hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hva er sa "natural" med "horsemanship"??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 hva er sa "natural" med "horsemanship"??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 29/07/2006 :  03:12:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
"Naturel horsemanship" er bare et engelsek uttrykk for "sunt hestevett".

Her i Norge finnes mange "hestefolk" - men dessverre begynner mange av dem å dra på åra.
"Hest og folk" i sunt og trivelig samarbeide er noe som dessverre er i ferd med å bli borte.

"Pjuse-folk" og "daaakar-liten"-mentalitet er i ferd med å overta en del av heste-holdet.

Altså - når jeg ser hester med ROSA og TURKIS utstyr, så får jeg en litt "ekkel" følelse.....
Gå til toppen av siden

Sassy69

» VIP

Norway

Skrevet - 29/07/2006 :  10:52:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSassy69  Svar med kopi av melding

Horse-Man-Ship!
Det ligger i ordet.

For meg betyr ordet Natural Horsemanship : "Ett forhold mellom hest og menneske, basert på hestens naturlige språk"

Er uenig med deg T.Boysen, for jeg mener at "sundt hestevett" kan være så mye. Man kan gjerne ha en del "sundt hestevett" uten å ha et godt "Horse-man-ship". Om du skjønner.
Og omvendt!
Det er hvertfall min mening

Redigert av - Sassy69 den 29/07/2006 10:52:36 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 29/07/2006 :  11:42:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Hvilken rolle spiller fargen på utstyret for hvordan man holder hest/behandler hest? o_O Gå til toppen av siden

Sassy69

» VIP

Norway

Skrevet - 29/07/2006 :  12:28:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSassy69  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvilken rolle spiller fargen på utstyret for hvordan man holder hest/behandler hest? o_O

Opprinnelig postet av Silje-og-Tindra

Ja si det
Gå til toppen av siden

Skjotta

Skrevet - 29/07/2006 :  12:28:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
det har noe med at man kler opp barbie... og trener hesten.

dette ble lit satt pa spissen, men jeg kan godt være enig. mange folk der ute som tenker mer pa fargene pa utstyret, enn hvordan de rir. kanskje pengene ville vært bedre brukt pa ridetimer?

der er og ett sikkerhets spörsmal i dette... hvor sikkert er ett mylon hodelag sammenlignet med ett lær hodelag? hvor mye gnager det? osv... jeg kjente ei jente en gang som stjal hackamoren min, og red hesten sin med den fordi (og dette er ordene hun sa til meg)"det matchet western hodelaget sa godt" jeg sa bare for meg den jenta med ett ekte curb bitt og syntes synd pa hesten hennes.

men dette var som sagt veldig pa spissen.

poenget T.Boysen ville fa frem var vel (i min tolkning) at hesten har gatt fra a være ett arbeidsdyr, som ble behandlet deretter, til a være en forviokst barbie hest som blir dulla med, men ofte ikke trent sa godt som den burde vært.

noe som jeg synes er skummelt er at vi plutselig behandler hester som hunder!!! hester som "hilser" sitter pa rompa, bukker og neier og jeg vet ikke hva. jeg er ikke noe særlig for "trix trening" i hunder heller, men se skal sitte ligge og sta stille pa kommando (lydighetstrening) hunden min skal og begynne i trening som redningshund neste maned, men a trene en hest a sitte pa rompa? hvorfor?

og det skumleste av alt er jo de som trener hesten sin til a steile!! na der har du noe som far meg til a grösse... hesten steiler... og blir rost for det....*se for seg alskens ulykker som til slutt ender med avliving av den "farlige" hesten*

Redigert av - Skjotta den 29/07/2006 12:33:20 Gå til toppen av siden

Sassy69

» VIP

Norway

Skrevet - 29/07/2006 :  12:48:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSassy69  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
det har noe med at man kler opp barbie... og trener hesten.

dette ble lit satt pa spissen, men jeg kan godt være enig. mange folk der ute som tenker mer pa fargene pa utstyret, enn hvordan de rir. kanskje pengene ville vært bedre brukt pa ridetimer?

