hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Førerkort eller ikke???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Transport av hest
 Førerkort eller ikke???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

TORHILD

» VIP

Skrevet - 26/07/2006 :  00:50:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette har sikkert vært oppe før, men jeg spør igjen. Jeg har vanlig bilsertifikat B. Låner for tiden en gammel enkelt-henger med vekt på 545 kr. Tillatt totalvekt på hengeren var 1150 kr tror jeg. Hvor tungt kan jeg egentlig dra med vanlig B-sertifikat? Var i dag en som snakket om nye regler, og at jeg har lov til å dra denne hengeren med hest. Kjører Mercedes 220 CDI som har lov til å dra 1300 kg-og noe mener jeg, iallefall mer enn hva hest + henger blir tilsammen. Men har jeg lov???

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 26/07/2006 :  01:29:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så lenge totalvekten på henger ikke overstiger det bilen kan dra, og vekt av bil + henger ikke går over 3,5 tonn, så har du lov.

Så vidt jeg kan se kjører du helt lovlig!
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 26/07/2006 :  01:29:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Spurte svigers om dette her om dagen, de driver kjøreskolen her; Så lenge totalvekten (bil + henger (tillatte totalvekt av henger) blir under 3,5 tonn, og hengerens tillatte totalvekt er lavere enn bilens egenvekt (tror det var slik det var...), kan du kjøre med vanlig B-sertifikat, så jeg kom frem til at jeg ikke kunne kjøre hesten min ihvertfall (med pappas mercedes), fordi totalvekten ble over 3,5tonn (bilens egenvekt er 2,2 tonn og hengerens tillatte totalvekt var nesten 2 tonn).

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)

Redigert av - Natalie_S den 26/07/2006 01:40:21 Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 26/07/2006 :  01:38:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Dette har sikkert vært oppe før, men jeg spør igjen. Jeg har vanlig bilsertifikat B. Låner for tiden en gammel enkelt-henger med vekt på 545 kr. Tillatt totalvekt på hengeren var 1150 kr tror jeg. Hvor tungt kan jeg egentlig dra med vanlig B-sertifikat? Var i dag en som snakket om nye regler, og at jeg har lov til å dra denne hengeren med hest. Kjører Mercedes 220 CDI som har lov til å dra 1300 kg-og noe mener jeg, iallefall mer enn hva hest + henger blir tilsammen. Men har jeg lov???

Opprinnelig postet av TORHILD

Men oppgir man vekt i kr hos deg... ?

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Wulfi

Norway

Skrevet - 26/07/2006 :  06:39:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWulfi  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av TORHILD

Men oppgir man vekt i kr hos deg... ?

Opprinnelig postet av Natalie_S

De ER litt rare ute på den øya hennes.

Min nye hjemmeside: http://wulfi.piczo.com Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 26/07/2006 :  08:14:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Prøver å forklare det så enkelt som jeg kan:

Det står i vognkortet til bilen hvor tung bilen er og hvor tung henger den har lov til å dra. (En slags "tommelfingerregel" er at hengeren ikke skal være tyngre enn bilen, men det varierer litt, endel biler kan dra hengere som er tyngre enn bilen er).

Så står det i hengerens vognkort hva tillatt totalvekt på hengeren er.
Da ser du om det er lovlig å bruke den aktuelle bilen til å dra hengeren.

Dersom bilens vekt + hengerens tillatte totalvekt blir under 3500 kilo, kan du kjøre med vanlig B-sertifikat.

Så Torhild: Du har lov!

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

Goldman og Rex

» VIP

Skrevet - 26/07/2006 :  08:14:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Etter at jeg har hørt alle mulig forskjellige teorier på hvordan dette med sertifikat og kjøring med hestehenger er, prøvde jeg og finne de faktiske fakta, og det fant jeg

Her kan alle som er usikre finne ut hvordan reglene virkelig er;
http://www.vegvesen.no/forerkort/opplaring/B.stm
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 26/07/2006 :  08:26:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Beklager, min feil. Du må ha BE for å dra en henger som veier mer enn bilen, ja, uansett om bilen lovlig kan dra tyngre hengere..

Vel vel, Torhild har uansett lov til å dra denne bilen og hengeren.

