hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kvinne for retten i England etter "hovpleie".
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Debatter fra nyhetene
 Kvinne for retten i England etter "hovpleie".
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Kurre

Norway

Skrevet - 21/07/2006 :  18:59:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Stakkars lille ponni.
Det må da gå an å innse at "Oi,dette fungerer ikke,nå må jeg ring dr dyregod" eller??

Sint blir jeg. Sint!!

http://www.horseandhound.co.uk/news/397/88805.html

www.forum-hest.moo.no

Mari^_^

Norway

Skrevet - 21/07/2006 :  19:08:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Oisann :|

Ikke alle som egner seg til å drive med stell av høver ser jeg.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 21/07/2006 :  21:04:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei det er det IKKE. Blir litt svett når jeg leser her inne på forumet også om at "jeg vil ha barfothest og skal lese alt jeg kommer over, -nå er hesten min barfot hva gjør jeg osv"
Ikke alt passer for alle, ikke alle passer for alt og kan man ikke la vær eller få hjelp!!!

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 21/07/2006 :  21:49:36  Vis profil  Svar med kopi av melding

GRRR!!

Takket være slike hendelser blir vi andre som ikke bruker Strasser`s metoder uthengt som dyremisshandlere.

Anette Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 21/07/2006 :  22:05:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
Huff..
http://www.home.no/krailien Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  01:06:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
, stakkars ponni ja!
R.I.P Ace of Diamonds:'(
Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

hard_legend

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  01:10:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehard_legend  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

GRRR!!

Takket være slike hendelser blir vi andre som ikke bruker Strasser`s metoder uthengt som dyremisshandlere.

Opprinnelig postet av anettex

hva mente du med det??

en ku er ikke noen hest!!
sånn er det bare
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  08:24:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
De som ønsker å holde hestene sine batfot har pg av "ekstrem-utøvere" osm bl annet de som sverger til Strasser-filosofien,lett for å bli uglesett av oss som foretrekker å ha hestene våre skodd.

Det er flere "retninger" innen "barfottrim" og noen er (langt) mer radikale enn andre og kanskje særlig de som følger den linjen har lett for å sette tro fremfor dyrevelferd.
Altså:Det er dyreplageri å la hesten gå med sko,så selv om den ikke lenger greier å bevege seg normalt så blåser jeg i det for det kommer den sikkert til å gjøre etterhvert og dessuten har jeg lest i en bok at det er mye bedre at de går uten sko og når den halter som verst så bare lukker jeg øynene litt så ser jeg det ikke...(Og for all del,noen ser det heller ikke da de ikke vet hvordan en haltfri hest som ikke er sårbeint i større eller mindre grad SKAL bevege seg)

Dette er ikke godt hestehold og har svært lite med det som (så vidt jeg har oppfattet) det i hvertfall langt de fleste barfotentusiastene her driver med.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  11:24:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
er det ikke forskjell på barfot og barfot da?

er jo noen som tar av skoene og kaller det barfot, mens andre tar av skoende og virkelig følger opp høvene.

Gå til toppen av siden

hard_legend

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  11:42:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehard_legend  Svar med kopi av melding
den ene hesten min går uten sko og den har alltid gjort det.. fikk han som treåring og nå er han 4 og han gikk ikke med sko før je fikk han så han er det ikke noe vits i å sko.. men den andre hesten min går med sko men ikke nå for han er halt og han skal ikke bevege seg

en ku er ikke noen hest!!
sånn er det bare
Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 22/07/2006 :  23:26:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tja er vel forskjell på barfot og barfot som Tigull sier! Da Bajass sto en hel sommer pga av gaffelbåndskade rev vi av skoene siden han bare skulle stå i et gjerde og leies til og fra stallen! Vil ikke kalle dette barfot selv om kanskje andre vil det Han ble jo skodd da vinteren nærmet seg og hadde da fått harde fine hover, sa hovslageren
Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 23/07/2006 :  08:43:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Hehe synes det passer bedre med "Uten sko" og "barfot"
litt vanskelig for noen med den barfot, barfot- tingen

Hesten min har gått u sko fra fødsel til oktober/november når han var fire.
Han ble en smule sårbeint etter å ha vært på stevne i Drøbak i 3 dager pga underlagsskifte og å ha gått veldig mye.
Og at vi måtte bruke en annen hovslager i hui oghast fordi han andre kom ikke på tiden og vi MÅTTE ha.. Og da tok han for mye av hoven....

