hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva synes du om å ri barbak? Er det farlig?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 Hva synes du om å ri barbak? Er det farlig?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 20

Monroe

Norway

Skrevet - 30/09/2003 :  19:04:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Hei hei!

Hva er det så er så fryktelig farlig med å ri barbak?
-Noen mener det er farlig fordi du kan falle av, da kan hesten stikke, og du kan skade deg.
-Noen andre mener det er farlig for hestens rygg, du kan ødelegge ryggen dens...

Er du redd for å falle av?
Er du redd for at hesten skal stikke?
Er du redd for å ødelegge ryggen dens?

SÅ RI MED SAL DA!!!!

Men hvis det er noen her inne som vil ri uten sal, så bare la dem ri uten sal da, hva er vitsen med å protestere mot det, når dere egentlig ikke har så mye med det å gjøre, dere kommer sannsynligvis aldri til å se den hesten som blir ridd uten sal allikevel, ikke rytteren, hvorfor gidde å bry seg da?

Dere sitter her å sier at det er farlig for hestens rygg...hva vet dere om hva som er bra for våre hester, dere har ikke peiling på hvordan våre hester er?
Hva hvis våre hester liker å bli ridd uten sal, hva hvis de synes det er avslappende?

Folk vet selv hva som er bra for deres hest, og det burde alle respektere, og ikke sitte der å komme med komentarer i hytt og pine, som om dere var kongen på haugen.

Selv ikke den beste kan vite hva som er bra for en annen sin hest, uten og ha sett den!

Gå til toppen av siden

epetra

» VIP

Norway

Skrevet - 01/10/2003 :  22:42:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseepetra  Svar med kopi av melding
HELT ENIG MED DEG SWEETY89....
jeg rir ofte uten sal,ikke at det alltid går så fort men jeg øver :D
hesten "min" tåler det, så jeg gjør det!!!!!!!!!

Laura på Trana, ikke Lø.... å hun er ikke i skyggen av noe annet en et tre!!!!!
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 02/10/2003 :  13:45:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Egentlig burde jeg ikke...men likevel:

Kopi av melding:

Men hvis det er noen her inne som vil ri uten sal, så bare la dem ri uten sal da, hva er vitsen med å protestere mot det, når dere egentlig ikke har så mye med det å gjøre, dere kommer sannsynligvis aldri til å se den hesten som blir ridd uten sal allikevel, ikke rytteren, hvorfor gidde å bry seg da?

Fordi jeg er utstyrt med empati overfor både hest og rytter.
Dette blir litt som å si at vi ikke behøver å bry oss om sultkatastrofter i Afrika, fordi vi aldri kommer til å se menneskene som sulter likevel.

Kopi av melding:

Dere sitter her å sier at det er farlig for hestens rygg...hva vet dere om hva som er bra for våre hester, dere har ikke peiling på hvordan våre hester er?

Nei det har jeg ikke, men jeg vet hvordan en hest generellt er oppbygd, og om din hest ikke er helt annerledes enn de som er vanlige, så har ikke den noe bedre eller værre av å bli ridd barbak enn det alle andre hester har.
Hvordan den er psykisk vet jo selvfølgelig ikke jeg noe om, men den er da vel ellers lik alle andre hester!?

Kopi av melding:

Hva hvis våre hester liker å bli ridd uten sal, hva hvis de synes det er avslappende?

Folk vet selv hva som er bra for deres hest, og det burde alle respektere, og ikke sitte der å komme med komentarer i hytt og pine, som om dere var kongen på haugen.

Vi prøver vel bare å diskutere gjør vi ikke!? Og diskutering inneholder ofte uenigheter (iallfall opplever jeg diskusjoner som det). Om du bare har lyst til å bli klappa på hodet og få vite at alt du gjør er riktig så dropp å diskuter ting da!!!!
Jeg har ikke oppfattet noen i denne lange diskusjonen som folk som prøver å leke kongen på haugen, iallfall ingen som har sagt noe _mot_ barbakriding!! Men det er jo mulig jeg er blind.

Forøvrig så er det vel ikke så mange av oss som har veldig mye i mot barbakridning, men vi ser at det kanskje ikke er det vi vil gjøre hver eneste dag, og heller ikke i enhver situasjon.
Men at det er koselig osv. det er ikke til å stikke under en stol.

Men nå da Sweety89: siden du åpenbart syns dette er så fint:
1. Hvordan rir du lett uten sal!? og uten å stikke knærne dine inn i sida på hesten, eller holde et forholdsvis konstant press med leggen!?
2. Hvordan er du sikker på at din hest slapper av bedre med dette en med en _godt_ tilpasset sal, som har en grei gjort som ikke klyper?!?

