hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - dyretolk
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 dyretolk
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

_Marte_

Skrevet - 03/08/2006 :  01:32:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kan man nekte noen å snakke med en hest da...? Hadde heller anmeldt vedkommende for å sette ut ting som rett og slett går på ærekrenkelse og oppspinn...

Opprinnelig postet av LisaFi

Ja, kommer an på! Man kan vel egentlig ikke nekte, MEN denne damen har absolutt ingenting å gjøre med hesten, og jeg mener at så lenge hesten ser frisk og fin ut, har hun INGEN grunn til å gå å "snakke personlig" med den! Greit nok, hadde hesten vært syk og sett mishandlet ut, så hadde hun hatt en gyldig grunn til å "ta en prat" med hesten. OG hvis hun allikevel har gjort det, så er det virkelig ikke passende å legge denne samtalen ut på internett, et sted hvor ALLE kan få tak i det! Disse dyetolkene sier selv at samtalene de har, er ytterst personlige, og blir ikke fortalt til noen andre som ikke har noe med det å gjøre! Det går på akkurat det samme, som hvis en lege visste at du var, la oss si gravid, så går denne legen videre å skriver det på nettet.. Det er absolutt ikke en eneste god grunn til at noe sånt skal ut i dagslyset uten bekreftelse fra de det gjelder! DERFOR syns jeg det er ganske fælt at folk skal være så barnslige, og ikke minst egoistiske, og ikke tenke seg om hva dette betyr for andre..!
Gå til toppen av siden

Hanne_N

Norway

Skrevet - 03/08/2006 :  08:26:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er også ganske skeptisk til disse dyretolkene. Ble ikke noe bedre når jeg hørte om en jente som hadde en hest som var blitt sparket. Den var halt og hadde fått en del sår. Jenta ringer da en dyretolk, som mente at hun skulle legge på noe blomstersalve og en bandasje, så ville hesten være bra dagen etter, for det sa den til henne. Men dyretolken kunne ikke si hvilket ben det gjaldt. Hva med å be personen ringe en dyrlege? Blir altfor useriøst for min del når de beveger seg inn på områder som de ikke har noe med. Skader er dyrlegen sin jobb, ikke en dyretolk.
Mvh Hanne. Gå til toppen av siden

Stirnirogannie

» VIP

Skrevet - 03/08/2006 :  23:42:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg er også ganske skeptisk til disse dyretolkene. Ble ikke noe bedre når jeg hørte om en jente som hadde en hest som var blitt sparket. Den var halt og hadde fått en del sår. Jenta ringer da en dyretolk, som mente at hun skulle legge på noe blomstersalve og en bandasje, så ville hesten være bra dagen etter, for det sa den til henne. Men dyretolken kunne ikke si hvilket ben det gjaldt. Hva med å be personen ringe en dyrlege? Blir altfor useriøst for min del når de beveger seg inn på områder som de ikke har noe med. Skader er dyrlegen sin jobb, ikke en dyretolk.

helt enig!
Gå til toppen av siden

*sofie&lavageitene

Norway

Skrevet - 04/08/2006 :  00:11:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*sofie&lavageitene  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*sofie&lavageitene  Svar med kopi av melding
Annie, en tolk MÅ ha tillatelse fra eier for å tolke. Måtte ha tillatelse fra Jan Fredrik da ''mine'' skulle tolkes! ANNMELD HENNE, makan til frekkhet og mangel på respekt har jeg ikke hørt på lenge! Selv om man kan 'snakke' med dyr, så skal man på ingen måte bruke det MOT andre! Gå til toppen av siden

Alvanesen

» VIP

Norway

Skrevet - 04/08/2006 :  00:37:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAlvanesen  Svar med kopi av melding
Jeg synes rett og slett dyre tolkninger er skummelt jeg...
Det er ikke størrelsen det kommer ann på...!
www.piczo.com/alvanesen
Gå til toppen av siden

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 04/08/2006 :  00:48:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kan man nekte noen å snakke med en hest da...? Hadde heller anmeldt vedkommende for å sette ut ting som rett og slett går på ærekrenkelse og oppspinn...

