hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva synes du om å ri barbak? Er det farlig?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 Hva synes du om å ri barbak? Er det farlig?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 20

epetra

» VIP

Norway

Skrevet - 31/08/2003 :  11:09:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseepetra  Svar med kopi av melding
kan ikke de som har hester med sterk rygg og lyst til å ri barbak?
jeg tror barbakridning er litt viktig for å bli kjent med hesten, at man får bedre komunikasjon når man rir litt barbak og at det hjelper neste dag når du tar på salen....
selv syns jeg det er kjempegøy å ri barbak, og jeg syns jeg får bedre kontakt da....
men det er nok ikke bra hvis hesten har "svak" rygg, men en gang i blant kan vell ikke skade?

jeg vet ikke mye om sånt men det er min mening....
Gå til toppen av siden

epetra

» VIP

Norway

Skrevet - 04/09/2003 :  13:25:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseepetra  Svar med kopi av melding
jeg leste nettopp at det er ikke noe lurt å ri barbak p.g.a halebeinet til rytteren, det kan vell ikke stemme?
halebeinet mitt er litt for langt(jeg har ofte vont i det viss jeg sitter lenge i sofaen).
men når jeg rir er ikke halebeinet mitt nedi salen en gang.
hvis halebeinet ditt er nedi syns jeg du burde gå til legen med en gang!!!!!!! eller du kan jo prøve å rette opp sitsen litt, jeg sier ikke at jeg har en perfekt sits for det har jeg ikke!
men hvis du har ett naturlig halebein og fremdeles sitter med halebeinet nedi er du potetsekk!!!!

tenk litt over det der....
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 04/09/2003 :  21:29:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Jeg forstår ikke hvorfor det er bedre å ri en hest med sal når den har svak eller dårlig rygg!? Min hest var meget utrent da jeg fikk henne. Det var lite muskler og jeg merket fort at hun ikke brukte ryggen til å jobbe med når jeg rei!
Ryggen ble rett og slett dårlig etter en stund, så jeg prøvde å ri uten sal. Jeg merket straks bedringer. Til en stor forandring begynte hun å bruke ryggen. Sakte men sikkert! Nå rir jeg stort sett bare barbak. Jeg bruker kun sal når jeg skal løpe (da kan jeg stå i salen). Før synest jeg at hun hadde litt "hengerygg" når jeg satt på henne, men sånn er det ikke nå lenger! Det er min erfaring med "sal på utrent hest".

Salen sat som spikret, så jeg tror ikke det hadde noe med den å gjøre- dessuten så var det en syntetisk sal som var veldig lett..

Ikke vet jeg..

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 05/09/2003 :  23:33:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Brynja: Hvis hesten din fikk vondt i ryggen av salen, kan du være 100 % sikker på at salen passet veldig dårlig til hesten. En riktig tilpasset sal, kan BARE virke positivt på hestens rygg. Hvis man har en riktig tilpasset sal, og hesten fremdeles får vondt i ryggen under ridning, så bør hesten antagelig ikke ris i det hele tatt.

Dersom man ikke selv klarer å se om salen ligger riktig eller ikke, må man få hjelp av en kyndig person, helst en salmaker.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 06/09/2003 :  09:52:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Jeg forstår ikke hvorfor det er bedre å ri en hest med sal når den har svak eller dårlig rygg!? Min hest var meget utrent da jeg fikk henne. Det var lite muskler og jeg merket fort at hun ikke brukte ryggen til å jobbe med når jeg rei!
Ryggen ble rett og slett dårlig etter en stund, så jeg prøvde å ri uten sal. Jeg merket straks bedringer. Til en stor forandring begynte hun å bruke ryggen. Sakte men sikkert! Nå rir jeg stort sett bare barbak. Jeg bruker kun sal når jeg skal løpe (da kan jeg stå i salen). Før synest jeg at hun hadde litt "hengerygg" når jeg satt på henne, men sånn er det ikke nå lenger! Det er min erfaring med "sal på utrent hest".

