hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ridning på postkandar.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Ridning på postkandar.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  01:02:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Å støtte seg på et bitt når farten blir for stor`???
uhm..forvirret

Ikke forvent at ting detter ned i fanget ditt. Hvis du jobber for det vil du bli overrasket over hvilke muligheter du får! Gå til toppen av siden

hard_legend

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  01:07:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehard_legend  Svar med kopi av melding
??

Casper Pedro

en ku er ikke noen hest!!
sånn er det bare
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 22/07/2006 :  07:46:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Travere gjør det. for å holde balansen.
Men trodde sjekkbittet var litt for å holde hodet oppe også? Slik at ikke hesten blokkerer sine egne luftveier.

Jaja, OT...

Ri med postkandar? Som andre her sier, bedre det enn pessoa. Bare man ikke glemmer hva man har satt i munnen på hesten. Jeg har i senere tid ikke opplevd å sitte på en hest som trenger bitt med vektstang osv.. Så jeg vet ikke hva de som velger slike bitt har å stri med (tydeligvis), så skal ikke si at det er unødvendig med slike bitt.. Selv om jeg ikke ser nødvendigheten.
Siden jeg rir med bitt (trinsebitt) så har jeg jo ikke mye jeg skulle sagt. Det er jo mulig å ri en hest uten noe på hodet/i munnen. Og siden jeg ikke klarer det (i alle situasjoner) så skal ikke jeg si at andre skal klare å ri sin hest på trinsebitt hvis de føler de trenger et sterkere bitt.

Er jeg ikke flink å ikke kritisere andres utstyrsbruk ?

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  08:39:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Carambee nå var du jammen dyktig!

Når hestene går i ett så ekstremt tempo i trav som de gjør i løp/hurtigtrening så vil de jo helst naturlig rulle over i galopp.De gjør det lettere når de faller på framparten,senker halsen etc. ved å bruke sjekken vil hesten ikke få til dette og dermed holde traven.(Litt grovt og klumsete forklart...noen kan korrigere her om jeg er ute og sykler på feil jorde igjen )blir faktisk litt av det samme som når man skal holde en isis i hurtigtølt eller pass...men siden vi sitter oppå kan vi korrigere med tøylebruk.Fn kusk har ikke den muligheten til samme innvirkning med tømmen...(Hmmm...nå sykler jeg vel muligens igjen,kan ikke kjøre traver,så tilgi meg om jeg babler flei... )

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  11:31:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding

min hest har både blitt ridd på pessoa og postkandar.

fikk to reaksjoner der.

først med pessoa.

vi kommer til en bakke som vi pleier og galoppere.
han venter ikke på beskjed om og galoppere og løper bare.
Da tok jeg bestemt tak i tøylen og sier nei og da hiver han opp hodet og stopper.

Tok samme runden med postkandar dagen etter.
kom til samme bakken og han løp og jeg tok verken mer eller mindre i munnen hans da han ville løpe og da samlet han seg og tygde på bittet og ventet.

Gå til toppen av siden

Linda-hestegal91

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  20:10:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLinda-hestegal91  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLinda-hestegal91  Svar med kopi av melding
jeg rir med postkandar på hesten min. Gamle ridelærern min syntes det ikke var noe bra å ri med et slikt... men hva er så farlig egentlig? Hesten min går utrolig bra på det, å bittet er like sterkt som hånden, å jeg rir veldig løst liksom;) hehe Har prøvd andre bitt på hesten min, men det godtar han ikke så bra så postkandar er det som fungerer best egentlig(selv om vi rir med andre bitt også for å få litt variasjon)
mine hjemmesider:
http://yrvinter.piczo.com
http://augnelill.piczo.com
http://o-h-k.tripod.com
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  20:29:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jeg sa ikke at det var galt overhodet, men bare reagerte litt på måten du sa ting på i et innlegg her, at du red på det bare fordi ikke noe annet var ledig. :)
www.hestene.no Gå til toppen av siden

