hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sikkert feil forum, men naturlig hestehold-
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 Sikkert feil forum, men naturlig hestehold-
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Piglet

Norway

Skrevet - 21/07/2006 :  02:29:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Mitt på natten, og jeg burde så absolutt ha sovet, eller i det minste ryddet litt og ikke sitte her og surfe på nette, men nå er det en gang sånn det ble

Kom over denne siden her og vil anbefale og ta en tur innom. Mye interesant lesing her. Og veldig "i ett med naturen"

http://www.handnesgarden.no

Og har ett spørsmål ang. noe om bomfrisal

Skjønte det sånn at bomfri sal, mangler mange mettalstenger inni selve sete eller no, men så sto det også at det kunne man ikke stole på at selv om, produsenten sier den er bomfri, så er den ikke helt sikkert det allikevel????? Eller noe i den duren. Så i praksis, kan noen forklare meg???

Western saler, er di stortsett bomfri????

Har funnet ut at di ikke er det

Men har nå da ett nytt spørsmål. Hvordan er den beste salen for hestens rygg. Er det en bomfri sal, eller en stor Western sal som fordeler tyngden. Eller andre saler, for den sak skyld.

Flott om vi kunne fått en diskusjon rundt dette, for det er sikkert like mange meninger her som det er medlemmer

Natta fra Piglet

MVH
Piglet

Redigert av - Piglet den 21/07/2006 09:16:27

Anita&Svarten

» VIP

Skrevet - 21/07/2006 :  10:32:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kommer vel litt an på hva hesten trives best med kanskje? Vet ikke jeg.. men tror nok at det er en grunn for at de laget saler med bom. Men vet om mange som er fornøyd med bomløs Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 21/07/2006 :  10:41:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Det er nok en grunn for bommen ja, men det fjerner ikke det problemet at mange rett og slett driter i - eller ikke har kunnskap til - å tilpasse bomsalen riktig til hesten, og da er det faktisk hakket bedre med en bomløs.

Bomløs er bomløs, du kan jo prøve å brette på en slik sal ;-)
Jeg vil vel ikke kategorisere bomløst som "naturlig hestehold" - det er en sal, på lik linje med de med bom.
Gå til toppen av siden

Piglet

Norway

Skrevet - 21/07/2006 :  10:44:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg vil vel ikke kategorisere bomløst som "naturlig hestehold" - det er en sal, på lik linje med de med bom.

Opprinnelig postet av Silje-og-Tindra

Det var ikke det jeg mente heller Jeg kom bare over denne siden, som jeg ville anbefale, og det syns jeg vel hørte inn her.

Og da lurte jeg på hvordan hvordan sal som DU mener er best for ryggen til hesten

Ha en flott solrik dag

MVH
Piglet
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 21/07/2006 :  18:04:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Med fare for å være usaklig: Kleo = blæ. Maken til bastant dame med mega skylapper for det virkelige liv.

Bomløs er bomløs. Den er helt fleksibel i alle retninger. Om den passer hest og rytter, og rytter sitter riktig, så mener jeg det er det aller beste alternativet. Om ikke rytter har kunnskap nok til å ri korrekt, så er en korrekt tilpasset sal med bom det beste, om hesten trives med det.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 21/07/2006 :  21:26:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva ? Hveme er Kleo? Noen som har feiga ut innlegget sitt.... skjønner ikke hva som opprører den sindige Kristy? (-;
Jeg har bomløs også i tillegg til dressursal, allround og stock.
For min del synes jeg den er litt bred å ri i, men hesten min One, med dårlig rygg, eeelsker den så da bruker vi den (-: Skal inn å lese på linken jeg nå, fikk ikke gjort det

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  13:40:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Wow, første gang jeg har blitt kaldt sindig *fnis*.

