hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva synes du om å ri barbak? Er det farlig?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 Hva synes du om å ri barbak? Er det farlig?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 20

Guro
» VIP

Skrevet - 29/11/2003 :  16:12:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg må innrømme at innimellom rir jeg i både joggesko og fjellsko.
Men jeg rir ganske ofte i støvler også.

Forøvrig, jeg liker innmari godt de bøylene eligj prater om. De er ribbet for tull og fjas, og er enkle og greie og alle skjønner prinsippet med dem :-)

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 02/12/2003 :  12:01:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Jeg vil da ikke kalle alle innleggene fjortispregete! Da må jeg iallefall få legge til at noen av innleggete MOT barbakkridning akkurat det samme... Det er blitt altfor mye hysteri rundt det å ha hest, men skal du tenke sånn at hest er farlig, bør du iallefall ha hjelm på deg hjemme, for det er jo i hjemmet de aller fleste ulykker skjer...
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 02/12/2003 :  14:15:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Ja for all del, "fjortispreget" går begge veier i denne debatten...
Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 02/12/2003 :  14:39:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Fjortis er ikke en alder, det er en tilstand..

Vi kan ikke diskutere uenighet, men vi kan diskutere hva vi er uenige om.. Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 02/12/2003 :  20:43:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Ganske riktig er fjortis en tilstand. Snodig er det allikevel at enkelte ser ut til å "bo" der i flere år - helt stand by.
Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

xasup3

» VIP

Skrevet - 09/12/2003 :  22:52:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes kanskje denne debatten har tatt en annen vei.....prøver å finne riktig vei tilbake med å fortelle litt om mine erfaringer.. Har en fullblodshoppe på 4 år som jeg har ridd inn selv. Første gang jeg satt på henne var uten sal...da var det kun på og av igjen.. utrolig hvor mye bedre kommunikasjon jeg får med hesten min om jeg rir uten sal. Men det er ikke ofte jeg gjør det, da man også har mange forskjellige teorier tom at det ikke er bra. Jeg tror det er med barbakridning som med mye annet...litt av alt er bra.

Har praktisert dette litt forskjellig ettersom hva jeg føler for..Denne mnd har jeg ridd barbak 2 ganger, og da rir jeg somregel ikke mer enn en 1/2 time om gangen. Noen ganger på tur andre ganger på banen. Når jeg rir på tur skjer det kun i skritt. På banen i skritt og noe trav. Galoppen er under bearbeidelse så foreløpig skjer dette kun med sal da jeg hun har veldig mye framdrift i denne gangarten( kanskje ikke uvant for fullblods).

Når jeg jobber hun barbak på banen i trav er det utrolig flott å kjenne at ryggmusklene virkelig jobber...spesielt på en unghest, da man generelt merker en stor forskjell i 4 års perioden (hun er jo snart 5 år alt) Jeg har ikke kunnet merke at hesten min har fått smerter i ryggen etter barbakridningen, men dette er sikkert veldig individuelt fra hest til hest. Uansett burde man være obs på å sjekke dette!

Gå til toppen av siden

Søvnig

» VIP

Skrevet - 12/05/2004 :  13:00:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
I Norge er det tydeligvis ikke bra å ri mye barbak, i Sverige er det veldig bra... Pussig!

Jeg synes ikke vektfordelingen barbak blir så mye dårligere enn med sal, jeg! Man sitter jo MEST på innsiden av lårene!!??? Og innsiden av lårene er større enn de aller fleste salputer, uansett hvor tynn man er, OG man tilpasser seg hestens fasong hele tida...

På hester med veldig markert ryggrad kan det være verre, men jeg tror, når det gjelder barbakridning; så lenge rytteren sitter godt, er det bra for hesten også.
Gå til toppen av siden

Søvnig

» VIP

Skrevet - 12/05/2004 :  13:02:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
...og må legge til ang. sikkerhet, min store skrekk er å havne UNDER hesten. Man triller gjerne litt lenger vekk om hesten skulle ramle når man rir barbak ;o) Men det har jo sine ulemper óg. Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 12/05/2004 :  13:10:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg rir masse barbak! Men kun i kontrollerte omgivelser, fks. på bane, eller på jordene til gården der Gøran står. Kan ri i alle tempoer, men som sagt bare i kontrollerte omgivelser. Jeg anser jordene for å være det, da Gøran vet hvor han kan løpe - og hvor vi stopper.

