hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hva er sa "natural" med "horsemanship"??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 hva er sa "natural" med "horsemanship"??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

positivhest

Skrevet - 21/09/2006 :  14:14:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg må også si meg enig i masser av det Sjotta beskriver og tenker. Jeg kan ikke begripe hvor NH får ideen om at vi må "snakke hestens språk" fra? Jeg har aldri sett en hest sette seg på ryggen av en anne hest for så å fortelle den hvor den skal gå. Ei heller har jeg sett en hest sette på en annen hest grime og "korrigere" den med et tau. Slettest aldeles ikke sett hester jage hverandre med bruk av pisk, tau e.l Vi er ikke hester, ser ikke ut som hester, lever ikke som hester, og kan derfor, etter min mening aldri bli hester. At man kan forstå hester bedre ved å lære å lese deres kroppsholdning, ørestilling og andre signaler, er en helt annen sak. Dermed ikke sagt at vi kan utføre dem som en hest kan. Så god blir vi aldri, og vi mangler en hel del vitalt utformede organer som hale,4 bein, bevegelige ører ol.---ennå........:) Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 21/09/2006 :  14:34:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Og hvordan kan det da ha seg at jeg kan ta imot såkalte "problemhester" og få gode hester av dem gang på gang på gang? Jeg bruker NH og for mange hester er det både et sjokk å faktisk forstå meg og en lettelse å endelig bli møtt med forståelige signaler...

Line, som selvfølgelig skiller mellom å bruke menneskekroppen til å gi signaler og ha fire bein som en hest har.. Signalene er mange ganger de samme!
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 21/09/2006 :  15:07:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Og hvordan kan det da ha seg at jeg kan ta imot såkalte "problemhester" og få gode hester av dem gang på gang på gang? Jeg bruker NH og for mange hester er det både et sjokk å faktisk forstå meg og en lettelse å endelig bli møtt med forståelige signaler...

Line, som selvfølgelig skiller mellom å bruke menneskekroppen til å gi signaler og ha fire bein som en hest har.. Signalene er mange ganger de samme!

Opprinnelig postet av Cowgirlchris

*Applauderer for Line*

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 21/09/2006 :  15:46:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorvidt en grime er av rosa nylon eller brunt lær bryr jeg meg fint lite om, og jeg tror hesten bryr seg fint lite om det og. Hvis en 15-åring har lyst til å kle opp hesten sin, vær så god. Så lenge hesten har det bra så spiller det vel søren ingen rolle!

Horsemanship er så bredt grep og folk definerer forskjellig. Det å "snakke hestens språk" og "tenke" hest, betyr faktisk ikke at man prøver å "være" hest. Det betyr vel i korte drag at vi forsøker å FORSTÅ hesten, ikke sitte på beite og spise gress i lag med den!

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 21/09/2006 :  17:32:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Kan ikke dy meg.. Hehehe..

Snuppelura er forresten til salgs.
UTEN den rosa grima...

Line
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 21/09/2006 :  19:28:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
hahaha, kan jeg kjøpe den rosa grima utenom?
simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 21/09/2006 :  21:14:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nååhhh...hvis den rosa grimen ikke følger med kan det være det samme
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Bol Prins

» VIP

Skrevet - 24/09/2006 :  01:58:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det naturlige med horsemanship, er jo nettopp at det skjer på hestens premisser. Man er på samme nivå, og prøver snakke dens språk, hva er vel mer naturlig enn det ?

Jeg har også erfaringer med at denne "metoden" faktisk fungerer !

Såklart er det mange forskjellige måter som funker , er ingen fasit. Men jeg tror man skaper et godt grunnlag, om man klarer å komunisere med hesten på en måte som den forstår.
Mange forskjellige trenere er det også. Selvom en trener driver på en måte, trenger man ikke gjøre akkurat det samme. Jeg har plukket med meg de tingene fra forskjellige trenere som jeg liker, og satt det sammen til "min" metode.

