hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Jukser..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Jukser..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Liv-KleppanBest

» VIP

Skrevet - 23/07/2006 :  22:09:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei. jeg rir en varmblodstravehingst på fire år. han er ikke travtrent enda, og blitt mest dressurridd. men nå har vi et problem.

jeg føler ofte at han går å jukser litt. han knekker i nakken, nesa bak loddplan. jeg svarer da med å gi ut på tøylene og klemme med sjenkler/drive med sete. han blir ikke tung i hånden og det er føst og fremst i skritt han gjør det. hvis jeg f.eks. ber om et par skritt i sjenkelvikning, krøller han seg helt sammen foran. jeg rir alltid med myke hender. det er jo ikke sånn at jeg bryr meg så mye om hvor hodet er nå, men jeg føler jo at den "formen" han går i gjør det umulig for han å i det hele tatt heve ryggen, og jobbe skikkelig. noen tips?

i trav har han ennå litt balanse problemer, men går virkelig bra på volter og i hjørnene. da setter han bakbeina litt mer under seg og jukser ikke i det hele tatt. da er nesa litt foran loddplan.

jeg tror problemet kanskje stammer fra da han ble longert med innspenningstøyler.. men det er jo rart at det bare skjer i skritt? jeg legger alltid mange pauser med i øktene våre. da skritter vi på lange tøyler i noen minutter. så han bør jo ikke begynne med juksinga fordi han blir sliten. det er mulig at jeg ikke klarer å få med bakparten godt nok når vi skritter? jeg trenger noen tips fra dere folkens..

LisaFi

Skrevet - 23/07/2006 :  23:15:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Nå kan det hende at jeg banner i kjerka, snakker mot meg selv etc etc..

Men når jeg leste innlegget ditt, så jeg det for meg, at han jukser ved å unndra seg støtte på tøylen ved å dra nesen bak/inn...?

Det som slår meg, er at det vil være viktig å opprettholde kontakten på tøylen i dette tilfellet, så ikke hesten "lærer" å slippe bittet for å komme unna jobbing. Dvs ikke gi ut for mye på tøylene, fordi dette da muligens vil oppfattes som en belønning, eller en vellykket juksing om du vil,- av hesten. Det å ri godt frem, derimot, synes jeg du gjør riktig.

Jeg foreslår at du opprettholder den fine kontakten med hestens munn, og heller fortsetter og ri den godt fram, for å få med bakbeina innunder. Da får du heller se litt gjennom fingrene på det faktum at hesten går litt bak bittet i en periode.
Det kan du nemlig sannsynligvis korrigere igjen, så snart hesten faktisk tar støtte på bittet igjen, og jobber mer ærlig. Hvis du får en skikkelig instruktør til å hjelpe deg, og forklare hvordan, kan du bruke et lett løftende tøyletak for å få nesa fram igjen.

Altså, prioriter jevn, trygg støtte framfor å få panikk om hesten går litt bak bittet i en liten treningsperiode. Så lenge du er klar over at bak bittet er galt, og ikke noe mål i seg selv, er det ikke farlig om det ser litt feil ut i en periode.

Dette var bare mitt forslag, vil gjerne høre andres synspunkter jeg også...
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 23/07/2006 :  23:19:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Enig med LisaFi, og vil også si at du har kommet langt med problemet iogmed at du er klar over det selv, og ser at det ikke er riktig
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Hanniball

Norway

Skrevet - 23/07/2006 :  23:57:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanniball  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanniball  Svar med kopi av melding
Samtidig som du rir frem,kan det være lurt å løfte hånden litt,og føre den fremover nakken.Det hjalp meg hvertfall=)
www.svenvonhannawald.piczo.com
www.linnta.piczo.com
Gå til toppen av siden

ked

Skrevet - 24/07/2006 :  19:17:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det at hesten går bak loddplan må ikke forveksles med at hesten går bak bittet. Når hesten går bak bittet knekker den i nakken og jobber ikke bakfra. Hesten kan godt gå bakfra til støtte på bittet og bak loddplan.
Se denne debatten:

http://mix.hestemarked.no/topic.asp?TOPIC_ID=14880
Gå til toppen av siden

kjersti *

» VIP

Skrevet - 24/07/2006 :  20:07:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
han er jo en ganske ung hest siden han bare er fire år. nå vet ikke jeg hvor lenge du har ridd han, men unghestene er jo ofte litt mer ubalansert og har ikke helt den styrken som trengs for å gå i riktig form hele tiden. min unghest har i hvertfall reagert med å gå bak loddplan fordi han ikke hadde allverden med styrke og balanse, og dette har gradvis blitt sjeldnere og sjeldnere. det at han gjør det i skritt og sjenkelvikninger er ikke så rart... du kan jo forsøke å kreve litt mindre tverring i vikningene slik at han får bygget seg opp gradvis. når det gjelder skritt generelt jobber jeg lite på korte tøyler fordi hesten fort blir forstyrret i takten, noe som rett og slett kan gjøre at hesten får dårligere skritt senere. vi gjør sjenkelvikninger kun fra trav... Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 25/07/2006 :  22:05:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Som jeg forsto det, var problemet at hesten "slapp bittet" og krøllet seg opp. Det kaller jeg bak bittet.

Når hesten jobber med kontakt, men går med nesen bak loddlinjen som skal være gjennom øye og munn, kaller jeg det bak loddplan.

Så i praksis går hesten bak bittet, og det er et problem, men om hun må la den gå litt bak lodd for å få opprettholdt kontakt er det et mindre problem, som kan kurerers med god framridning og løftende tøyletak.
Gå til toppen av siden

Liv-KleppanBest

» VIP

Skrevet - 25/07/2006 :  22:29:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du har forstått problemet riktig, LisaFi. han søker ikke kontakt, og krøller nakken og prøver å unngå bittet.

i går red jeg dressur igjen, og det gikk mye bedre! jeg red med myk kontakt hele tiden. han "krøllet seg" bare et par ganger. jeg var også ekstra oppmerksom på den utvendige hånden min i volter og hjørner, og passet veldig godt på å ikke la den gli ned. det skjer ofte, og er nok også en av grunnene til at han har gått bak bittet vil jeg tro. etter å ha vært på rideleir på en rideskole (kan vel ikke nevne navn..) hvor jeg lærte å ri med ekstremt lave hender, har jeg hatt en tendens til å la utvendig hånd "falle" litt ned. så jeg ville tro at han derfor ikke får frihet til å bøye seg helt igjennom, og løser problemet med å knekke i nakken.
altså har min ridning satt oss litt tilbake. men heldigvis har jeg merket det nå, og vil jobbe iherdig med å bedre det

tusen takk for alle svar og gode tips!
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 25/07/2006 :  22:38:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sant at lave hender ikke er særlig bra. Jeg red også unghest for en trener som sa at jeg skulle "legge ned" hendene. Jeg syntes dette hørtes merkelig ut, for hesten knakk jo bare, og da jeg snakket med en annen trener, forklarte hun at jeg heller burde løfte hånda fordi det gir mye mer frihet og plass for bogene slik at det igjen blir lettere for hesten å tråkke godt under seg.

Men det høres jo ut som du er på rett vei, og det er kjempe bra! Forsett å ha fokus på deg selv en stund (pust deg ned, legg fokus bak, se opp og fram, ri fram og inn i hånda osv), så skal du se at hesten følger etter:)

Hege Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.59 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.