hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva synes du om å ri barbak? Er det farlig?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 Hva synes du om å ri barbak? Er det farlig?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 20

MartineNN

» VIP

Skrevet - 21/06/2004 :  23:43:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmz..sitter her å leser alle innleggene...mange delte meninger her ser jeg, som det er med alt! Men men, jeg har ei nordlandshoppe, som jeg STORT SETT rir barbak på. På tur, på banen av og til osv. Jeg galloperer, traver, skritter og hoppr av og til. Dette synes jeg er kjempe morsomt, og hesten synes også det!! Jeg føler jeg har bedre kontroll uten sal enn med sal, men dette kommer jo helt ann på deg og hesten din.
Jeg har ridd barbak på henne omtrent hver dag i ca 3 år, å hun har ikke antydning til ryggproblemer!!

Alt kommer ann på deg, og hesten din!! Jeg føler meg ikke like trygg på en hest jeg ikke kjenner, en tynn og spiss hest, en urolig/uerfaren hest osv.
Gå til toppen av siden

Galie

Norway

Skrevet - 07/03/2006 :  12:37:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGalie  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg synes et er kjempekos å ri barbak en gang iblandt
Beror på at hesten oppfører seg da

www.gallemann.piczo.com Gå til toppen av siden

Rosita!

» VIP

Norway

Skrevet - 07/03/2006 :  19:17:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRosita!  Svar med kopi av melding
Red masse barbak før helt til jeg en gang datt av og ble slept tvers over en veldig trafikkert vei for kunne jo ikke slippe hesten der,men heldigvis det gikk bra,kunne gått mye verre med så mye biler.Og dette var med en hest som var 150% trafikksikker og ikke redd noe,men han ble skremt og hoppet til siden så etter den gang har jeg lært at man må passe på uanz hvor trygg hesten er og har fått litt skrekken av å ri barbak ja;)
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 07/03/2006 :  21:40:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hadde tenkt å lese hele debatten, men orket ikke lese 18 sider..
jeg har ridd barbak på hesten min 1 gang på 7 mnd...
er ikke noe glad i det rett og slett, har hatt nok hjernerystelser..
og ikke ser jeg poenget med å frese rundt i full galopp med eller uten sal..
støtter innleggene til spoff og cowgirlchris(stavet jeg det riktig?!)..
veldig bra skrevet av begge to..

Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 09/03/2006 :  12:00:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Jeg rir nesten ikke barbak på min pånnis, kun noen få ganger hvis det passer seg sånn. Gjør det bare hvis jeg syns det er forsvarlig, rir ikke barbak når og hvor som helst..
.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 09/03/2006 :  15:06:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Rir barbakk flere ganger i uken, i både skirtt trav og galopp.
Barbakk er noe jeg elsker. Hele innridninga med Rosita startet med korte turer til naboen barbakk.
Elsker barbakkturer, spesielt i skog og mark. Tror faktisk at jeg aldri har ridd med sal i skogen enda.
Rosita forbinder barbakk med koseturer i bare grima. Noe hun elsker!
Aner ikke hvor mange ganger jeg har ridd med Rosita på åkerne i fullgalopp. Jadda, hopp og sprett, tjo og hei er det enkelte ganger, men har enda ikke fallt av.

Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 09/03/2006 :  17:37:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Rir egentlig endel barbak jeg, supermorsomt.
Det å galoppere barbak på en hest må være noe av det deiligste som fins.
Mener ikke det er særlig farlig, man må bare se ann litt hvor man rir og hvor man setter opp tempoet litt. Sikkerheten er viktigst.

Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Kristine&Tassen

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  02:12:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine&Tassen  Svar med kopi av melding
Rir barbak av og til,ikke så ofte. Syns det er koselig, jeg :)
Kristine & Tassen!

Og Emil født 8.mars 2002
Gå til toppen av siden

Preston

» VIP

Norway

Skrevet - 05/04/2006 :  11:29:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePreston  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePreston  Svar med kopi av melding
Jeg rir barbak noen ganger. Jeg synes jeg rir mye bedre dressur når jeg rir barbak jeg! Tristan går mye lettere i form. Man får bedre balanse også.

Jeg rir nesten aldri barbak på tur, for er litt redd for at hesten skal skvette o.l, og da er det lett å falle av! Synes ikke man bør ri barbak hele tiden. Er deilig å ri barkak på sommeren hvis man skal bade o.l

Gå til toppen av siden

Siren & Gledi

» VIP

Skrevet - 10/04/2006 :  23:50:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Njaa, barbak er forsåvidt koselig det på vei ned til stranda eller noe, og galopp er gøy, men jeg har hørt at barbak-ridning ikke er bra for hestens rygg. Det over lengre tid, såklart.