Gå til toppen av siden

*sofie&lavageitene

Norway

Skrevet - 24/09/2006 :  21:30:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*sofie&lavageitene  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*sofie&lavageitene  Svar med kopi av melding
Altså, nå har jeg fulgt denne diskusjonen ganske lenge og klarer ikke dy meg lengre;) Hva som er så "natural" med "horsemanship" blir jo en ganske feil fomulering, syntes jeg. Horsemanship er jo bare menneskets omgang med hest. Alle som driver med hest driver jo med 'horsemanship'. Forskjellen på 'tradisjonell' horsemanship og 'Natural' horsemanship ligger jo i det ene ordet som skiller dette.. Natural.. Naturlig.. For meg er det å gjør det som faller deg naturlig, man tilpasser seg den inviduelle hestens behov og personlighet. For meg er Natural Horsemanship omgang med hest på den inviduelle hestens premisser. Noen hester må man ta litt hardere i får å få dem til å forstå, akkuratt som noen mennesker må få litt hardere beskjeder enn andre. Kom ikke her og si at det er unikt for 'natural horsemanship'. Er altfor mange som missbruker de hjelperne vi har, uansett hvilken 'metode' man 'sverger' til. Om det så er stemme, sjenkler, hender, pisk, sporer, you name it. Det vil alltid være noen som bruker dette 'feil' i noens øyne. Jeg sier ikke at jeg er for å banke hester til å forstå ting, det vil ikke gi et varlig resultat uten 'bivirkninger'. Veldig vanskelig å formulere dette for meg, har veldig mange tanker om det, så plutselig kommer alle ut samtidig og blander seg og det blir ganske rotete alt sammen:S SORRY;) Hehe... Ble ganske ufullstendig dette her, men bare å si i fra, så skal jeg prøve å forklare meg bedre:S Jeg må ta ting bitevis;) Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 25/09/2006 :  02:18:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Dette er jo en debatt som nok aldri tar slutt. Selv har jeg jo lenge vært en av "tvilerene" til det meste. Lille frøken konservativ er jeg ...
Men noen ganger hjelper det å få ting forklart litt enkelt for sånne som meg. Og jeg tror mange av tankene som har kommet opp i dagen med NH er ting mange bør ta med seg.

Som alle her også skriver, og er opptatt av så har man gjerne med 500 kg + å gjøre når man holder på med hest. Mange av oss er ganske små (selvom enkelte av oss *host* meg *host* veier altfor mye), og man trenger å vite at man har hjelpemidler (gjerne i form av kroppsspråk) som fungerer slik at man har kontroll på de 500 eksplosive kiloene man har med seg.
Jeg har lest omtrent alt Line (Cowgirlchris) har skrevet her inne, og mye hun har skrevet i andre forum, og med hennes konsekvenstenking som en liten rettesnor har jeg lest mer, og snakket med andre mennesker. Og vel, det å være konsekvent, med tegn og "tale" som de firbente forstår er vel noe av det viktigste vi kan gi våre dyr.

Gi nå for all del beng i farven på utstyret, eller å komme trekkende med de eldgamle "h*n som sa at hesten ville ha en rosa bandasje på høyre bakkne ikke en grønn for da gror ikke såret" eller andre lignende vandrerhistorier.

Da hestene var arbeidsdyr på gården var det ofte "far sjøl" som holdt på med hesten, og det var gjerne sånn at den hørte på han, også har vi noen sukkersøte "da jeg var lita jente" historier. Slik vi holder hest nu om tiden er det ofte småjenter som holder på. De (vi?) har ikke den samme naturlige autoriteten som en mann har. Og da må man kanskje lære et sett av regler for å klare å opprettholde de greie grensene for hesten. Kanskje skjønner ikke alltid Lillemor på 13 at hvis Plankebrunen får lov å spise sukkerbiter av skuldern hennes i dag så blir Plankebrunen forvirra når han får kjeft for å sjekke om det er sukkerbiter der i morra også. Da er det snakk oma t man må sette ting i system, at dette systemet har fått et navn er vel ikke så dumt.

Mye av dette med at NH kommer fra USA, og at mange fra junaiten osv kommer til Norge og holder kurs kan sees på som "flåeri" men det kan også sees på som at verden blir mindre, og at hestenorge blir større. Det er ikke lenger slik at det finnes en hest på noen gårder, også finnes det et par rideskolehester, og kanskje til alt overmål noen travere borti svingen. Neida, flere og flere kjøper hest, og da blir behovet for hjelp/utdanning/rettledning også et annet.

Ble dette innlegget forståelig i det hele tatt??

Forresten: hvis noen nå ønsker å trekke mine konklusjoner om naturlig autoritet hos menn i tvil så er det tillatt, all den tid mine studier om dette begrenser til seg den nette sum av ca 3 hester hvor jeg har opplevd dette veldig tydelig ;-)

Det som også er selvopplevd er dette med viktigheten av grenser, og hvor fort de fleste hester "faller på plass" om man klarer å gi dem inntrykk av at "dette er lov i dag, i morra, det var lov i går og kommer til å være lov i uoverskuelig framtid".
Samtidig er det lov å lytte litt til den på fire bein også. Er man stiv i ryggen, eller trente han hardt i går, så er det lov å være så kompis at man bare jogger en liten tur. Man skal ikke pukke på å være den som har rett ved enhver anledning.

