hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hingster og deres mening
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 hingster og deres mening
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 8

reaching nirvana

Skrevet - 25/07/2006 :  17:34:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er jo som kjent ikke fra norge. i det landet jeg er oppvokst i og begynnte å ri ja det var nettop på en hingst.

så hva er deres mening hvorfor vill/vill ikke beholde hesten din som hingst.

Hva gjør hingster til farligere i deres øyne en valaker og hvorfor?
Jeg kommer til å beholde hesten min som hingst uansett hva. greier jeg ikke å takle han hadde jeg heller solgt hesten min en å kastrere han. dette kommer ikke til å forekomme men men så si hva deres mening er

Amor_Faks

» VIP

Norway

Skrevet - 25/07/2006 :  17:41:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAmor_Faks  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAmor_Faks  Svar med kopi av melding
Hingster er ikke no mer farlige enn andre hester så lenge de blir håndtert på normal måte. Nå har jeg 2 hingster selv å ser ikke problemet me å ha de som hingst. Mine 2 går i flokk sammens med mine valakker. Å d er ikke noe problem over hodet. Blir nok å beholde mine i flokken. Vil ikke ha en ensom hingst stående alene i ett gjerde bare for att han er hingst. Mine to ska få lov til å beholde sine edlere deler om jeg får de kåret. Får jeg de ikke kåret så ser jeg faktisk ingen vits å ha de som hingst. Er så mye uregistrerte avkom etter alskens hingster rundt omkring. Jeg kunne ikke tenke meg å bruke mine på hopper om jeg ikke får de kåret derfor velger jeg å kastrere de om de ikke blir kåret. Men kan jo selvfølgeli være andre meninger her
Helene og gullan

Det går fort å miste noe kjært, selv om det du har kjært er det du passer best på....

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 25/07/2006 :  17:45:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det eneste problemet med hingster er at de ikke kan stå sammen med hopper. Jeg kunne godt tenkt meg å hatt hingst om jeg hadde hatt tilgang på stall der hingster ikke blir sett på som farlige, sterke og strie. En hingst er også en hest, bare med litt sterkere drifter. Hingster blir først vanskelige når folk begynner å pakke dem inn i lær og kjetting og isolere dem totalt fra andre hester.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Anne_og_May

» VIP

Skrevet - 25/07/2006 :  17:50:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
OM jeg hadde hatt en unghest som var hingst ville jeg ha kastrert han hvis han ikke hadde umåtelig stor sjangse for å bli en super avlshingst en dag.

Det er fordi det er lettere å ha en vallak. Det er lettere å tilby en vallak utegang sammen med andre hester, og det syns jeg er helt alfa og omega for et bra hestehold. Selvsagt kan hingster gå sammen i flokk, men ofte går de mye alene

Det er også et stort ansvar å ha en hingst mtp feks hvis den bryter seg ut og bedekker hopper.

Har ingenting i mot hingster, men jeg ville ikke hatt en fordi det ofte vil by på problemer mtp stallplass, utegang osv
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 25/07/2006 :  17:54:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Enig med Kristy, det eneste negative jeg ser med å ha hingst fremfor valakk er at man ikke kan ha dem sammen med alle hester (hopper).

Men jeg tror ikke jeg hadde behold hingst som hingst hvis den ikke ble kåret og det gikk ut over hestens psyke. Da tenker jeg hvis den er veldig stressa og ikke klarer å slå seg til ro med andre hingster/valakker. Ser ikke vitsen med å ha hingst bare for å ha hingst.

Hingster er absolutt ikke farliger enn valakker i mine øyne. Enkelte hopper har sterkere meninger enn hingster generelt

Therese

Redigert av - Eikdokka den 25/07/2006 18:06:19 Gå til toppen av siden

Leikas

Norway

Skrevet - 25/07/2006 :  17:58:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeikas  Svar med kopi av melding
Vi har seks hingster på stallen, ingen av dem går sammen nå, kun når de er åringer-toåringer. Jeg synes selv hingster bør få gå sammen så lenge det er mulig, men iom at vi har løpshester og ikke kan risikere at de skader hverandre, så holder vi alle våre for seg selv.