Generellt så skal salen (om den er riktig tilpasset) fordele trykket av deg utover hestens rygg på en mye mer hensiktsmessig måte enn det som skjer når vi bare sitter barbak.
Derfor skal det etter alt å dømme være bedre for en utrent rygg å bære rytter med sal enn uten. (antar dette er nevnt før i diskusjonen også, men jeg husker ikke hvor og er litt for lat til at jeg gadd å lese hele for å finne det igjen.)
Derfor ville jeg langt heller gått utifra at salen ikke passet, evt prøvd en annen sal når jeg begynte å få problemer med noe sånt.

Men nå løste jo problemene dine seg på billigst mulig måte, og det er jo bra:)

Guro

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 06/09/2003 :  21:51:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Den første salen hun hadde, passet ikke. Det var da alle problemene oppstod. Jeg gir meg på den! Derfor kjøpte jeg en syntetsal. Jeg ridde hesten bort til butikken, og fikk både sal og hele pakka tilpasset av en person som visste hva han gjorde. Hesten ble med en gang en annen i gangarten.
Det gikk lenge, men jeg var fortsatt ikke fornøgd med måten hennes å jobbe på. Jeg så som en mulighet til å ri uten- for å se om det hadde noen effekt. Tydeligvis hadde det det!

Men nå når jeg rir henne med sal, så har hun den samme jobbemåten med som uten!

I tillegg når jeg rir uten sal, så kjenner jeg bedre hvordan hesten jobber. Og jeg kjenner bedre hvis noe er galt.

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 07/09/2003 :  12:51:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Den første salen hun hadde, passet ikke. Det var da alle problemene oppstod. Jeg gir meg på den! Derfor kjøpte jeg en syntetsal. Jeg ridde hesten bort til butikken, og fikk både sal og hele pakka tilpasset av en person som visste hva han gjorde. Hesten ble med en gang en annen i gangarten.
Det gikk lenge, men jeg var fortsatt ikke fornøgd med måten hennes å jobbe på. Jeg så som en mulighet til å ri uten- for å se om det hadde noen effekt. Tydeligvis hadde det det!

Så da du begynte å ri barbak hadde hun ikke lenger vondt i ryggen!? Og formodentlig hadde hun begynt å få noen muskler, om enn ikke så tilfredstillende som du ønsket!?

Kopi av melding:

Men nå når jeg rir henne med sal, så har hun den samme jobbemåten med som uten!

Så bra, da har du oppnådd det du vill:) og hesten har det bedre:)

Kopi av melding:

I tillegg når jeg rir uten sal, så kjenner jeg bedre hvordan hesten jobber. Og jeg kjenner bedre hvis noe er galt.

Sant nok!!
Men det jeg syns blir problematisk om jeg skal "jobbe" når jeg rir barbak er at jeg har ingen mulighet for å ri særlig korrekt lettridning f.eks, fordi jeg føler at jeg må holde meg fast med knærne for å få det til!!
Men, for de med bedre balanse osv enn meg er det sikkert kjempefint:)

Guro

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 15/09/2003 :  15:17:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
først og fremst, før jeg skriver noe annet:
jeg har ikke lest gjennom alle inleggene her, så hvis jeg tråkker noen på tærne så beklager jeg virkelig.

de inleggene jeg har lest er som regel delt i 2: enten de som synes at barbak er topp og de som synes det er farlig og uansvarlig...

Kopi av melding:
Å ri barbakk å være "kul" på den måten tror jeg er mange ungjenters måte å sprenge grenser og oppnå status på. Slik oppfattet jeg det da jeg var mindre, og joda.. Det var råkult å ri barbakk! Men den dag i dag setter jeg meg aldri opp på en hest barbakk igjen. Iallfall ikke hvis jeg skal utenfor ridebanen eller ridehusets fire vegger. Jeg vet godt hvordan det kunne gått med disse super snille fjordingene vi rei, til tross for at vi alle tre var "verdensmestere" til å ri. Den dag i dag har jeg lært såpass, at det vet jeg nå at jeg ikke er. Og desverre må mange gjennom akkurat samme lærepenge som meg for å forstå det. Og det er innmari trist siden ikke alle vil komme gjennom den prosessen med kun små skrubbsår som jeg slapp unna med.

