hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sårbeint?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Sårbeint?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 24/07/2006 :  23:38:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her har det skjedd mye siden jeg reiste bort på fredag:)

Hovslageren har skodd hesten, og hun er haltfri. Hun har blitt sjekket mens jeg var borte, og haltheten gikk over da hun fikk stå inne på boks, og hun var bare litt sår til skoene kom på. Men det kan jo også være som extol sier at hun tråkket over litt, i tilegg til å bli veldig sårbeint.
Hun har det iallefall helt fint nå, og ble kjempe glad da jeg kom i dag:)

Hege Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 25/07/2006 :  00:33:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva er forresten typiske "beitesykdommer"? Og hva er symptomer og årsaker?
Jeg har opplevd overtråkk, spark, sårbeinthet og lymfangitt.

Den forrige hesten min tråkket over på beite det første året, rett før jeg hentet henne hjem, så hun måtte "kose" seg på boksen noen dager da hun kom hjem. Ikke særlig populært, men hun kom seg veldig fort, det var helt ufarlig.
Andre året ble hun litt sårbeint (gikk over da hun fikk på sko igjen, hadde bare tatt av på bakbeina, og de er visst ikke så ille), ble spraket på ene framfoten og fikk en skikkelig tømmerstokk for på ene bakbeinet pga lymgangitt. Dette gikk også fort over med litt hvile og medisiner for lymfangitten.
Nå har da min nye lille kjære blitt skikkelig sårbeint, men virket som nevnt helt fin i dag. Ikke noe halt, og fyllingen har nesten forsvunnet.

Fröya

Norway

Skrevet - 25/07/2006 :  10:31:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Det er godt mulig at hesten kun var litt sårbeint pga slitasje. Men min erfaring er at når en hest blir sårbeint av å gå på et mykt beite, er det helt andre årsaker bak.

Selv har jeg en hest som blir flat i sålen, blir sårbeint, varm i høvene, fyller og pulser i beina om hun får gå på saftig beite. Dette er rett og slett de første symptomene på begynnende forfangenhet. Jeg kan godt klare å skjule det med å fiksere hoven med jernsko, men det vil være som å "pisse i buksa for å holde varmen". Om hesten da fortsatt får gå på gress, vil hun gå rundt som en "tikkende bombe" med fare for å utløse et ordentlig og alvorlig forfangenhetsanfall. I tillegg vil jernskoen hindre hovmekanismen og giftstoffene vil lettere hope seg opp.

Redigert for å legge til:
At hesten ble bedre av å stå på boks om natta, kan også være en indikasjon på at det er gresset som er problemet. Da begrenser man tilgangen til gress og det blir mindre forgiftning. Det samme skjer med min hest. Mindre pulsing og hevelse etter å ha stått inne om natta kontra om hun får på på beite hele døgnet.

Redigert av - Fröya den 25/07/2006 10:34:05 Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 25/07/2006 :  10:51:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men kan forfangenhet gå over slik det har gjort med min hest da? Har lest litt om forfangenhet nå, og hun har ingen av symptomene. Det er mange dager siden hun sto den natta inne forresten. I tilegg har jeg jo både hatt dyrlege og hovslager på henne, og de mente at det ikke kunne være forfangenhet, var derfor vi stusset litt på hovbyll, men det var det heller ikke.

Fröya

Norway

Skrevet - 25/07/2006 :  11:53:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Tja. Om det går over? Hvis hesten fortsatt går på gress, går det ikke over. Men jernsko skjuler de svake og tidlige symptomene. Det er derfor man tror at symptomene på forfangenhet er at hesten står å lener seg på bakbeina og har store smerter og deformerte høver. Da har det kommet langt! Og hesten kan ha hatt problemer lenge, men man merker dem ikke så lett med jernsko. Viser hesten disse symtomene på beite (som jo er en utløsende årsak), setter man på sko og konkluderer med at hesten min har så dårlige høver at den ikke kan gå på beite uten sko.

Som sagt, kan det også være at hesten faktisk bare var sårbeint, men jeg ville i hvertfall holdt godt øye med den. Blir sålen flatere, sleng, seperasjoner (symptom på strukkede lameller), bloutredelser i lameller el. bør man tenke seg om og være forsiktig neste beitesesong.
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.