Guro
som ber alle være en tanke overbærende med at hun ble litt sinna, men folk må da kunne diskutere uten å føle seg tråkka på om noen mener noe annet enn de selv gjør..
(selvom jeg muligens viser en tendens til ikke å kunne det selv her da )

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 02/10/2003 :  15:29:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Godt poeng Guro!

En diskusjon rundt hva som er bra for den og den hesten gidder jeg ikke starte. Jeg har en viss aning om hva jeg tror er best for mine. Konklusjonen er at jeg vil aldri i verden ri 3 åringen min uten sal. Ei heller 2 åringen når dens tid kommer neste år. Alt jeg har samlet av hestekunnskap tilsier at bruk av en godt tilpasset sal vil være beste løsningen. Har ambisjoner om at hestene forhåpentligvis skal kunne prestere litt på dressurbanen en gang i fremtiden, og da trenger de en frisk rygg.
Jeg gambler ikke med helsen til hestene mine!

Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 02/10/2003 :  21:41:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Hei hei!

1. Hvordan rir du lett uten sal!? og uten å stikke knærne dine inn i sida på hesten, eller holde et forholdsvis konstant press med leggen!?

Mener du lett-ridning eller..?
Etter det jeg har hørt, og erfart, så skal du ikke ri lett når du rir barbak. Barbak-riding brukes ikke i trening, hvis du skal trene dressur for eksempel, så rir du ikke barbak, da rir du selvfølgelig med sal.

Når du rir barbak, så bruker du faktisk leggene til å holde deg fast med.

2. Hvordan er du sikker på at din hest slapper av bedre med dette en med en _godt_ tilpasset sal, som har en grei gjort som ikke klyper?!?

Jo det skal jeg si deg:
Det merker jeg på holdningen til hesten.
Når min hest blir ridd med sal, går hun å subber med hodet, selv om jeg rir på tur (noe som hun elsker)
Med en gang hun får av seg salen, så løfter hun hodet, og går bedre frem dette er noe hun liker, det er lett å se.

Salen er jeg helt sikker på at det ikke er noe i veien med, den er så godt tilpasset så det går ann å få den, så det er ikke derfor hun liker bedre å bli ridd barbak.

Denne hesten ble ridd inn barbak, og hun har ingenting i veien med ryggen.

Nei det har jeg ikke, men jeg vet hvordan en hest generellt er oppbygd, og om din hest ikke er helt annerledes enn de som er vanlige, så har ikke den noe bedre eller værre av å bli ridd barbak enn det alle andre hester har.
Hvordan den er psykisk vet jo selvfølgelig ikke jeg noe om, men den er da vel ellers lik alle andre hester!?

Er det noen forskjell på beinbyggingen på en hest, og en ponni tror du?
Jeg har en ponni, jeg har også en norsk rase, som er litt mer hardfør enn andre raser, jeg har en ponni som er sterk i ryggen, og som har blitt kjørt og ridd lenge.
Tror du det er forskjell i beinbyggingen på en spinkel araber, og på en kraftig nordlandshest?

Du kan heller ikke si:ingen hester burde bli ridd barbak, fordi det er farlig, du kan ødelegge ryggen dens.
Det går ikke ann å si, fordi det er forskjell på hester, akkurat som med mennesker. Noen hester har litt kraftigere beinbyggingen enn andre.

Fordi jeg er utstyrt med empati overfor både hest og rytter.
Dette blir litt som å si at vi ikke behøver å bry oss om sultkatastrofter i Afrika, fordi vi aldri kommer til å se menneskene som sulter likevel.

Ja...men hvis du forbinner barbak-riding med sultkatastrofer i Afrika, så har du et problem.
Det finnes en viss forskjell på sultkatastrofer og på barbak-riding.
Og de forskjellene gidder jeg ikke en gang å nevne, fordi du burde klare å tenke så langt selv.
Sultkatastrofer er litt mer alvorlig enn barbak-riding, og det tror jeg du vet.
Og dessuten: Når du sier det på den måten...Mener du virkelig at folk som rir barbak misshandler hestene sine???
Det høres i allfall ut som om det var det du ville få frem!
Men kanskje jeg tar feil...

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 02/10/2003 :  21:51:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg skulle egentlig ikke si noe mer i denne debatten, men jeg kom til å tenke på noe... hva med voltigehestene da? de blir jo ridd uten sal (ikke at voltige er vanlig ridning da, men), og jeg har ikke hørt noen si at voltige er en sport som ødelegger hestene... eller tar jeg feil (vær så snill og ikke halshugg meg hvis jeg tar feil. jeg har ikke peil på voltige, bare kom til å tenke på det...)

mvh lille meg

***hest er livet, ikke kast det bort***
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 02/10/2003 :  22:42:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Det går fint an for hesten å trave uten at du rir lett. Men du skal aldri bruke leggene dine til å holde deg fast med når du rir barbakk, bare lårene. Legger er sjenkel. Er enig i at man kan ikke sammenligne sultkatastrofer og barbakkridning, det er å overdrive en smule...

