hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Historier om hester og hengere
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Transport av hest
 Historier om hester og hengere
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 23/06/2006 :  03:01:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tja - kan jo begynne med mine egne hester gjennom årene - men det er ikke noe særlig spennende, for de har alltid vært "engler" å laste.
Når de ser hengeren stå klar på gårdsplassen, så er det bare å gå borttil, la den snuse litt på lemmen, noen oppmuntrende ord og så "tripp, tripp" og INN. Har jeg vært heldig? JAA!

Så en historie:
For maaange år siden (1986) skulle jeg på utstilling med gamlemærra, og stille avkomsgruppe. Trengte da 5 avkom, og trodde at en sønn i samme stall var grei å ta med. Kl. 3 om natta måtte vi avgårde, og to biler, to hengere og en meeeget trøtt familie stilte opp. Mor og årets føll tuslet snilt inn på henger nr. 1. Men den voksne sønnen skulle IKKE kjøre henger, nei! Vi holdt på i over en time - ikke snakk om å få ham inn, så vi måtte dra med en tom henger. Dette var før mobilens tid, så vi fikk ikke varslet en eier av et annet føll om at vi trengte henne til avkomsgruppa. Nå gikk det greit å få henne til utstillingen, og alt gikk bra - særlig siden vi fikk dobbel 1.-premie på mærra.

Men det som senere kom for en dag, var at denne sønnen tidligere hadde hatt et miserabelt liv, og var livredd for hengere - noe vi ikke visste den gang.

Men det ble nyttig senere, da han MÅTTE fraktes i henger. Da kunne vi spare oss - og ham - for timevis med kamp, svette, frustrasjoner og livredd hest.

Hengeren ble rygget helt tett inntil stalldøra, treplater ble plassert på hver side, så det IKKE var mulig å komme seg forbi hengerens skumle og mørke indre (fordøra var selvfølgelig åpen, så det var så lyst som mulig i hengeren).

Hesten fikk hodelag utenpå grima, og en uredd person hadde tak om tøylene og skulle føre an, samt at lange tau ble festet til grima på hver side. To sterke karer holdt i hvert sitt tau, over forbommen i hengeren. En person var bak hesten med kjørepisk, samt to tau bak i kryss - hvis det ble nødvendig.

Så ble hesten blindet med et håndkle, og alle hadde sine "poster" og oppgaver. Det VIKTIGSTE var at ingen måtte rope, være usikre eller gi hesten tid og anledning til å "lure på" det som skulle skje.
På ordet "gå" gjorde alle ALT på en gang, og hesten var ombord i hengeren på 5 sekunder. Han RAKK ikke å bli redd engang, før han stod vel forvart i hengeren, med bom og lem slått opp på et øyeblikk.

Transporten foregikk vææældig pent og pyntelig, og på en eller annen måte fikk denne "brutale" og "sjanseløse" transporten hesten til å forstå at det VAR ikke så farlig å kjøre i henger likevel. Et høynett med gulrøtter stukket inni, var belønningen - da han etter kort tid sluttet å rulle med øynene og han ikke lenger var livredd.

Det som var poenget, var å vise hesten at den MÅTTE - at den IKKE hadde noen annen mulighet - OG at det ikke var så farlig likevel.

Et par ganger til måtte vi gjøre det på samme måte for å få denne hesten på henger - altså: IKKE en sjans til å gjøre noe annet enn å bli "tvunget" inn på hengeren.

Jeg VET at dette høres brutalt ut, men det MÅTTE til - der og da.

Da synes jeg det er verre med hester og folk som "sloss" i timevis for å få den inn. Jo lenger man kjemper, jo verre blir hesten, og den prøver bare mer og mer for å unngå hengeren, og man er inne i en vond sirkel.

DET har jeg også sett - på andre hester enn mine egne, selvfølgelig....

Det er kanskje noen av dere som synes at dette er HELT horribelt, mens noen av dere som har opplevd problemet skjønner opplegget.

Og nå snakker jeg om hester som har stooore problemer med å gå på henger, og som MÅ fraktes, enten for sykdom eller for å komme seg til et bestemt sted som man ikke akkurat kan RI (eller leie) til - noen MIL unna.