På banen rir jeg endel barbak, rett og slett fordi jeg føler at jeg får mer kontakt med Gøran da, og han går veldig mye bedre akkurat da.

Når jeg rir barbak, rir jeg ALLTID med hodelag. Jeg synes ikke det er ansvarlig å ri med grime og leietau, uansett hvor "snill" hesten er.

Ser at det er nevnt sko her også. Rir en del i kraftige "traktorsko", men mest i ridestøvler.

Bare mine $0.02
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 12/05/2004 :  13:44:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
I Norge er det tydeligvis ikke bra å ri mye barbak, i Sverige er det veldig bra... Pussig!

Opprinnelig postet av Søvnig

Unnskyld skepsisen, men når man kommer med sånne utsagn er det ofte greit å underbygge dem med hvor man har funnet det ut etc. (noe det i bunn og grunn er gjort altfor lite av sånn generellt i denne debatten).

Forøvrig innbiller jeg meg vel at det må være bedre for hesten å bære liten rytter barbak, selvom denne har tynnere lår enn stor og tung rytter barbak...men det er bare min innbillning, og jeg er villig til å endre den oppfatning om noen forteller meg hvorfor...

Guro
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 14/05/2004 :  03:08:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
I tenårene hadde jeg en nordlandhest som hadde en rund fin rygg som var god å sitte på, og da red jeg mest barbak. Hesten viste heller ingen tegn til at det var ubehagelig i forhold til å bruke sal, og det var ikke så langt ned til bakken... Men de siste årene har jeg hatt en varmblods, og har ridd barbak bare en håndfull ganger i forbindelse med bading. Han er ikke spesielt god å sitte på, ikke så god og rund som min kjære nordlands var nei! Dessuten vil han ikke trave når jeg rir barbak. Når han skal løpe blir det enten gallopp, eller han finner fram en uidentifiserbar gangart som ikke humper, og det tyder ikke akkurat på at det er så behagelig for hesten å bli ridd barbak. Nå kan jeg ikke trekke noen konklusjon ut fra å ha ridd tre ponnier, et par døler og en varmblods barbak, men jeg har fått for meg at hester med litt rundere rygg egner seg bedre til barbakridning enn de høye smale, både når man tenker på hesten og rytteren.

Når det gjelder sikkerhet, så er det selvsagt tryggere å falle av hesten når man ikke har stigbøyler å bli hengende fast i. Men det er mye lettere å ramle av, og selv om man ikke slår seg, så kan en løs hest føre til både skremsel og skade. Man får etterhvert en veldig god balanse ved å ri barbak, og enkelte har sikkert like god kontroll både med og uten sal. Men for de aller fleste er det nok tryggere å sitte med stumpen plassert i en sal!
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 06/06/2004 :  19:47:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Å ri barbak er heilt greit det viss du har en god sits og klarer å fordele vekten sånn den skal være. Du på også ha lange nok ben til å få et godt "grep" om hesten, ellers sklir du av bare hesten skvetter litt. Syns ikke det er noen grunn til å bli helt hysterisk når noen rir barbak, spesielt ikke hvis både hesten og rytteren trives med det. Er det en halvblodsehst med smal rygg og høy manke og ei jente som ikke har god nok sits er barbakridning ubehagelig og jeg ser ingen vits i det da, men er det en snill og "sofaete" fjordingkar og en erfaren rytter er jo barbak bare koslig. Bra for balansen er det også og man kommer liksom nærmere hesten. Man red jo uten sal og stigbøyler lenge fram til mongolerne fant ut at stigbøyler er bra å ha når man skal ut i krig, så klarte de å ri uten sal og stigbøyler i 10,000år, klarer vi det fint et par ganger i måneden nå ;)
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 14/06/2004 :  11:49:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
For min del er det å ri barbak kjempegøy. Jeg rir barbak mye om sommeren og hesten ser ut til å like det å slippe salen.
Jeg synes det er bra for min balanse i alle fall, og jeg føler meg mye mere vel når jeg rir barbak. Unghesten jeg passer ble mye mer oppmerksom og lydig og jeg følte jeg fikk mer kontakt når vi begynte med barbakridning.
Jeg vet ikke om barbakridning kan føre til smerter i ryggen til hesten, men mine har ikke det, heldigvis.
Er hesten skvetten e.l. burde en kanskje la være å ri barbak på tur. jeg for min del gjør det ofte!
Rir sjelden med sal jeg. Trives best uten, særlig på varme sommerdager!
Jeg elsker å ri barbak! Rir barbak nesten hele tida, føler at jeg får så god kontakt med hesten jeg rir på.

