hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ridning på postkandar.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Ridning på postkandar.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Mari^_^

Norway

Skrevet - 21/07/2006 :  19:10:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jeg var ute på tur i dag, og gikk langs en ridetrafikkert sti. Da møtte jeg på en jente med en ponni. Hun red med postkandar. Jeg spurte for å få det bekreftet - og ja, hun red med postkandar.

Er ikke det egentlig et kjørebitt? Er det noen fordeler med å ri med det egentlig?

www.hestene.no

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 21/07/2006 :  19:40:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
Hva er det egentlig? Har noen bilder? Tror jeg har sett det, men kan ikke navn på sånt
De fleste kjørebitt er vel sterke, så det blir vel bare som å bruke et sterkt bitt, med de fordelene og ulempene dette medfører...

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 21/07/2006 :  19:59:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg RIR med kjørebitt jeg også. Synd for meg. Hesten trives med det og jeg trives med det.

Bilde:

Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 21/07/2006 :  20:03:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
jepp, har sett det før - ridelæreren min bruker det når hun kjører fjordingen sin. Er vel egentlig ingen grunn til at man bare skal kjøre med det? Bortsett fra at det er ganske sterkt da selvfølgelig. men det er jo en annen diskusjon.
www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 21/07/2006 :  20:05:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg RIR med kjørebitt jeg også. Synd for meg. Hesten trives med det og jeg trives med det.

Opprinnelig postet av Bustetrollet

Du rir med sjekkbitt eller?

Jeg sa ikke noe om at det ikke var bra, bare lurte på om det var noen spesiell grunn til å ri med et bitt jeg ser på som kjørebitt :)

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 21/07/2006 :  20:07:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Det er i hvert fall ikke farlig å ri med postkandar, ellers kunne man ikke kjørt med det heller! Men min tideligere ridelærer snakket om at postkandar faktisk ligger ganske behaglig i munnen til hesten og er like godt egnet som kjøre- og ridebitt..
Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 21/07/2006 :  20:28:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
det blir ikke sterkere enn hånden..
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 21/07/2006 :  20:43:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Bustetrollet

Du rir med sjekkbitt eller?

Jeg sa ikke noe om at det ikke var bra, bare lurte på om det var noen spesiell grunn til å ri med et bitt jeg ser på som kjørebitt :)

Opprinnelig postet av Mari^_^

Rir med et to-delt bitt med vektstenger, det typiske travkjøre bittet..

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 21/07/2006 :  20:48:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kristine: Er ikke det sjekkbitt da? Fullsjekk? Har ridd noe med det på en kaldblods jeg også, han trivdes godt med det.

cecilie_stormur

Skrevet - 21/07/2006 :  21:08:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ei vennine av meg hadde hest på helfor en gang, og det eneste (!) bittet som fulgte med var Postkandar. Holdt på å dette av stolen jeg. Grunnen var at det var det eneste som visstnok kunne holde han igjen.... Men han gikk helt fint på tredelt når vi prøvde det. Synes postkandaren er så mye greier. Skummelt bitt i mine øyne.... Aldri skjønt hvorfor folk rir med sånt!? Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 21/07/2006 :  21:12:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jeg kjører med postkandar i konkurranser, men ikke på trening, da går det i trinsebitt. Men det er egentlig et veldig behagelig bitt, men jeg har ikke prøvd å ri med det.

TORHILD

» VIP

Skrevet - 21/07/2006 :  22:14:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvordan blir det å ri med dette i forhold til et pessoa-bitt? Utenom at dette er rett istedenfor to-delt, og at det har hakekjetting. Er det sterkere/svakere?
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 21/07/2006 :  23:06:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det blir et langt mer "hestevennlig" bitt en Pessoane.
Det er uleddet,vektstang + leddet bitt gir store klemskader.
Det har kjede,vektstangbitt uten kjede,blir svært upresise og "skramler rundt" i hestens munn
Ringene sitter fast i bittet,pessoaen er et gag-bitt,det munnstykket dras opp mot hestens tenner når rytteren drar i tøylen,uten å gi rytter noen følelse av hvor hardt man egentlig drar.

Jeg ville dog heller ridd på et uleddet pelham-bitt enn et postkandar da det for en rytter vil bli litt mer presist i signalene,men ellers gi mye av samme løsning med uleddet,vektstang og kjede.

Sterker eller svakere...det er unektelig et "sterkt" bitt,men om bittet er sterkt trenger ikke det å være negativt så lenge det er et bitt konstruert for å puttes i en hestemunn.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 21/07/2006 :  23:10:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Og by the way... Et fullsjekk bitt og et sjekkbitt er to vesentlig forskjellige ting.
Et fullsjekk bitt er det med "hele" parerstenger på hver side av bittringen, dvs både oppover og nedover. Det vanlige travkjørebittet er vel en variant av dette, med parerstenger kun nedover.

Sjekkbittet derimot, er en smal, rett stang med mye mindre ringer på, og som er ment å være i hestens munn i tillegg til et vanlig bitt, og det skal da festes så det ligger over det vanlige bittet. Sjekkbittet brukes ikke for verken styring eller bremsing, kun for at hesten skal ha noe å støtte seg i når farten blir stor, for å holde balansen i trav.
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 21/07/2006 :  23:56:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke sett noen som rir med postkandar enda, selv kjører jeg med postkandar og hesten trives utrolig godt med det bittet.
Therese
Gå til toppen av siden

hard_legend

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  00:02:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehard_legend  Svar med kopi av melding
jeg prøvde det på hesten min men han klikka helt

Pedro & Casper
Finca Mariposa

en ku er ikke noen hest!!
sånn er det bare
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.