hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Form.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Form.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

ked

Skrevet - 17/07/2006 :  22:01:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva synes dere om dette svaret?
Leser så mange inlegg i debatter at man ikke vil la hesten gå bak loddplan, her har Jakob gitt ett meget godt svar på dette emnet mener jeg da. Rir selv min unghest i dyp form, og lar han strekke seg på slutten av økta...

Hest.no's ekspert for Dressur
Jakob Kielland
Litt om Jakob Kielland:
Jakob lærte fra barnsben av å ri dressur av sin mor, Anne-Lise Kielland. Hun er den norske dressurrytter som i moderne tid har kommet lengst internasjonalt.

Etter mange år utenlands flyttet han hjem igjen for vel 15 år siden. Jakob har en gård nord for Kongsberg. Der holder han kurs i dressurridning, tar imot hester til skolering og omridning, og har butikken Stallbua. Jakob holder også dressurkurs over hele landet, på alle nivåer, fra det grunnleggende til krevende øvelser, som bytter, piaff osv.

Fra: Heidi
Bak loddplan?
Hei Jakob!

Jeg har ridd litt dressur for både den ene og den andre treneren, og leser mye litteratur om emnet.

Det jeg lurer litt på, er om det generelt sett er en god ide å jobbe hesten litt bak loddplan?

Ut ifra endel av de svarene du gir kan en få inntrykk av det.

Men spørsmålet blir da: er ikke dette også et onde, egentlig?

Er ikke dette med hester som går bak loddplan ett av problemene med "moderne" dressur? (Med tanke på overdreven strekking av nakkebånd etc på hesten..) Eller er det slik at målet helliger midlet?

(Har registert at det er blitt litt "mote" å ri slik etter at endel internasjonale stjerner gjerne rir sine hester slik på oppvarmingsbanen).

Mange hilsener fra en vennlig, interessert dressurrytter

=) Lisa

Hei Lisa!
Tusen takk for et godt spørsmål!

Og: det er et STORT spørsmål!!!

Jeg skal forsøke å svare fyldig nok til at problemet med "bak loddplan- ridning" kommer tydelig frem, og så gi veiledning om hvordan man kan unngå det uheldige/usunne/skadelige ved feilaktig ridning bak loddplan.

Men først direkte svar til dine spørsmål:

- Jo, det kan, generelt sett, være bra for hesten at den blir ridd bak loddplan MEN UNDER VISSE, VIKTIGE FORUTSETNINGER.

Hvis disse forutsetningene IKKE er oppfylt, er det IKKE noen god idé å ri hesten bak loddplan!!

- Ikke bare blir det (dessverre ofte) et onde når hesten går bak loddplan (når forutsetningene for at det skal kunne være sundt for hesten, ikke er oppfylt), men det kan også være direkte skadelig for hesten over tid, både fysisk og psykisk.

- Du påpeker ganske riktig at "hester som går bak loddplan (er) ett av problemene med "moderne" dressur, desverre.

- Videre er det dessverre også slik at målet ofte helliger middelet.

Dette er jo svært ille (og spesielt så, når det gjøres med bevisst overlegg/beregning av rytteren for å komme til "raske" resultater).

- Dessverre er det også riktig at det er blitt en "mote" å ri slik, og ofte fordi man kan se toppryttere ri sine hester bak loddplan på oppvarmingsbanen, uten at en som ser på forstår hvordan det kan gjøres konstruktivt og sundt (fordi det ser forholdsvis likt ut for de fleste, enten det gjøres "riktig" eller "galt", men kjennes tydelig forskjellig for en skolert rytter).

For å belyse problematikken nærmere, må jeg gjøre klart hva jeg legger i ulike ord og uttrykk:

- PROFILEN (nakkeprofilen)

Hesten kan ha en mer eller mindre buet nakkeprofil.

Når en hest går i Grand Prix form (dvs i sin høyeste form) slik den er fastlagt i det internasjonale dressur-reglementet, er samtidig hestens NAKKEPROFIL sterkt buet ("kneisende"/”stolt”), jevnt og flott, der nakkens HØYESTE PUNKT er mellom hestens ører, og dens nese noe FORAN loddplan.

Hesten ris slik for en meget lett hånd, samtidig som hesten er langt på vei selvbærende, dvs at hesten bærer en meget stor del av sin vekt med bakbena/bakparten, samtidig går den med god frembydning.

Bare en svært veltrenet hest kan klare å gå i en slik form og med en slik PROFIL (nakkeprofil). En slik hest er en toppatlet!