ulykker kan skje med sal også... jeg har ikke balanse til å ri noe særlig barbak, og trives med det... rir med sal, men kan slenge stigebøylene over manken på hesten for å trene balanse... men, tilbake til det jeg skulle si; i vinter så red jeg og noen venninner sammen. vi skulle galoppere, men det var glatt på veien (hardpakket snø), så vi måtte holde oss i kanten... hesten jeg red hadde ikke like kort galopp som de andre, men det gikk ikke an å ri henne fremst, så jeg red på den andre siden... etter noen steg så bestemte hun seg for at hun ville løpe midt på veien, noe som ikke var uvanlig for henne... det endte i at hun lå på siden, og jeg et stykke unna... red med sal da, og var heldig... sparket foten ut av stigebøylen, noe som er en ren refleks for meg, så jeg ble ikke hengende fast.

venninne jeg red sammen med synes det er arti å ri uten sal, og de har balanse til det, så da synes jeg de burde få lov til det... på en tur rute så er de nødt til det, da klatrer vi nesten rett opp, og salene kan da havne bak på krysset, og det kan umulig være noe bra for hestene heller! jeg har et forstykke, så jeg kan ri opp der med sal uten at den glir bakover, men de har da ikke det...

Kopi av melding:
jeg red barbak, (er ganske flink også) falt aav da hesten tok noen bukk, og vips så lå jeg på bakken og 100 meter forran meg lå en påkjørt hest :0(
JEG RIR ALDRI MER BARBAK!!! og dette var ikke på en trafikert veg!

tror du ikke det kunne skjedd med sal også?? bare spør jeg...

konklusjen min er da altså at de som vil ri uten sal bør få lov til det (noen ganger kan det faktisk være bedre...), mens de som ikke vil ri uten må respekteres for det... det finnes faktisk noen hester som ikke kan ries barbak, for forskjellige grunner...

mvh lille meg

***hest er livet, ikke kast det bort***
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 24/09/2003 :  19:42:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Hei hei!

Hva synes dere om dette?
Jeg har en nordlandshoppe på to år nå, jeg skal ri henne inn om ett år, når hun er 3 år. Planen min er da og ri henne inn uten sal.
(akkurat nå sitter sikkert alle å tenker at: herregud hva feiler det den jenta da, er hun spinnhakka galen!!!)

Fordelene med dette vil være:

-Hesten vil kanskje prøve å kaste meg av, da faller jeg av, eller kanskje jeg klarer å holde meg på, men jeg vil i alle fall ikke sitte fast i salen. Hvis jeg faller av så faller jeg rett av uten kamp, noe som sannsynligvis vil skremme hesten.

-Jeg vil få en utrolig kontakt med hesten (selv om jeg allerede har god kontakt med hesten fra før).

Selvfølgelig kan hesten få ryggskader av dette, MEN det kun hvis jeg ikke kjører den og trener ryggmusklaturenen. Noe som jeg holder på å lære henne nå.
Jeg vil heller ikke ri på tur med henne de første månedene, så lenge jeg ikke rir med sal, og da vil det ikke være mange tingene som kan skremme henne, hun er vandt med de fleste tinga rundt seg her hjemme.

Tilbake til debatten:

En varmblods/fullblods, eller en av de store rasene er det kanskje ikke så lurt å ri barbak på tur å slikt, i og med noen av rasene er veldig lettskremte.
Har du en veldig rolig hest eller ponni, som sjelden stikker, så skader det jo ikke å prøve å ri barbak av og til da...bare du rir med vett (noe som jeg aldri gjør).

Har du er hest som du vet vil prøve å kaste deg av, så er det lurest å ri uten sal, for da vil ikke sjansen for at du henger fast i stigbøylen være der, noe som sannsynligvis er farligere enn å falle av.
For hestens rygg er det jo bedre å ri med sal, men det skader jo ikke å ri uten sal en gang i blandt da. Hva er det farlig med da?