LaraCroft
» VIP

Skrevet - 26/07/2006 :  09:22:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å ri med postkandar er da ikke farlig. Opprinnelig så ble alle bitt med vektstang(stangbitt av alle slag) laget for ridning, mens alle trinsebitt ble opprinnelig laget for kjøring. Dette er fordi at trinsebittene har en horisontal virkning mens stangbitt virker lateralt -opad/ nedad. Uansett så kan man ri med hvilket som helst bitt, bittet blir aldri sterkere enn hånden som holder. Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 26/07/2006 :  09:34:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Det er vel som med alt annet, det blir først feil om man bruker det av feil grunner. Dvs om man ikke har kunnskaper nok om det man driver med, eller ferdigheter til å få brukt det på en tilfredsstillende (for hesten..) måte.

Selv om "jeg" kanskje synes at hesten går "dritbra" med whatsoever type bitt, er det slett ikke sikkert at hesten selv er like fornøyd, om "jeg" egentlig ikke vet hva jeg driver med!?
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 26/07/2006 :  09:59:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Dette er et sjekkbitt montert på hesten...

Sjekkbittet er det som ligger over selve bittet, og er festet til reimene som går sammen over nesa på hesten, og videre opp over panna til hesten, bak over hodet.. Ingen tøyler festet til et sjekkbitt altså..

Sjekkreima strammes først når hesten skal løpe virkelig fort, og tas av igjen eller slakkes helt før nedjogging. Kun til bruk under selve hurtigkjøringa altså.

Bak ørene er disse reimene festet til nye reimer som igjen festes til saletten på sela. Selv bruker jeg såkalt drasjekk, for å slippe å ha den så stram hele veien i løpet, og fordi hesten trenger mer sjekk på siste runden enn første. I tillegg får jeg da til å ta den av selv uten å måtte gå av vogna.. ( Bakredd hest er fint...)

Angående sjekk og luft, er jeg litt mer i tvil, Carambee.
Det finnes endel hester som blir veldig ivrige og strie når de kommer ut i banen sammen med andre hester, og noen av disse "knekker i nakken" omtrent på samme måte som en ridehest som går bak bittet, lurer seg unna etc. På en stri travhest kan dette være svært farlig, fordi hesten på denne måten kan gjøre luftveiene sine svært trange, og rett og slett svime av på grunn av for lite luft. Å svime av i en løpssituasjon der farten er ca 50 km/t, med et "halvt felt" bak seg, er ikke kult..

Det er riktignok laget endel sjekk-remedier som er ment å skulle hjelpe mot dette, men jeg er sterkt i tvil om det hjelper (nok). Det som derimot fungerer godt på slike hester er å feste en stubb av et bredt plastikkrør på hakereima på hodelaget, eller det finnes også spesiallagede plater som man fester der hakereima ellers ville ha vært, som hindrer hesten i å gå tom for luft.

Men hoi, dette var vel egentlgi ingen trav-tråd...

Redigert av - LisaFi den 26/07/2006 10:01:57 Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 26/07/2006 :  10:04:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
UHU! Ble svært jo! Men da kan dere jo studere nøye... ;)

Oppe på ryggen til hesten, øverst på sela, skimter dere forresten drasjekk-boksen, hvor sjekkreima går igjennom, og bakover til hånda til kusken...
Gå til toppen av siden

susanne

Norway

Skrevet - 26/07/2006 :  13:09:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det som derimot fungerer godt på slike hester er å feste en stubb av et bredt plastikkrør på hakereima på hodelaget, eller det finnes også spesiallagede plater som man fester der hakereima ellers ville ha vært, som hindrer hesten i å gå tom for luft.

Opprinnelig postet av LisaFi

jeg har alltid lurt på hva det plastikkrøret var
nå vet jeg det

www.sannesin.piczo.com hjemmesiden min=) Gå til toppen av siden

marte+quicky

Skrevet - 28/07/2006 :  00:27:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen bruker postkandar i montè (altså travløp med rytter i steden for kusk)
Du finner meg på ForumHest!

www.hestene.no
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 28/07/2006 :  01:26:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Da har jeg en mistanke om at de kanskje må finlese reglementet? Er ikke 100% sikker nå, altså, men det er en god del bitt som ikke er lov å bruke. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.