Siden jeg er i farta, kan jeg jo komme med en "god-historie", så dere ikke skal tro at jeg er en brutal heste-torturist...

Hadde for mange år siden en 2-årig hingst utplassert på en gård i Telemark, sammen med sauer. Jeg ønsket å ha ham som hingst til han var over 2 år gammel, og kunne stilles ut, for å se om han var et "kåringsemne" - noe han IKKE var, siden han var blåøyd hvit, viste det seg senere. Det var fordi han var den aller første hingst av rasen som hadde denne fargen, og avlslagene visste ikke at en sånn farge kunne oppstå - men altså:

Fikk da en henvendelse fra "Sommarland", som hadde sett denne lyse hesten, og de ville gjerne ha ham til sitt "cowboy-land", siden han lignet en "indianerhest" - sa de.
OK, sa jeg, og så gikk det 5 dager: "Kom og hent den gærne hesten din, den prøver jo å bedekke hoppene!" - Væææl, ikke så rart, han er jo hingst, svarte jeg. - Ehhhh - hingst??? - De hadde glemt å sjekke "under"...

Vi måtte i full fart skaffe bil og henger for å hente "banditten" i Western-byen.

Da vi kom frem, fant vi en gøøørmøkkete og frustrert unghingst. Men han kjente igjen stemmen min og kom opp til leet. Jeg fikk knapt tid til å feste grimen på ham og trekke fra to av tre bommer, så hoppet han over og bokstavelig talt LØP inn på hengeren! Har aldri opplevd maken til lettlastet hest!

Han ville HJEM! Og hengeren luktet av "hjemme".

Nå kom han riktignok ikke direkte hjem, men til et beite med flere unghingster like i nærheten, så han fikk en fin sommer sammen med gutte-lekekamerater. Det var litt av en jobb å få vasket og stelt ham, for han så ikke uuut.

Senere på høsten - etter at han ikke fikk premie på Seljord'n - bla. pga. sin uakseptable farge - fikk han komme "hjem" - til mor og øvrige søsken.

Han ble da forøvrig ganske raskt kastrert, og levde etter dette "lykkelig i mange år", sammen med sin familie.

Når det gjelder lasting på henger, så var han i alle år en "eksempel-hest" på hvor "lett" det er å få en hest på henger....

For HAM var en henger det mest positive han opplevde i sitt liv, og i senere år var det bare en fornøyelse å leie ham inn på en henger.

I flere år fungerte han som "lokkehest" for skeptiske hester: HAN spaserte rett inn, og så kunne en middels skeptisk hest finne ut at det ikke var så skummelt som de trodde...

I disse dager "bruker" andre heste-eiere hans søster som "lokke-hest" til samme formål, idet jeg ofte får spørsmålet: "Triiine - kan vi få låne Sunniva til å få hesten vår inn på henger'n?" - "Så klart..."

Dette er bare to av utallige historier om "hester og hengere" - dere har sikkert flere.....

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 23/06/2006 :  10:24:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
om du noen gang ser en hestehenger det står sigyn braute på,så er det oss som har forvilla oss ut på vegen..VRÆL!kan nevne siste turen vår da vi skulle til bjerke å hente rubin,full snøstorm!!kjørte sund flere kjettinger og for sikkerhets skyld mista vi hengern..uten hest altså.
klippet fra vippen min.

ellers kan jeg nevne velta hestehenger med hest inni.måtte skjære opp hengern for å få ut hesten.

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 23/06/2006 :  12:00:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Mine to er heldigvis greie å laste, å står fint på hengern begge to :) Fraktet åringshingsten sist nå for et par uker siden, var litt spennt om han ennå husket det fra forrige høst.
Men pjokken han gikk rett på hengern, sto som en engel hele den lille turen, og sto tålmodig å ventet ca 10 min før jeg lastet han av (måtte orndne ferdig porten til innhegninga på beitet). Å ryggen pent og rolig av, snuste litt rundt, så ville han på hengeren igjen :)

Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

Ferrari & Miriam

Norway

Skrevet - 23/06/2006 :  16:09:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min har aldri vært særlig begeistret for hengeren. Hvorfor vet jeg ikke. Så de gangene vi skulle av sted på stevner, kunne vi stå i mange timer for å få denne fjompen inn på hengeren. Mange metoder ble prøvd innenfor det at hengeren skulle fungere som friplass. Klokken tikket videre, og hesten ble nå lurt inn på hengeren etterhvert, men opplevelsene var vel heller mer stresset enn positiv. Vet at denne metoden kan fungerer bra på de fleste hester, men det finnes tydeligvis unntak

