hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva inbefatter Seriøst Oppdrett for deg?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Hva inbefatter Seriøst Oppdrett for deg?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

LisaFi

Skrevet - 02/08/2006 :  11:24:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Du tuller nå? Det er vel ikke lov heller, tror jeg! Ikke om de er søsken, altså! Innavl- absolutt! Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 03/08/2006 :  00:45:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror vel heller ikke at dette er helt "etter boka", men det KAN hende at det kan godtas innen traveravlen hvis hestenes mødre IKKE er i slekt.

Ser klart grunnen til at noen vil ha "dobbel" Järvsjøfaks i en traver - "det må jo bli dobbelt bra" - er kanskje tanken. Denne hingsten flyr jo fra ALT av norske hester for tiden, til norske travfolks stoooore frustrasjon.

At han har norske aner, er vel like frustrerende, så noen vil vel "prøve alt" for å "slå svensken". Meeen, man kan jo få et avkom som knapt gidder å flytte beina, men er like smart i hodet som "Faxen" - DA får man en problemhest - he he...

Ville nok stilt et stooort spørsmål om det faktisk tillates slik halvsøskenavl lenger, men i "gamle dager" ble det ikke sett på på samme måten. Da ble "de beste" parret, ganske uansett familiære relasjoner. I gamle stambøker er det mye "nær familie" som ble avlet på - når man først hadde fått til en "god stamme".

Når det gjelder avl av "prestasjonshester" er det gjerne ikke "moral, incest og innavl" som det blit tatt hensyn til....

Det gjelder både i trav, galopp og ridegrener, hvor man kan høre/lese at: " Mr. X har Mr. Y som både morfar og farfar, så her skulle arven være i orden..."

Men, som sagt, jeg ville nok stilt et spørsmål eller to om dette med "dobbel" Järvsjøfaks.....
Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 03/08/2006 :  08:22:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Hvis man ser på Roxanne sin stamtavle langt tilbake ser det ut til at det er litt innavl der også, men hestene ser det da greie, men jeg er sterkt imot innavl får det!
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 03/08/2006 :  08:26:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Halvsøsken?? ja det er VELDIG innavl spør du meg.. uff..
Kanskje noen tror de får dobbelt opp av det gode, men de får jo kanskje dobbelt av det dårlige og. Uff nei takk!!!
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 03/08/2006 :  17:02:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Mange tror jo at innavl på gode hester gir veldig gode hester, men det er ikke alltid tilfellet. Dårlig lynne og eksteriøre avvik blir ofte resultatet.

Ellers vil jeg si meg veldig enig med lista til LisaFi på side 1

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 03/08/2006 :  23:49:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Tett innavl kan ha negative konsekvenser, men brukt riktig kan det også gi riktig gode resultater. Linjeavl på gode individer er jo også kjent for å være veldig bra. Det er forskjellige oppfatninger på hvor grensen går mellom linjeavl og innavl.
Min 2-års hingst er nok i manges øyne innavlet, men akkurat denne kombinasjonen er prøvd mange ganger med svært gode resultater, og oppdretteren vet hva han driver med. Det er stor forskjell på en avler som bare tenker et ledd tilbake, og ikke har kjennskap til hestenes egenskaper bakover i stamtavlen, og oppdrettere som har avlet i generasjoner og prøvd mange kombinasjoner og deretter funnet ut hva som fungerer og hva som ikke gjør det.
Selv hadde ikke jeg kjøpt det ovennevnte avkommet til Jærvsøfaks-hoppa. Tviler på at dette er så veldig gjennomtenkt, annet enn at "Jærvsøfaks er god han, da bruker vi en hingst etter ham også".
Men brukt riktig og godt gjennomtenkt, tror jeg absolutt at innavl/linjeavl kan være positivt i et avlsprogram. Mitt inntrykk er at hester som er tett avlet ofte gir svært gode avkom når de blir krysset med "åpne" linjer igjen.