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 02/10/2003 :  22:45:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Apropo voltigehester.. For det første skjer det aller meste av voltigetreningen uten hest for de som driver med voltige. De sitter ikke nede på hestens rygg så mye, og på den måten trykker ned hestens ryggrad. Dessuten er de ikke lenge på hesten av gangen, og de veier jo generelt veldig lite. Men uannsett trengs det nok en hest med god rygg for å utføre det arbeidet som kreves av en voltigehest.

--
spoff

Redigert av spoff den 02/10/2003 22:46:59
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 03/10/2003 :  00:49:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg vet faktisk at man kan trave uten å ri lett...
men det jeg oppfatter at er blitt sagt av de Sweety89 så smukt påstår at prøver å leke kongen på haugen fordi vi ikke vil ri barbak til enhver tid, er at man kan ikke trene en hest like godt uten sal, da dette i lengden vil skade hestens rygg. Og når jeg trener en hest kommer naturlig nok lettridning inn som en del av oppvarmingen/nedkjølingen. Mye for å avlaste hestens rygg.

Ellers syns jeg ikke folk som rir barbak misshandler hestene sine, jeg rir da for guds skyld barbak selv, om jeg finner hesten sterk nok, og situasjonen passende.
At jeg allikevel bryr meg om andre mennesker, og hester jeg kanskje aldri møter har lite med det å gjøre. Sultkatastrofer i Afrika var en overdrivelse, men jeg klarer likevel ikke å lage noen kjapp sammenligning til dyremisshandling!? Mulig jeg er dum. Det jeg ville fram til var at andre menneskers skjebne interesserer stort sett de fleste, vilkårlig om du vil møte mennesket osv. etterpå.

De fleste av oss syns det er teit å ri uten hjelm ikke sant!? Det er debatter der jeg har sett flere folk her engasjere seg sterkt på "for hjelm" siden. Det blir litt på samme måte, kanskje det hadde vært et bedre eksempel for at dere skal forstå. Det er da virkelig ikke sikkert man møter alle de som rir uten hjelm, men man engasjerer seg for å fortelle at det har visse ulemper.

Men, de fleste må da få mene hva de vil. Jeg vil nå fortsette å ha en godt tilpasset sal på hesten i det øyeblikk jeg ønsker å kreve noe av denne, hva angår muskelkrevende arbeid.
Men det betyr ikke at jeg ikke kan finne på å ri en rut uten sal etc. (så lenge jeg vet at hesten tåler det..faktisk finnes det hester som ikke tåler det..har vært borti en som spente seg når det skjedde og endte opp med kortison sprøyter for at man i det hele tatt skulle kunne ta i han)

Syns en annen morsom kuriositet i det hele her er at jeg tror det finnes et skille et eller annet sted her på dressurfolket og resten av hestefolket...eller tar jeg feil!?!?!

Så da må jo alle som vil få gjøre akkurat som de vil for meg:)

Forøvirg bare en liten ting Sweety89: Er det stor forskjell på hvordan en vesteuropeer og en afrikaner er bygd!?!?!

Guro

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 03/10/2003 :  01:30:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
endelig! noen som har det samme synet som jeg. er helt enig med deg Guro, det er koselig å ri barbak en gang i blant, hvis hesten er sterk nok, men det kan være skadelig å gjøre det flere ganger i uka liksom. jeg rir ikke barbak, jeg har ikke balanse til det. det ble ikke no barbakridning på meg på Florence, fikk lånt meg en pad (en etterligning av saueskinns pad. den er veldig myk, men "krymper" ikke salen slik en normal pad kan gjøre) istede. den hjalp faktisk, hun ble litt bedre i ryggen av det. er på intensiv jakt etter ny sal da, det kommer ei med en jag skal prøve i morgen
men, da vi tok inn hestene i dag før vi skulle ri så fikk vi beskjed om å tråkke hardt den nye sanden opp på banketten (holder på å ordne, men den gamle sanden var for løs...). vi leide hestene fram og tilbake over den, og så fant venninnen min ut at hun ville ri den for å se hvordan hesten hennes reagerte. han er litt usikker (bare 7 år) på slike ting, og det er en stund siden hun trente på bankett sist, siden hun ikke har hatt noen plass å trene på. hesten er kjempegrei å ri i grime, så hun bare hoppet på (han har kjempesterk rygg, det er en fjording som blir kjørt ganske mye med) og red. etter en stund så spurte jeg om hun ville ri hesten min. det ville hun (selvfølgelig, hun synes jo det er kjempemorro å ri, særlig hester som det er litt futt i). hun ble nesten skuffet... hesten min, som vanligvis er stressa og het, travet rundt på sporet som en gammel skolehest. har aldri sett henne så rolig før! det fantes ikke tegn til stress, og hesten var jo kjempefornøyd hun gjorde villig det rytteren ba om, og har aldri hoppet så fint før (før dere tenner, hinderet var 40 cm, hun hopper knapt over det)... og dette er en hest som ikke eier selvtillit når det gjelder sprang... skal jobbe litt mer med balansen min nå, så jeg kan ri henne litt barbak til vinteren, på banen...