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 26/07/2006 :  08:38:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men du har kun lov til å dra enakslet henger ikke boggihenger(?)
Iallefall er det slik på Lillehammer fikk jeg erfare en gang...

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Goldman og Rex

» VIP

Skrevet - 26/07/2006 :  09:27:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det har vel i utgangspunktet ikke noe å si om hengeren er enakslet eller boggi. Men det sier jo deg selv at en enakslet henger er lettere enn en boggi. For det er vekten det går på:

Personbil med tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen.

• Personbil som nevnt ovenfor med tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.

• Personbil med tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt for personbilen og tilhengeren ikke overstiger 3.500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognens egenvekt.

Kort fortalt:
Dersom den tillatte totalveketen på den enakslede hengeren ikke er over 750kg og at den tillatte totalvekten bil + henger tilsammen ikke overstiger 3500kg så har du lov til å kjøre med den på vanlig sertifikat B.
Gå til toppen av siden

picazzo

» VIP

Norway

Skrevet - 26/07/2006 :  09:34:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hengeren kan veie mer enn 750 kg, så lenge bilens egenvekt er over hengerns totalvekt og bilens totalvekt og hengerns totalvekt ikke overstiger 3500 kg.

Så så lenge ikke bilen er "blytung" kan jeg ikke se at dette er noe problem med den aktuelle hengeren, hvis bilens totalvekt er under 2350 kg og over 1150 kg (var ikke det hengerns totalvekt?) så skal det gå greit.

Dette er den regelen jeg har blitt fortalt hos flere uavhengige personer som arbeider innen dette.

We`re just out of controll Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 26/07/2006 :  11:08:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Bilens totalvekt må være høyere enn hengerens tillatt totalvekt, bilens totalvekt + hengerens tillatt totalvekt må ikke være over 3.500 kg. Du må også se på hva du har lov å trekke (en/dobbel akslet, med/uten bremser).

Det har ikke noe å si hva hengeren veier, eller hva dens total vekt er eller om det er enkel/dobbel aksling så lenge det øverste i innlegget stemmer.

Therese
Gå til toppen av siden

Goldman og Rex

» VIP

Skrevet - 26/07/2006 :  11:59:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hengeren kan veie mer enn 750 kg, så lenge bilens egenvekt er over hengerns totalvekt og bilens totalvekt og hengerns totalvekt ikke overstiger 3500 kg.

Den kan jo ikke det på et sertifikat kl. B når det står i regler/lovene til statens vegvesen att den ikke kan det.
Kopi av melding:
• Personbil som nevnt ovenfor med tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.

Dersom du skal kjøre med henger med tillatt totalvekt over 750kg må du ha sertifikat kl. BE
Kopi av melding:
Du har med klasse BE rett til å trekke alle tilhengere, som i henhold til trekkbilens vognkort lovlig kan trekkes etter denne
Gå til toppen av siden

picazzo

» VIP

Norway

Skrevet - 26/07/2006 :  18:34:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Goldmann og Rex; 750 kg regelen slår inn hvis du har en bil som veier 3500 kg el tett opptil, da kan du fortsatt trekke en henger som veier 750 kg, selv om totalvekten da kommer over 3500 kg, dette på vanlig B. Hvis totalvekten tilsammen ikke overstiger 3500 kg gjelder den andre regelen jeg nevnte.

Lopke

Norway

Skrevet - 26/07/2006 :  23:23:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
oki.. jeg holder på å ta hengerlappen nå.. så er litt inne i sakene.

en Bil på 3500 KAN trekke henger på max 750 kg. Det er lov. Men max. dvs en bil på 3000 kg vil kunne trekke en henger på 750 så totalvekten er over 3500. Dvs totalt er egentlig 4250. Men da må Hengeren ikke veie mer enn 750 totalvekt og det gjelder jo ikke mht til hest så dette emnet er uaktuelt uansett.

Men vekten på henger (tillat totalvekt) må ikke overstige bilens egenvekt.
Bilen og henger (totaltvekt) må ikke overstige 3500 kg. (og Torhild mente vel heller ikke kr :)

Ergo: Torhild kan dra hengeren! med mindre at bilen til Torhild er så tung at henger og bil blir over 3500.
Gå til toppen av siden

picazzo

» VIP

Norway

Skrevet - 26/07/2006 :  23:28:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi er hvertfall enige Lopke ;)
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.55 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.