Nå i senere tid sluttet vi rett og slett med denne henger-som-fristed-metoden, og plasserte to tau på hver sin side av hengeren, som vi krysset bak hesten, og gav han det presset bakfra. Ferrari så fryktelig fornærmet ut, men gikk som et skudd på hengeren, uten stress/kav/mas. Dette gjentok vi et par ganger, og nå går han inn på hengeren som han aldri har gjort noe annet i hele sitt liv

Tidligere har det derfor alltid vært litt show for andre deltakere på stevner når vi skulle få denne fantehesten inn på hestehengeren. Disse tilskuerne har dermed sett ganske så skuffet ut i den siste tiden, nå som Ferrari går fint inn

Ferrari & Miriam

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 23/06/2006 :  16:33:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Mor til Etanec greide og røske av fingertuppen til ei dame hjalp med og lesse henne.. Hun var vandt til hester siden det er kona til en av eierens brødre, men stakkars dame...
Uheldigvis hadde hun tvinnet leietauet rundt hånden da de lesset, hun stod inn ei hengeren og skulle hjelpe til. Hoppen gikk fint på men kastet seg bakover i et forrykende tempo da hun var gått innpå hengeren.

Dette er noe jeg alltid har i tankene hver gang jeg leier Etanec på.. Er nøye med hvordan jeg holder leietauet ja.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Madam Fame

Norway

Skrevet - 23/06/2006 :  20:09:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMadam Fame  Svar med kopi av melding
Auu!

Madamen var kjempegrei å ha på hengeren første gangen.. 2 og en halv måned etterpå, da hun skulle hentes hjem fra et "mislykket" temmingsforsøk, var det omtrent ikke en makt på jorda som kunne få a oppi.. Men etter en times tid fikk vi a da oppi i det minste.. Og jeg måtte stå baki med a for å roe henne ned..
Så da vi skulle gjøre et nytt forsøk på å få henne temt, kom han karen og hentet henne (horsemanchip kar).. Og etter en halvtime gikk hu temmlig frivillig oppi hengeren..
Har vært der 2 mnd nå.. Så vi skal vel hente henne hjem i neste uke, etter hva jeg har forstått.. Så det blir spennende å se hva som skjer!

Mora kunne stå på liften på lastebilen (den lå flat på bakken).. For så å heise henne opp,og leie henne innpå..

Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 23/06/2006 :  21:01:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bajass er godt reisevandt som gammel traver Flytta til annen stall og måtte ha henger. Pappa rygga henger ca 1,5m fra der jeg og Bajass sto men gamlingen kikket bare intresert på hengeren. Gikk rett på, og da han fikk noen høyballer på siden som han nådde tak i så var turen berget for hans del Tror han liker å kjøre tur...
Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 24/06/2006 :  02:39:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har fortalt denne historien før, men ikke på Hestemarked.

I fjor var jeg så grei å si ja til å frakte to hester til som skulle med sine jenter til sommerleir.

Det ble en dramatisk dag.

Først slo den ene hesten seg fullstendig vrang, og man svettet, kjeftet og sloss for å få damen inn, men nei. Jeg kunne bare stå ved siden av og se på det hele, siden jeg verken kan gå eller dra i hest.
Etter TO timer foreslo jeg å bruke "Brutus-metoden" med henger inntil stalldøra, lemmer, pisk og reimer. Gampen var nemlig IKKE redd, bare STA - det var lett å se på kropps-språket hennes, og endelig fikk vi dem ombord.

Nå hadde det luktet litt rart av motoren på bilen min mens vi måtte rygge og manøvrere hengeren inntil døra, men tenkte ikke noe videre på det - nå skulle hestene avgårde!

Veien fra stallen og ned til E18 er svingete, humpete og bratt, og jeg syntes nok at bilen oppførte seg litt "rart" - trakk liksom litt dårlig. Og ikke før vi hadde kjørt 200 meter på E18, så kvevna bilen - ikke snakk om at den ville kjøre videre. KRISE!

