hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hva er sa "natural" med "horsemanship"??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 hva er sa "natural" med "horsemanship"??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Skjotta

Skrevet - 26/07/2006 :  18:56:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har ofte lurt pa dette, men egentlig aldri fatt noe godt svar, sa jeg tenkte jeg kunne pröve her.

jeg er norsk, men bosatt pa island na. har bodd her i 2 1/2 ar, og stortrives. her er "natural horsemanship" ett temmelig ukjent eller ignorert begrep.

i min menig er NH noe som kom bölgende mot oss sammen med Nicholas Evans bok "the horse whisperer" og kanskje for flere via filmen med samme navn. plutslig skulle vi alle snakke hestens sprak, bitt var fy-fy, man matte "lese hestens kroppsprak" og der var mye snakk on "my space" og "hestens space" . jeg er oppvokst med gardshester, og sunnt bondevett nar det kommer til handteringen av dem. sa jeg har alltid bare fortsatt med det som funker for meg.

jeg trener hester innimellom her, men gjör det ikke som levebröd lengre.

det som alltid forvirrer meg er: hva er naturlig for en hest?

i min mening er det eneste naturlige livet for en hest, ett fritt og villt liv pa fjellet. gjerder, grimer, mennesker, ryttere og slikt er jo ikke naturlig... her lever de fleste hestene vilt store deler av aret, og mange blir aldri temt (av grunner jeg ikke gar inn pa her og na) de lever det jeg vil kalle ett naturlig liv. de hestene vi tar inn for trening, plasserer i en relativt liten boks, steeter "utstyr" pa og trener til a bære en rytter, tar vi jo ut av dette naturlige livet og de ma tilpasse seg det livet vi plaserer dem i.

mine hester er ikke "mine beste venner" de er heller ikke "mine likeverdige partnere" de er arbeidsdyr. jobben deres er a bære meg pa ryggen sin, og jeg forventer at de gjör det uten spark og bit.

respekt er en nödvendighet for at dette skal fungere. jeg er liten i forhold til hesten,og med mindre jeg gjör det klart for ham eller henne at alle handlingene har en konsekvens (som regel mere jobb) sa vil jo hesten bare löpe meg ned nar jeg en dag spör min *"beste venn"* om noe han ikke har lyst til!!!

som eksempel: jeg har en hest inne for trening na, som ett sommerprosjekt. han har ikke blitt ridd pa 2 ar, og har bestemt seg for at han gidder ikke dette. förste gangen jeg red ham, slo han seg totalt vrang (jeg hadde hatt ham i to uker, og gjort masse bakke arbeit og longering som forberedelse) han löp ut, og bukket meg brutalt av. jeg tok av töylene (vi var i en innegjæret arena) og jaget ham rundt og rundt, skiftet gangarter og retning osv i nesten en time, han var mildt sagt utslitt. jeg steg opp igjen, red to tre runder i skritt og satte ham pa stallen. neste dag tok han ut en gang, men ombestemte seg fort og oppförte seg temmelig greit resten av tiden. han vet na at dersom han kaster meg av, sa ma han jobbe mye hardere enn dersom han ikke kaster meg av.

jeg bruker samme teknikk dersom hesten er vanskelig a fange ute pa jordet. dersom de löper fra meg/grima sa tvinger jeg dem til a löpe helt til JEG sier de kan stoppe. det tar ikke mange rundene för de skjönne poenget. la meg fange, of jeg blir börstet. löpe brt, og jeg ma löpe masse mer.

VIKTIG!!!!!!!!!!: jeg sier ikke noe negativt on natural horsemanship sann sett. jeg er vel bare frustrert over a alltid bli fortalt at jeg er "hard" mot hestene mine hver gang jeg er pa besök i norge, jeg er bare interessert i a vite hvorfor du/dere har valgt a fölge denne "linja"

en ting jeg SYNES er negativt med NH er alle de sakalte "clinitians" som holder kurs og selger hjelpemidler, og hevder at dette er deres "ide" og metode. nar de bare gjör noe som beduiner og vaqueros har gjort i tusener av ar... for a tjene penger.

