hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sårbeint?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Sårbeint?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 20/07/2006 :  21:11:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ga opp søkefunksjonen, så ikke drep meg om det finnes mange emner om dette fra før

Hesten min er på ferie nå, og sto i utgangspunktet med sko på. For ca 1 (?) uke siden mistet hun høyre framsko, og noen dager etter mistet hun venstre baksko. Jeg ringte hovslageren, og han kom på tirsdag for å slå på skoene, men vi bestemte oss for å ta av alle skoene i steden for.
Hun var litt sår på høyre framfot da, og i går da jeg sjekket henne var hun skikkelig halt og varm/øm og fylt i foten. Dyrlegen sjekket henne i dag, og da var hun også fylt i venstre framfot. Dyrlegen mente hun bare var sårbeint, og at hun skulle stå inne i natt for så å bli skodd i morgen tidlig før jeg setter henne på beitet igjen.

Spørsmålet mitt (siden jeg aldri har hatt en sårbeint hest), er om hesten blir øm/varm og fylt i senen når den er sårbeint? Eller om det kan være noe annet som feiler henne?

Hege

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 20/07/2006 :  21:31:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes dette høres ut som hovbyll jeg da men.. Hvis den har litt tynne såler fra før skal det ikke mye til. Synes ikke en hest skal være hoven og sånt pga sårbeint. Men siden den er hoven på begge beina synes jeg likevel det høres litt mystisk ut..

Men en annen greie kan være om hun har stått på beite en stund og er vant til å røre på seg hele tiden, og deretter blir satt på boks over natta, kan føre til "tømmerstokkbein" pga dårligere blodsirkulasjon.

Hmmm. Ikke vet jeg.. Men kan jo være en kombinasjon av begge??

Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 20/07/2006 :  21:42:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hun sto ikke på boksen i natt, men skal stå natten nå!
Ja, hovslageren skal sjekke for hovbyll. Dyrlegen prøvde også å sjekke om det kunne være det, men hun sa at det bare virket som hun hadde blitt skikkelig sårbeint.

Nei, jeg vet ikke jeg heller:) Har aldri tatt av hestene mine skoene, og har ikke peiling på hvordan sårbeinthet kan utarte seg!

Hege Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 20/07/2006 :  22:07:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei. Er det veldig kraftig beitet, nytt gress mye sukkerinnhold? Hun kan fylle av det også... synes det var rart at hun fyller på av sårbeint? Hovbyll kan du sjekke for selv ;- ta med fingrene og klem langs kronranden rundt hele hoven. Akkurat i overgangen mellom hardt horn og den myke delen. Er det hovbyll vil hun ømme seg der du klemmer, man trenger slett ingen tang for det.
Er det hovbyll vil jeg fraråde deg å la vet. skjære, hesten må ha fri uansett da, hjelper jo ikke å sette på sko. Det som er godt da er å lage en grøt av linfrø og pakke inn hoven i denne. Det fremskynder helningen av hovbyllen, den vil kapsle seg og komme ut selv uten sår og hesten blir mye raskere bra uten antibiotika og så videre.
Om hesten er fyllt i beina synes jeg det var utrolig merkelig at den skulle stå inne? Den trenger å røre seg og ha bena kalde, men nå kan det jo være at vet. har mistanke om noe annet? Om den er SÅ sårbeint skulle det vises på sålene....
I alle fall lykke til og fortell gjerne hvordan det går!

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 20/07/2006 :  22:34:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dyrlegene mente at hun skulle stå inne pga sårbeintheten ja. Men hun virket litt usikker hun også, derfor jeg førhører meg med dere her på HM:) For som sagt har ikke jeg peiling!
Da jeg leide henne i stallgangen i dag, haltet hun ikke direkte da, men virket bare sårbeint som dyrlegen sa. Og hesten halter vel ved hovbyll?

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 20/07/2006 :  22:53:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
KOmmer helt an på hestens smerteterskel... NOen blir DRITHAlte med en gang, andre tar det opptil en uke før de viser det noen merkbart (har erfart begge deler...). Er hesten varm i hoven om du kjenner på den nederst? (altså ikke oppe ved kronranda??), pulserer den mer på ene beinet i koden? Ikke kjenn med fingertuppen, da kjenner du din egen plus ekstra. Kjenn med håndflaten.