Hvis det er snakk om å ødelegge hestens rygg hvis du rir barbak....hva med traverhestenen da, de blir satt i hardkjør når de er 2 år, de er jo ikke halvveis ferdig utvokst enda, så blir det pensjonert når de er 8-9 år...da blir de enten slakta eller solgt billig. Er dette bedre enn å ri hesten barbak en gang i blandt???

Jeg bare spør...hvis dere tenker i den retningen der, så burde dere klare å se at det ikke er verdens undergang om du rir hesten barbak av og til...!

Du trenger jo ikke å ri den barbak hver dag, men hvis du rir hesten du 5 dager i uka f.eks, så skader det jo ikke å ri den en dag i uka barbak, hvis hesten da får ryggskader, så er det ikke pga barbak-ridinga. Er du redd for at det er farlig...så ri på bane da, det er jo like ufarlig/farlig å ri på bane med sal så barbak.
Hva er så veldig farlig med det da?

Venninna mi har en fantastisk hest, men hun klarer dessverre ikke å stole på den. Jeg har mast og mast om at hun burde prøve å ri barbak på henne, hun er jo ikke farlig (hesten asså). Så klarte jeg til slutt å få henne oppå barbak, og hun red opp og ned veien, i skritt, trav og gallop.
Nå hun hadde ridd en halv-time, så kom hun bort til meg og sa: SE JEG STOLER ENDELIG PÅ HESTEN!!!! Med ett stort smil.

Her har du fordelen med å ri barbak, hvis det går bra (noe som det som regel gjør), så får du en mye bedre kontakt med hesten, og det er mye lettere å stole på den.

Men så rei hun en annen hest(MED SAL), som var helt sprø, hun falt av og knakk foten, og kunne ikke ri hesten sin på 2 uker.
(Her har du bevis på at det er farlig og ri med sal også).
Venninna stoler dessverre ikke på hesten sin lenger pga dette, så nå tør hun ikke å ri barbak lenger(men jeg skal prøve å presse henne, hesten hennes elsker å bli ridd barbak)

Her har du jo et lite bevis på at det er farlig å ri med sal også.

Jeg blir litt irretert på alle som sier at det er så veldig farlig å ri uten sal...det er sjelden jeg ser dere skriver at det kan være farlig med sal også, dere sitter å tenker at vi, som rir barbak, er så forbanna dumme fordi vi er noen fjortiser som vil tøye grensene og ha det litt morro...men, som jeg har sagt om og om igjen tidligere i debatten, hvor farlig er det ikke å ri i det hele tatt da?
Er det ikke farlig å stå og strigle hesten, har du rette hesten, så ligger du der på bakken, sparket i hodet f.eks.

Jeg forstår bare ikke hvorfor alle er så fryktelig redde for å ri barbak...det finnes faktisk fordeler med det også!!!

Har du en hest som stoler på deg, å den blir skremt, vil den virkelig prøve å kaste deg av da, eller bare stikker den????

Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 25/09/2003 :  17:14:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til dere som rir barbak for å få bedre kontakt med hesten,kan jeg anbefalle en dressursal (close contact) det kan du bestille i de fleste merker.Disse er det minimalt med stopp og oppbygging ved salkappene.En hest med lite musklatur i ryggen fortjener å bli ridd med sal (for å få dempet støt og fordelt rytterens vekt) til den har bygget tilstrekkelig med muskler.En ubalansert og urytmisk rytter vil "sitte ned" ryggen på en svak hest.
Men at det av og til er "koselig" å ri barbak er jeg enig i.Jeg gjør dette selv av og til på den ene hesten min,spesielt om sommeren da det er fint å bade med hest.Men jeg må da også få si at mine hester er topptrente dressurhester med sterke rygger,jeg gjør det alikevel ALDRI med 8 åringen av hensyn til hans rygg,pga at han er under utdanning.13 åringen er er sterk hest som er utdannet til GP,så han har sterk nok rygg til å tåle det.
Men nå skal det også sies at jeg kun har erfaring med såkalte "pinglehester" så hva en f.eks døl tåler skal ikke jeg uttale meg om.
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 25/09/2003 :  20:14:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
men hva om salen ikke passer? det problemet har nemlig jeg på hesten min... i dag så bet hun etter meg da jeg la på salen, og det pleier hun ikke å gjøre... jeg har ikke balanse i det hele tatt, men vil ikke ødelegge ryggen hennes, så... nå er jeg nødt til å begynne i ri barbak, selv om jeg ikke er så begeistret for det... hvis det ikke er noen som har en sal å låne meg da, eller selge billig....