Jeg har aldri ridd barbak på hesten jeg har nå, tror ingen har ridd barbak på henne noen gang, så gruer meg litt til badeturen til sommeren ja..
Gå til toppen av siden

HampusGoldstar

» VIP

Norway

Skrevet - 11/04/2006 :  11:29:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHampusGoldstar  Svar med kopi av melding
Jeg syns man burde ri barbak noen ganger i måneden. Hestene har godt av en ridetur barbak av å til. Sesielt hvis hesten har ryggplager.
Så lenge hesten har det bra, har jeg det bra! Gå til toppen av siden

Tonje_

Norway

Skrevet - 11/04/2006 :  11:56:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTonje_  Svar med kopi av melding
Jeg har slitt med og finne sal til hesten min i nesten ett år, finner ingen som passer..
Men nå kjøpte jeg meg en bomløs sal(barefoot cheyenne)..
Men i mellomtiden, når jeg ikke hadde sal ble det masse barbakridning..
Superkoselig Både jeg og hesten min liker det..
Jeg rir også masse barbak nå, selv om jeg har sal...
Men det å site på hesten min barbak er bedre enn og sitte i en sofa..!
Han har så knallgode bevegelser

Ikke ri fortere enn skytsengelen din kan fly
-Tonje-
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 19/04/2006 :  01:22:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Rir en del barbak da salen min ikke har passet helt optimalt etter at Oleo ble født, kommer seg nå, men rir kortere og mindre intensivt enn når jeg rir med sal. Men, en skal ha rimelig god balanse og rimelig god peiling på hva god balanse er for ikke å påvirke hestens rygg ved hyppig barbak ridning. Har nettopp vært i England hos en av Mary Wanless sine håndsforlengere. Hun er ganske bestemt på at hester har sal for en ting, for å beskytte hestens rygg mot vår kropp.
Det er helt riktig at man kan bedre balansen ved å ri barbak men balansen blir ikke alltid riktig. En rytter som ikke vet hvordan en skal bære seg i sal vil ikke ha mulighet til å bære seg riktig uten sal.
For å kompensere den støtten en får i sal, uten sal, så vil det gå utover andre ting som setter en ut av bæreing, som regel uten at en selv er klar over det, rett og slett fordi en ikke vet.

Din egen kroppsbyggning er også av nevneverdig betydning. Er man tynn og smal så har man helt naturlig lite å dempe med og rompeknokene vil stikke ned som to golfbaler i ryggen på hesten. Har man derimot litt polstring så vil knokene bli mere kamuflert og trykket vil ikke kjennes fullt så intenst.

På en hest som har en godt bygget overlinje med muskler så vil mye av det ujevne trykket tas av men å ri barbak på en hest med svak/umuskelert rygg er bare å be om problemer, kanskje ikke i morgen, eller om 1 uke, men på sikt.....

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 19/04/2006 01:24:41 Gå til toppen av siden

-Diva-
» VIP

Skrevet - 04/06/2006 :  23:08:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
På en hest som har en godt bygget overlinje med muskler så vil mye av det ujevne trykket tas av men å ri barbak på en hest med svak/umuskelert rygg er bare å be om problemer, kanskje ikke i morgen, eller om 1 uke, men på sikt.....

men det er hvert fall ikke noe bedre og ri med en feil sal. redd 2 ganger med sal som det var feil på puta ca 1,5 time hver gang og jeg fikk en låsning som måtte opp.

jeg knakk den opp selv for vi har vel drevet med problem hest, med låsninger og lignende i mer en 20 år i familien. har aldri vært borte i en hest som har hat vondt i ryggen eller hat en låsning som har kommet av brabakk ridning. Stort sett så er det en sal som ikke passer hesten eller overbelastning med vogn eller lignende sæle. da prater vi om ca 10 000 hester.

rir selv barbak mye på tur med grime tauet i ringen under ,men rir dresur med sal.
Gå til toppen av siden

Katrine_Sandore

Skrevet - 10/06/2006 :  12:09:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKatrine_Sandore  Svar med kopi av melding
Må inrømme at jeg ikke har lest alle innleggene da det var 18 sider å lese
Men jeg må bare legge til:
Det er veldig individuelt om man har mer kontroll med sal eller ikke.
Jeg har ikke balanse, og har MYE mer kontroll med sal; enn uten.

Men jeg kjenner også en som har null kontroll når hun rir med sal.
Hun klarer ikke ri med stigbøyler, så hvis hun skal ri med sal,
må det bli uten stigbøyler.

Så det med kontroll er veldig individuelt.
Men jeg mener at det er bra å ri hestene barbak en gang i blant,
som en avveksling.
Selvom jeg selv har ridd barbak på tur med min hest èn gang siden jeg fikk han.

Jeg Liker Smileys, Jeg Gå til toppen av siden
Side: av 20 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.03 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.