Min første tanke var: Få hestene BORT fra E18, fortest mulig! Det dundret svaære trailere forbi i ett sett, og hestene var urolige.
Kom da på at en eneste heste-eier i stallen hadde en bil som kunne frakte hengeren BORT, for han hadde hjulpet oss med å få gampene inn. Tok en råsjans og ringte stalleier: "Er G.... der enda?" - Ja, men han drar hjem nå. "Få tak i ham, jeg trenger HJELP!" Og hell og hell: Han kom og fikk fraktet hengeren tilbake til stallen (bare ca. 5 km).

Neste problem: Å få jentene til rideleiren. En velvillig far troppet opp på E18 og lastet inn jenter og bagasje og fikk dem til rideleiren. Det var da meget usikkert med hestene deres, da de sto "stuck", men velberget tilbake på gårdsplassen ved stallen.

At bilen min ble hentet av Falken til verksted gikk greit. Et lite problem var at utstyret til den ene hesten fremdeles befant seg i min bil - så vi måtte hente dette på verkstedet.

Eieren av den "snille" hesten ville laste dem av, men jeg nektet plent: De hestene skal IKKE ut av hengeren før vi har prøvd å skaffe en ny trekk-bil! - Da ville vi nemlig aldri fått problemhesten PÅ igjen.

Neste kjempeflaks var at på et bilutleie-firma tilfeldigvis traff på en kar som hadde kjørt inn en kassebil, som skulle til verksted fordi noe elektronikk hadde sviktet. Denne bilen hadde hengerfeste og kunne trekke 3 tonn - vi leide denne blien, og kunne så feste på hengeren og få kjørt gampene ned til rideskolen - noen timer for seint, men likevel.

Jentene hadde en fin uke, og da hestene skulle hjem igjen, hadde jeg fått reparert min bil (det var clutchen som var røket) - OG den umulige hesten fikk "ingen alternativ-metoden" ved innlasting. Alle kom vel hjem.

Nå skal jeg om en ukes tid gjøre samme turen, med de samme jentene, men IKKE med de samme hestene. Kun vår snille nl-dame skal i hengeren denne gang, så jeg regner med en fin og rolig tur....

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 30/06/2006 :  23:59:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette er en historie som enda ikke har skjedd, men jeg kan love at jeg skal fortelle utfallet av den.

Gjennom alle år med transport av hest, har det største problemet vært hensynsløse med-traffikanter, som fiser forbi, legger seg rett foran transporten, tuter og i det hele tatt oppfører seg som om de ikke ANER hva det vil si å transportere en hest.

Det er SVÆRT FÅ som er klar over at det IKKE er lov å kjøre fortere enn 80 km/t med henger, og nå som det finnes noen (få) veier hvor det er lov tilå kjøre i 90 og 100, så er dette et stort problem for oss som ikke har LOV til å kjøre fortere.

Nå på søndag skal jeg frakte vår 22-årige hest fra Oslo til Sarpsborg, dvs. E18 med 100 km fartsgrense på mye av veien. Jeg vil selvfølgelig ligge i høyre fil, og slippe alle forbi.

Men SÅ har jeg tenkt å gjøre noe, som jeg ikke har hørt om før, nemlig å feste et tydelig skilt bak på hengeren: "VIS HENSYN! GAMMEL HEST I HENGEREN."

Skal bli interessant å se om dette har noen effekt på "verdensmesterne" på motorveien....
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 01/07/2006 :  04:49:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
fortell om utfallet:))
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 01/07/2006 :  11:35:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Jeg har jo ikke hatt Kenzo så veldig lenge (snart ett år faktisk), men vi har vært ute og kjørt en del. Og han var en engel å ha på hengeren, gikk rett inn uten å mukke, og rygget fint av når vi var fremme. Men en gang skulle vi på stevne, og vi skulle ha med oss en hest til. Vi visste godt at den hesten var et mareritt å laste, men vi skulle ha den med allikevel. Kenzo gikk rett på, så kjørte vi i fem minutter, og skulle ha på "marerittet". Og aldri i livet om han skulle på hengeren, to ganger dro han seg løs og løp en runde rundt på gården. Vi prøvde alt, tok Kenzo av slik at han fikk gå på bredt, men ingenting hjalp. Etter hvert fikk vi dårlig tid, så vi måtte bare laste på Kenzo igjen og dra på stevne uten den andre hesten. (Det hører med til historien at de andre ikke gav seg med lastinga, de fant en ny henger på gården og brukte 4 timer på å få dratt han inn!)