tilbake til saken: jeg synes ikke det er uansvarlig og farlig å ri barbak, ikke hvis man er flink... det er kanskje ikke så bra for hesten, men det er ikke salen jeg har til henne heller!! men hun er en døl da, med veldig bred rygg og manke... har ridd en halvblods (19 år, salrygget og spinkel!!!), og det var maks ubehagelig, så de som har varmblods/halvblods skjønner jeg godt at ikke vil ri barbak... jeg har ikke så lyst til det jeg heller, på grunn av balansen min, men jeg synes det er bedre enn at hun får vondt i ryggen og salskrekk av salen sin......

mvh lille meg

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 25/09/2003 :  20:20:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Passer ikke salen hestens rygg så mener jeg at du ikke bør ri heller. Godt tilpasset sal er noe av det aller, aller viktigste ved ridningen. Salen skal passe hestens rygg, ikke din lommebok. Alternativet å ri barbak istedet for å bruke dårlig sal er igrunn ikke noe brukbart alternativ for hestens tilfelle. Da rir du ikke.. Og skaffer deg en sal som passer!

--
spoff
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 25/09/2003 :  20:24:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det lureste du da kan gjøre er vel å investere i ny sal?
Det er mange salmakere som tar imot brukte saler i innbytte.
En god sal er den viktigste investering man gjør som hesteeier,og det er alfa omega at den passer hesten.Få en salmaker til å hjelpe deg med tilpassingen.
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 26/09/2003 :  15:35:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
det glemte jeg visst å si... har tenkt å kjøpe ny sal, er ikke helt tett heller! men viss hun ikke blir brukt regelmessig så blir hun irritert og helt forferdelig å ri igjen... holder på og ser meg om etter ny sal, men budsjettet er ikke helt på topp så det er ikke bare å stikke ned til salmakeren (som for øvrig er 2 timers kjøring unna) å kjøpe en ny sal... har ei veninne som har en sal hun ikke bruker, den mener jeg skal passe (etter litt finjustering), men problemet er å få tak i henne... ellers så leter jeg i aviser og på nettet, så jeg skal ikke ri henne barbak så lenge!! og det med å bytte sal: hun er ikke min hest, så dermed blir det litt vanskelig å bytte salen, som da heller ikke er min. tror ikke salmakeren i namsos vil ha en så gammel og dårlig sal heller.....

mvh lille meg

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 29/09/2003 :  02:32:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Jeg vil fortelle om da jeg fikk hesten min som treåring...

Jeg kjøpte henne av en bekjent, men han hadde ikke sal til henne... Jeg hadde både irsk jaktsal, sinnsykt god, eldre sal, og westernsal, men ingen av de passet. Og i og med at alle pengene gikk til hesten, red jeg barbakk. Jeg kjøpte etter en liten stund en billig sal som faktisk passet ganske bra, men jeg liker meg best på hesteryggen uten sal, iallefall på min egen. I dag er hun 7 år, og har til dags dato ikke hatt noen problemer med ryggen. Jeg er enig i at god saltilpasning er viktig, men det er ikke så skadelig å ri uten sal som mangen vil ha det til om hesten er sterk, sunn og frisk, kaldblods eller varmblods...

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden
Side: av 20 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.