der er og ett sikkerhets spörsmal i dette... hvor sikkert er ett mylon hodelag sammenlignet med ett lær hodelag? hvor mye gnager det? osv... jeg kjente ei jente en gang som stjal hackamoren min, og red hesten sin med den fordi (og dette er ordene hun sa til meg)"det matchet western hodelaget sa godt" jeg sa bare for meg den jenta med ett ekte curb bitt og syntes synd pa hesten hennes.

men dette var som sagt veldig pa spissen.

poenget T.Boysen ville fa frem var vel (i min tolkning) at hesten har gatt fra a være ett arbeidsdyr, som ble behandlet deretter, til a være en forviokst barbie hest som blir dulla med, men ofte ikke trent sa godt som den burde vært.

noe som jeg synes er skummelt er at vi plutselig behandler hester som hunder!!! hester som "hilser" sitter pa rompa, bukker og neier og jeg vet ikke hva. jeg er ikke noe særlig for "trix trening" i hunder heller, men se skal sitte ligge og sta stille pa kommando (lydighetstrening) hunden min skal og begynne i trening som redningshund neste maned, men a trene en hest a sitte pa rompa? hvorfor?

og det skumleste av alt er jo de som trener hesten sin til a steile!! na der har du noe som far meg til a grösse... hesten steiler... og blir rost for det....*se for seg alskens ulykker som til slutt ender med avliving av den "farlige" hesten*

Opprinnelig postet av Skjotta

Jeg er enig i mye av det du skriver, men alikevell, jeg synes det blir feil å "dømme" folk etter fargen på utstyret, i forhold til hvor flinke de er med selve hesten.

Er enig i at en del, særlig yngre tenåringsjenter, har en tendens til prioritere en pen shaberak fremmfor at hesten er trygg ++, MEN jeg synes også det er feil å si at " Nei, bare fordi at det ikke er "gammeldags" nok med rosa shaberak, så kan den som bruker det heller ikke være serlig flink med hester"..

Men ja, jeg skjønnte poenget ditt.

Du skreiv: "noe som jeg synes er skummelt er at vi plutselig behandler hester som hunder!!! "
Det er ikke mer naturlig for en hund, å lære komandoer som sitt, gi labb, og dekk, en det er for en hest.
Å lære hunden "trix" er like unaturlig som å lære hunden opp til å bli redningshund, selv om det er to helt forskjellige ting.

Samme med hesten, om noen velger å bruke tida si på å få hesten til å hoppe høyest mulig hinder, eller om andre bruker den på å trene på å sitte og ligge, er vel opp til hver enkelt(?).. Like unaturlig begge deler!

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 29/07/2006 :  13:42:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
..jeg har alltid syntes at de helt standard røde eller blå schabrakene/voilockene er helt ekstremt kjedelig, men kjære vene, jeg tror ikke at hesten lever et ekstremt kjedelig liv for det (nei, jeg kler ikke opp hesten i rosa heller, men det er rett og slett fordi jeg synes fargen er stygg).

En er ikke noe verre hesteeier om man kler opp hesten i rosa, enn i rødt. Det er lov å matche litt selv om man driver med hest også.
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 29/07/2006 :  19:27:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor skal hesten være at arbeidsdyr? Vi har ikke særlig behov for det idag med alle maskinene osm er kommet.

Folk kan få bruke hestene til det de vil synes nå jeg da. Om de vil lære dem å sitte, eller vil ha dem på langturer i fjellet eller hva som helst. Det som gjelder er å trives sammen med hesten din, hva som gjør at du og hesten trives er opp til hver enkelte. Det er ikke noe 'galt' i å ha hesten for kosens skyld, er det det?

Selv driver jeg med hester for at de skal gå løp. Det er det jeg liker. Hesten har blitt et hobbydyr, ikke et redskap man bruker i jobben. Folk får selv bestemme hva de vil ha hesten til. Og hvorfor kan man ikke være opptatt av å pynte hesten samtidig med å gi den godt stell? Jeg er opptatt av at hestene mine ser bra ut på banen, jeg vil ha utstyr i matchende farger, flette i mana og nypussa hest. Det kommer ikke i veien for at hestene blir behandla som hester, det blir å generalisere litt for mye. Hest er hest, og de blir behandlet deretter. Så får de heller tåle at jeg plusser på med div. utstyr i fine farger osv. Selv synes jeg ikke at det går utover hesteholdet, tror jeg har et ganske realistisk hestehold jeg da. Men jeg holder meg i grunn unna rosa utstyr, det er sant nok...

