hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - falt av en bit av hoven
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 falt av en bit av hoven
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 27/07/2006 :  09:09:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei.

Da jeg så til hesten min i går, fikk jeg se at en liten bit av hoven hadde falt av.
Biten var ca 2cm lang, 0,4 cm høy og 0.5 cm dyp. Hesten viste ingen tegn til at det gjorde vondt. Han har jo hatt lange høver ei stund, siden han hadde det da jeg kjøpte han i mars, så hovslager har sagt at etter to skoinger til så skal hoven være perfekt, så det er jo litt av den lange biten på hoven som nå har falt av da. ( har skodd hesten 3 ganger siden slutten på april)
Trur dere dette har no å si på hesten ellers?
hovslager sa det ikke var farlig så lenge han ikke viser tegn på halthet eller smerte......
så bare lurer litt jeg...

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  11:41:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Jeg vil si meg enig med hovslageren din, så lenge hesten ikke viser noe tegn til smerte er det ikke noe å bry seg om. Men du bør selvfølgelig holde et lite øye med det

Har selv opplevd at hesten min har brukket av noe av hovveggen, og han går barfot. Så lenge man holder øye med det er det ingen fare.

Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ? Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  12:18:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det høres ut som om biten er så liten at det ikke har betydning. Faren er selvfølgelig den at det blir enklere for hesten å tråkke av seg skoen, når deler har falt av, og eventuelt sømfeste er dårlig eller forsvunnet.

Følg dette opp, og ved neste skoing kan hovslagern din bedømme om det er nødvendig å gjøre noe. Ved slike skader kan man fylle på med vetec, det er plastliknende kunsthov som gjør at du kan støpe hoven hel igjen, og få feste til sømmer på nye sko. Dette vil hovslagern din kunne hjelpe deg med. Det er ikke sikkert det er nødvendig heller, særlig inne når "hullrommet" også blir mindre når du skjærer høvene på ny.

Men følg det opp, og hør med hovslagern undervies hvis du opplever nye forandringer.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 27/07/2006 :  13:07:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en hest nå som har utrolig dålige høver! Så det faller av slike biter i ny og ne. Biter av hoven blir brytt ut, og det er slettes ikke pent.
Problemet for oss er at vi ikke har noe å feste spikeren i. Iallefall hvis det er på utsiden av hoven den biten har falt av..

Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 27/07/2006 :  13:39:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
hesten min har visstnok ekstremt sterke høver og de har problemer med å beskjære de..hehe..men alikevel faller da slike biter av.. virker nesten som om hoven kvitter seg med de av vilje. Men han har utrolig tørre høver om dagen, så jeg smører de med fett.
Jeg skal passe på dette ihvertfall så han ikke mister skoen. og at han ikke blir uventet halt.

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden

Tallulah

» VIP

Skrevet - 27/07/2006 :  20:56:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er riktig det; hesten tar av seg det den ikke "trenger".. kan ofte se brutalt ut de pleier å ta av seg det på sidene av hoven, og toa hvis den er lang..

men ikke noe farlig, eneste er at de kan bli såre hvis de blir ridd i tillegg eller er litt ømme i sålene..
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  22:08:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
<klipp>

Problemet for oss er at vi ikke har noe å feste spikeren i. Iallefall hvis det er på utsiden av hoven den biten har falt av..

Opprinnelig postet av Bustetrollet

Når dette skjer bør du be hovslagern din benytte vetec. Det er et kunsthivmiddel som brukes for å støpe opp hoven slik at hoven blir helt, og en kan feste sømmene som normalt. I tillegg får du ikke hakk i hoven som gjør at det er enklere for hesten å dra skoen av seg.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.