hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva synes du om å ri barbak? Er det farlig?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 Hva synes du om å ri barbak? Er det farlig?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 20

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 06/10/2003 :  12:19:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Jeg er så enig med deg spoff, og mange andre her. Ingen hester har godt av å bli ridd mye barbak, enkelte tåler det imidlertid bedre enn andre. Men; Salen er først og fremst til for hestens skyld!!Når man rir barbak sitter man på hestens torntagger (de kulene man kjenner langsetter ryggen), disse er bevegelige, men dersom de utsettes for mye og langvarig trykk kan de gro sammen, noe som fører til en stiv og skadet rygg! Så regelen er; Er hesten din vond å ri barbak, spiss etc, så skal du heller aldri ri den barbak. Hesten min er en sterk og sunn hest, med veldig sterk rygg, men pga av at hennes torntagger kjennes godt, rir jeg aldri barbak. Men små perioder av og til skader ikke. Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 06/10/2003 :  21:28:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Forøvirg bare en liten ting Sweety89: Er det stor forskjell på hvordan en vesteuropeer og en afrikaner er bygd!?!?!

Akkurat det har jo ikke jeg peiling på da, fordi jeg har ikke akkurat undersøkt afrikanerenes beinbyggning.
Men jeg kan jo tenke meg at en afrikaner er mye mer aktiv enn en vesteuropeer, så dermed har de en sterkere beinbyggning enn vesteuropeerene.

Spoff:
Vi mennesker er vel heller ikke skapt får å bære en hel masse..

Mener du at hestene ikke er skapt for tunge mennesker???

Hvorfor i alle dager tror du at vi rir på hestene hvis det ikke er det de er ment til å brukes til????
Kanskje de ikke er laget for å brukes til konkurranse-ridning, men jeg tror nok det finnes en mening i at folk fant ut at det gikk ann å ri på hestene.
Hvis de ikke var skapt for det, hva er de skapt for da?
For å passe på at gresset i villmarken alltid var fint og gresset???
For å stikke fra rovdyra som prøvde å ta dem?
Eller kanskje du har et bedre forslag?

Hvis de ikke var skapt til å ris på, hvorfor er de da så sterke i ryggen?

Jeg tror i allfall det finnes en mening bak alt som blir gjort, så da mener jeg at det må finnes en mening i at folk rir på hestene også!

Gå til toppen av siden

Braga

Norway

Skrevet - 06/10/2003 :  21:59:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare en liten kommentar, Sweety89;
Tenk på alle andre villdyra som ikke blir brukt til noe, f.eks. sebraer, elefanter (blir kanskje brukt til noe da), sjiraffer, osv osv. Er de egentlig skapt for noe? De går jo rundt å spiser og gjør fra seg akkurat som hesten gjør i vill tilstand. Så etter din oppfatning, så skulle vi ridd rundt på alle villdyra slik at de ble brukt til noe annet enn å gresse og flykte fra rovdyr?

Braga
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 06/10/2003 :  22:18:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Sweety89 skrev:
Kopi av melding:

Mener du at hestene ikke er skapt for tunge mennesker???

Hester er faktisk ikke skapt til at vi mennesker skal ri dem i det hele tatt. At hesten likevel er så godt egnet er igrunn bare tilfeldigheter. Nå har nok avl hatt noe å si i hestens utvikling. Hesten er nok avlet i stor grad mot ridning, men hesten er ikke skapt for riding.

--
spoff
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 06/10/2003 :  23:01:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Akkurat det har jo ikke jeg peiling på da, fordi jeg har ikke akkurat undersøkt afrikanerenes beinbyggning.
Men jeg kan jo tenke meg at en afrikaner er mye mer aktiv enn en vesteuropeer, så dermed har de en sterkere beinbyggning enn vesteuropeerene.

Mulig jeg tar feil her, men jeg tviler på at beinbygningen min endrer seg merkbart ved trening...
Det som derimot endrer seg er muskelmassen, og derav evnen til å takle påkjenninger.

Sånn sett ville vel spoff's mennesker kunne bært kofferten lenger om de var topptrent enn om de ikke var det. Men likevel ville det være lettere for dem å yte noe bra om de fikk en sekk på ryggen.
Akkurat som at du velger veske på byen og sekk på skolen (kan sammenlignes med en lett skrittetur og en tyngre arbeidsøkt..)
Alt til sitt bruk...