Ang vennskap og tillit og sånt noe så sier jeg enkelt og greit at jeg ønsker at hesten skal respektere meg og stole på meg, også stoler jeg på at den bærer meg dit jeg ber om, og tar vare på meg på veien :-)

Guro
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 25/09/2006 :  11:39:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Forresten: hvis noen nå ønsker å trekke mine konklusjoner om naturlig autoritet hos menn i tvil så er det tillatt, all den tid mine studier om dette begrenser til seg den nette sum av ca 3 hester hvor jeg har opplevd dette veldig tydelig ;-)

*fniiiser*
Du er herved invitert til å oppleve min kjære dulleprate og tooose med Horton

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 25/09/2006 :  13:57:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Først vil jeg takke Guro for positiv omtale. Godt å høre at det jeg skriver har interesse. :-)

Angående autoritet og menn...
Det maskuline kropps-språket er mere dominant og autoritært enn det kvinnelige.
Derfor må vi jenter faktisk ofte LÆRE å bruke kroppen vår på en mere maskulin måte for å bedre omgangstonen og forståelsen mellom hest og menneske.
For mange jenter er dette kjempevanskelig, og det krever masse å få til. Andre jenter har det liggende latent og bruker det ubevisst allerede.

Off Topic så er snuppelura på bildet over her en hest som faktisk KREVER at du er dominant og autoritær om hun skal gidde å samarbeide med deg.
Hun får ALDRIALDRIALDRI forsyne seg av høyet jeg kommer med mens jeg bærer det.
Jeg gir henne klare truende signaler når hun kommer vassende målbevisst og vil haaaaaa.
Hver gang viker hun og TROR meg.
Jeg korrigerer henne mye hardere enn de andre hestene mine fordi HUN MÅ HA DET SLIK for å fungere. Og etterhvert har jeg altså erfart at jeg bare advarer og hun aksepterer det straks uten å utfordre meg så jeg må korrigere henne.
Egentlig en myk og føyelig hest men som MÅ ha klare rammer for å ha det bra.
En slik hest i hendene på ei "Penny-jente" blir et upålitelig grinete beist...

Det å altså avpasse seg selv til den individuelle hesten tror jeg er noe av det viktigste vi kan gjøre FOR hesten. At vi SER den og lærer oss å kjenne personligheten og legge oss på et signalnivå som passer hesten.
Noen hester er så følsomme at de hopper i lufta om du setter ut albuene brått.
Andre må du "vekke" for å få dem til å gidde å se to ganger på deg.
Alle er forskjellige.
Det er vel det som er noe av det mest fascinerende med hest etter min mening..

Mvh Line.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 25/09/2006 :  19:36:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Renate: Jeg dukker opp...bare at akkurat nå er jeg ørlitt langt unna for svippturer ;-)

Kopi av melding:

Det å altså avpasse seg selv til den individuelle hesten tror jeg er noe av det viktigste vi kan gjøre FOR hesten. At vi SER den og lærer oss å kjenne personligheten og legge oss på et signalnivå som passer hesten.
Noen hester er så følsomme at de hopper i lufta om du setter ut albuene brått.
Andre må du "vekke" for å få dem til å gidde å se to ganger på deg.
Alle er forskjellige.
Det er vel det som er noe av det mest fascinerende med hest etter min mening..

Dette er vel også noe av det vanskeligste å lære seg. Mange av oss begynner vår karriere med hester som er grundig desensitivisert, samtidig lærer vi kanskje ikke å spørre med verdens minste bokstaver først, og siden øke for å se hvor store de må være før man får respons.
Dermed kommer det som et sjokk for mange den dagen de møter en privateid liten djevel som er sensitiv og kanskje også ikke helt husker at grenser er grenser, samme hvem jeg prater med. Brått har du en "bråta" problemhester, fordi noen sier ja i dag, nei i morra og kanskje i går...

Jeg syns man skal etterstrebe å ha en naturlig omgang med hest, i dan grad at man benytter seg av signaler som for de er forståelige. Jeg river meg i grunnen oftere og oftere i håret og føler meg mindre og mindre flink, fordi jeg vet at jeg har gjort så mange feil. Samtidig vet jeg også at jeg instinktivt reagerer riktig innimellom. Når 700 kg har prøvd å være "frekk" (tolk det i riktig mening, vær så snille folkens;-)) med meg. Altså flytte meg, og dominere meg har det slått meg at liten og puslete er ikke greia. Da gjør man seg stor, da sier man "Ikke *sensur* om jeg fløtter meg, skal du fram får du fløtte deg". Og for meg er det alt sånt NH handler om etterhvert (selvom uttrykket er utslitt og feilbrukt og i det hele tatt), at det handler om å snakke i bokstaver den firbente parten forstår. Det handler om å gjøre den firbente trygg på at det du vet er det riktige. Sier jeg at vi kan gå her, ja da kan vi det. Ikke fordi jeg nødvendigvis sier det, men fordi jeg aldri ville lede deg på ville veier eller ta deg med dit du ikke lenger er trygg. (Den setningen ble hørendes penny-klubb-faktor-type-høy ut, men jeg håper dere skjønner)