En sårbeint hest er bare redd for å tråkke ned, ikke direkte halt. En med hovbyll vil være halt. Heheheh..Lett å si for meg..

Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 20/07/2006 :  23:42:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei, hun var ikke spesielt varm i hoven. Men nå har det plutselig blitt fint vær i trøndelag, så da blir jo hov/fot naturlig nok litt varmere av naturlige årsaker. Kjente etter pulseringer også, men hadde ingen, tror jeg ikke...

Hun er en pyse, så hun syntes veldig synd på seg i selv, iallefall i går. I dag var hun litt bedre til mot, og syntes absolutt ikke det var gøy å være inne! Sto faktisk å skrapte med foten da jeg var der. Rar dame:)
Men som sagt haltet hun tydelig i går, men i dag gikk hun bare "rart".

Silba

» VIP

Skrevet - 20/07/2006 :  23:51:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har vært borti en hest med kraftig hovbyll som kom rett fra beite. Hesten gikk faktisk ikke i det hele tatt på beinet og var enormt hoven helt opp til hasen. Da hovslageren skjærte opp byllen som var i midt i sålen så var det akkurat som en bombe eksploderte i ansiktet på hovslageren. Skikkelig illeluktende masse kom ut og jeg som sto flere meter unna luktet det. Det virka som hele hesten ble mye mer avslappet etter at trykket var kommet ut, var ikke noe urolig mer og bare sto og slappet av.
Hadde ikke hovslageren skjært opp så hadde ikke denne hesten vært funksjonbar i det hele tatt på evigheter. Hesten kunne knapt gå, men etter oppskjæringa så tok det ikke mer enn ca kvarter før den trådde ned på beinet. Veterinæren kommenterte etter en halv time at hevelsen faktisk var på tur nedover.
Det tok ikke mer enn ca en uke før hesten kunne brukes igjen.

Har også vært borti en hest som må ha ekstremt høy smerteterskel. Hesten var knapt halt, men da veterinæren så på den så ringte hun hovslager med en gang. Halve sålen ble skjært bort hvor det var fullt av verk, satt en sko med en såle på med bomull som var dynket i jod under, tok av skoen igjen etter ca en uke og sålen var blitt tørr og finn igjen under. Hesten var også fort erklært frisk igjen, gikk med såle under skoen i noen skoingsperioder slik at det ikke ble noen trykk på sålen siden faktisk halvparten var borte.

Begge disse hestene hadde hovbyll i sålen, har ikke vært borti hester med byll i kronranden enda og håper jeg slipper det!
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 21/07/2006 :  01:30:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Da har jeg bare en ting og si (unnskyld meg) men dette hørtes fantastisk ut.... Hvordan vet du at om hesten ikke hadde vært skjært opp hadde den ikke vært funksjonerbar? I alle fall burde byllen vært oppdaget lenge før den kom til et slik punkt. Jeg har aldri hverken hørt eller opplevd det samme men jeg ser etter hestene hver dag på beitet også. Hvordan kunne hovslager utføre dette da? Ble det ikke brukt antibiotika eller noe?
Hvordan og av hvem ble hesten ærklært frisk med halve sålen borte? Stod hovveggen igjen? Når man tar bort halve sålen hva støttet hovbeinet seg på? At hesten var brukbar etter en uke? Beklager men dette hørtes helt utrolig ut!!!
Jeg har hatt hovbyller i kronranden og tror jeg foretrekker det, de var langt fra så smertefulle og dramatiske som det du forteller om ...
Mvh Helen

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 21/07/2006 :  02:13:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå KAn det jo være noe galt med høvene til denne hesten.

Men altså, når man har en hest som går med sko stort sett hele året, og så skos av for å gå på sommerbeite, så er det helt naturlig/vanlig at de blir en smule sårbeinte etter noen dager. De "lister" seg på mykt underlag og "ømmer seg" hvis de tråkker på en stein. Men hvis man bare lar dem gå, evt. får en hovslager til å beskjære høvene et par ganger hvis de fliser seg, og strålen må renses, så går det fort over, og hestene koser seg som barbeinte.