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 26/07/2006 :  19:40:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Du tråkker i et vepsebol nå, men jeg vil bare benytte sjangsen til å si at jeg er enig. Bra innlegg. :-) Gå til toppen av siden

Skjotta

Skrevet - 26/07/2006 :  20:54:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har ikke noe særlig imot vepsebol. synes det er fint a fa se andres meninger om emner jeg mener noe spes om... Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 26/07/2006 :  21:17:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil vel egentlig ikke kalle det et vepsebol i det hele tatt - heller et synspunkt på bakgrunn av dine erfaringer med hest, "natural" eller ikke.

Synes det var en veldig god overskrift du hadde valgt - for hva er vel egentlig så veldig naturlig når man får høre at dette eller dette klarer du ikke uten denne spesialgrimen...osv osv...

Ser det er mange som også nesten gjør en liten "komers" ting ut av "sunt bondevett" - javel, hvorfor er det så sunt? Er det fordi det fungerer å kommunisere med hesten på en ok måte ved å bruke "bondevett"?
Kunne man like så godt kalt "bondevett" for "NH" eller omvendt?
Synes begge deler blir noe av samme pakken bare med litt forskjellig innpakning, det ene litt mer komers enn det andre.
Er NH bondevett inkludert en litt mer fancy ordliste slik at ivrige ungjenter/ gutter kan få et litt bedre innblikk i den tause bondens håndtering av hesten?
Jeg kan ikke huske at noen av hestekarene jeg kjente, inkludert min bestefar, noen gang fortalte meg noen "metoder" når det kom til håndtering av hesten - de bare gjorde det, og det fungerte bra.

Om du er for hard med hestene dine eller ikke er ikke min oppgave å kommentere da jeg overhode ikke har noen grunnlag for nettopp det.
En "hard" hest trenger nødvendigvis litt tydeligere språk enn en "myk" en...

For min del bruker jeg min egen hjemmesnekrede Renat( e)ural horsemanship basert på mine erfaringer opp gjennom årene - hvor målet er best mulig resultat på bakgrunn av minst mulig "hokuspokus"...

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Liv-KleppanBest

» VIP

Skrevet - 26/07/2006 :  21:17:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er enig i mye av det du sier her. selv om vi har litt forskjellige metoder på noen områder.

jeg leser hestens kroppspråk. hvis jeg ikke gjør det, klarer jeg rett og slett ikke å få resekt og tillit hos hesten min. hestene jeg håndterer skal aldri komme busende inn i mitt persnolige rom når jeg henter den inn f.eks men stoppe en meter unna. og vente til jeg kommer bort til den. hesten skal aldri spise når jeg står inne i boksen dens, eller begynne å gresse før jeg går fra stedet, rett og slett fordi jeg er lederen, og lederen spiser først og bestemmer hvor andre flokkmedlem skal stå/gå.

du ka se hva jeg skriver om naturlig hestehod i en av de andre debattene her inne..

vi har nok et veldig forskjelig forhold til hester. for meg er hesten min en venn som jeg ha det gøy og koselig sammen med. men uansett skal den være under med på rangstigen. ellers ville den vært farlig!

for meg er natural horsemanship rett og slett å kommunisere med hesten ved å bruke hestens kroppspråk og lese hesten godt.

Beklager evnt. skriveleifer. tastaturet mitt er klikk

Gå til toppen av siden

Skjotta

Skrevet - 26/07/2006 :  21:36:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
tastatur kreft er en smittsom sykdom...

mulig at min "holdning" til hester (ikke bestevenn) kommer fra at jeg har jobbet med sa mange av dem.

jeg tror ett av poengene mine, som er sa vanskelig a forklare pa ett spra jeg ikke har skrevet pa ett ar na, er at hesten er en hest. jeg er ett menneske, og jeg tror hesten vet det. jeg spiser ikke gress, sa jeg vil ikke spise för hesten min, hun spiser gjerne mens jeg er inne i boksen hennes.

jeg er forferdelig glad i henne, men jeg har mennesker som bestevenner.

kanskje er det merkelappen "natural horsemanship" som er sa vanskelig a svelge. jeg gjör det som funker. jeg pröver det meste NH eller ikke, og bruker det som virker.
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 26/07/2006 :  22:42:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
jeg gjör det som funker. jeg pröver det meste NH eller ikke, og bruker det som virker.

