hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva inbefatter Seriøst Oppdrett for deg?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Hva inbefatter Seriøst Oppdrett for deg?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

LisaFi

Skrevet - 25/07/2006 :  23:28:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding

Tenkte lage en litt ny type tråd her, for oppdrett er vel mer enn å se i hingstekataloger? (Alle er jo lekre der... )

Hva ser dere for dere, hvis noen sier de driver med seriøst oppdrett i litt større skala?

For min del ser lista nogenlunde sånn ut.. (please fill me in.. )

- Litt mer "forskning" på stammer enn bare kjent far-kjent mor, sikkert bra...

- Ikke avle på hopper som ikke er meget korrekte i eksteriøret, eller som sliter med "slitasjeskader". Sånt er ARVelig...

- Ikke avle på ellers bra hopper om de har den "defekten" at de er kjent for å være slemme mot føllene sine.

- Bruke veterinær som er gode på forplantning, som kanskje kan oppdage unormaliteter på et tidlig tidspunkt..

- Hoppene bør stelles nøye også i drektighetsperioden. Utegang døgnet rundt er å foretrekke, mye bevegelse hos hoppa gir sunnere hoppe og sunnere føll.

- Hopper bør få kraftfor av riktig type og riktig mengde når det nærmer seg følling.

- Om hoppene føller ute, bør de ha anledning til fine steder, og å komme unna de andre hestene ved føllinga. At de på død og liv skal følle inne under monitorovervåkning og gud-vet-hva har jeg ikke noe tro på garanterer problemfri fødsel. Det er mer for at folk har lyst til å se..

- Oppfølging av veterinær i tiden etter følling.
(Markkurer, vaks, på med skinner i god tid om føllet ser ut til å kunne bli skeivt, div undersøkelser etc..)

- Oppfølging av smed på både hoppe og føll..

- Om mulig barfot unghester til de blir begynt brukt på alvor.

- Etter avvenning bør unghester gå på utegang, i flokk! De kan godt tas inn, bindes opp, og evt fores med kraftfor daglig, så de blir vant til grunnleggende håndtering. Løfting av bein og enkel børsting hører også med.

- Unghestene bør vises på så mange unghestskuer etc som mulig. Det at oppdretterene kan forevise fine unghester som oppfører seg pent borger alltid for kvalitet..

- Når det nærmer seg "salgstid" bør hestene være rolige, vant til å leies, og vant til å gå på transport, og å stå pent for smed og veterinær.

- Hesten bør være ferdig registrert og chippet.

- Alle papirer og dokumentasjon på hva som er gjort med hesten fra den dagen den er født, bør følge hesten i en perm, som ny eier får overta.

Hva forventer DU av en seriøs oppdretter?

susanne

Norway

Skrevet - 25/07/2006 :  23:38:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
jeg synes det er viktig med mye oppfølging av fosteret og hoppa under drektigheten

ellers vet jeg ikke så altfor mye annent jeg ville sett på enn det du har skrevet, ville nok sett på mye av det samme..
synes selvfølgelig det er viktig at føllet/unghesten er mye håndtert, vant til å stå i kjetting, bli børstet, lært å løfte beina osv

www.sannesin.piczo.com hjemmesiden min=) Gå til toppen av siden

Skjotta

Skrevet - 26/07/2006 :  22:59:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Seriös avl er gjennomtenkt avl.

"jeg er sa glad i hoppa mi, og hun er sa söt og snill. jeg vil bedekke henne med naboens Araber hings for han er sa peeeeen" duger ikke langt.