Opprinnelig postet av LisaFi

Ja, kommer an på! Man kan vel egentlig ikke nekte, MEN denne damen har absolutt ingenting å gjøre med hesten, og jeg mener at så lenge hesten ser frisk og fin ut, har hun INGEN grunn til å gå å "snakke personlig" med den! Greit nok, hadde hesten vært syk og sett mishandlet ut, så hadde hun hatt en gyldig grunn til å "ta en prat" med hesten. OG hvis hun allikevel har gjort det, så er det virkelig ikke passende å legge denne samtalen ut på internett, et sted hvor ALLE kan få tak i det! Disse dyetolkene sier selv at samtalene de har, er ytterst personlige, og blir ikke fortalt til noen andre som ikke har noe med det å gjøre! Det går på akkurat det samme, som hvis en lege visste at du var, la oss si gravid, så går denne legen videre å skriver det på nettet.. Det er absolutt ikke en eneste god grunn til at noe sånt skal ut i dagslyset uten bekreftelse fra de det gjelder! DERFOR syns jeg det er ganske fælt at folk skal være så barnslige, og ikke minst egoistiske, og ikke tenke seg om hva dette betyr for andre..!

Opprinnelig postet av _Marte_

Ja, det er som Lisafi sier, æreskrenkende. Hvor la hun ut dette sa du?
Har du snakket med dyretolken i ettertid? Fått noen unnskyldning på noen måte? Lurer virkelig på hva slags forklaring hun hadde for å kontakte en hest uten å snakke med eier.

Gå til toppen av siden

Stirnirogannie

» VIP

Skrevet - 04/08/2006 :  09:45:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Missy: Hun la det ut på vipen min her på hestemarked, i gjesteboken. Jeg slettet det. Jeg har ikke snakket med henne nei. Tør ikke for å være ærlig vil ikke la noe gå utover hesten. Er pysete sånn sett

Sofie: Ja, kunne jeg bare ha anmeldt henne, men det går nok ikke nå nei:(
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 04/08/2006 :  12:53:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har hatt tolk på Horton.
Som med alt annet nytt var jeg skeptisk til dette.
Hun som tolket Horton gjorde dette gratis da hun var under utdanning og trengte erfaring.
Da jeg fikk brevet i posten som var på halvannen side tettskrevet måtte jeg kaste skepsisen til side.
Pratet også lenge med henne om samtalen hun hadde hatt med Horton på telefon noen dager senere.
Leste tolkningen/ brevet for både min søster og kjæreste hvorpå begge sier: "-men det var fint skrevet da!" De mente vel at hvem som helst kunne skrevet disse ordene.
Nei, ingen hvem som helst kunne skrevet brevet, tolkningen/ samtalen hun hadde formidlet til meg kunne bare en ekte samtale ha kommet frem med.
Grunnen til min tillit til nettopp denne dyretolken er at hun formidlet til meg personlige opplysninger om meg og løsninger hun hadde hentet fra Horton, hun ville aldri ha fått disse opplysningene på noen annen måte..
For de som er spesielt interesserte har jeg skrevet litt om dette i dagboken på vipen min, mye er utelukket da det ble for personlig.

Jeg tror, for å bruke en klisjè, at det er mer mellom himmel og jord enn vi mennesker er klar over.
Vi kan velge å ikke bry oss om det og kanskje i veldig mange tilfeller gå glipp av lærerike, nære og livsberikende øyeblikk, eller man kan gå glipp av å bli lurt i andre tilfeller...spørsmålet er vel om man har lyst til å gå glipp av øyeblikkene det faktisk er verdt å være åpen for...
Poenget er for min del å være åpen uten å være naiv og sluke alt rått, man har lov til å være skeptisk - det burde man- uten at det trenger å innebære et lukket sinn for alternative tanker...