Så kom vi fram til stevneplassen, jeg fikk ridd en klasse, og vi tok Kenzo inn på hengeren igjen siden det var 1 1/2 time til jeg skulle begynne å varme opp til neste klasse. Han gikk rett på. Men! Da vi skulle hjem, ville han absolutt ikke på hengeren! Jeg fikk helt sjokk, denne hesten gikk jo alltid på! Men neida, han skulle ikke hjem.. Så kom det en og hjalp oss, og vi fikk dytta han innpå ved hjelp av longeringstau på begge sider. Så kom vi oss hjem, og han rygget eksemplarisk av hengeren.

Men etter denne hendelsen har han ikke ville gått på hengeren. Vi MÅ bruke longeringstau, ellers går han bare på siden av lemmen. Vi har funnet knepet, men jeg lengter fortsatt etter den lettlastede hesten jeg en gang hadde. Han fikk nok en fiks ide av den hesten som ikke gikk på, om at "hm, jeg MÅ visst ikke gå på hengeren!! WOHOO!". Men jeg SKAL få han tilbake til sitt gamle jeg

Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 03/07/2006 :  01:10:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kremtur!
Egentlig ikke noe å skrive om i det hele tatt....

Min lille "gompegamp" snuste ikke engang på lemmen før hun gikk rett inn. Og vi som hadde gulrøttene klar...

Turen gikk altså helt fint, men det var lite trafikk, da. (Satte ikke opp skiltet med "ta hensyn" heller.)

Skal i løpet av sommeren kjøre en del hest, og vær sikker - hvis det skjer noe "spennende", er jeg ikke sen om å skrive.

Lykke til alle som jobber med å få "henger-snille" hester.

Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 04/07/2006 :  02:45:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
En liten skrekkhistorie,til advarsel...

Et ektepar oppi årene fraktet sine to travhester fra travbanen etter endt løpsdag... Hengeren var gammel,og nok desverre ikke av de best vedlikeholdte... Dvs de hadde vært flinke med å holde det overfladiske,men hadde nok ikke tenkt på at med slike eldre hengere bør man sjekke bunn og vegger med jevne mellomrom.

På motorveien hjem skjer det fatale... Mannen som kjører merker at noe ikke er helt som det skal,men tenkte nok at det var bremsene el. som hadde hengt seg noe opp...
Etter en stund kjører han dog inn til siden for å ta en sjekk,og synet som møtte ham var ikke fint...
Bunnen hadde gitt etter under hestene,som hadde blitt hengende inne i hengeren,fastspent og uten muligheter til å komme løs... Beina på ene hesten hadde gått helt igjennom,og etter flere minutter i stor fart på veien var det ingenting å gjøre...
Begge hestene var så hardt skadet at de ble nødslaktet på stedet..

Moralen...har man en eldre henger,sjekk for all del bunn/vegger ofte..og om de er det minste dårlig...bytt dem ut!!!

Takker for meg. Gå til toppen av siden

smulemor

Skrevet - 04/07/2006 :  20:51:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
en venn av meg som kjører trailer opplevde det samme nedover e-18 i vestfold for noen år siden.
han lå bak en bil med hestehenger og plutselig begynner det å stå gnister ut bak hengeren, gnistene kom fra undersiden... trekkbilen spilte høy "dunk dunk" musikk og hørte antageligvis ingen ting.

ihvertfall, gnistene forsvant og det begynte å komme andre spor på asvalen, min venn forsøkte å signalisere til trekkbilen med både lys og horn men ingen reaksjon. endte opp med å ringe politiet som kom og stoppet bilen + min venn, dette var et sted like etter tønsberg og da hadde han ligget bak gnistføyka siden rundt kopstadkrysset ca.

nåja, kort fortalt så hadde bunnen gitt etter så beina til hesten hae gått i mellom men i hvert sitt hull hvis dere skjønner.
gnistene hadde vært forårsaket av skoene og de andre sporene var blod og gørr fra når hovene og resten ble slitt ned, det ene forbeinet hang og slang i et par slintrer.
politiet tok et rask skudd så hesten fikk slippe.