"hvilken farge ma hingsten være for at jeg skal fa ett buckskin föll" er heller ikke helt plausibelt.

man ma ta sin REGISTRERTE og gjerne PREMIERTE hoppe, og se nöye pa henne. notere seg alle hennes svakheter. sa finne en REGISTRERT, KARET/PREMIERT hingst. helst innenfor samme rase, (med mindre föllet kan bli rase registrert som x-ning mellom de to aktuelle hestene. alle andalusiere, og paint hester kan for eksempel bli registrert som halv...) som kan oppveie hoppas svakheter, og som ikke har noen svakheter hoppa ikke kan oppveie.

man ma se pa blodlinjer. hva slags föll har hingsten gitt tidligere? hvilke kvaliteter gir han videre til flesteparten av föllene sine? hvordan er han i gemytt? hvordan er han under rytter?

alle genetiske feil er selvfölgelig ett enorme fy-fy innen avl.

derfra gjelder det bare a ta best mulig vare pa hoppa under drektigheten, og föllet nar det kommer.

personlig tror jeg pa at forarbeidet og planleggingen FÖR selve bedekningen finner sted er viktigst.
Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  08:15:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Welsh coben min har fått 3. plass i utstilling som 1åring. Har en god stamtavle. Hun gjør det bra i sprang. Så om et par år vil vi gjerne ha føll på henne. Setter henne sansynligvis på en stall i nærheten med folk som har erfaring med dette. Vi kommer til og finne en fin kåret hingst og beddekke med frossen sæd. Er dette seriøs avl?
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

monaco_image
» VIP

Skrevet - 29/07/2006 :  18:26:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med Skjotta. Seriøs avl er gjennomtenkt avl. Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 30/07/2006 :  03:08:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
På NHS (Norsk Heste- Senters) sider kan dere lese det meste av hva som er "lovlig og seriøs avl". Det gjelder både innen raseavl og "hva som er lov".
Evt. kan enkelte spesielle rasesider gi mer informasjon om de enkalte raser.

For å si det sånn: Om noen år håper man å ikke se "blandingsponni til slags", "flott døla-holsteiner" eller "super araber-fjording til salgs". el.lign.
Hvis du skal kjøpe hest/ponni, så forlang å få skikkelige registreringspapirer på den.
På sikt er det kvalitetsbevisstehest og "lovlydighet" som vil lønne seg.
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 30/07/2006 :  07:30:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Jeg tenker nå også på hestene som blir født. Det er kanskje kynisk å avle fram noe "for jeg har så lyst", når resultatet blir et avkom med problemer både i bein og ledd og det som verre er. Det er en grunn til at vi viser hester på utstilling.
Ellers enig med resten.

Roxy Gulle: Det er nå en del hester som får gode kritikker på utstilling som åring, men som blir dømt "nord og ned" når de har vokst til. Ta henne med en gang til du, og vis henne når hun er ferdig utvokst. Så får du en bedre pekepinn om hun bør brukes i avl

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 30/07/2006 :  10:20:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Men så kan jeg jo ikke stille ut hest. Har aldri vært med på sånnt før:P Men hvordan gjør man det? Og når er det utstillinger på forus?
<3Roxanne<3
Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 30/07/2006 :  19:04:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Når det gjelder "seriøs og lovlig avl" i Norge, håper jeg snart at Norge tar til fornuft og tilpasser reglementet til resten av europa.
Personlig mener jeg f eks Sverige har et mye mer fornuftig regelverk.
Norge er et u-land når det gjelder oppdrett på hest, og regler rundt kåringer, registrering og hva som er lov og ikke lov.
Håper det snart bedrer seg

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 30/07/2006 :  19:46:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Hvordan er det i andre land da?
<3Roxanne<3
Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 30/07/2006 :  19:46:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Hvordan er det i andre land da?
<3Roxanne<3
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 30/07/2006 :  20:16:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
I forhold til hva som er lovlig og ikke, så innbiller jeg meg at dette er behørig debattert på mix før. Søkefunksjonen er en fin ting når den virker.

Resultatet av "ulovlig avl" trenger ikke være mer vonde hestebein etc nødvendigvis, for utstrakt innavl og linjeavl og "typeavl" KAN også gå ut over både eksteriør, helse og gemytt. Ikke uten grunn at mange veterinærer for eksempel nevner blandingshunder som de sunneste.. Men dette var som sagt en annen debatt.

