeboka. Totalt feil innstilling..

--
spoff, (prøv min dressurquiz)
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 08/08/2003 :  02:08:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror Stormy mente 'hesten har vond manke for oss å sitte oppå', ikke 'hesten har vondt i manken'

I så fall, hvis jeg forsto Stormy rett, så kan jeg ikke akkurat si meg enig i hennes påstand om at 'de fleste kaldblodser har vond manke'. Har du ridd de fleste kaldblodshester, eller hvordan veit du det?
Min erfaring med barbak-ridning på kaldblods er i hvertfall utelukkende positiv, og jeg tror jeg har ridd mer enn 30 forskjellige kaldblods barbak. Jeg har aldri, eller i hvertfall svært sjelden, opplevd spiss manke på kaldblodshest, heller ikke at de har vært særlig smale, selv ikke på de som har vært smale i forhold til kaldblodsens standard.

Så hvis det er 'kaldblodsens spisse manke' diskusjonen plutselig dreier seg om, så må jeg spørre: Har du noen gang forsøkt å ri en fullblods?? (barbak selvsagt!)
Jeg tenker de fleste fullblods-vante her kan bekrefte min oppfattelse av at vi da snakker om spiss i ordets rette forstand!
Men det kommer selvsagt an på hva man sammenlikner med.
Jeg kan jo skjønne at en forholdsvis smal kaldblods vil føles ganske så spiss hvis man er vandt med å ri fjording, men det er ikke dermed sagt at kaldblodsen faktisk er spiss!

Også har jeg et annet, litt personlig spørsmål, til Stormy:
Bruker du pelham-bitt når du rir barbak også?? I så fall, hvorfor?

---------

~ Ida ~
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 08/08/2003 :  09:40:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Frik: Kaldblodstravere har en stygg tendens til spiss manke. Varmblodstraverene og, iallefall de fleste av de jeg har vært ute for. Men de fins jo de runde made for barbakkhestene der og, selvfølgelig vet jeg ikke om alle har det, men mange jeg har vært ute for, og andre jeg kjenner til også. Nei, har enda ikke prøvd en fullblods uten sal:)

Hvorfor jeg rir med pelham når jeg rir barbakk??? Jeg rir virkelig vanligvis på pelham, og greier å bruke det riktig... Pelhamen gir klarere beskjeder. Selv om jeg fint kan ri hesten min i grime, eller uten noenting, gidder jeg ikke det langs veien, der er hun litt mer *gira*.

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 08/08/2003 :  11:08:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Jeg tror Stormy mente 'hesten har vond manke for oss å sitte oppå', ikke 'hesten har vondt i manken'

Ok.. Jaja.. Misforstod, men da er det greit.

--
spoff, (prøv min dressurquiz)
Gå til toppen av siden

hestejens

Skrevet - 27/08/2003 :  13:05:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen.

Har registrert at emnet barbakridning er nærmest utdebattert. Det har rullet frem og tilbake vedrørende sikkerhet, ansvarsfølelse etc., etc., i lange tider. Siste thread's går på spisse eller runde hesterygger - og da er vi vel egentlig ved sakens kjerne: Hvorfor vi i det hele tatt velger å ri uten sal. For meg er dette ganske soleklart! Å ri er i stor utstrekning en følelsessak, hvor kontakten med hesten spiller en stor rolle. Mange av oss føler ekstra mye når vi rir barbak: Hestens muskelspill, varmen fra dyret, osv. Dette er simpelthen kjempedeilig - vel og merke om hestens "konstruksjon" er av det behagelige slaget. Har ridd kaldblods, islandshest, fjording, døl, alle med runde og behagelige rygger, men skygger unna de mer "edle" rasene. De har ofte manke som kan skjære deg i to - derfor rir jeg kun med sal på slike hester, det er jo ikke så gæernt det heller!!

Ikke ett ord om sikkerhet her, jeg regner med at de aller fleste bruker hue når de ferdes blandt hester - og når de rir, med eller uten sal.

Hestejens.

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 27/08/2003 :  14:17:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Hestejens
De fleste bruker hue når de ferdes med hest ja. Tenker sikkerhet og rir med sal. Men det er desverre for mange som tror det er tøft og sprenge grenser ved å ri barbakk. Kjenner innmari godt til konseptet da jeg var slik før. At mine opplevelser gikk så bra som de gjorde er helt utrolig. I dag ville jeg aldri, aldri funnet på å ri barbakk på tur selv på verdens snilleste hest. Jeg har trossalt ridd "verdens snilleste hest" barbakk på tur før, og det har ikke på noen måte være ansvarlig utifra ting som skjedde (les tidligere innlegg. Har fortalt om det der). For meg betyr det ingenting om hesten er spiss eller ikke. Ridning er en fantastisk opplevelse også med sal. Skal man ri barbakk så gjør det på banen. Med kort vei fra stallen, uten trafikk og uten andre mennesker du kan skade. Jeg kom fint gjennom de nestenulykkene jeg har vært innblandet i, og jeg har lært. Aldri mer..

Skal man først ri barbakk så synes jeg banen er ok. Men selv velger jeg å ri med sal. Mest fordi jeg de siste årene har ridd hester med noe spiss rygg. Men også fordi jeg føler jeg kommer bedre rundt en hest ved å sitte riktig i en sal (jeg sitter mer riktig i den, særlig i trav på hester som humper litt mer enn en fjording). Kan jeg velge utifra hva som er mest behagelig så velger jeg sal. Kan jeg velge utifra hva som er mest sikkert så er det garantert sal!

--
spoff
Gå til toppen av siden

Prospect
» VIP

Norway

Skrevet - 27/08/2003 :  16:11:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideProspect  Svar med kopi av melding
Hei.
Jaja, selvfølgelig er det mest sikkerhet med å bruke sal, men jeg syns heller vi ikke skal slutte med å ta oss en kose tur ute i skogen barbakk, man skal vel ikke ødelegge den gleden, med å ha en fin skogstur barbakk på sommeren er det helt hærlig å ri barbakk i skogen, gjorde det ofte før på min forrige danske varmblods, har nok ikke gjort dette på min nye hest '' fullblods'' ridd barbakk på han på bane,og en liten gang når jeg skulle skritte av i skogen barbakk.

Sal er tryggest og best sikkerhet, men jeg syns at, er du en god rytter og har en hest du mener du stoler på, så ta deg en kose tur i skogen barbakk, men bruk vett! ikke bus av gårde barbakk i skogen og på andre steder også, men å ri barbakk i skogen er en fin avkobling fra trening fra bane for både hest og rytter, man kan jo også ha en fin avkobling når man rir i skogen med sal også, men du for en helt annen følelse når du rir barbakk, '' Litt mer frihet'' kanskje?

Ha den gleden du har med hest, så lenge du bruker vett og vet at du holder deg på et rolig nivå, ikke bus av gårde, men nyt den friheten med å ri barbakk i skogen ikke bare på bane, kos deg :=)

Jeg selv, foretrekker og trene på en bane og når jeg rir i skogen bruker jeg sal, ihvertfall med den hesten jeg har nå, men jeg savner litt av den deilige friheten og de koselige stundene med min forrige hest da vi red barbakk i skogen og nøyt stillheten, og det er sikkert mange som har den gleden som jeg hadde, så ta vare på den, for det er verdt det!!!

Klemz Prospect &

Pia
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 28/08/2003 :  13:36:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Er enig med "Hestejens" jeg da...
Gå til toppen av siden
Side: av 20 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.86 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.