hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - "Ferdig- hest" eller forme selv?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 "Ferdig- hest" eller forme selv?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

carambee

Skrevet - 25/07/2006 :  07:18:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Jeg stemmer på forme selv.
Det er noe helt eget med å begynne med et blankt ark. Veldig givende, og ikke minst vet du hva som er gjort med hesten. Slik at man ikke støter på problemer man ikke finner årsaken til.

Skal jo nevnes at man ikke bør kjøpe bebis til enhver pris, baer fordi det er så mye bedre å forme selv. Man bør selv føle seg sikker på at man er klar for det (gjerne høre på om andre synes det også da)

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 25/07/2006 :  10:30:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Den første hesten min blir nok en hest jeg kan lære av. Siden jeg har langt i fra nok kunnskap til å holde på med en unghest. Men så blir det vel noen år til jeg kjøper meg hest, så kanskje ting har forandret seg da.
Ina og Løkken<3

Redigert av - Ina_R den 25/07/2006 10:33:25 Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 25/07/2006 :  10:50:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
... Hadde nok vært på et ganske annet sted i rideutdannelsen min om jeg hadde fått meg en lærehest som kunne mye fra starten av...

... men, den hesten jeg kjøpte, som jeg måtte bli kjent med og forme selv, har lært meg (det lille) jeg har lært mye mer thorough, fordi siden verken jeg eller hesten kunne stort, måtte jeg gå helt til basic, dvs lære teorien bak først, så spørre en instruktør omhvordan gjennomføre dette og hint, for deretter å vite ca hvilken følelese jeg var ute etter,- og så kunne jeg trene på egen hånd.

På denne måten føler jeg at basic-kunskapen min har blitt bedre enn den ellers ville ha blitt, om jeg bare skulle hatt en som allerede kunne alt, og jeg hadde bare blitt en "trykke på knapp uten å vite hvorfor-rytter".

Nå har jeg fått meg en hest til, og siden jeg har erfaring fra den første, går jeg ikke i (alle) de gamle fellene igjen, og opplever bra framgang på relativt lite ridetrening.

For meg er dette essensen i det å drive med hest, å føle framgangen, ha system i det man driver med, og se at hesten- og meg selv- stadig utvikles. Da betyr det mindre for meg å ut å starte for heder og ære, kanskje. Man må vite i seg selv at det man driver med, faktisk bærer et sted avgårde, og da er "framgang" et relativt ord.

Så, jeg tror jeg slutter meg til Torhild, nye prosjekter lærer man alltid av..
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 25/07/2006 :  11:36:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Min første hest fikk jeg ferdig innridd og innkjørt. Min neste skal jeg forme selv. Jeg er ennå ung og uerfaren, og må derfor ha hjelp fra erfarne voksne, noe jeg allerede har ordnet. Derfor synes jeg at jeg har fått en gylden mulighet til å forme en hest helt fra begynnelsen. Egentlig ville jeg ha hatt en voksen hest, men nå har jeg fått sjansen. Den lar jeg ikke gå fra meg.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Hanne_N

Norway

Skrevet - 25/07/2006 :  11:47:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes det er greit å få en litt "ferdig" hest. Mener da et de er ridd inn og går opp mot LA. Har selv kjøpt to hester som har vært formet av andre og det har fungert fint. Disse hestene har da vært i profesjonel ridning, så mye uvaner eller tull har det ikke vært med noen av dem. Er alltid mye å lære uansett om hesten er såkalt ferdig eller ikke.
Mvh Hanne. Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 25/07/2006 :  11:47:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det kommer an på. Jeg har aldri hatt en helt egen hest, har bare en hest på fôr. Men den første hesten min bør være "ferdig". Ellers så kommer det an på hva jeg føler etterpå
http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

ulldotten

» VIP

Norway

Skrevet - 25/07/2006 :  11:59:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tja, tror jeg vil si delvis ferdig og delvis uferdig!
Da hesten er vant til rytter og alt, og gangsatt, og kanskje litt muskelsatt.. Det er jo fremdeles veldig mye igjen ;)

www.ylli.piczo.com |
ulle kan tulle :P
Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 25/07/2006 :  12:46:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Lykke til, det blir spennende. Kjempekoselig at du har fått deg fin hest

Opprinnelig postet av BirreogVickie

Har ikke fått han heelt ennå da Litt stress med stallplass og sånn, så idag er det jakting etter billig stallplass. Men får han nå snart

http://www.home.no/krailien Gå til toppen av siden

Rebekka

» VIP

Norway

Skrevet - 25/07/2006 :  14:10:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRebekka  Svar med kopi av melding
Jeg valgte hester som var ferdige. Fordi jeg føler at jeg må kunne mer før jeg prøver meg på unghest, altså kunne være mer bevist på kroppspråket mitt osv. Jeg vil ha unghest etterhvert men da vil jeg ha mye mer erfaring. Håper å kunne jobbe litt med unghester osv før jeg får min egen unghest også. Dessuten, akkurat nå er målene mine å få startet litt og få den erfaringen på en "trygg" hest. Vet ikke helt om den hesten er helt trygg men, hehe.

