hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva gir best drektighets resultat...??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Hva gir best drektighets resultat...??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 01/09/2006 :  03:42:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Hvilken bedeknings form gir høyest drektighets prosent, insimenering, bedekning for hånd (dvs.føre hingsten til hoppa) eller å ha hoppa på slepp en sommer sammmen med hingsten?
Hvilke erfaringer har du og hva anbefaler du?

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)

Mari^_^

Norway

Skrevet - 01/09/2006 :  06:45:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Hvis du skal bedekke fjordhest, så anbefaler jeg håndbedekking eller slepp. Dette er fordi insiminering av fjordhest ikke er så vanlig, og det er mye som må klaffe om sæden skal være perfekt.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 01/09/2006 :  07:43:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Jeg synes vel det å ha hoppa sammen med hingsten på beite er det beste, så langt det er mulig.
Hva som gir størst prosent for drektig hoppe etter bedekking vet jeg ikke.. Kommer vel mye an på hingsten og hoppa.

Som Mari sier er det 'vanskelig' med inseminering på fjordingen, men Eikdokka er nå drektig etter inseminering - på første forsøk. Tror det er veldig inviduelt.

Therese
Gå til toppen av siden

Cesar

» VIP

Skrevet - 01/09/2006 :  08:00:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det gir høyest drektighets prosent ved naturlig bedekking. Legger til så langt det er mulig, da jeg vet det er endel her inne som er imot naturlig bedekking... Gå til toppen av siden

LinnMerethe

Skrevet - 01/09/2006 :  08:38:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hoppa vi har på for nå,sto sammen med en hingst hele fjor sommer.Da pådro hun seg livmorbetennelse fordi han var "på" henne hele tiden,og da ble det hele tiden ført nye bakterien inn i henne.Bedekte henne i år,og er konstatert drektig.I år ble det "gjort for hånd".
Ride with the wind Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 01/09/2006 :  10:28:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hoppa vi har på for nå,sto sammen med en hingst hele fjor sommer.Da pådro hun seg livmorbetennelse fordi han var "på" henne hele tiden,og da ble det hele tiden ført nye bakterien inn i henne.Bedekte henne i år,og er konstatert drektig.I år ble det "gjort for hånd".

Opprinnelig postet av LinnMerethe

Akkurat! Dette kan være et problem når hingsten går kun med en eller to hopper. En venninne av meg hadde hesten til bedekning. Hingsten var på henne 8 ganger på 2-3 timer, og etter non dager blødde hingsten fra utstyret og hoppen var helt utslitt og føk opp i over 40 i feber... Men slepp med mange hopper er bedre synes jeg.

Når jeg bedekket hoppen min i juli nå, så prøvde vi først pr hånd, men det gikk ikke. Så slapp vi de. Hoppen min spruuutet, og løp rundt, men var tydeligvis ikke helt klar siden hun ikke ville stå, så etter ti minutter tok vi de inn igjen. Dette gjentok seg i 3 dager, men så fjerde dagen løp hun rett bort til hingsten og snudde baken til. Da var det klask klask ferdig. Lot de få ca 10 minutter sammen de neste 3-4 dagene også, men selve actionen var jo over på 2 minutter... Og føll er det blitt inni magen

Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 01/09/2006 :  11:49:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har vært med på naturlige bedekninger i flokk og ved hånd, og inseminering. Min erfaring er at hoppene tar seg lettest når de får gå med hingsten, og at hingsten kan behandle hoppene skikkelig.
Sædkvalitet hos hingsten er vesentlig, i alle tilfeller. Lurt å se an drektighestprosent på den enkelte hingst, uansett hva man velger.

Hoppa mi gikk i flokk med hingst i sommer, og han var forsiktig og flink til å velge riktig tidspunkt.
Jeg synes det er viktig at hoppa er trygg sammen med hingsten, og at de har mulighet til å bli kjent med hverandre. Da tror jeg også at det er lettere å få de drektige.

Jeg kommer ikke til å slippe hoppa mi sammen med hingst som er kjent for å være tøff, eller overivrig med hoppene.

Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 01/09/2006 :  22:47:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Man må planlegge nøye for å få hoppa drektig. Det er mange faktorer som spiller inn.

For det første må man finne riktig tidspunkt i brunsten. Man må ikke bedekke for tidlig eller for sent, men akkurat når egget går. Noter når hoppa er brunstig, og følg med på symptomer.

Man må ikke bedekke for ofte. Sæden lever i 48 timer, så det holder med to dager i mellom. Blir det oftere enn det, vil PH-verdien i kjeden på hoppa øke, og da blir det betennelser og infeksjoner.

Hygiene er viktig. Både hoppe og hingst bør være vasket slik at man ikke overfører bakterier til hverandre.

Følger man det som nevnt ovenfor er sannsynligheten større for å hoppa drektig.

Det samme gjelder når man skal inseminere.

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.14 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.