Og det kan vel kalles sunn bruk av natural horsemanship

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Sassy69

» VIP

Norway

Skrevet - 26/07/2006 :  22:59:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSassy69  Svar med kopi av melding

Parelli er treneren som først satte betegnelsen "natural" til horsemanship.. Du kan jo bare sende en mail til han og spørre;-)

http://parelli.com/

~Finn årsaken, Da har du løsningen~
Redigert av - Sassy69 den 26/07/2006 23:00:43 Gå til toppen av siden

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 26/07/2006 :  23:18:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
Jeg er egentlig enig i det du sier her, mye av det iallefall. MEN, at du sier at hesten ikke er din venn,men en arbeidkraft, tjah, begge deler ville jeg sagt. For meg fungerer det, hesten space og ditt space, syns jeg er meget praktisk. Men at man skal droppe skoa og bitte, syns ikke jeg har noe med NH å gjøre, selv om jeg ofte rir bittløst, så er jeg avhengi av et bitt. At enkelte strekker det litt langt ut å følger parelli sin metode etter pungt og prikke er deres valg, men de som har det suneste forholde, er nokk de som kombinerer, de som finner løsniger sammen med hesten, og ikke bare via et program eller homestudy, jeg tar mye av mine metoder fra parelli, men det er for det meste som guide, og fordi det er en klok og visdomsfullmann.

Og som du sier at du bruker metoden: Ikke høre etter= hardt arbeid. Den er jo også brukt i parelli sitt program. NH er ikke så komplisert, det er ikke så hellig, det er bare vett og forstand. Omtanke, kjærlighet og fornuft. Og tenke på hest og menneske ikke bare menneske. Å kalle det noe som NH, skaper egentlig mye komplikasjoner, fordi, etter min mening bruker vi alle litt NH, men noen mere enn andre, noen følger som sagt et program strengt. Men å bruke din egen metoder, for å få en hest til å bruke hodet, vise kjærlighet og du bruker sunt hestevett, så er det mye likt.

vet ikke om dette innlegge hvirket mye fornuftig,men var et forsøk på å ordlegge meg riktig;p

Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 26/07/2006 :  23:53:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Er enig med Skjotta jeg også.

Sunt bondevett eller horsemanship eller hva som helst... Det handler om å bruke store sterke dyr fordi vi har et behov eller et ønske om det, og da betyr det at det må være et visst forhold av respekt gjensidig mellom de to aktørene i samværet mellom dyr og menneske.

Å oppnå det man vil med minst mulig brutale hjelpemidler vil i alle tilfelle være et mål for normale mennesker vil jeg tro. At man må bruke det ene eller andre utstyret, eller kalle det ene eller andre etc er jo bare tull.

Ganske interessant, egentlig,- å se alt hva folk klarer å tjene haugevis med penger på, ved å kalle det noe annet og presentere det som sin egen oppdagelse...

Island er jo et kron -eksempel på at hjulet nok er oppfunnet før....
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  01:09:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Jeg sier meg enig med Skjotta jeg også.

For min del har jeg også en noe hjemmesnekret "natural horsemanship", som jeg har tatt i fra kurser, flinke hestefolk, bøker, filmer, gjerne ting jeg har funnet ut selv også(men som ikke betyr at jeg er den eneste som har vært borti de og de metodene)Ja, det meste! Jeg lærer også mye av hesten, lærer hvor grensen går, hva som må til for å nå dit jeg vil, ikke bare mennesker og meg selv som "lærer" meg.