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

Pitchie-Pelene

» VIP

Skrevet - 31/08/2006 :  19:36:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Du sier at forberedelsene er viktig før man skal bedekke, under drektigheten osv. Hvilke forberedelser mener du her, bortsett fra godt miljø, utegang og nok tilgang på fòr?

Jeg ønsker å bli seriøs innenfor avl på NV, og har lest en del innefor dette, men ikke prøvd det i praksis selv.

Håper å få bedekt hoppa mi i mai, og er åpen for flere innspill.. :)

Mvh
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 01/09/2006 :  19:24:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Jeg tenkte blant annet på å ta hoppa ut av trening i god tid, slik at ikke hesten er "trenings-stinn" og får vanskeligheter med å ta seg fordi plutselig nedtrapping gir overskudd av energi som igjen vises som stress, for eksempel.

Dessuten tror jeg på at hopper som skal bli drektige må ha sol på kroppen fra tidlig på året, slik at en kanskje må knipe igjen øynene, og ta av utedekken, slik at de naturlige vår-og brunst- greiene kommer i gang så tidlig som mulig. Som oftest blir jo brunsten ikke som sterkest første runde på våren, og altså er det lurt å prøve å få dem i gang tidlig...

Skikkelig foring er selvfølgelig et must, men det er faktisk lettere å få ei LITT tynn hoppe drektig, enn ei bælfeit ei...

Noen andre som har innspill?
Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 01/09/2006 :  22:39:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Skal man drive med særiøs avl er det viktig at man holder seg til lover og regler og KUN bruker godkjente avlsindivider. Jeg er sterkt i mot "tyvbedekking" og ulovlig avl på hester som ikke er godkjent. Det er som regel en grunn til det. Særiøse oppdrettere følger som regel en avlsplan for den rasen det gjelder. Det er for å få hester med best mulig kvalitet og brukervennlighet. Jeg syns det er viktig å jobbe fram mot best eksteriør.

Det jeg ville tenkt på først er å finne ut hva slags svake punkter og hva slags sterke punkter hesten har. Hvis hoppa for eksempel har kort nakke, bør man finne en hingst med lang nakke og omvendt. Man må prøve å kombinere hoppe og hingst på best mulig måte slik at man får et optimalt avkom. Man må prøve å "avle bort" svakheter.

Med friesere for eksempel, er det mange som skaffer seg en hingst og lar hvem som helst bedekke med den for å tjene mest mulig penger. Det ødelegger veldig for dem som jobber med å avle fram friesere av kvalitet. Kåringen av hingster er en veldig streng prosedyre hvor kun de beste av de beste blir godkjent. Hadde det ikke vært sånn, hadde heller ikke den rasen vært så fasinerende som den er.

Min konklusjon er at man må være nøye når man skal velge hingst til å bedekke/inseminere hoppa si.

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 01/09/2006 :  23:13:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Å tro på et optimalt avkom fordi hoppa er kort og hingsten ditto lang, er noe jeg faktisk ville trodd er litt useriøst i avlen, det er nemlig ikke sÅ enkelt. Det er svært mange faktorer som slår inn der, og det er veldig vanskelig å forutsi, med unntak av en ting: SVÆRT gjennomavlede raser.

F.eks frieser etc, fjording, hvor de til og med klarer å avle bort hvitt, etc.

Å avle bort svakheter, vil faktisk si at en ikke bruker den hoppa med kort hals, om den korte halsen er et problem. Selv om ET avkom vil kunne få lengre hals, og eieren av dette avkommet tror man har en hest med "lang hals-gener", så vil kort-hals genene kunne slå ut igjen i flere generasjoner framover. Dvs man får IKKE avlet bort "problemet".

Dvs. Hoppa har 1000 ganger mer å si enn hingsten, egentlig, fordi hingstene er igjennom ei kåringsnemd, det er hoppene ofte IKKE. Seriøs avl i så måte, vil kanskje være å avle på så dyr/bra GJENNOMAVLET hoppe som man bare kan ha råd til? I tillegg vil en hingst ofte få så manga avkom at det er lettere å se hva slags egenskaper den avler, og det er da lettere å forholde seg til. Ei hoppe får jo aldri i nærheten så mange avkom, og kvaliteten på hoppa blir da deretter viktigere, fordi hun har kun et avkom i hver årgang, og det tar mange ÅR før en kan gjøre seg opp en mening om hva slags egenskaper hoppa avler.