Gå til toppen av siden

Wichtoria

Norway

Skrevet - 01/08/2006 :  02:31:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har faktisk begynt å mislike hele NH-greia.
Det er så mye "du må gjøre sånn og sånn".
Hadde det vært på HESTENS premisser hadde den vært fri.

Jeg har alltid vært pingle. Jeg ble lært opp til å gi hesten en smekk om den ikke ville gå, men gjorde ingenting med det, gråt og klemte og klemte for å få hesten fremover, gikk av og leide den et stykke og satte meg på igjen.
Har aldri greid å en gang rykke litt i en hest jeg trener fast.
Høres kanskje teit ut, men sånn er det for meg.
Har jo aldri greid å slå lillesøtra mi heller når vi var mindre, hun som banka meg, hehe.

Men følger ikke noe som helst NH egentlig.
De syv leker er jo noe alle gjør?
Jeg leker med hestene på banen og koser mye.

Det er mange som i det siste har begynt å følge NH til punkt og prikke.
Og de er så strenge mot hestene og gir dem ikke en kos en gang, eller nusser for kos eller noe. De skal absolutt være sjefen i flokken og leke hest. Det blir for dumt. De er da mennesker. Greit at du bestemmer litt over hesten, men du trenger ikke være hest fordet, vel. Hihi.
Jeg har ikke så mange grenser, tenker ikke over grensene en gang.
Det som skjer, det skjer.
Hestene lærer hva de får lov til og ikke.

Det er de som har sin egen måte å håndtere hesten sin på som har sunt hestevett, spør du meg.
Ikke de som kjøper spesiallagde grimer og nekter å ri med bitt.

Håper ikke noen føler seg truffet.
Gå til toppen av siden

Sassy69

» VIP

Norway

Skrevet - 01/08/2006 :  07:33:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSassy69  Svar med kopi av melding

*uæææh* Får vondt i hodet av denne debatten!
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 01/08/2006 :  14:36:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hestene lærer hva de får lov til og ikke.

Den der holder jeg meg også til, stort sett. Eneste er at jeg har blitt mer bevisst på å være konsekvent, for det var jeg ikke flink nok tilk før. Prøver så godt jeg kan å være tydelig ovenfor hesten, da lærer de mye fortere.
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 01/08/2006 :  16:17:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her var det mye rart... Som vanlig :D

Det naturlige med natural horsemanship er at man behandler hesten slik en god lederhest ville gjort. Kroppspråk istedenfor masse utstyr osv.

Det handler ikke om å la hesten leve 100% naturlig, det forstår alle oppegående mennesker at er umulig - siden fangenskap i seg selv er unaturlig.
Det handler rett og slett om å behandle hesten på en måte så den lettere forstår oss.

Trodde ikke det var noe å diskutere. Lol.

Gå til toppen av siden

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 01/08/2006 :  17:52:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
Syns ikke NH alltid er det riktigste, hadde jeg skulle fulgt det til pungt og prikke tror jeg at jeg hadde blitt gal, er det ikke bedre å kombinere, å prestere selv? Uten at du følger noens ord og handlinger, liker best å trene slik som kaja, tar det slik mine hester føler oss mest komfertabel med=)
Gå til toppen av siden

Sassy69

» VIP

Norway

Skrevet - 01/08/2006 :  18:51:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSassy69  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Her var det mye rart... Som vanlig :D

Det naturlige med natural horsemanship er at man behandler hesten slik en god lederhest ville gjort. Kroppspråk istedenfor masse utstyr osv.

Det handler ikke om å la hesten leve 100% naturlig, det forstår alle oppegående mennesker at er umulig - siden fangenskap i seg selv er unaturlig.
Det handler rett og slett om å behandle hesten på en måte så den lettere forstår oss.

Trodde ikke det var noe å diskutere. Lol.