For min del er det som LisaFi skriver, minst mulig brutale hjelpemidler. Jeg har vært borti det tidligere, ikke "brutale", men har prøvd meg litt med innspenning o.l. På de hestene jeg har vært borti, har det alltid fungert bedre med hestene uten, med "mine" metoder istedet for. Jeg syns at både jeg og hesten samarbeider så mye bedre på denne måten.
Jeg liker ikke slike snareveier som mange hjelpemidler er, men alikevel; etter at jeg fikk kunnskap og viten om horsemanship, er det rett og slett blitt en snarevei innimellom, men ofte er det mer tidskrevende og mer tålmodighetsskrevende enn noe annet, men så sitter en igjen med de beste resultatene til slutt mener jeg. Noe jeg kanskje ikke kunne oppnådd med andre metoder.

Jeg ser gjerne på hestene mine som noen av mine bestevenner, men det er jo netopp fordi de er så trofaste og er alltid her for meg. Det blir feil for MEG å kalle de for arbeidsdyr, rett og slett pga. at jeg har dem kun for moro/hobbyens skyld, det blir dårlig med jobbing for føden her omkring ;)..

.. edit pga. trøtt og med skrivefeil..

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina

Redigert av - AnneSpotGinaOgHuldra den 27/07/2006 01:11:24 Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 27/07/2006 :  17:49:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mye fornuftig her

Selv prøver jeg bare å håntere hesteneetter prinsipper og med metoder jeg ser virker. Jeg vil at hestene til enhver tid skal være rolige og avslappede, og da prøver jeg å legge opp treningen og håndtering etter det. Har lært mye av forskjellige personer, lært effektive metoder fra 'vanlige' hestefolk, samt fått hjelp med innlæring og nervøse hester på kurs av type 'NH'. Jeg ønsker også å ha et visst tidsperspektiv på det, hestene jeg ofte driver med har ikke 'tid' til å bruke flere uker på å oppnå en enkelt sak. F.eks. å leie pent, som ofte kan ta noen dager evt. uker på å oppnå. Da bruker jeg en annen måte jeg har lært, og som gir raskere resultateter, selv om det for mange tydeligvis ikke er 'riktig' etter deres prinsipper.

Som sagt, dett viktigste er at hestene er rolige og avslappede, hva metoder, midler, måter osv keg da jobber etter og med spiller liten rolle egentlig. Bare jeg slipper hester som er redde og nervøse er jeg fornøyd.
Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 28/07/2006 :  12:37:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Hesiann Skjotta, prøver å svare deg på overskriften din jeg.
Hva er mer naturlig enn dyrs (i dette tilfelle hester) sin måte å kommunisere med hvarandre på? Det er denne kommunikasjonen vi tar utgangspunkt i ved praktisering av NH. Metodene som brukes kan være forskjellig men språket er likt. Ved å kommunisere med hesten på dens eget språk får man hester som liker å være med deg, som er trygge å lette å lære ting fordi de forstår hva du vil. Hester ser alltid etter en leder og ved å opptrå som en trygg bestemt leder har du vunnet mye allerede. Hvordan vi bruker hesten er selvsagt ikke naturlig men språket vi bruker for å lære den det er naturlig. Derav utrykket natural horsemanship.

NH brukes av mange også meg selv pga egoistiske grunner, det er en enklere og tryggere måte og omgås hest på enkelt og greit.

NH har blitt brukt av hestefolk i alle tider, under andre eller ingen navn. Og det er vel pga at de har studert hvordan hestene oppfører seg mot hverandre og tatt lærdom av det for å bruke det til sin fordel, for det er en fordel om en tjener penger på hesten eller bare har den som kosedyr.