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 04/08/2006 :  13:21:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
Kjempe bra innlegg horton & Renate! Helt enig med deg.
Gå til toppen av siden

Musical Missile

Skrevet - 04/08/2006 :  14:09:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare noen ord til hun som hadde fått tolket hesten sin uten at hun ville/visste det; jeg ville anmeldt det!

Det første og viktigste en dyretolk skal lære seg er det etiske. Dvs at det absolutt IKKE er lov å prate med et dyr som eieren ikke har gitt tillatelse til. Det finnes også regler på hvordan informasjon skal gies nettopp så ingen skal få psykiske knekker av å høre fra dyret. Jeg vil også påstå det at dyretolker som kun får frem utsagn alâ "han liker ikke navnet sitt, grimen har feil farge, og personlige fornærmelser av eieren". Ikke er seriøse i HELE tatt....
Gå til toppen av siden

_Marte_

Skrevet - 04/08/2006 :  15:35:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen=) Annie, skjønner at du ikke tør å anmelde=) Denne dama er rett og slett litt freaky! =/ Men hvis du bestemmer degg for å gjøre noe med det, så støtter jeg deg!!!=) Syns at hun går LANGT over streken når hun har en "samtale" med Stich, UTEN din tillatelse...! Blir rett og slett veldig sjokket over at det går an:O Men støtter deg hvis du bestemmer deg for noe=) Vi vet begge hva vi syns om henne, og en viss "medarbeider" hun har=P Klem<3font=Arial][/font=Arial] Gå til toppen av siden

_Marte_

Skrevet - 04/08/2006 :  15:37:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Der kom det noe rart på slutten=/ Gå til toppen av siden

Stall Nakkim

Norway

Skrevet - 04/08/2006 :  17:46:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStall Nakkim  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStall Nakkim  Svar med kopi av melding
Jeg kunne godt tenke meg å prøve det, noen som vet om noen i østfold eller omegn?
Livet er bedre..... for den som er glad i hester!! Gå til toppen av siden

Stirnirogannie

» VIP

Skrevet - 04/08/2006 :  18:31:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Bare noen ord til hun som hadde fått tolket hesten sin uten at hun ville/visste det; jeg ville anmeldt det!

Det første og viktigste en dyretolk skal lære seg er det etiske. Dvs at det absolutt IKKE er lov å prate med et dyr som eieren ikke har gitt tillatelse til. Det finnes også regler på hvordan informasjon skal gies nettopp så ingen skal få psykiske knekker av å høre fra dyret. Jeg vil også påstå det at dyretolker som kun får frem utsagn alâ "han liker ikke navnet sitt, grimen har feil farge, og personlige fornærmelser av eieren". Ikke er seriøse i HELE tatt....

Takk:) jo, jeg burde vel kanskje det, men sjangsen er stor for at jeg da må vinke farvell til hele stallplassen min:( hun er nemlig veldig respektert av dem som er der:( så jeg går ikke videre med det. Vi bare advare dere mot at dyretolker kan finne på usannheter, og ta dem med et klype salt. Ikke ta innover dere alt det tøvet de kan finne på å si om eierens og hestens forhold

Vær også ekstra skeptisk til dem som sier de kan snakke m døde dyr osv
Gå til toppen av siden

Musical Missile

Skrevet - 05/08/2006 :  13:09:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til deg som ville prøve dyretolk i Østfold. Sissel Grana bor i Horten, og reiser rundt. Da er det jo bare å ta ferja over for henne og kjøre til deg. Hun har hjemmeside www.dyrekommunikasjon.no der det står mye informasjon rundt emnet, priser og hvordan bestille osv.
Jeg har brukt henne, og hun er iallefall veldig seriøs og opptatt av det etiske rundt dyretolkning.
Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.75 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.