Vi har også egen stall, så oppstalling o.s.v. går greit :)

Lene og Hot Belleza
Besøk oss på www.hotbelleza.piczo.com
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 25/07/2006 :  18:30:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Det er ikke bare pga risiko at jeg ville kasterert en hingst som ikke skulle avles på. De har jo en masse hormoner som bruser rundt i kroppen deres som de ikke får gjort noe med. Som Eikdokka sier er hopper ofte verre å ha med å gjøre. kvinnfolk vet dere

Det er rett og slett unødvendig å holde den som hingst hvis den aldri i hele sitt liv skal få bedekke hopper. Tror de får det greiere som valakker jeg.

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 25/07/2006 :  18:41:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Hingster er hester som de andre firbeinte som knegger, og trenger oppdragelse på lik linje. En oppdratt hingst oppfører seg som en hvilken som helst annen hest, med forbehold om brunstige hopper - men da kan det jo bruse i blodet til alle og en hver; vallaker hisser seg opp, andre hopper kan prøve seg osv ;-) Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 25/07/2006 :  18:58:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er ikke bare pga risiko at jeg ville kasterert en hingst som ikke skulle avles på. De har jo en masse hormoner som bruser rundt i kroppen deres som de ikke får gjort noe med. Som Eikdokka sier er hopper ofte verre å ha med å gjøre. kvinnfolk vet dere

Det er rett og slett unødvendig å holde den som hingst hvis den aldri i hele sitt liv skal få bedekke hopper. Tror de får det greiere som valakker jeg.

Opprinnelig postet av carambee

Endelig en som kom frem med et vesentlig poeng...! Hormoner i kroppen til hingster er ofte i full sving. Like greit å kastrere en hingst når den ikke skal benyttes i avl eller løp. Det beste for hesten og det beste for alle andre rundt.
Gå til toppen av siden

Stall Nakkim

Norway

Skrevet - 25/07/2006 :  20:15:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStall Nakkim  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStall Nakkim  Svar med kopi av melding
Jeg får snart hjem et hingsteføll selv, og må ærlig inrømme at jeg ikke helt har bestemt meg for hva jeg kommer til å gjøre... Må nesten se ann hvordan han utvikler seg tror jeg, og ta det derfra. Noen blir "problematiske" mens andre er snille som lam, så det er liksom ikke noe fasitsvar på det der.
Livet er bedre..... for den som er glad i hester!! Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 25/07/2006 :  22:53:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Jeg har hatt en del hingster, og liker de mye bedre enn hopper og valakker. Valakker blir for "daue", de har ikke den stoltheten, personligheten og utrstrålingen som hingster har. Det gir en egen følelse å ri hingster.
Hingster går helt fint sammen som unghester, og hvis man er redd for at hingsten skal skade seg sammen med andre hester når den blir eldre, er min erfaring at shettiser er ypperlig selskap.
Noen hingster/raser krever mer enn andre, og man må ta forhåndsregler og ansvar. Er hingsten udressert/stresset/"gal", så er selvfølgelig det beste å kastrere, men som oftest blir de slik av dårlig håndtering som unge. De fleste skjemmer kanskje bort unghingstene sine for mye?
Nå som jeg har P.R.E. kan jeg ikke tenke meg å kastrere. Må hingsten min kastreres blir den også solgt. De er så ukompliserte å ha som hingster, så mener det er helt unødvendig å kastrere. Men nå har jeg stall hjemme, så jeg slipper store staller med mye barn eller voksne som er redd for hingster.

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

Stirnirogannie

» VIP

Skrevet - 25/07/2006 :  23:21:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min skal være hingst til han dør;) kjempe snill m herlig, godt lynne, myye utstråling, høye, brede bevegelser, hvorfor kastrere han? Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 26/07/2006 :  00:11:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hingster er flotte dyr med større utstråling enn vallaker og hopper, men de kan (merk KAN) by på større problemer også. Selv har jeg hesten oppstallet på et ridesenter med litt over 40 hester. Vi har store beiter og 8 luftegårder. Luftegårdene har høye gjerder med to lag med strøm, men hva hjelper det om hingsten er kåt og hoppa i nabopaddocken er brunstig? Venninnen min har en 3-års hingst, og den får ikke være ute om det er hopper i noen av luftegårdene. Det er greit nok nå om sommeren da de fleste hestene er på beite, men ellers om året byr det på problemer. Hun kommer til å kastrere han til høsten om hun ikke får han kåret. Ikke fordi hun har så lyst, men pga det er litt synd på hesten som får være lite ute i forhold til de andre hestene. Og forge uke hadde vi et uhell at 2-årshingsten klarte å komme seg over gjerdene og inn til skolehestene, hvor han muligens klarte å parre to av hoppene. Den gikk på beite sammen med noen andre vallaker, men hoppet likevel over flere gjerder med strøm og inn til skolehestene. Så da blir det kanskje to små blandingsføll til neste år....