NH betyr altså ikke at man skal dulle med hesten og jeg ser fra ditt innlegg at du faktisk bruker NH i din omgang med hest selv om du vil kalle det eller ikke, men fungerer gjør det:) Og hvem er ikke i en bedre situasjon for å kunne studere hesters kommunikasjon enn du som ser "ville "hester i flokk hver dag.

http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

Skjotta

Skrevet - 28/07/2006 :  16:57:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
först takk til alle som har svart. alle innspill leses og settes pris pa!!!

jeg ma ærlig innrömme at utover "hesteviskeren" og andre romaner, har jeg aldri lest en NH bok, eller sett en dvd, eller tatt noen kurs i emnet. jeg jobber etter det jeg kanskje vil kalle "Logical Horsemanship"

ordet horsemanship betyr jo samarbeid mellom hest og mann. men dette "samarbeidet" har alltid forvirret meg. mange kaller hesten sin "venn" for meg blir det for sterkt. jeg er glad i hestene mine, jeg snakket til dem som om de var mennesker, vi tuller og leker med jevne mellomrom, men der er en grense.

ett vennskap skal da være apent og jevnt? to likeverdige parter. er hesten min likeverdige? nei. dersom hesten ikke vil ut pa tur den dagen bare fordi han ikke har lyst... vel, sa skal han. han far ikke frihet til a foreta denslags valg selv. jeg forventer at han skal bære meg pa ryggen, ga dit jeg sier, i den hastigheten jeg sier og sa langt som jeg sier. han har ingenting han skulle sagt sann sett.

vi bytter ikke pa hvem som bærer, og hvem som rir. jeg har det behagelig, han jobber.

samarbeid krever en vss "gi og ta" men nar jeg rir, gir jeg kommandoer og han adlyder dem. han gjör ikke dette fordi han er glad i meg, eller fordi han synes det er göy (ikke stram strömpebuksa na, jeg vet der er nok av hester som liker jobben sin, min gjör og det, men det er fortsatt jobben hans er poenget mitt) jeg krever lydighet fra hesten. alt annet er farlig. og for alt jeg vet kan det ofte hende han sier til meg: "jeg vil ha kake!!! na!!! gi meg kake!!!" men han far det ikke. bade fordi jeg ikke lar hesten kreve, og fordi jeg ikke snakker hest.

a være dominerende, og a snakke hestens sprak er for meg to forskjellige ting. jeg er ogsa dominerende ovenfor hunden min, men jeg snakker ikke hans sprak.

jeg liker heller ikke a undervurdere hestenes evne til a forsta vart sprak. hester grater ikke, men dersom jeg grater, sa vet hesten min at noe er galt. han vil heller se meg smile enn ikke. tonefallet i stemmen min er veldig anderledes enn tonefallet som hestene har i vrinsk og knegg, men han blir fortsatt rolig nar jeg synger. (og jeg er 100% sikker pa at hester ikke kjenner for godt til James Blunt)

jeg la merke til at alle bemerker at jeg bruker NH i min trening, men jeg gjör ikke det. jeg vet ikke noe om NH. jeg vet knapt hvem eller hva Parelli er, og jeg tror ikke 20 min pa longelina er sa veldig hestesprak. det jeg gjör handler bare om a lære hesten at et som er riktig er lett, og det som er feil er tungt. dette er ikke noe hestene gjör i flokk. enkelt og greit fordi den form for krav stilles ikke i en flokk.

nar jeg beveger meg i den ville flokken var. (jeg eier bare 4 hester i flokken 2 hopper med hvert sitt föll, men flokken bestar av rungt 25 hester inkludert en hingst) dersom jeg blaser meg opp og er "dominerende" tar hingsten det som en utfordring, og pruster og blaser noe veldig. hopper og föll vil ikke ha noe med meg a gjöre, fordi hingsten er den dominerende blandt dem, sammen med hoved merra. men dersom jeg bare setter meg ned og er menneske, snakker og synger litt, pusler litt med noen gresstra og sa videre, sa kommer de tuslende alle sammen (nesten jaffal) dette er hester som blir handtert en gang i aret, og det er slettes ikke alle som blir rört den ene gangen, bare de som trenger hovklipp. men sa lenge jeg ikke "snakker hest" sa vet de hva jeg er. ingenting jeg gjör forvrrer dem, fordi de bare godtar at jeg er noe annet enn dem og ferdig med det. jeg kan sitte der i timesvis og töyse med föllene, klö hoppene under panneluggen og pröve tappert a unnga at hingsten biter i buksebaken min.

