hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Pura Raza Española
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Pura Raza Española
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Irene A

Norway

Skrevet - 18/07/2006 :  20:54:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
De siste årene har P.R.E. markert seg mer og mer i internasjonal dressur, med blant annet sølv og bronse for lag i OL og flere hester som plasserer seg i internasjonal dressur på høyeste nivå. Mange forbinder dog P.R.E. med hester som er best egnet til show, og som ikke beveger seg godt nok til konkuranser.
Dette avlsforbundet ligger høyt på rankingen i dressur, men alikevel er ikke P.R.E. godkjent som ridehest i Norge (den kan ikke brukes i avl av Norsk Varmblods, mens andre avlsforbund som ligger likt eller lavere på rankingen er godkjent). P.R.E. hester kan heller ikke delta på f eks Breeders i Norge.
Det virker som om mange i dressurverden har fordommer mot P.R.E til dressur.
Hva er deres mening? Er P.R.E. en fullverdig dressurhest, eller egner den seg mest til show?

Er litt nyskjerrig på hva folk flest mener om dette

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 18/07/2006 :  21:02:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
Hmm. Har ikke så mye peiling på dette, men personlig synes jeg dette er feil. P.R.E-hestene skulle absolutt ha kunne fått tatt en del av avl i Norge. Nydligere dyr skal man lete lenge etter...
Ang. deres dempede ferdighet innen ridning forstår jeg hva de som setter forbud mot dette mener...

Smil til verden og verden gapskratter tilbake!

o.O Lev livet i dag, i morgen kan det være for sent! O.o
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 18/07/2006 :  21:05:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke greie på P.R.E, men jeg vil bare si at de er veldig nydelige hester med et herlig gemytt!

Hvorfor får ikke P.R.E. brukes i ridehestavl? Er det noen grunn til det?

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 18/07/2006 :  21:05:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ang. deres dempede ferdighet innen ridning forstår jeg hva de som setter forbud mot dette mener...

Opprinnelig postet av Andrea & Daytona

Forstår ikke helt Hva mener du?

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 18/07/2006 :  21:21:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Andrea & Daytona

Forstår ikke helt Hva mener du?

Opprinnelig postet av Irene A

Ikke jeg heller...

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 19/07/2006 :  01:46:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke jeg heller... er kjent med dette med showhest og dressur.. Merker det jo litt med frieseren og, og PRE er jo en lettere hest.. Fatter det ikke. Blir det annen hest blir det PRE!!

Og hva med Lippizaneren og Lusitano?? Samme fordommer?
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 19/07/2006 :  07:54:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Lippizaneren er vel litt mer "godkjent" av dressurverden?
Mange PRE ser jo litt mer kraftige ut. Nesten litt kaldere enn "vanlig" ridehest.
De har jo ikke samme egenskap til å leeenge stegene. Men ellers synes jeg da en PRE sine bevegelser overgår en varmblods-dressurtante hest.

Har ikke noe godt svar på om eller hvorfor PRE ikke er tatt inn i varmen her hjemme. Spennende å se om noen som er mer inne på varmblods ridehest svarer da :)

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Stall Nakkim

Norway

Skrevet - 19/07/2006 :  09:44:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStall Nakkim  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStall Nakkim  Svar med kopi av melding
Det virker som om det er akkurat samme fordommer mot frieserja, som Lopke sier. De får ikke like mange poeng fordi dommerne mener at pga at de er "født" edle i bevegelsene så bør de prestere enda bedre... teit....
Livet er bedre..... for den som er glad i hester!! Gå til toppen av siden

Musken

» VIP

Skrevet - 19/07/2006 :  12:53:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMusken  Svar med kopi av melding
Det er ingen grunn til at P.R.E. hestene ikke skal gjøre det bedre på dressurbanen. Det fyrrige steget har en tendens til å ødelegge dressurtravet, men med litt ekstra trening er det fullt mulig å få travet mere dressurlikt. Har også vært bort i flere dressur dommere som bare ikke liker hestene, og dømmer dem ned. Men det er mest de gamle dressur "tantene" som er så inngrodd på at dressur hester skal være enten varmblods eller halvblods ridehester.

Det burde vært flere både P.R.E. og friesere på dressur banen, men det ligger mye jobb bak for å få bort "show" travet. Jeg synes det travet er fint, men hører nok ikke helt hjemme på dressurbanen. Det finnes jo både moderne P.R.E og barokk P.R.E, der den moderne er mere avlet for dressur banen. Selv syns jeg barokk typen er finere, den moderne blir for lik en vanlig ridehest.

På den andre siden hadde jeg nok ikke dratt og sett på et heste show med norske varmblodser i spissen. Det er P.R.E. og friesere som gjør seg best som show hester.

Ang. avl på ridehester. Vi har en P.R.E. hingst som er en av de første som ble kåret i Norge. I papirene hans står det ikke spesifisert hvilken rase han er godkjent for ( Nyere kårede hingster blir kåret bare for P.R.E. hopper), han ble kåret før disse bestemmelsene kom. Det er jo ett slags smutthull, men han kan bedekke Norsk varmblods ridehest og få godkjente føll. I tillegg er han kåret for sportsponni.

http://www.freewebs.com/morgan_kane/ Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 19/07/2006 :  13:00:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Heldigvis kommer det stadig flere P.R.E. til Norge, som starter både dressur, sprang og feltritt. Jeg håper mange av fordommene forsvinner i takt med at folk faktisk får se rasen med egne øyne.
Det er først i de høyere dressurklassene at den spanske hest virkelig kommer til sin rett, så håper det snart er noen dyktige dressurryttere i Norge som tar sjansen og prøver en P.R.E.