Skjønner derfor at ridesentere og steder med mange hester ikke vil ta i mot hingster. Men har du hesten hjemme i egen/privat stall, så er det jo ok å holde hesten som hingst. Men igjen, om den ikke skal kåres og ikke går noe høyere klasser, så er det jo ikke noe stort poeng å tviholde på utstyret dens....

Gå til toppen av siden

Stirnirogannie

» VIP

Skrevet - 26/07/2006 :  00:25:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
"Skjønner derfor at ridesentere og steder med mange hester ikke vil ta i mot hingster. Men har du hesten hjemme i egen/privat stall, så er det jo ok å holde hesten som hingst. Men igjen, om den ikke skal kåres og ikke går noe høyere klasser, så er det jo ikke noe stort poeng å tviholde på utstyret dens.... "

Torild: Enig med deg der=) Hadde hingsten min på en stor ridehest stall, den gikk ikke mye ute, og hadde blitt kastrert om den måtte stått der resten av livet:P

heldigvis får han gå ute hele dagen der han står nå tilogmed avogtil med vallaker
Gå til toppen av siden

HelleG

Skrevet - 26/07/2006 :  10:05:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Har selv en 3 års hingst og han har vært grei som hingst frem til nå, men nå er det slutt. Det er helt ok å ha hingst på stall hjemme ja, for det har jeg selv, men når jeg ikke klarer å håndtere han selv som hingst lenger da kan han ikke være det. Må tenke på min egen og andres sikkerhet. Noe kåringsemne blir han neppe heller så derfor blir han vallak.

Lillebroren er en åringshingst og han skal også få være det til han evnt. viser at han blir for mye gutt for meg. Ser jo også problemet med å finne beiter.....så det er mange grunner til å gjøre hingster til vallaker.

Har en 3 hest som er vallak og alle disse gutta kan gå ute sammen, men naboen har noen pensjonist hopper og når hingsten på 3 har vært hjemme i sommer har han virkelig våknet for at de damene er der, enda de var der i fjor sommer og. Så med SÅ mye hormoner som han har nå er det ikke lenger et spørsmål. Sikkerheten først!!

Men for de som klarer å håndtere hingstene så er det bare å ha de som hingst, det sier jeg ikke noe på, men jeg satte som mål at den dagen jeg ikke lenger kunne håndtere han som hingst var det slutt. Og den dagen har nå kommet og til høsten blir han vallak.

For de som lurer på hvorfor høsten så er det pga varmen som er nå og fluer og andre insekter som kan gjøre at det går betennelse i såret og gjør "oprasjonen" mer komplisert enn det vil til høsten.

Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 26/07/2006 :  13:47:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Jeg liker hingster jeg. Etter hva jeg selv har opplevd er de mer stabile i humøret, og kanskje mer forutsigbare, selv om de skulle bli "os". Man vet liksom hvor man har dem hen. Og så er de jo så glaaade gutter, mange av dem! Har ridd en travhingst som var i ful løpsform på et lite klubbstevne en gang, og siden det var lite plass etc på stevneplassen, måtte vi varme opp på en 20x40 bane med maaasse søte små hopper på.. Elmer`s gjorde akkurat som jeg ba han om, han, men gikk å plystret etter damene hele tida, lyyys, lys humring... Søt, altså!

Hopper derimot, er mer uforutsigbare, alt etter dagsform, brunst etc.

Vallaker har en tendens til å bli enten kjedelige (lobotomerte) eller nervøse.

Men ikke bra med hingst om man ikke klarer å holde kontroll på den, da gjør hopper og valakker som regel mindre ugagn...
Gå til toppen av siden
Side: av 8 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.