straks jeg reiser meg opp, sa forsvinner de, og pa ett apent jorde, med 24 andre hester, sa er der ingen av dem som foretrekker meg, med mindre jeg har bröd da!!!

dette blei forferdelig mange tanker og assosiasjons rekker, og jeg er litt forvirra selv. jeg pröver ikke a si noe negativt on NH egentlig. to eatch his own. de som trives med a lære fra böker og dvder ma gjerne det, og de som har ett sann behov for a sette ett navn pa det de gjör ma gjerne det. det eneste som er viktig er jo at det funker for den som gjör, og for hesten det gjöres pa, ikke sant??? det er bare sa tröttende at alle hele tiden skal annta at man "bruker NH" nar man gjör noe man har jobbet lenge for a lære, og gatt gjennom mye for a finne. föler av og til at NH har blitt synonymt med "trene hester".
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 28/07/2006 :  20:48:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vil i grunn bare si at jeg foretrekker om hestene liker å være sammen med meg. Når vi er ute å trener så er det jobb for dem, men det er viktig for meg iallefall at de synes jobben er morsom. Jeg liker ikke å tvinge hestene gjennom en hard trening dersom jeg ser at de ikke har lyst, da tar vi det heller roligere den dagen. Slik til passer jeg hesteholdet etter hestens behov også.

Synes det er bra jeg om hestene mine kommer løpende imote, at de synes det er gøy å være sammen med meg er bare bra. det hjalp iallefall meg den dagen hingsten min kom løs, og istedenfor å løpe desperat etter andre hester stoppet han og ventet på meg. Det er bra, selv om at sef. uten tvil foretrekker andre hesters selskap, er det også hyggelig å vite at han liker seg i mitt selskap
Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 28/07/2006 :  22:24:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Vil i grunn bare si at jeg foretrekker om hestene liker å være sammen med meg. Når vi er ute å trener så er det jobb for dem, men det er viktig for meg iallefall at de synes jobben er morsom. Jeg liker ikke å tvinge hestene gjennom en hard trening dersom jeg ser at de ikke har lyst, da tar vi det heller roligere den dagen. Slik til passer jeg hesteholdet etter hestens behov også.

Opprinnelig postet av Irriducibili

Helt enig, sånn er jeg også.
F.eks så "trena" jeg 2åringen min en del i høst/vinter, men plutselig kom han til et punkt hvor han ikke ville mer. Da ga jeg han fri fra alt som hette tømmekjøring. Men nå har jeg begynt pån igjen og nå går alt bra. Så det var denne pausen som måtte til.
Jeg ville altså ikke tvinge han til noe han sa klart ifra at han ikke ville.
Jeg har også tenkt å prøve travhoppa mi i trav igjen, men ser jeg at hun ikke trives med det forblir hun ride/kosehest.

Et godt samarbeid mellom hest og menneske synes jeg er viktig, og jeg vet med meg selv at jeg ikke hadde klart å tvinge hesten min til noe jeg så at den ikke trivdes med.

Kopi av melding:
Synes det er bra jeg om hestene mine kommer løpende imote, at de synes det er gøy å være sammen med meg er bare bra. ...Det er bra, selv om at sef. uten tvil foretrekker andre hesters selskap, er det også hyggelig å vite at han liker seg i mitt selskap

Opprinnelig postet av Irriducibili

Enig her også Ene hingsten min følger heller meg enn han andre hingsten Synes det er koselig jeg da.

Må legge til at jeg synes Skjotta skreiv masse fornuftig, og jeg er enig i mye av det

Redigert av - SkyggenogCo den 28/07/2006 23:11:13 Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.