Om noen, som jeg i trådens start foreslo, kaller seg seriøse oppdrettere, gjerne har et oppdretternavn, driver stutteri etc, er det vel en forutsetning for å blir tatt seriøst, at man holder seg innenfor lovens rammer. Men det finnes jo fremdeles mange måter å oppdrette hest på, mange forskjellige ting som potensielle hesteeiere eller hestekjøpere er opptatte av. Hva er viktigst for dere, ved hesteholdet til en seriøs oppdretter?

Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 31/07/2006 :  00:17:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
For meg er det mange ting som er viktig. Det må være en helhet.
1. Oppdretter må ha gode avlshopper (som enten har resultater selv, kan vise til gode avkom, og/eller en morslinje med gjennomgående gode sportshester/avlsdyr)
2. Sette seg inn hva som passer best på deres hopper, av gemytt, blodslinjer, typemessig, gangarter osv. Holde seg oppdatert på hva som blir brukt av avlsdyr i utlandet.
3. Fôre avlshoppene godt
4. Følge opp føllet fra det blir født, men ikke for mye håndtering.
5. Ha hoppe og føll på godt beite, deretter sette føllet i flokk med andre jevnaldrene.
6. Fôre unghestene godt, med mengder som gir hestene energi til både å vokse, holde varmen og bevege seg masse.
Helst ha unghestene mye ute, gjerne kupert terreng. Er ikke fanatisk på "ute døgnet rundt", syns det er fint at hestene kommer inn om natten, og får individuell fôring.
Uteområdet må ha godt underlag, ikke bli for gjørmete. Har ikke sansen for mye av oppdrettet man ser i Norge, hvor raggete og smale unghester står i gjørme og møkk og tygger av en rundballe døgnet rundt. De må få nok mat/energi til at de orker å bevege seg masse! Jeg tror på mye fôr og mye bevegelse.
Regelmessig hovpleie.
Sette hestene i profesjonell trening når alderen tilsier det (travere som 1 1/2 år, ridehester som 3 1/2 års (ca).

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

prinsesseronja

Skrevet - 31/07/2006 :  19:18:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men så kan jeg jo ikke stille ut hest. Har aldri vært med på sånnt før:P Men hvordan gjør man det? Og når er det utstillinger på forus?

Opprinnelig postet av Roxy_Gulle

Jeg stilte ut nordlandshoppa mi for noen år siden etter at hun hadde fått føll (hun var kåret tidligere også) og prosedyren var veldig enkel;

rideprøve (forbered dere godt til denne, jeg irriterer meg fortsatt over at jeg ikke hadde fått gjennomridd Exlisa ordentlig i ukene før da hun hadde hatt føll og gikk på beite)

deretter er det mønstring som er utrolig lett egentlig, jeg har hatt instruksjon i dette selv, men du kan lese om det i bøker og ta kontakt med f.eks norsk hestesenter så vet de alt.

Da jeg registrerte shetlandsponnien min som var papirløs dessverre var det ei fra Norsk ponniavlsforening
http://home.online.no/~ponniavl/Bilder/NPAhingster.htm kan mye om dette.

Wenche Lanner som driver oppdrett av Welsh og som i hvertfall tidligere var aktiv der som dommer etc kan helt sikkert hjelpe deg hvis du tar en telefon. Navnet hennes finner du i gule sider.
Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 31/07/2006 :  19:46:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Roxanne har faktisk vrt hos Wenche Lanner. Det var vel hun som importerte Roxanne fra england. Skal ta kontakt, men det er jo noen år til enda da så;)
<3Roxanne<3
Gå til toppen av siden

marte+quicky

Skrevet - 02/08/2006 :  00:56:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette er litt utenfor tema, men jeg jobber på en avlsstasjon, og i år hadde vi en hingst som heter Åsajerven til avlstjeneste på stallen. Han er etter Jærvsøfaks. Til oss kom det en merr som også var etter Jærvsøfaks. De skulle bedekkes. Vil dere kalle det innavl?
Du finner meg på ForumHest!

www.hestene.no
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.45 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.