ok, dette ble litt drygt, og sikkert kjempekjedelig for dere å lese, men jeg skulle frem til et poeng: noen hester har faktisk godt av å bli ridd litt barbak. du kommer nærmere hesten, er faktisk nødt til å sitte tungt på den, og det er "vidundermiddelet" til hesten min da... men absolutt ikke for ofte, og bare hvis ryggen til hesten tåler det...

mvh lille meg

***hest er livet, ikke kast det bort***
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 03/10/2003 :  23:21:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Voltige-rytterne har en diger pad på ryggen til hesten. Og som det blir sagt, så er de stort sett veldig lette, og de bruker som regel ganske store hester.

Jeg tror egentlig ikke hester tar noe særlig skade av barbakridning. Men jeg er overbevist om at der er mer risikabelt, særlig ute på tur uansett hva indianere og andre driver med. Jeg tror også det er mer behagelig for hesten å ha på sal, særlig hvis rytteren ikke er veldig liten og lett i forhold til hesten. Sitteknoker er harde knoker som neppe kan være særlig behagelig å få dytta inn i ryggen. Mange her har påpekt i andre diskusjoner at hester kan kjenne en flue på huden. Tror dere ikke da at den kjenner rumpeballer og evt. sitteknoker ganske godt? Det tror jeg..
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 04/10/2003 :  00:15:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Så enkelt kan det faktisk oppsummeres...enig med deg eligj.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 04/10/2003 :  18:30:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Eligj
Noen ganger er det så innmari fint med noen som klarer å si det jeg tenker, bare så utrolig mye bedre, og kortere!!
Tusen takk
Stiller meg herved bak Eligj.

Selvom jeg fremdeles mener at når vi sier "ikke skadelig" da snakker vi om hester med sterk rygg osv. (men det er vel i grunnen logisk)

Guro

Gå til toppen av siden

kinebreland

» VIP

Skrevet - 06/10/2003 :  10:05:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvor har dere det fra at hesten får ryggproblemer av og bli ridd barbak? Det tror jeg er noe stort tull! Mulig hvis hesten er spinkel i forhold til rytteren, og vekta derfor blir dårlig fordelt.. Eller ryttere som sitter og humper. Men normalt kan jeg ikke se at det skulle være skadelig å ri uten sal. Rir selv kaldblodshoppa mi endel barbak og synes det er kjempefint. En får bedre kontakt (setet) med hesten og blir så mye bedre kjent med bevegelsene. Åsså er det bra for ballansen. Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 06/10/2003 :  10:16:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
kinebreland:
Vel.. Det vi vet er at hester ikke er skapt for å bli ridd på uannsett. Vi rir dem likevel.. Det iallfall jeg vet er at en god sal er alfa og omega for mange hester. Den er konstruert på en slik måte at rytterns vekt bæres over en større overflate (enn ved barbakridning), hvor vekten samtidig er godt fordelt. Det er f.eks. ikke bra om ryttern legger sin vekt på hestens ryggrad, derfor har en en kanal under salen slik at vekten ikke legges på ryggraden. Nå vil det nok likevel være liten skade om en hest med god rygg og lett rytter foretar litt barbakridning. Men ønsker du i bunn og grunn å ha en hest med god rygg bør du kanskje droppe barbakridningen..

Blir litt samme som å reise på fjelltur med koffert. Er kofferten veldig lett så blir det neppe noe stort problem ut av det. Er kofferten tung, vil du kanskje ikke ta skade av det "en gang i blandt", men i utgangspunktet vil det nok være greiest med en godt tilpasset fjellsekk som du bærer tingene dine i. Vi mennesker er vel heller ikke skapt får å bære en hel masse..

--
spoff
Gå til toppen av siden
Side: av 20 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.