hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - rundpaddock
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 rundpaddock
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 23/06/2005 :  16:58:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Trente kaldblodsen min litt i rundpaddocken her om dagen. Etter noen runder i trav begynte han å senke det innvendige øret mot meg og senket hodet og begynte å slikke seg litt om munnen (den responsen jeg ville ha) jeg trakk meg unna og han stoppet og så på meg, jeg gikk mot han og strøyk han i pannen. Deretter gikk jeg noen skritt bakover, senket skuldrene og "inviterte" han til meg,men han ble bare stående og se på meg..gikk så mot han "trakk" bittelitt i grima og slapp,da fulgte han etter meg,og jeg kunne vende han til høyre og venstre og få han til å ta "bakdelsvending" bare ved å holde tauet mot siden på han. Men hva gjorde jeg feil når han ikke fulgte etter meg? (hadde jeg ikke oppnådd "lederskapet" alikevel!?!

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 23/06/2005 :  17:56:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har opplevd noen lignende selv, men bare de første gangene jeg har trent i rundpaddock el.l med en ny hest, og "etterfølgingen" har alltid kommet etterhvert.
Smør deg med tolmodighet og tren jevnlig! Oppnår du ikke det lederskap du søker, så annbefaler jeg å gå et kurs eller lignende, der du kan ta med hesten.
Har du trent lenge med hesten forresten? Og hva kan du fra før?

Hege Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 23/06/2005 :  23:39:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er ikke alltid hesten følger deg med en gang. Dette har mer med tillit å gjøre enn lederskap. Dersom du ser på ehsten når du ber han om å kkomme, dersom du står vednt mot hesten, så kan det være at du gir motstridende signaler. Ser du hesten rett inn i øynene ber du den om å holde avstand, om du da samtidig ber den om å komme til deg blir det forvirrende. Ikke se på hesten, vend ryggen til og gå bort. Ved å snu ryggen til ehsten, viser du den at du stoler på den, siden du da ikke kan se om den angriper. Dette gjør det enklere for hesten å tørre å stole på deg tilbake. Følger ikke hesten kan du ta noe skritt mot den igjen, for så å gå vekk. At hesten ikke vil følge kan komme av at den er ukonsentrert og uinteressert, når du da tar noen skritt mot den, tiltrekker du deg oppmerksomhet igjen, deretter inviterer du den til å følge deg ved å senke skulderen og gå bort.

Men akkuratt det at den skal følge deg løs legger ikke jeg noe særlig vekt på i grunn. Du oppnår mye annet, og du må ikke se deg blind på at den ikke følger. Det er lett å overdrive dersom du blir veldig oppsatt på at hesten skal følge. Den kommer hvis den vil, ellers kan du glede deg over alt det andre du har oppnådd med hesten din
Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 24/06/2005 :  13:57:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar. Har hatt han i snart 2,5 år. Har trent litt i rundpaddock, men da ingen interesserer seg for det i området her og det er lite kurs rundt her og jeg ikke har hesehenger er det litt vanskelig å komme seg rundt på kurs,så jeg har for det meste bare lest masse selv om det og prøvd og feilet for å si det sånn.
Har bare trent en 3-4 ganger i rundpaddock. Mye med flytte seg fra press og bli mer sikker på "skumle" ting som presenning, bildekk, kjegler osv.
Uansett takk for svar,skal prøve videre!:)
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 24/06/2005 :  15:15:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan godt være noe av det Irriducibili sier, at du (mulig uten å være klar over det selv, skal jo ganske lite til noen ganger!) gir motstridende signaler til hesten. For endel år siden gjorde jeg dette selv (første gang jeg trente med en ny hest i rundpad) og jeg gjør det aldri igjen (altså gi motstridende signaler) for den sparket mot meg! Heldigvis skjønte jeg at jeg gjorde noe galt, og tok kontakt med treneren min som kom og hjalp meg med en gang. Problemet var jo at jeg selv ikke så hva jeg gjorde galt, men det viste seg i dette tilfellet at jeg sto foran skuldren og blokkerte for mye, og dermed ble hesten usikker på meg.
Nå er jo ikke dette ditt problem, men det viser bare hvor bevisst man må være på seg selv, og hvor lurt det er med en trener i nærheten..:)

Hege Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 07/07/2005 :  20:24:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er bare så glad!For i dag skjønte han prinsen pointet!
Jeg ba han gjøre holdt, mens jeg tok tre skritt bakover,så stod han og så på meg som sist og ikke viste helt om han skulle bli der eller komme til meg,så gikk jeg bort til han og strøyk han litt på halsen så gikk jeg fra han igjen og da fulgte han etter meg overalt hvor enn jeg gikk,stoppet når jeg stoppet og gikk når jeg gikk,hele tiden bak meg!!Er så glad! hehe
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 08/07/2005 :  00:02:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gratulerer! Så arti da;D

Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 09/07/2005 :  10:52:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Gratulerer! Hørtes veldig oppmuntrende ut:D Det er slike øyeblikk som er verdt alt strevet med hesten!! :D Gir deg mye ekstra energi til å jobbe mer med den:) Lykke til videre:D Gå til toppen av siden

Tone&Svartn&Arni!

» VIP

Norway

Skrevet - 30/07/2006 :  00:31:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTone&Svartn&Arni!  Svar med kopi av melding
du skal etter du har fått signalene du skal ha,stille deg i en 45 graders vinkel av hesten ,så hesten liksom kan se "flanken" din...DA skal hesten komme inntil deg,hvis ikke går du fremfor han en runde og stiller deg i 45 graders vinkel...

Det som var feill var etter at du hadde fått signalene var at DU gikk til HAN når det egentlig skal være omvendt...

Tone,Svarten å Arni<3
Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 30/07/2006 :  01:21:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
I begynnelsen da hoppa mi hadde kommet dithen at hun skulle følge meg, strøk jeg over skuldren hennes de første gangene idet jeg snudde meg og gikk, da kom hun etter. Gjorde det i begynnelsen kun, nå følger hun mengang.
Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 30/07/2006 :  05:46:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Merker meg at du sier at du gikk noen skritt bakover, men han fulgte ikke etter deg. Tolker det som at du sto med ansiktet vendt mot hesten når du tok disse skrittene? Da blir det noe motstridende signaler, som flere her har skrevet om. Når jeg trener med våre hester gjør jeg det slik at når jeg rygger fra dem mens jeg "holder blikket" deres, skal de ikke følge meg, men faktisk bli stående. Dersom jeg derimot snur ryggen til dem og går, skal de følge etter. (Vet ikke om dette er "riktig", men det funker ihvertfall).

Så det jeg foreslår er at når hesten har vist de riktige tegnene, senke hodet, tygge osv (slik din hest allerede gjør) og den har gjort riktig holdt, så vend deg bort fra den og gå fra den med ryggen mot hesten, og se om den ikke følger deg da. For, som du skriver, når du går til hesten og så snur ryggen til og går, da følger han deg.

Uansett er jo ikke dette en "stor greie", synes det høres ut som treningen din går kjempebra!! Og bare ha tålmodighet, det tar jo litt tid å trene på ting også.

Lykke til!

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.