Satt på sko og brodder for vinteren og dro de av i mai igjen dette året. Og jeg tror han fremdeles går uten.

Jeg vil ha hesten min uten sko så lenge dette lar seg gjøre og det ikke påvirker han på noen måte.
På vinteren setter vi på og våren tar vi av.
Han har utrolig fine høver som er perfekte i form. Og jeg har sett så mange fæle høver hos prestasjonshester av bla. at de har gått konstant med sko for lenge. De får limt på sementblandinger og masse drit for å holde høvene i det hele tatt sammen.

Ikke forvent at ting detter ned i fanget ditt. Hvis du jobber for det vil du bli overrasket over hvilke muligheter du får! Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 23/07/2006 :  12:59:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Barfot er sikkert vel og bra det, men syns personlig det blir for manisk av mange. Vi har i alle år hatt hestene på skogsbeite om sommeren uten sko, noe som har gitt hestene veldig sterke høver. Men om noen blir sårbeinte, og det ikke går veldig raskt over, så tar vi dem hjem og ordner opp, enten ved å slå på sko, eller sette hesten på et beite som er mindre krevende slik at den slipper å ha vondt. Man må jo se ann hesten, og mitt inntrykk av mange barfor-entusiaster er at de har så liten erfaring med hester, at de ikke klarer dette. De klarer rett og slett ikke å forstå om en hest beveger seg godt eller har vondt. Selvfølgelig gjelder ikke dette alle, men veldig mange. De leser det som står i bøkene. Er veldig enig med Kurre.
Her om dagen leste jeg om en avlshingst som så "tragisk" døde i vinter, etter å ha sklidd på isen i luftegården og brukket beinet. Det hele var visstnok ganske forferdelig, i følge eier. Noe som jeg lett kan forstå, fordi det finnes ikke værre enn å miste sin elskede hest i en tragisk ulykke.
Dette var en såkalt barfot-hest, som visstnok hadde det så mye bedre enn andre hester, for den gikk uten sko hele året, og ute døgnet rundt. Når det ble glattis ute, syns tydeligvis eieren at det fortsatt var det beste for hesten å gå ute døgnet rundt uten sko. Noe som kostet hesten livet. Og dette er det jeg har problemer med å forstå. Er det virkelig ikke bedre å ta ansvar for hesten, å sikre den fra slike skader?? Eller er det eneste som teller at man skal gjøre det slik det var for flere hundre år siden, for det er så mye mer "naturlig"? Eieren har fortsatt sine hester barfot så vidt jeg vet, og er langt fra noen kunnskapsløs person. Tvert imot ganske kjent og respektert i Norden innen disse miljøene.
De hestene på vår stall som ikke blir trent (avlshopper og unghester) går uten sko hele året så langt det er forsvarlig. Blir det mye is, får de sko på for å forhindre nettopp slike skader. Noen vintre behøver de ikke sko, andre vintre må de skos.
Er det ikke bare snakk om å ta ansvar for hestene våre? Fordømmer ikke barfot, men desverre blir det ofte alt for ekstremt. Har ennå anmeldelsen av eier og barfot-trimmeren i Norge varmt i minnet. Helt forferdelig at folk ikke forstår hvor vondt de gjør hestene sine.

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 23/07/2006 :  15:58:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Og Nina kunne ikke vært mer enig med Irene....
www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 23/07/2006 :  19:31:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Og jeg som bare har barfothester kunne heller ikke vært mer enig med Irene (-:
(og Kurrenina, jada tenkt DET du, ei barfotdame som er enig med deg!)
Men jer er UTROLIG nyskjerrig på hvilken anmeldelse du referer til? Om di ikke vil si noe om hvem det var kan du si hvorfor og hva det gjaldt?

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 23/07/2006 :  19:48:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
En kjent norsk veterinær anmeldte eier og "trimmer" av en 3-års hingst som ble vist til kåring. Hesten var meget halt, og var behandlet/trimmet etter strasser-metoden. Så vidt jeg vet ble "trimmeren" også dømt for dyremishandling. Jeg kjenner denne veterinæren godt, og han har sagt at dette var noe av det værste han hadde sett. Hesten hadde veldig vondt, og eieren skjønte ikke det. Det var jo myyyye bedre for hesten å gå uten sko! Skremmende...
Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.