- FORMEN

Hesten kan gå i flere aktuelle former, f.eks

- en ekstremt høyreist form (Grand Prix form).

- en ekstremt dyp form.

- mellomstadier mellom ekstremt høyreist og ekstremt dyp form.

SAMMENHENGEN MELLOM PROFIL OG FORM

Først en klargjøring:

- hvis hesten ikke har bakbena ("bakparten") godt nok innunder seg (altså at den er litt lang i bakparten), må den også få anledning til å forlenge seg tilsvarende foran for å være i totalbalanse (dvs få strakere hals, med nesen endel foran loddplan).

- motsatt må en hest som forkortes/rides godt innunder bak, også forkortes tilsvarende foran for å beholde/være i balanse: samles/forkortes den ikke foran også, vil den "tippe over" forover.

Det eksisterer altså en NØYE SAMMENHENG mellom hestens samling foran (nakkeprofil) og dens samling i bakparten for at den skal kunne opprettholde sin naturlige balanse.

Dette medfører:

- at man, når man rir hesten med en godt bøyd PROFIL (NAKKEPROFIL), også MÅ ri den godt innunder bak, uansett om hesten ris i en dyp, mellomdyp eller høyreist profil.

- herav følger at:

1) skal man få hesten godt innunder bak, MÅ man ri den med en tilsvarende godt bøyd nakkeprofil.

Altså: SAMLER MAN BAK, MÅ MAN OGSÅ SAMLE FORAN.

2) skal man arbeide hesten godt innunder bak i DYP FORM, MÅ man nødvendigvis samtidig ri hesten tilsvarende godt BAK PLAN, ellers "får man ikke fatt i" bakbena/bakparten (dvs ellers får man ikke samlet hestens bakpart/bakben).

BAK LODDPLAN / FORAN LODDPLAN

Hvis man rir en hest i en ekstremt dyp form, ganske åpent og fritt med nesen noe foran loddplan, får hesten strukket ut muskler og sener i bakpart, rygg og nakke, samtidig som den går med en mykt, lett svingende rygg.

Bakparten er avslappet, og bakbena lite innunder.

Dette er en kombinasjon av form og profil som har til hensikt å sørge for at hesten får strukket ut og slappet av.

Dette er en meget sunn og naturlig form/profil for hesten, og det er viktig at hester rides slik etter at de har arbeidet kraftig.

Hvis man, i den tidlige fase av oppvarmingen, tar utgangspunkt i denne dype formen, men forkorter hesten mer og mer både foran og bak, så kommer hesten gradvis stadig mer innunder bak, samtidig som dens profil blir mer bøyd, og dens nese kommer stadig mer bak loddplan.

Virkningen av dette er at hesten får en meget godt svingende rygg, der den arbeider ekstremt godt med både nakke, rygg og bakpart, harmonisk og taktfast, UTEN AT DEN ER ANSPENT!! til trots for at den går klart bak loddplan!!

Utført riktig, er denne kombinasjonen av PROFIL OG FORM, meget sunn for hesten (hester gjør også dette uten rytter i flokk i det fri, bl.a når de viser seg for hverandre).

Slik trening i dyp form kan gjøres både i trav og galopp, og i begge tilfeller er hestens nese godt bak loddplan.

Forutsetningen for at denne Form/Profil-kombinasjonen skal være sunn for hesten, er at det det gjøres helt uten tvang!!!

DET STORE PROBLEMET FOR HESTEN, er at rytteren ikke mestrer å ri den tilstrekkelig innunder bak, men bare ”brekker” hesten i halsen, så den får en (såkalt) ”flott" nakkeprofil:

- fordi ryttere som ikke klarer å samle hesten tilstrekkelig (gjennom setet og samtidig for en lett hånd), men gjerne vil ri sine hester med (det rytteren tror er) en "flott" nakkeprofil, bruker rytteren diverse (ofte sterke eller endog skadelige) teknikker og utstyr i treningen for å få hesten til å gå høyreist med en (unaturlig) kraftig bøy i nakken, uten at hesten er tilstrekkelig innunder med bakparten: det er nettopp her den groveste feilen gjøres!

- slik ridning fører til at hesten mister sin frembydning, går med senket rygg og ikke går godt frem til hånden.

Det ender til slutt med en hest som går i en høyreist form med en kneisende nakkeprofil, med nesen endel bak loddplan, og snarere "tutler" rundt på banen med stumpe bevegelser i et presist dressurprogram. Skrekk og gru!!!