Kleo er hun som eier og styrer Handnesgården. Hun har også vært på et annet forum jeg er veldig aktiv på, og mener barfot og utegang er den eneste måten man kan ha en lykkelig hest på. Om noen andre kommer med konkrete eksempler på at barfot ikke fungerer for dem, eller at hesten trenger stall og dekken for å fungere optimalt, så svever hun bare rett over og setter på skylappene. Har hesten vondt, så river de av skoene og setter den ut til ubestemt tid. Uansett om hesten fryser, er stokk stiv i muskulaturen og har kjempevondt i beina fordi den er sårbeint. Etter trening blir den bare spylt med kaldtvann og satt rett ut igjen. Det er så bra for pelsen så! Så lar vi det bare gå noen måneder eller år og ser om beina er blitt noe bedre... Og at en sånn dame skal drive rehabiliteringssenter??? Det er for meg skremmende.

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 24/07/2006 :  01:20:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enda fler.... )-: Er så utrolig trist at det er slike folk som stikker seg frem i et miljø som i utgangspunktet er til for hestens ve og vel (i ordets rette betydning ikke i pine-for-en-hver-pris betydning)

Jeg har barfothester på utegang, jeg kaller det for utegang, da de er ute så lenge jeg synes været tilråder det.
MEN jeg har og bruker også dekken, stall osv osv. Alt etter vær og føreforhold.
Jeg skjønner ikke hvorfor det absolutt MÅ være enten eller? Kan det ikke være mer Ole Brumm;
Ja takk, begge deler? Det trives i alle fall JEG med! Kunne ikke drømme om å la hestene gå å fryse eller ha vondt for å stå på mine prinsipper. Jeg kan derimot si at jeg tror det er bra for hestene å kunne gå uten sko om de takler det, ha så mye utetid som mulig osv.
Tenk om man kunne lære litt fra hverandre i stedenfor å leke prest, lensmann og fut på èn gang...

Fröya

Norway

Skrevet - 24/07/2006 :  09:31:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Blir ikke dette litt vell mye personlig skittkasting?

Personlig kjenner jeg Kleo kun gjennom barfotlista. Mitt inntrykk er at det er en svært kunnskapsrik dame som lykkes meget godt med sitt hestehold. Hun vet hva hun snakker om.
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 24/07/2006 :  13:01:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det gjør desverre jeg også. Vil ikke gå nærmere innpå det her på åpent forum, men send meg en PM om du vil vite.

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Wichtoria

Norway

Skrevet - 25/07/2006 :  12:15:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bomfri sal er sikkert godt for en hest med vond rygg.
Jeg har foreløpig ikke tenkt å begynne med bomfri sal.
Hesten min og neste hest som jeg håper at jeg snart kan finne, kommer sannsynligvis til å gå med vanlig sal med tilpasset bom.
Men det er viktig for meg at salen sitter perfekt over ryggen til hesten også, såklart.
Hesten min går med dekken og sko..men hun går også på utegang året rundt og derfor tror jeg det er best med sko og, egentlig.
Unghestene på utegang har falt mye når glattisen kommer, og Sara som er 15 år nå, og veldig klumsete..huff. Vil ikke at hun skal ha et uhell jeg..
Gå til toppen av siden

Liv-KleppanBest

» VIP

Skrevet - 25/07/2006 :  23:25:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har ridd i bomløs en gang, og det var vedlig fint det. men jeg tror nok ikke hesten min føler seg noe mer "ute i nauren" hvis jeg bytter sal. eller om jeg plukker av skoene og beskjærer på en annen måte. eller lar han stå uten dekken. og begynner med utegang. og klikketrening. jeg mener at et "naturlig hestehold" bare er noe som finnes inne i hodet på folk. det er ikke naturlig for en hest å stå i en boks eller en innhegning, eller gå med en rytter på ryggen. jeg føler at uttrykket naturlig hestehold blir litt misvisende. for i praksis bør naturlig hestehold bety at man slipper hester ut i en stor flokk, på et svært område hvor dan kan gå og beite, uten å bli brukt til ridning eller kjøring. ingen børsting eller hårdtering av mennesker. DET er naturlig hestehold.