Dette med torntaggene visste jeg ikke, så tusen takk til Holter som har gjort meg oppmerksom på det!!! (heretter skal alle hester jeg tenker på å ri barbak på være "polstra" over ryggraden, og barbak skal foregå i skrit , neia, men jeg kommer nok til å tenke enda mer på de fysiske skadene som kan bli hesten til del...)

Guro

Gå til toppen av siden

irockyou

» VIP

Norway

Skrevet - 18/10/2003 :  20:55:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideirockyou  Svar med kopi av melding
Jeg synes at barbak-ridning er kjempekosli og gjør det ganske mye med en tungdølsvallak som jeg rir en gang i blant... han er som en sofa og sitte i. jeg tror ikke at hesten får vondt i ryggen av litt barbak-ridning, men hvis man rir uten sal på dem hver dag og i mange timer kan det nok gå utover ryggen dems.... Vel dette var min mening! Gå til toppen av siden

*Orch|dee*

Norway

Skrevet - 22/11/2003 :  18:56:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*Orch|dee*  Svar med kopi av melding
Det er selfølgelig kjempe artig å ri barbak i blandt, men dette bør man ikke gjøre for ofte, nei... Med tanke på ryggen til hesten osv... Gå til toppen av siden

Ostepoppen

» VIP

Norway

Skrevet - 24/11/2003 :  19:42:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes man burde kombinere barbak riding med morro og vett!!!
Hvis man har en hest man vet man kan stole på kan det jo være ganske nyttig å ri litt barbak for å forbedre balansen. men hvis man har en kjempe nervøs og skvetten hest er det jo ikke så trygt å sitte å ri barbak!
Tenk fornuftig!!!

Christina Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 24/11/2003 :  19:52:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
En sunn og frisk hest tar ikke skade av å bli ridd barbakk. Men sånn som jeg ser det, har de fleste innpå her som er *mot barbakkridning* spinkle hester, eller foretrekker de mer *pinglete(no affence)* hesterasene. det er en kjent sak at varmblodshesten ikke er like *vektbærende* som en kaldblods.

Jeg tror også at det er mer behagelig for hesten å utføre tungt arbeid med en lett rytter uten sal enn en tung rytter med sal(dette var ikke rettet mot noen, sånn at det er sagt). Rir ofte uten sal, og stortrives med det. Tror folk her inne har opplevd forskjellige sider av saken, og ergo mener deretter. vel, jeg har ingen negative erfaringer...

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 24/11/2003 :  21:42:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
jeg rir barbak ganske ofte. rei barbak tre dager siden. Syns d er kjekt og ikke noe forsjellig fra å ri me sal for hesten er så behagelig å sitte på. Syns d er kjempekjekt å ri uten sal og hesten labber ivrig avgårde, syns sikkert d er deilig å slippe salen og det fæle fortøyet :)
Gå til toppen av siden

Ally&Mille

» VIP

Skrevet - 25/11/2003 :  14:44:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Jeg også rir for det meste med sal, men avogtil tar jeg meg en tur barbak..men jeg må jo få legge til Spoff, at selv om man rir barbak, betyr det jo ikke at man bør ri på den måten dere gjorde som unge...selv har jeg også hatt en sånn periode med "vill" ridning, og det var med sal, men alikevel endte den ene turen med et knust bein og rullestol for vennina mi, samt brukket nese og skamslåtthet for den andre venninna mi som ble hengende etter hesten i stigbøylene(viktig med bra fottøy)..her red begge med sal, men stortsett så er det jo i disse to tilfellene også som i det du forteller om, problemet uansvarlig ridning, egentlig ikke barbak eller ei...
Men jeg er enig med deg i at man ofte har mye bedre kontroll og muligheter dersom man har på sal.
Men dersom man bestemmer seg for å ri en dag, og ikke har på seg ordentlig fottøy, er det bedre å ri barbek enn å ri med sal å risikere å henge etter hesten i stigbøylen, da dette ofte får værre resultater.
Uansett tror jeg ikke det å ri barbak er skadelig, men man sitter jo ofte ikke så støtt da...

Cammi

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 27/11/2003 :  22:46:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Eksempel:
Jeg ville heller ridd barbak -hesten ble skremt, jeg falt av, brakk en del bein, hesten stakk hoen i voll, krasjet i en bil og døde.
Jeg ville heller ridd med sal -hesten ble skremt, jeg falt av, ble hengende i stigbøylen, dratt med på den ville ferden, følgte hesten i døden da vi traff bilen
eller: hesten ble skremt, hesten sprang hoen i voll, jeg satt fortsatt på, *krasj*, ingen av oss kom helskinnet fra det..

