hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sikkert feil forum, men naturlig hestehold-
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 Sikkert feil forum, men naturlig hestehold-
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Fröya

Norway

Skrevet - 26/07/2006 :  10:29:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Poenget med naturlig hestehold er vell at man trenger ikke gjøre ting verre (mindre naturlig) enn nødvendig. Nå er det faktisk slik at hester, uansett hvor mye man rir dem og avler på dem, ER flokkdyr. De HAR pels, de HAR høver som fungerer til mye hardere bruk enn det vi kan gi dem, de ER svært følsome i munnen. De varierer i hold i løpet av året (legger på seg på beite, utvikler muskler osv) og derfor passer ikk en bomsal hele tiden. En hest har faktisk behov for å være HEST og ikke et barbidukkesubstitutt. Den tar helt sikkert ikke skade av å bli striglet og dullet med, men den tar skade av å leve et isolert liv uten andre hester (å se på dem på andre siden av gjerdet teller ikke). De tar også skade av å bli tvunget til å stå i ro 20 timer i døgnet, gjerne med hode høyt for å se over veggen og kun få mat et par ganger til dagen. Det er ingen hemmelighet at dette strider mot naturen og både fysikken og psyken til hester.

Til sammenligning vil en seriøs dyrebutikk ikke selge deg en enkelt stimfisk hvis du har tenkt å ha den alene. De vil heller ikke selge deg en hamster hvis du har tenkt å ha den i et bur på str. med en jordbærkurv 20 timer i døgnet (det kan sammenlignes med en normal hesteboks). Men når det gjelder hester derimot, er det helt greit.

Jeg har også drevet med lydighet og agillity med hunder i mange år. Der ville det vært fulstendig utenkelig å slå hunden (med f.eks pisk) eller på andre måter straffe den, om den ikke ville hoppe f.eks. Du ville faktisk blitt utestengt fra all konkurranse om man gjorde noe slikt. Men som sagt, med hester er alt lov.

Redigert av - Fröya den 26/07/2006 11:35:06 Gå til toppen av siden

Wichtoria

Norway

Skrevet - 01/08/2006 :  02:37:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig i det du skriver, Harneshaug!
Utegang er veldig viktig.
De årene Sara stod på boks, stod hun ute fra 0900 om morgenen til 1900 om kvelden og det var egentlig litt for lite synes jeg, men på den nye stallen vi flyttet til får hun stå fra 0900 til 2100 om kvelden og det duger for meg, og derfor flytter jeg henne kanskje på boks nå til høsten. Men fra mai i fjor til nå har hun gått ute døgnet rundt, og fra oktober til april gikk hun med dekken. Jeg har dekken på for min egen del, for kaldblodige raser tåler jo ganske bra, men når jeg ligger i senga og fryser om kvelden hadde jeg ikke fått soveom Sara ikke hadde dekken, det er vel litt teit. Men sånn er det bare.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.11 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.