hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - "Morgentrening"...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 "Morgentrening"...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 15/07/2006 :  01:09:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Dere som trener fra morgenen av, hvordan gjør dere det med tanke på fòringen og trening? Trener dere før fòring eller etter?
Nå på sommeren syntes jeg det er lett med tanke på treningen, men om jeg skal trene fra morgenen av når de er kommet inn på stallen er jeg usikker på hvordan jeg skal gjøre det med hensyn til fòringen..

De skal jo ikke trenes 2 timer etter fòring, men da er det jo førmiddag for min del?!..
Hvordan gjør dere det?

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." -

LinnMerethe

Skrevet - 15/07/2006 :  08:55:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det tidligste jeg trener er rundt ved 10 tiden,da har hestene fått mat rundt halv 8.Dette gjør jeg fordi jeg har en hest som er utrolig "morragretten"og trening før den tid er ikke særlig lurt.Men jeg har jo også hørt om "2-timersregelen",og jeg er enig i deg med at hvis man venter 2 timer etter foring så har det blitt varmt ute allerede.(kommer jo såklart ann på når man forer da)

Ikke lett det der,nok en gang så skulle man ønske at disse dyrene kunne snakke norsk,slik at de kunne sagt om de var mette og ikke orket!!

Ride with the wind Gå til toppen av siden

crusabell

» VIP

Skrevet - 15/07/2006 :  10:47:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
kan man ikke trene før frokost da? eller gi hesten litt høy først..
wendy rir alltid før hestene har fått frokost hehe
Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 15/07/2006 :  10:55:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Om jeg rir tidlig på morgenen, så passer jeg på at jeg gjør det før foring, eller at forerne lar være å gi Kenzo kraftfor, slik at jeg gir det selv etter jeg har ridd.
Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 15/07/2006 :  11:40:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Gjør det samme som Ingvild. Men det har bare skjedd én gang i hele mitt liv. Jeg trener aldri på morgenen.
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 15/07/2006 :  22:41:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Når jeg trener før det er foret frokost, så forer jeg hesten etterpå. Dette for å unngå mest mulig uro i stallen. Om jeg skal ut og trene rett etter frokost, så gir jeg bare litt sammen med de andre hestene, og resten etterpå. Om hesten er inne før foring, er den ute på gress, bryr jeg meg ikke så mye om å gi den noe før jeg rir, kansje bare som belønning for at den ville være med inn.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

normanlic
» VIP

Skrevet - 16/07/2006 :  01:16:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
på stallen her fôres det rundt kl 9 nå om sommeren. så da kommer jeg kl 8 og rir, så setter jeg hesten ut og den får maten sin der;) Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 16/07/2006 :  03:54:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Prøver å fôre hestene så pressis hver dag så mulig. Har aldri ridd på morgenen FØR fôring, men venter heller til 10 tiden eller bare rir på en rolig tur om det er altfor varmt. Men rir dog ofte på kvelden, før kveldsfôring.

Hater å forstyre hestene etter kveldsforingen, og grave etter utstyret, da er alt låst å ryddet pent på plass, alt i sin skjønneste orden

Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

Emblan-min

Skrevet - 16/07/2006 :  17:14:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men får jeg spørre dere om ett spørsmål, jeg som aldri har ridd på morgentiden før, hva mener dere er fordelen med dette?
Rir dere før det blir varmt og før insektene kommer? eller er de der da også? Blir noen hester kanskje litt stressa av å ri så tidlig på morgenen? Eller er de ganske kvikke da? Når (klokka) pleier dere forskjellige å ri?

Kunne egentlig tenke meg å rpøvd dette nå på sommeren :)
Gå til toppen av siden

Hanniball

Norway

Skrevet - 16/07/2006 :  19:31:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanniball  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanniball  Svar med kopi av melding
Om sommeren når jeg skal ri på bakken,står jeg opp kl halv sju,og rir kl 7.Da altså FØR foring.
Grunnen til at jeg gjør det,er at det er kaldest på morran.Føler jeg får MYE mere ut av treningsøkten,for det blir aldri så kalt om kvelden som det det er kl 7 om morran=)
Og det er jo også en fordel med tanke på insekter...
Jeg forer da hesten min et 1/2 time etter rideøkten,altså halv ni,fordi jeg har lært at hestene ikke skal spise rett etter en treningsøkt.Og ofte setter jeg da hesten ut,så han får spist ute.Jeg kan ikke ha han ute hele dagen nå om sommeren like vel,fordi det er for varmt,og han ikke ha noe skygge i padocken.Han blir helt dø,og vil bare inn.Går rundt og rundt i en ring og bare vrinsker.Men så slipper jeg han ut en liten tur på kvelden igjenn da,og tar på godt med insektspray=)

www.svenvonhannawald.piczo.com
www.linnta.piczo.com
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 16/07/2006 :  20:34:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Tusen takk for mange gode svar :o)
Me hvordan gjør dere når hestene er kommet inn for vinteren? Gir evnt. kr.fòret, trener og gir den høyet, eller trener dere først av alt?
Jeg kan ri klokken 08 på morgenen til høsten når hestene skal inn og trener da som regel et par timer. Da blir klokken 10, hvordan ville dere gjordt det?...

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Hanniball

Norway

Skrevet - 17/07/2006 :  13:58:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanniball  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanniball  Svar med kopi av melding
Jeg trener bare så tidlig om sommeren,når det er varmt,for jeg har ikke noe behov for å trene så tidlig om vinteren,da det også er kaldest på morran,som ike akkurat er noe fordel på den tiden av året...
Jeg ville heller begynt å ri kl 7 og gitt hesten mat kl halv ni-ni. Blir ganske sent for den å få mat så sent.Eller foret den halv sju,og ridd kl 8. Jeg har nemlig hørt man bare trenger å vente 1 time etter foring med å ri...

www.svenvonhannawald.piczo.com
www.linnta.piczo.com
Gå til toppen av siden

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 17/07/2006 :  14:16:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Vi forer i 6 tiden på sommeren og da er det jo fullt mulig å ri ut i 8 tiden ;)
Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 17/07/2006 :  20:47:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om du har mulighet til å sette ut Etanec i 12 tiden igjen, så ser jeg ingenting galt med å ri kl 8 og fôre morgen kl 10.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

jeanette
» VIP

Norway

Skrevet - 19/07/2006 :  15:21:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidejeanette  Svar med kopi av melding
Jeg rir stadig vekk på morgenen, ihvertfall nå på sommeren da er er altfor varmt å ri på formiddagen/ettermiddagen.
Jeg rir ved syv tiden en time før frokosten blir servert.
Hesten min er superfin å ri tidlig da det er helt stille i "været", og ingen andre mennesker/hester å forholde seg til.
Han virker glad og fornøyd da han får frokost og komme ut med de andre hestene etterpå, tror han føler seg fortjent til det =)

Jeg rir på veldig ulike klokkeslett så hesten lærer seg å være fleksibel, med tanke på stevner som har svært forskjellige starttider.

<3 Adonis Foldager <3
Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 20/07/2006 :  23:00:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
I morgen skal jeg ut og ri i halv sju tiden, før foring. Det er jeg som forer, så jeg må i gang ganske tidlig for å være ferdig med alt til halv åtte. Men det blir godt å være ferdig med ridingen så tidlig, så kan Kenzo kose seg ute hele dagen
Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.56 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.