Mange misforståelser i hesteverdnen stammer blant annet om forskjellig definisjoner av ord. (Nå snakker jeg om mellom mennesker) Jeg sier "slå han da" og du tror jeg denger hesten min. Du sier at du aldri straffer, jeg tror du bare gir sukkerbiter. Sånt kan det jo bli verdenskrig av. For meg er det viktigste at andre skjønner hva jeg legger i mine ord. Så kan vi jo alltids diskutere om jeg har rett etterpå :-) (for det har jeg langtfra alltid, og det innrømmer jeg gjerne :-))

Line: Jeg syns du skriver mye interessant, og du er den første som ikke laget en stooooor rosa sky med sukkerbiter og gress og klapp på hodet som de viktigste ingrediensene i NH. :-) *tusen takk*

Guro
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 25/09/2006 :  21:06:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Hehehehe! Nå ler jeg godt her!

For meg er NH kommunikasjon.
En filosofi om hvordan man kan skape forståelse/kommunisere mellom artene.
Samarbeidet får en plattform basert på klare signaler og en forståelse av hva hest ER.
Vi (den intelligente arten) bør ha kunnskapen om hvordan vi formidler oss og samtidig forstå hva hesten formidler tilbake.

Jeg skjønner godt du river deg i håret fra tid til annen. Det har jeg også gjort mye.. ;-)
Jeg har glodd på hest og tenkt og fundert..

Når det gjelder jobben med problemhester får jeg uvurdérlig hjelp av lederhoppa mi. Hun har vært hest i 15 år, så det er hun GOD på! Timingen er upåklagelig, signalene sterke og klare, og autoriteten ligger tjukt utapå henne. Hennes omgang med en ny hest forteller meg MYE om den hesten. Jeg kan se rangstyrke, signalfølsomhet, temperament og observasjonsevne. Da kjenner jeg også bedre MITT utgangspunkt når jeg går inn og begynner jobben.
Ofte ser det dessverre ut til at hester kan være rimelig desensitiverte og ranghøye overfor mennesker mens de tilpasser seg lav rang i en hesteflokk.
Jeg er redd mye av årsaken ligger både i helse og håndtering.

Det er skremmende mange veterinærer som ikke kan en døyt om hestetenner.
Hester går med tannspisser som lager sår i munnen på dem så de knapt kan tygge maten sin.
Så setter vi på dem hodelag med bitt (og kanskje nesereim mot gapingen) og så tar vi skikkelig tak i tøylene så hesten skal oppføre seg.
Hesten går med spent nakke og er livredd for smerte eller slåss mot den smerten den alt har.
Derfra går det bare en vei med forholdet hest-menneske.
Og hele tiden har vi trodd hesten var i orden fordi veterinæren "sa det var greit".

Og så var det håndteringen, da.. Penny funker ikke på så mange hester, dessverre. De blir bortskjemte farlige monstre før vi vet ordet av det.
Skal du være leder må du ta jobben også. Det krever samme regler hver dag i alle situasjoner. Og fokus på HESTEN når du er sammen med den. Ikke på sms eller tjatre med venninner mens du lonsjerer hesten din eller leier den med deg. Hvis ikke vi gidder fokuserer på hesten, hvorfor skal den gidde å fokusere på oss?
Her ligger årsaken til at det sklir ut for mange..

Jaja.. plapreplapre..

Line :-)
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 26/09/2006 :  00:59:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mye vettugt i de siste innleggene!
Jeg har lært og lært om hest siden 1970, og blir aldri utlært. Søker råd og vil gjerne lære mer. Ja, jeg gir gjerne råd også, hvis jeg blir spurt.

Har selv ridd inn ganske mange hester og fått "folk" - ehh - HEST - av de fleste. Og ikke to hester var like - måtte bruke forskjellige metoder og "språk" på hver enkelt. Noen kunne jeg bare "puste inn i nesen", så var de "venn for livet", andre trengte et BRØL i øret for å forstå.... Men jeg har ALDRI slått en hest eller brukt hardhendte metoder. Og jeg har alltid prøvd å forstå hver enkelt hest jeg har hatt med å gjøre.

Jeg tror at hver enkelt må finne sin egen "metode" - tilpasset hver enkelt hest - og da MÅ man spørre og spørre, lære og lære mer. Det finnes ingen "Heste-bibel"....
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.