Slik ridning er skikkelig feilaktig, og er trist å se, og vi ser dessverre så alt for mye av det, endog på forholdsvis høyt plan, også her hjemme på berget!

DEN FEILE FORMEN/PROFILEN

Enhver kombinasjon av hestens Form og Profil der hesten ikke rides med en naturlig, avballansert sammenheng mellom form og profil,slik at den får bakbena godt innunder bakparten og ryggen godt opp, er meget feilaktig, usunn og endog ofte skadelig.

Unngå det uheldige/usunne/skadelige ved feilaktig ridning bak loddplan ved å lære å ri hesten slik at den samtidig går godt innunder bak og får hevet ryggen.

Da er ridning bak loddplan både sunt og nødvendig (ellers får du jo ikke bakbena godt nok innunder).

Derved kan hesten klare å bære sin rytter uten problemer eller smerter (hvorfor tror man så mange hester har vondt i ryggen???).

Som du ser Lisa, så er ditt hovedspørsmål ganske komplekst og vidtgående, og man kan nok trenge en hel bok for å besvare det tilfredsstillende!

Jeg håper imidlertid at du kan ha nytte av mitt svar.

Vennlig hilsen Jakob

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 17/07/2006 :  22:16:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan ikke nok dressur til å argumentere for/mot skadelig å gå foran/bak loddplan, men dette var et INTERESSANT svar og så lettforståelig!!!!
Skjønnte allt jeg (-: Av det jeg derimot kan litt om ang. hestens fysikk virker det ganske så korrekt det han sier om ryggen.
Jeg likte uansett hans gode beskrivelser ang hvordan ri frem hesten, hva man skal se og kjenne etter og hvorfor ....

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

ked

Skrevet - 17/07/2006 :  22:27:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Akkurat det samme synes jeg. Står mye om dyp form, remonteform samt plassering av hestens neserygg i diverse bøker, men alldri så godt forklart som her... Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 17/07/2006 :  22:28:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva menes med loddplan? Jeg mister forståelsen for hele innlegget jeg, siden jeg ikke vet hva det betyr... Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 17/07/2006 :  23:10:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hva menes med loddplan? Jeg mister forståelsen for hele innlegget jeg, siden jeg ikke vet hva det betyr...

Opprinnelig postet av BirreogVickie

Når hesten går bak loddplan, er mulen nærmere bogen, slik at neseryggen ikke lenger er rett.
Gå til toppen av siden

susanne

Norway

Skrevet - 18/07/2006 :  11:58:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
når hesten er i loddplan så går det en ca 90* linje fra panne til nese, hvis du skjønner=P
la ved et bilde jeg, siden jeg ikke er så flink til å forklare=P

www.sannesin.piczo.com hjemmesiden min=) Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 18/07/2006 :  12:09:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
...hi hi.. OT OT, men det spørsmålet var det faktisk jeg som sendte inn, gitt! Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 18/07/2006 :  12:22:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Hørtes logisk ut ja. Har selv væt veldig sånn iiik, hesten går bak loddplan.. Men ser jo her at det er forskjell på god og dårlig bak loddplan. Aha-opplevelse for meg.

Bak loddplan i dyp form. Flotte ting! Men hvis hesten går med hodet høyt og knekker bak for en hard hånd så er det ikke bra.
Derfor synes jeg fremdeles at man skal kunne be hesten å strekke nesen ned og fram, for å se at man har en avslappa hest som tenker frem mot en myk støtte på bittet. Og ikke en hest som knekker bak av andre grunner enn kroppens form

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 18/07/2006 :  15:25:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Høres veldig bra ut..
Må bare få klarhet i noe.
Når han sier ekstremt dyp form så mener han ikke at man slippr tøylene, men at hesten GÅR dypt på tøylen? som dette:
http://hest.no/dbcf?magic=Ob2989d2113da2995139cef8290cfbffe97&s=brukere_bilder.bilde&pf=biid&pv=8217&ts=tstamp

Og vil det da si at det er "lov" til å ha denne hesten da i så høy form siden den går såpass under seg bak for å få den i den riktige balansen? Vel å merke at denne hesten kun er 5.

http://hest.no/dbcf?magic=Ob2989d2113da2995139cef8290cfbffe97&s=brukere_bilder.bilde&pf=biid&pv=8215&ts=tstamp
Hvis det var riktig så har jeg nok skjønt det. Var litt vanskelig å få dette inn syntes nå jeg

Ikke forvent at ting detter ned i fanget ditt. Hvis du jobber for det vil du bli overrasket over hvilke muligheter du får! Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 18/07/2006 :  15:38:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Er den såpass innunder bak den da? Fra den vinkelen så det ut som om den var litt bak loddplan. I såfall er det ikke lov... Synes det så ut som om den var kortere fremme enn den var innunder bak, om du sjønner..