Det er å sammenligne med at vi mennesker om sommeren trekker fotan ut av tykke sko, og så skal gå barbeint og lufte tærne. Først uka - eller to - er ikke gode - for tynnhudete fotsåler tåler selv ikke den minste barnål eller singelstein, så er det "au-au!"

Men etter en uke eller to får fotsålen tykkere hud, og etter hvert kan man løpe omtrent hvorsomhelst med bare føtter.

Sånn er det med hester også - altså ingen grunn til engstelse, når alt ellers er normalt.

At du får et bebreidende blikk og en hest som såvidt orker å liste seg langs veikanten, så har den bare godt av det. (Dette vet vel barfot-folk det meste om.)
Gå til toppen av siden

crusabell

» VIP

Skrevet - 21/07/2006 :  10:28:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

At du får et bebreidende blikk og en hest som såvidt orker å liste seg langs veikanten, så har den bare godt av det.

vet ikke helt om jeg er enig i det.. hvis hesten såvidt orker å gå,har den jo helt klart vondt. en hest har ikke "godt" av å være sårbeint.
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 22/07/2006 :  00:36:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Hvis hesten ikke er vant til å gå på grønt, og ikke har gått uten sko lengre enn det du beskriver, ville mine gjettinger gått mer i retning forfangenhet. Har den blitt sårbeint på så kort tid, og uten videre bruk, må den ha fryktelig dårlige høver.

Kraftig gress kan gi uante reaksjoner i hestekroppen, og forfangenhet er jo en betennelsestilstand i lamellene i hoven- som utemerket godt kan gi de symptomene du nevner her, Hege.
Gå til toppen av siden

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 22/07/2006 :  00:41:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvis hesten ikke er vant til å gå på grønt, og ikke har gått uten sko lengre enn det du beskriver, ville mine gjettinger gått mer i retning forfangenhet. Har den blitt sårbeint på så kort tid, og uten videre bruk, må den ha fryktelig dårlige høver.

Kraftig gress kan gi uante reaksjoner i hestekroppen, og forfangenhet er jo en betennelsestilstand i lamellene i hoven- som utemerket godt kan gi de symptomene du nevner her, Hege.

Opprinnelig postet av LisaFi

Enig...tenkte det samme. To sjeler en tanke:)

Ingen ting er ikke så galt at det ikke er godt for noe:)

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 22/07/2006 :  02:33:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vel - kan LOVE dere at jeg verken har hatt forfangne eller "syke" hester, som et par-tre måneder får gå uten sko. Har ca. 30 års erfaring med slik "sommer-avskoings-hester".

En uke med "tripping" langs veikanten, og så er høvene gode nok.

Min sammenligning med at dere brått tar av dere skoa og labber baarbeint ut på gruslagt vei, er vel ikke så vanskelig å forstå.

Når høsten kommer, har høvene fått "kose seg", og er blitt sterke, harde og elastiske.

Som oftest venter jeg med å sko til blåholka kommer utpå høsten/vinteren, og broddsko er det mest hensiktsmessige for meg - og min hest.

Og jeg kan LOVE: Hvis mine hester hadde vist det aller minste tegn på forfangenhet eller annen hovsykdom, så ville jeg merket det - OG gjort noe med det.

Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 22/07/2006 :  08:43:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Da hovslageren skjærte opp byllen som var i midt i sålen så var det akkurat som en bombe eksploderte i ansiktet på hovslageren. Skikkelig illeluktende masse kom ut og jeg som sto flere meter unna luktet det.

Opprinnelig postet av Zogia

Jeg synes det er skummelt at en hovslager kan begå kirurgiske inngep i usterile omgivelser. Når en hovbyll åpnes blir det dirkete inngang til blod og vev og kanalen for infeksjoner og betennelser er dermed åpen. Dette er en veterinærs jobb...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 22/07/2006 :  08:50:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av LisaFi

Her må jeg også gi min støtte til Norm Rigel og T.Boysen. Denne teorien er litt missforstått...det er i virkeligheten faktisk stikk motsatt.....

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.