Opprinnelig postet av BabyLunah

Der sa du det!
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 13/09/2006 :  16:34:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Denne debatten er jo litt gammel, men ble litt inspirert av endel Sjotta skrev.
Sunt gammelt hestevett er i ferd med å forsvinne fordi så få arbeider og lever av/med hester slik Sjotta beskriver. Dermed får vi heste-eiere idag som pakker inn hesten sin sim en dukke og sier værsåsnill og neivelhvisduikkeharlystså... Det blir det ofte farlige hester av. Når problemene kommer løser man det ved hardere hjelpemidler og venner seg til å hoppe unna hesten når den sparker/biter eller går deg ned. En gang i blant prøver man å få hesten til å gjøre noe den ikke vil, men de fleste drakamper vinner jo hesten og eieren innordner seg.
Så er det noen som har tatt det gamle sunne hestevettet og gitt det en merkelapp: Natural Horsemanship, og prøver å lære det bort til de som eier barbie-hester og leser Penny. Så blir det viderefortalt og endret fra person til person - alle plukker opp noen deler man liker og bruker og forkaster mye annet. Mange ting får merkelappen NH, noen misforstår helt, andre drar det hele litt langt.
Sjotta; du trenger ikke å ha lest noe NH for å bruke metodene. Og mye av det du beskriver ville jeg sett på som NH. Det dreier seg jo om å behandle hesten som en hest. Huske på at det er et byttedyr og et fluktdyr, og at det er viktig for hesten å ha en leder/sjef, men at det er unødvendig å utfordre en hingst du ikke skal trene og kanskje bli oppfattet som et rovdyr av flokken. Hesten vil prøve å ha det behagelig og ikke jobbe mer enn nødvendig. Du beskriver at du gir hesten et valg, men at det mest behagelige, - som krever minst jobb - er å gjøre det du ønsker. Det synes jeg er NH. Det som ikke er NH er å enten la hesten vinne, eller prøve å vinne over hesten og ta den med makt, være sterkere enn den og bruke brutale hjelpemidler for å tvinge et byttedyr i kne og "break it" som innridning heter på engelsk.
NH dreier seg jo ikke om å slippe hesten løs og la den være vill, det er jo metoder som skal gjøre det enklere for hesten å stole på oss som leder og gjøre som vi ønsker, uten redsel og smerte.
Jeg har vært borti endel hester eieren mener er NH trent som jeg vil beskrive som bortsjemt og masete.
Det er viktig å kunne sette grenser og være den som bestemmer. Det ansvaret skal hesten slippe. Samtidig behandler jeg jo hesten med respekt ved å ikke kreve noe hesten ikke har forutsetninger for å klare. Jeg gir den det den trenger av mat og stell og stimulans.
Et eksempel på dårlig behandling av hest er de som blir langsinte og urettferdige og lar sinnet og frustrasjonen sin gå ut over hesten. Jeg har faktisk opplevd de som barnslig straffer hesten etter en dårlig ridetime uten at hesten har noen forutsetning for å forstå hvorfor den blir dårlig behandlet.
Du skrev et sted at å longere hesten (etter at den kastet deg av) for å gi den masse jobb etter uønsket oppførsel ikke hadde noe med Naturlig hestehold å gjøre. Men, i en roundpen vil hesten oppdage at den ikke kan løpe fra deg og være sterkere enn deg, så den kan få inntrykk av at du er overlegen og sterkere/ mer utholdende enn den. Vi kan ikke måle krefter med hesten - den vil alltid være sterkere enn oss, men vi kan lure og la den jobbe hardt helt til hesten oppdager at den ikke kan vinne og vi er rettferdige og gode ledere.
Jeg er venner med hesten min, hun er kjæledyret mitt. Men hun er en hest, og jeg er sjefen. For en hest som er flokkdyr er det trygt å vite at jeg er sjefen i "flokken vår".
Så lenge det ikke går ut over meg og min bruk av henne, kan hun leve naturlig. Ved å la henne være ute sammen med andre hester minst 12 timer i døgnet sikrer jeg at hun er mentalt stimulert og avslappet og i best mulig stand til å yte sitt beste de timene jeg krever noe av henne. Så kan hun få leve mest mulig som hest igjen resten av døgnet.
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.