Ganske vanskelig å vurdere utifra bilder synes jeg.
Den første kan være et eksempel på det han mener som ekstremt dyp form ja. Her er hesten bak loddplan, men ser rund og fin ut over ryggen.

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 18/07/2006 :  16:41:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Btw.. Det skulle ikke være en sånn grønn ting der. Får ikke redigert innlegget jeg.. Noen som kan si åssen man gjør det?

Ja han går litt bak loddplan på det ene bildet. Han er jo ikke på det høyeste heller. Men fremdeles litt rund.

Ikke forvent at ting detter ned i fanget ditt. Hvis du jobber for det vil du bli overrasket over hvilke muligheter du får! Gå til toppen av siden

Linda B.

Norway

Skrevet - 18/07/2006 :  23:01:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLinda B.  Svar med kopi av melding
Det var sannelig en fin forklaring Kan ikke så mye om form og profil selv, men dette var lett forståelig. Og logisk, vel og merke. Før jeg leste dette svaret har jeg trodd at å ri bak loddplan alltid var feil, og at topprytterene gjorde det for å kunne prestere bra, uten å tenke på hestens beste. Noe av dette inntrykket har jeg skapt meg her på mixen, etter å ha lest utrolig mange iherdige påstander om at å ri bak loddplan er fysj-og-fy! Kanskje folk skal være litt mer forsiktige med å uttale seg om såpass heftige saker uten å vite nok om det først? Da slipper vi som lærer av dere her inne å oppfatte/lære feil

Når det er sagt, så må jeg si at jeg forstår dette med loddplan mye bedre etter å ha lest innlegget. Det var mye mer logisk enn hva jeg hadde trodd det var. Når man samler hesten bak, er det klart man må samle foran også for å opprettholde balansen :) Mulig det ikke er så spennende for dere å høre på min nye forståelse for å ri bak loddplan, men litt må man tåle fra oss mindre erfarne :D Fint at du sender inn slike spørsmål Lisa, stå på

Linda www.pygmeen.moo.no Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 19/07/2006 :  07:45:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Før jeg leste dette svaret har jeg trodd at å ri bak loddplan alltid var feil, og at topprytterene gjorde det for å kunne prestere bra, uten å tenke på hestens beste.

Opprinnelig postet av Linda B.

Nåja, jeg kan fremdeles finne på å påstå at mange toppryttere jukser, uten å tenke på hestens beste. Da en av "bak-loddplan"stilene ikke viser hester som runder ryggen sin, så synes jeg fremdeles denne er forkastelig.

Synes også man skal være forsiktig med å godta at hesten går bak loddplan, hvis man ikke vet hva man skal kjenne etter for å vite om det er bra eller dårlig bak loddplan.

ked

Skrevet - 19/07/2006 :  16:44:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
men det er jo like vannskelig å se om hesten bruker ryggen mm. riktig selv når nesa er foran loddplan jo.... Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 19/07/2006 :  16:56:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Joda, men det er større sjans for at man slår seg til ro med hestens form hvis den går bak loddplan enn hvis den går som en giraff. Selv om de kan være like hengekøye i ryggen.
Det var det jeg mente :)

Men sjønner hva du mener ja.

Hvis man sitter avslappa så skal man jo egentlig klare å kjenne god forskjell når hesten begynner å løfte ryggen og sette bakbeina under seg (jeg holder som regel på å tippe fremover, hihi)

ked

Skrevet - 19/07/2006 :  17:37:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror ikk noen som er aktivt intressert i dressur ridning slår seg til ro med en hest som går bak lodd planet. Sånn som jeg ser det, er det jo en del av utdanninga til dressur hesten. Men man kan jo ikke bare samle rett opp i grand prix samling, uten å ha vært innom de andre først. Og hesten må jo samles gradvis mer og mer, med bakbena godt innunder seg. Er enig i at man ikke skal ri rundt å la hesten "knekke" i nakken uten bakbens aktivitet og liten fremdrift. Men er man seriøst inntressert i at hesten skal jobbe riktig, bør man helst ri så mye som mulig for innstruktør, som vet forskjell på "knekking" og dyp form. Selv rir jeg minst to ganger i uka for undervisning, og reiser også gjerne avgårde med hesten på kurs ol. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.