men, man kan selvsagt gjøre hesteholdet sitt så godt for hesten som mulig! og da snakker jeg ikke bare om barfot, bittløst hodelag og bomfri sal. men man kan lære seg hestens språk og bruke veltilpasset utstyr og gi den mulighet til å bevege seg mye sammen med andre hester. ikke misforstå, barfot er nok veldig bra, og jeg rir selv med sidepull. men det er fortsatt ikke noe mer naurlig for hesten enn hodelag med bitt!

beklager hvis dette innlegget provoserer noen, eller er litt off topic. jeg måtte bare "få det ut"
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 25/07/2006 :  23:30:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har ridd i bomløs en gang, og det var vedlig fint det. men jeg tror nok ikke hesten min føler seg noe mer "ute i nauren" hvis jeg bytter sal. eller om jeg plukker av skoene og beskjærer på en annen måte. eller lar han stå uten dekken. og begynner med utegang. og klikketrening. jeg mener at et "naturlig hestehold" bare er noe som finnes inne i hodet på folk. det er ikke naturlig for en hest å stå i en boks eller en innhegning, eller gå med en rytter på ryggen. jeg føler at uttrykket naturlig hestehold blir litt misvisende. for i praksis bør naturlig hestehold bety at man slipper hester ut i en stor flokk, på et svært område hvor dan kan gå og beite, uten å bli brukt til ridning eller kjøring. ingen børsting eller hårdtering av mennesker. DET er naturlig hestehold.

men, man kan selvsagt gjøre hesteholdet sitt så godt for hesten som mulig! og da snakker jeg ikke bare om barfot, bittløst hodelag og bomfri sal. men man kan lære seg hestens språk og bruke veltilpasset utstyr og gi den mulighet til å bevege seg mye sammen med andre hester. ikke misforstå, barfot er nok veldig bra, og jeg rir selv med sidepull. men det er fortsatt ikke noe mer naurlig for hesten enn hodelag med bitt!

beklager hvis dette innlegget provoserer noen, eller er litt off topic. jeg måtte bare "få det ut"

Opprinnelig postet av Kleppan Best

Skriver under her jeg, akkurat som jeg skulle ha sagt det selv

Hege Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 26/07/2006 :  00:38:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Enig her også, bra skrevet!
Therese
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 26/07/2006 :  00:44:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
U said it, girl! =)

Skriver under!
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 26/07/2006 :  01:50:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Og så kommer sære meg som ikke er like enig i riktig allt .... (som vanlig)
For noen betyr uttrykket "naturlig" hestehold å forsøke å la hesten ha det så "naturlig" som mulig, for andre betyr det ingenting.

For MEG betyr det feks. at hesten får så mye bevegelsesfrihet som mulig. For meg er 20t på boks i døgnet ikke naturlig.
At hesten får være sammen med andre hester og ikke stå alene i en liten luftegård med bare grus som underlag.
At hesten har mulighet til å velge innenfor rammer som kan karakteriseres som naturlige, feks fri tilgang på grovfor.

Jeg vet at ikke alle har mulighetene og at dette ikke betyr like mye for alle hesteeiere, det får bli opp til hver enkelt og hvilket synspunkt man har, det legger ikke jeg meg oppi.

Jeg er vel en god mix tror jeg men jeg hadde ikke hatt hester om de fikk gå ute 2t om dagen, beklager men slik er jeg.
Mine går på store beiter 4 i flokk, de går ut og inn som de vil men jeg bruker feks. dekken på de 2 store om vinteren, de er barfot (uten at DET er noen forutsetning) og jeg forer med tilskudd, børster, steller og diller...
Jeg veksler mellom bitt og BB, bom og bomløs, men jeg prøver å få hesten til å fungere bra med minst og mildest mulig utstyr... er vel bare bastard jeg?

Det jeg brenner mest for, som betyr mest for meg er likevel oppstalling. Jeg synes det er ufattelig trist at noen hester står så mye på boks.

Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.