Men det at rasen vinner mer og mer popularitet utenfor Spania, har både positiv og negativ effekt. Flere og flere unga avlere i Spania arbeider hardt for å avle fram store, edle hester som ligner mer på halvblods. Det går som regel tapt en del på veien, enten rasetype og/eller gangarter. Og gemyttet, ikke minst.

Irene A

Norway

Skrevet - 19/07/2006 :  13:06:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ang. avl på ridehester. Vi har en P.R.E. hingst som er en av de første som ble kåret i Norge. I papirene hans står det ikke spesifisert hvilken rase han er godkjent for ( Nyere kårede hingster blir kåret bare for P.R.E. hopper), han ble kåret før disse bestemmelsene kom. Det er jo ett slags smutthull, men han kan bedekke Norsk varmblods ridehest og få godkjente føll. I tillegg er han kåret for sportsponni.

Opprinnelig postet av Musken

Jeg ville ikke vært for sikker på dette med avl innen Norsk Varmblod, Musken. Alle hingster som skal virke i avlen på Norsk Varmblod her hjemme, må være vist og godkjent på kåring for Norsk Varmblods Ridehest, dette gjelder også P.R.E. Det hjelper lite at de er vist og godkjent på Spesialrase-kåringen.
For at Norsk Varmblod skal godkjenne P.R.E. i sin avl, må dette bli tatt opp på styreplan, og avlsplanen må i såfall endres. Endringen i avlsplanen må godkjennes av både styret og Norsk Hestesenter (det er slik jeg har oppfattet det ihvertfall).
Vi skal i hvertfall prøve, det værste som kan skje er at de stemmer nei.

Henriette444

» VIP

Skrevet - 19/07/2006 :  17:34:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Dette avlsforbundet ligger høyt på rankingen i dressur, men alikevel er ikke P.R.E. godkjent som ridehest i Norge (den kan ikke brukes i avl av Norsk Varmblods, mens andre avlsforbund som ligger likt eller lavere på rankingen er godkjent). P.R.E. hester kan heller ikke delta på f eks Breeders i Norge.

Hvilke andre ridehestforbund godkjenner PRE?? Hvor på rankingen ligger PRE?

Jeg syns at PRE er utrolig vakre hester, men avlsmålet er vel ikke det samme som for varmblod....
Og hva er egentlig argumentet for å mixe PRE inn i varmblod??
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 19/07/2006 :  20:08:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
For meg er nå PRE hesten den ultimate dressurhesten- urhesten for ridning, eller det nærmeste vi kommer den, i alle fall...

Tror Norge ikke kommer til å få mye dreis på ridehestavlen sin om de ikke begynner å tillate litt mer, og kanskje tillate folk og oppdrettere å tenke nytt og annerledes. For det å avle "vanlige" ridehester gjør jo de rundt omkring oss ute i Europa så mange ganger bedre enn oss allerede, at der kommer vi aldri til å få tatt opp kampen, en gang.. Uten muligheter for å tenke i litt andre baner, i alle fall...

Jajah....

*drømmedrømme* *JAtilEUnestegang*

Redigert av - LisaFi den 19/07/2006 20:09:51 Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 20/07/2006 :  09:22:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Jeg syns at PRE er utrolig vakre hester, men avlsmålet er vel ikke det samme som for varmblod....

Opprinnelig postet av Henriette444

Hei!
Jeg klarte ikke å finne igjen bladet med rankingen, men husker de lå omtrent likt med Dansk Varmblod. Dette er i dressur, selvfølgelig. Rankingen var fra fjoråret.
Det jeg lurte på med innlegget mitt, var bare hva som generelt sett er oppfattningen av rasen, om folk flest mener de er best til show eller om de også mener de er et godt alternativ til halvblods når det gjelder dressur.

I andre land (de fleste ihvertfall) kan P.R.E. brukes på alle raser. Mange vil bruke dem på sine halvblods, for å blant annet få inn det særdeles gode gemyttet, læreviljen og deres talent for samling.

hhh

Skrevet - 20/07/2006 :  17:10:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Henriette444

Jeg har vært oppdretter av ridehest over flere år, og hatt med hester til tre-årstester, kvalitetsbedømmelser, utstillinger og vanlige konkurranser. Jeg er nå eier av en P.R.E. hingst som jeg bruker som dressurhest, og ser helt klart fordelene og ulempene med rasen. Det jeg setter mest pris på er lettheten for samling, ridbarhet og form. Det kreves en annen oppbygging av hesten, med mye vekt på takt og styrke for å forbedre grunntravet, da de ikke naturlig har så mye elastikk i bevegelsene. P.R.E. er lettlærte, og jeg tror mange hopper over en del trinn i utdannelsen av dem fordi ting går så lett.
Slik jeg ser det har mange av ridehestene problemer med å være kvikke nok i bakbeina, de kan ha stor skyvekraft i bevegelsene, men har problemer med å bære på bakparten uten å bli seige. På dressurstevner ser man også mange ridehester som har problemer med å bære seg naturlig opp i form, og ikke nødvendigvis fordi de eksteriørt har et problem, men fordi de har for lite bæring på bakbena. P.R.E har helt klart noe og bidra med her, de er avlet for nettopp denne styrken, og opp i klassene er det ”gull verdt.” Rent avlsmessig har jeg tro på at P.R.E. og ridehest vil være en spennende kombinasjon med de rette individene.

Nå skal det være klart at jeg ikke mener at alle ridehester har de og de problemene, og at alle P.R.E. har disse styrkene. Jeg mener at en god P.R.E. er en like god dressurhest som en god ridehest, selv om de har forskjellige styrker.

/Hilde og Inspirador

Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 21/07/2006 :  08:34:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
*sukk*

Jeg elsker den hesten....
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.