Som MissEva sier så er det ikke vits hvis du har veldig dårlig sits, og hesten er skrekkelig smal. Er derimot hesten god og bred (en god sofa fjording) og du har god sits og føler deg trygg - så er det bare å ri i vei!

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 20/06/2004 :  01:03:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Ingen kan si at det ikke er farlig å ri barbak. Det er jo til og med farlig f.eks kjøre bil. Bilen gjør akkurat som du sier den skal (bremser, gir på etc. Så lenge du kjører normalt ihvertfall)

Greit, man kjenner hesten sin tvers igjennom og man vet at den ¨aldri¨ finner på noe. Alikevel har man ingen garanti for at hesten ikke løper ut, bukker etc når du rir barbak. Det har du forsåvidt ikke med sal heller. Greit at du har kontroll på hesten, men du klarer ikke kontrollere alt som skjer rundt deg! Derfor er det skummelt å gjøre noe som gir deg minimalt med kontroll. Mange ganger jeg har vært gudene takknemlig for å ha hatt stigbøyler å støttet meg med når hesten har stukket som bare det.

I tillegg er ikke ryggen skapt for vekt, men fart. Den er laget som en bru og all direkte kontakt hemmer bevegelsesfriheten. Saler er tilpasset ryggen fordi den har store puter som ligger slik at de ikke forstyrrer noen som helst bevegelsesmomenter. Ingen menneske i verden er laget på samme måte! Så, det er vel ikke akkurat å anbefale å ri langt og krevende uten sal. Ihvertfall ikke hvis man komme igjennom et hesteliv uten ryggskader. For du vet, skadene kan komme om 5 - 10 - 20 år! Akkurat slik som med mennesker

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Stinem

» VIP

Skrevet - 21/06/2004 :  15:06:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStinem  Svar med kopi av melding
Jeg tror ikke det er direkte skadelig for hesten å bli ridd barbakk en gang iblant.
Når jeg rir Flicka barbakk merker jeg at det ikke bare er bra for meg, min balanse og kontakt med hesten, men også for Flicka. Det er artig å merke at hun blir så mye mere oppmerksom på meg. tar mye mere hensyn.
Så jeg tror at hos riktig hest kan det være bra.

Men det er mange farer forbundet til barbakkridning, selv om det er det ved alle typer ridning. Men hvorfor øke risikoen??
klart man har litt dårligere balanse uten en sal!
Jeg mener det er uansvarlig å ri ut på lange turer i grupper med flere hester barbakk.
At du detter av kan både sette deg, din hest og de andre i gruppen i fare!

Da Flicka gikk mot slutten av drektigheten begynte jeg å ri med en voltigegjordt.
Selv om jeg føler meg ganske så trygg på pia mi, synes jeg det var betryggende å ha noe jeg kunne støtte meg til hvis det skulle skje noe uforutsett. Jeg synes det er en hesteeiers selvskrevne plikt å alltid se etter hestens beste såvel som rytterens.
Så om en voltigegjordt er et pysete alternativet er jeg nok en pyse;)

Stine og Flicka

Gå til toppen av siden
Side: av 20 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.