Selv om en rir med eller uten sal, så kan det mest fryktelige skje. En kan ikke vite hva som møter enn -hvis en faller av hesten, -hvis en holder seg oppå hesten. I tillegg skjer denne skremselsprosessen så fort at vi har ikke tid til å tenke. Det som skjer, skjer... Det er ikke noe vi kan gjøre med det.

Jeg må bare få sagt at hele livet er en utfordring. Tilogmed å sitte foran tven kan være en "fare" fordi vi ikke kan si for sikkert hva som kommer til å skje i neste øyeblikk. Somregel tar ikke tven fyr sånn helt plutselig, men det kan jo skje.. Det er bare et tidsspørsmål...

Vi kan ikke diskutere uenighet, men vi kan diskutere hva vi er uenige om.. Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 27/11/2003 :  23:30:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Ærlig talt da?!? Dette begynner å bli utrolig usaklig og dumt, sterkt preget av typiske "fjortisholdninger" om hvem vet best. Ikke ta det personlig dere som faktisk er i fjortisalder:) Fjortisbegrepet dreier seg om noe annet en "år"...

Slik overdramatisering!?!!!

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Prospect
» VIP

Norway

Skrevet - 28/11/2003 :  15:52:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideProspect  Svar med kopi av melding
Hei, er helt enig med vixi.

For å si det sånn, jeg syns at hele dette om å ri barbakk eller ikke har begynt og blitt litt overdrevent, husker at jeg var inni denne samtalen på førsten, men orket bare ikke å fortsette på alle disse sidene som er skrevet nå.
Greit, la de som syns det er morro å ri barbakk og de som syns at dette er dumt bruk sal, uansett hva vi sier inn på her, hvor dumt det er å ri uten sal, trur vi virklig at de foka hører på oss? hvis de virklig ikke syns selv at hesten ikke har noe vondt av det.
Jeg selv bruker sal, hesten min er en fullbods som kan være til tider vilter så føler meg mere trygg med sal, han kunne sikkert blitt ridd en del barbakk på, for han har en god rygg, men jeg har hatt en massør på han ( kiroprakter) og de er da spsiallister på ryggen og benbyggningen til hesten, og etter det de sier så skader det ikke å ri barbakk AV Å TIL, men de ser helst at sal brukes, men det er ikke bra for ryggen på hesten å ri barbakk ofte, så dere burde tenke dere om, vil dere ha det bare morro å ri barbakk, eller kommer dere nå til å tenke på hesten deres at dette her er faktisk ikke bra for de!!!!
Tenk på hesten, ikke hvor mye morro dere skal ha det og løping i skogen barbakk, dere elsker sikkert hestene deres, men tenk på konsenkvensene først, man kan ha det like morro med å bruke sal

Pia Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 29/11/2003 :  12:53:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå må dere gi dere med disse skumle hang-fast-i-stigbøyle-eksemplene deres. Ja, det er skummelt å henge fast i stigbøylen, men hvis man har riktig fottøy og en god sikkerhetsbøyle, så henger man IKKE fast i stigbøylen! Hvis det er sikkerhet vi skal diskutere, er det et DÅRLIG ARGUMENT i denne diskusjonen.

Hvor mange her kan si at de alltid rir med riktig fottøy? Altså ridesko eller ridestøvler som ikke er store og klumpete, som har en liten hel og glatt såle? Og hvor mange her kan innrømme at de rir rundt i joggesko, snowjogg, vintersko, buffalo (ja jeg har sett folk ri i buffalo, helt utrolig) og det som de tilfeldigvis har tilgjengelig akkurat når de skal ut og ri?

En annen ting er at mange ryttere stapper foten langt inn i stigbøylen. Det gjør selvfølgelig situasjonen farligere hvis man har dårlig egnede sko og ikke sikkerhetsbøyle. Men det skal man uansett ikke gjøre, både på grunn av sikkerhet og på grunn av sits og sjenkelbruk.

Jeg har sikkerhetsbøyler med strikk på siden, de kostet vel under 200 kroner. De ser ikke så stilige ut, men hvis man synes at det er et stort problem, så får man heller ri på gjyngehest. Det finnes også stiligere varianter, men noen av dem er dyrere.
Gå til toppen av siden
Side: av 20 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.