Så jeg gjør kanskje det mest vanlige, først lærehest og siden unghest.

www.hestegal.no/forum <--- Flott forum. Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 25/07/2006 :  14:18:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis jeg skal ha en ridehest seinere så vil jeg ha en hest som er noegelunde ferdig, som jeg kan lære mye av...
~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 25/07/2006 :  14:24:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den gangen jeg kjøpte min første hest skulle jeg ønske jeg hadde vært litt mer fornuftig,hatt litt bedre rådgivere,litt mer penger og kjøpt en lærehest.

Nå idag så ...kjøper jeg det jeg har råd til.
Dvs feilridde gamle,unghest(2 år) lager selv (avle litt).Den hesten med best mulig gangartskapasitet utfra mitt økonomiske ståsted.

Jeg brenner voldsomt for at uerfaren rytter skal ha erfaren hest,men ser desverre at stort sett gås det motsatt vei.
Her mener jeg ikke at alle gamle hester er velegnede førstegangshester,men en læremester,det seg være innen sprang,dressur,Western,kjøring eller hvilken gren man nå måtte velge.

For den saks skyld også en velridd og trygg hest om man bare skal ha en å luffe i skogen med også.
Man kan aldri kjøpe en hest som er FOR godt ridd,eller kan FOR mye.

Red for å legge til:
OM man velger å kjøpe en grønn hest skal det være veloverveid så man er klar over hva det kommer til å kreve av hjelp utenfra,ekstra tid o.l.
Er man villig til å legge i det som trengs (for eksempel ved å sette bort hesten til inn/tilriding) så vil det kunne ende langt bedre.
Aldri noen regel uten unntak.

www.forum-hest.moo.no
Redigert av - Kurre den 25/07/2006 14:27:10 Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 25/07/2006 :  14:32:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Fornuften sier lærehest, dessverre kommer muligens pengeboka til å si noe annet?
Hva vet jeg...men sånn det er akkurat nå er nok lysten til å forme meg selv som rytter større enn lysten til å forme en hest utover det den vil bli formet av å være i min varetekt sånn generellt.

Så får jeg heller bare lete litt mer til jeg finner en som er formet på en slik måte at jeg trives med det :-)

Guro
Gå til toppen av siden

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 25/07/2006 :  15:19:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Har en av hver jeg ;)
En lærehest(førstegangshesten min) og en som jeg nå om dagen driver og former litt ;)
Skal sette henne bort for gangsetting ol fordi jeg ikke har tilstrekkelig med kunnskap og erfaring med det selv, synes JEG.
Følte meg klar for litt annet, noe nytt, friskt og uferdig. Følte at tiden var inne og at jeg kunne anskaffe meg en grønn hest :)

Mye jobb ja, men bare etter et par måneder på tur er hesten så utrolig mye sikrere på seg selv, meg og signalene.

Gleder meg til fortsettelsen :D
Men glad jeg kjøpte gamlemor først, har lært så uendelig mye av henne. Hadde jeg tatt unghest som førstegangshest hadde det gått riktig så galt...;)

The worst way to miss someone is to be sitting right beside them knowing you can' t have them
Gå til toppen av siden

Anne_og_May

» VIP

Skrevet - 25/07/2006 :  17:59:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
må være voldsomt mange gode hestetrenere her, siden de kan gjøre en bedre jobb en hva en profesjonell trener kan?

Jeg har både unghest og lærehest. Unghesten har jeg sammen med sambo (som har drevet myye med hestetemming, så han tar den jobben) og lærehesten er min. Takke meg til en voksen normal hest. (unghesten er også helt normal, mente bare at lærehesten er normal som i snill og grei hest liksom og ikke har mange uvaner fordi den er 12 år og har hatt mange eiere)

Det er ikke sånn at fordi hesten har vokst opp hos deg og du har hatt den fra den var liten vil du alltid vite årsaken til alle problemer som dukker opp. Den vil heller ikke stole noe mer på deg. Tillit kommer av hvordan du er som person, ikke hvor lenge du har kjent hesten!
Gå til toppen av siden

Stall Nakkim

Norway

Skrevet - 25/07/2006 :  19:34:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStall Nakkim  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStall Nakkim  Svar med kopi av melding
Forme selv!!! Det skal jeg gjøre med frieseren min. Gleder meg allerede!
Livet er bedre..... for den som er glad i hester!! Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.