hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Førerkort eller ikke???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Transport av hest
 Førerkort eller ikke???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Spendas

» VIP

Skrevet - 27/07/2006 :  05:45:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jepp, Lopke og Picazzo har rett!

Men dersom du har BE kan hengerens totalvekt overstige bilens egenvekt, dersom bilen da kan trekke så tungt.

Men her var det vel snakk om hva som var lov med klasse B.

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

Goldman og Rex

» VIP

Skrevet - 27/07/2006 :  09:52:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Beklager min standhaftighet, jeg har da tydligvis tolket teksten feil.

Det dere sier er da at dersom jeg har en bil som veier/eller har tillatt totalvekt på 3500kg, kan jeg da i tillegg trekke en henger med tillatt totalvekt 750kg på den slik at den samlede tillatte totalvekten blir 4250kg og det er lovlig kjøring på er førerkort B?

Er det bare jeg eller har de formulert seg dårlig hos statens vegvesen da?
Kopi av melding:
Hengeren kan veie mer enn 750 kg, så lenge bilens egenvekt er over hengerns totalvekt og bilens totalvekt og hengerns totalvekt ikke overstiger 3500 kg.

Jeg går forresten og planlegger og kjøre opp til BE, er det noen som har sånn ca pris og antall timer det kommer på? Jeg har kjørt endel med henger fra før (vet ikke om jeg hadde truffet et parkeringsfelt i rygging da men).
Det er mulig jeg også må ha C ettersom bilen jeg eventuellt skal trekke med er en Mitsubitshi Pajero og på den er tillatt totalvekt ganske høy, noen som vet om det går an å slå to fluer i en smekk?
Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  12:11:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Goldmanog rex: Nei da kan du ikke trekke noe som helst med klasse B.
Kjører selv en King Cab Navara, egenvekt m/fører 1865 kg, som har tillatt totalvekt på 2860 kg, da kan jeg kun trekke en henger med tilatt totalvekt 640 kg. Hadde bilens tillatte totalvekt vært lavere, kunne jeg trukket henger med klasse B.
Bilen i seg selv har lov å ha 995 kg last i kassa (uavhengig av førerkortklasse), og har tillatt hengervekt på 3000 kg (m/brems).

Mener også at Torhild har lov og trekke denne hengeren :)

Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 28/07/2006 :  01:31:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Det dere sier er da at dersom jeg har en bil som veier/eller har tillatt totalvekt på 3500kg, kan jeg da i tillegg trekke en henger med tillatt totalvekt 750kg på den slik at den samlede tillatte totalvekten blir 4250kg og det er lovlig kjøring på er førerkort B?

Ja, det kan du! Men hengeren kan IKKE være over 750 kilo dersom totalvekt på bil og henger blir over 3500 kg.
Bil på inntil 3500 kg + henger på inntil 750 kg = lovlig med klasse B.

Speedy as a Bullet; det er bilens egenvekt som gjelder, hvilket vil si at dersom din bil har en egenvekt på 1865 kg, kan du kjøre en henger med tillatt totalvekt på inntil 1635 kilo. (3500 kg - 1865 kg). Det er på hengeren det er tillatt totalvekt som gjelder.

Mye surr med reglene her..

Goldman og Rex: Når man skal kjøre opp til BE må man ha et lastesikringskurs, 2 obligatoriske kjøretimer (eller kanskje flere, hvis det trengs?) + oppkjøring da. På kjøreskolen her kom det på litt over 3000 kr.
Og jeg tror nok ikke det er noen vits å kjøre opp til C, (det er nok en god del dyrere), siden det er egenvekt på bilen som gjelder, og Pajeroen er jo ikke SÅ tung...

Med BE kan du kjøre en bil som er inntil 3500 kg, og så tung henger som bilen har lov til å dra. Og det holder i massevis til å kjøre hestehenger!!

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 28/07/2006 :  09:59:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

ja
Kopi av melding:
Er det bare jeg eller har de formulert seg dårlig hos statens vegvesen da?

nei..
men er enig at det er litt forvirrende. Den med 750kg gjelder uansett ikke med hestehenger da det er hengers tillate totalvekt det går på og det finner du ikke hestehengere som har. Regelen med de 750 er for dem som har tunge biler under 3500 som også skal kunne dra en tilhenger (ikke hest).

Kopi av melding:
Det er mulig jeg også må ha C ettersom bilen jeg eventuellt skal trekke med er en Mitsubitshi Pajero og på den er tillatt totalvekt ganske høy, noen som vet om det går an å slå to fluer i en smekk?

C er lastebil, det er nok ikke den du mener, det er C1 som er opp til 7500 som er den du må ha om du kjører bil som er tyngre enn 3500, som feks en Ford Excursion. Men en Pajero er da ikke lastebilklasse??

Uansett om du vil ha liten lastebil kjørekort som heter C1 og samtidig vil kjøre henger må du ha C1E.. Ellers får du kun lov å kjøre med 750 kg totalt og da er du jo like langt.

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.