Vi hadde for eksempel ei stor, flott kaldblodshoppe, som vi hadde forventet skulle avle store, flotte avkom.. Men guess what... Minste lille føllungen vi noen gang har hatt kom ut av den hoppa. Og den er fremdeles TINY som treåring. Det viste seg at det var mye smått bakover i slekta på hoppa, og at hun var et "utskudd" i sin stamme sånn sett, så hun avler smått....

Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 01/09/2006 :  23:41:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Dessuten tror jeg på at hopper som skal bli drektige må ha sol på kroppen fra tidlig på året, slik at en kanskje må knipe igjen øynene, og ta av utedekken, slik at de naturlige vår-og brunst- greiene kommer i gang så tidlig som mulig. Som oftest blir jo brunsten ikke som sterkest første runde på våren, og altså er det lurt å prøve å få dem i gang tidlig...
Opprinnelig postet av LisaFi

Her tror jeg sol og lys i stallen gjør mye av samme nytten. Jeg tror ikke det har så mye å si å ta av dekken eller ikke, men det er min erfaring.
Generelt etter hva jeg har sett, så har hester som står på staller som stenger tidlig ( 16-19.00) lettere for å sette mye vinterpels, og komme senere i brunst, enn hester som står oppstallet i staller som har lyset på lenge. Jeg slukker ikke lyset i stallen før 23.00, så "lys-messig" er det nesten sommertid året rundt. Hestene i trening setter ikke lengre vinterpels, og avlshoppene som går uten dekken får bare litt ekstra pels, men ikke langt og raggette. Selvsagt er jo også fôret viktig.
Har hørt at de i englang/irland har på lyset i stallene lenge, for at hoppene skal komme tidlig i brunst. Dette gjelder avlsstaller for fullblods, som jo helst skal bedekkes veldig tidlig.
Jeg så også veldig forskjell på dette på en travbane. De forskjellige stallene hadde ganske like rutiner når det gjaldt luftegårder, dekkenbruk og fôring. På to av stallene var det en dame som kom på kveldstid, og puslet med litt forskjellig. Hun gikk ikke før 23-24.00 på kvelden, så lyset sto lenge på. De andre stallene stengte vanlig, altså mellom 16-18.00. Man kunne se på hestene om de kom fra de to nevnte stallene, eller fra noen av de andre. På stallene som hadde lenge åpent, var hestene korthårede og flotte i pelsen hele året. Fra de andre stallene, var hestene mer matte i hårlaget og raggete.
Så jeg er overbevist om at det har mye å si hvor mye lys man har i stallen, og hvor lenge man har det på. Mer enn om det er kaldt/varmt ute, eller hvor mange dekken man bruker.

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 03/09/2006 :  21:13:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Nå var jo det med halsen bare et eksempel da. Poenget mitt var jo at man ikke skal velge hvilken som helst hingst til hoppa si. Og man skal jo selvsagt se på resultater litt lenger bak i slekta.

Og om det er en hoppe med dårlig eksteriør bør hun ikke brukes.

Men om man f.eks skal sikte til avl på dølehest (som jeg kjenner til), så er det faktisk en utryddningstruet rase, og da kan man ikke være så kresen med å kun plukke ut de beste hoppene siden de kun får et føll i året. Da gjelder det å sette alle mulige hopper ut i avlen.

Da kommer det inn i bildet at man samtidig med å bevare dølehesten, må prøve å avle bort dårlige egenskaper som hoppa evt har. Det dermed ikke gjort på kun en generasjon. Men om avkommet til den hoppa har bedre eksteriør enn sin mor (f.eks. lenger hals), så har man kommet et skritt videre. Og skal man avle videre på den igjen, må man selvsagt gå tilbake på tidligere generasjoner og se ette hva man skal styre unna når man igjen velger hinst.

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.