vet ikke hva som skjedde med føreren men jeg har sett bilder fra "åstedet" og det er noe av det jævligste jeg har sett.

moralen ? sjekk hengeren din og ikke spill høy musikk ved tauing.
Gå til toppen av siden

acjohns

Skrevet - 26/07/2006 :  16:03:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har kjørt med hestehengere i alle år og har da hatt gode og dårlige hengere snille og vanskelige hester på transport.
Min første hest var ei misshandlet tungdøl hoppe som eg for enhver pris SKU ha! Ingen hadde tru på den hesten som var klin gærn. men i hvertfall dagen kom og eg sku hente hu. Etter 6 timer med god tolmodighet og lokking sprakk min tolmodighet. Siden alle var redd den hesten og bare eg gal nok til og nærme meg hu så måtte eg gjere alt aleine. Vell eit langt longeringstau og ein pisk måtte til. longeringstauet i grima og rundt bommen inne eg bak og eit velretta slag ikkje hardt men bestemt og hu byksa inn på hengeren. Hører og med til historien at hu tidlegare hadde velta med henger og var av den grunn redd henger. Fekk heim hesten og hu var gal med stor G! Kunne ikkje strigle klappe eller noen ting hu sku drepe meg. men ein dag etter enda meir tolmodighet så kom hu mot meg i vill galopp såg kviten i øynene og ørene flatt bakover. Slengte med hodet og sa no skal eg ta deg! Eg satt på beitet slik som mange ganger før og tenkte no dreper hu meg virkeligt. MEN neida der brå stoppa hu forran meg og liksom sank sammen korfor løp du ikkje no heller? Eg satt der og tenkte jøss er eg dau no? Holdt framdeles boka eg leste i (holdt på med eksamen) og såg opp på hu. Hu ser på meg og tar grill beina mine og stikker ut på bakken igjenn og gomler grill beina i seg. Eg begynte og le og tenkte haloooooo er ikkje du hest liksom? Då snur hu seg for eg lo så tårene trilla. Hu nærmer seg meg sakte og kommer bort. Stiller seg bak meg og blåser i håret mitt. Etter den dagen så var alt nytt for oss. Eg fekk gjere med hu nett slik som eg ville og me var kommet over den barriæren som heiter eg hater meneske dyra.
No i seinere år har eg hatt hester som er engler og transporteres. Hu eg har no er slik at hu blir den unghesten med ein gang hu ser hengeren! Du ser tydlig at hu gleder seg til og dra på tur.
Men hu første kom aldrig heilt over den redselen for hengere men det gjekk betre etterhvert. fekk hu innpå etter 15 min med godsnakk og lukting. Så med tolmodighet og rolighet kan man nå langt sjølv med dei vanskeligaste hestane:)
Husker når eg solgte ramona den tung døllen min(hadde hu i 10 år) så sku eg frakte hu fra meg til Åndalsnes noko som er eit godt veldig godt stykke. Me stoppa inne i geirangerfjorden hos bekjente der hu fekk nokre timer på beite og me fekk sove litt før me drog videre. Me hadde vel ein time igjenn til me var i Åndalsnes der eg reagerer på ein lyd. Me stopper med ein gang eg går ut for og sjekke og får sjokk. Halve gulvet er borte og hesten står på tre bein for ikkje og falle nedi. Hengeren eg lånte var liksom ny oppussa og i god stand jaggu sa eg ny oppussa! Eg blei forbanna og ringte til eiger og sa at no kan du hente hengeren din sjølv den står der og der. Fekk låne henger av bekjente i Geiranger og den var NY!! fekk henta levert Ramona og henta nye hesten Dubovina (25%kaldblods og 75% lipizzaner) me kom oss heim og dei som egde hengeren sa at bee la den stå me kjem nedover på besøk om 14 dager slik at dåke slepp og kjøre heile veien tilbake med hengeren!
Enden på visa er!! HUSK og sjekke gulv/vegger godt før du låner henger. Gjerne med noko du kan dunke i gulvet med osv slik at dukan forvise deg om at den er i orden!! Er sinnsykt med dårlige hengere der ute som er i omløp!!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.89 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.