hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Din dialekt
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Din dialekt
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Løkki

Norway

Skrevet - 06/07/2006 :  11:51:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Blei litt inspirert av dialekt-tråden her, og tenkte at det hadde vore morsomt å høyre korleis alle sammen snakkar her? Alle er jo blitt så flinke til å skrive bokmål eller nynorsk, slik at alle forstår. Men i denne tråden er det lov å skrive dialekt, ein får skrive ei oversetting om folk blir forvirra

Så sett i gang folket

ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita

Løkki

Norway

Skrevet - 06/07/2006 :  11:54:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Kan begynde sjøl da; ej e frå Ørsta på Sunnmøre å ej snakka sann so Vassendgutane å Sidebrok..visst nåken i de heile tatt he hørt om dei Ej e stolt ta dialekta mi, å synst i grunnen den e ganske fin. Å nei, ej snakka ikkje sann so ho Hildegunn Moltubakk å han Ramsy i Big Brother! Sjøl om de kan sjå sann ut når en skrive de..

Edit for å legge til at ej hata å høyre dialekta vår på tv å radio. Men de he kanskje nåke me at de virka som folk her i frå språka me en gong dei kjøme i media. Kanskje folk e sjemde ta dialekta si? For de e nemli veldi monge so legge om språke mykje når dei flytta til andre plassa.

ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita

Redigert av - Løkki den 06/07/2006 17:05:59 Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 06/07/2006 :  12:04:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
oki.. eg snakke blanding mellom øst og vest. Mamma e østlending (Ås) og pappa e dansk og eg flytta te Danmark da eg va 10 år. Snakke derfor litt Karmøy- litt østlandsk med masse danske formuleringer.. Så de fleste tror eg e fra Sauda.. hihi.. og eg høre det selv og.. (det er det værste)

tror det har noe med toneleie å gjøre, for når eg skrive ned fonetisk som eg snakke ser det jo helt rart ut.. :)

Kose meg me å herme etter lokaldialektene her og..

Haugesund: DA!!!! etter hver setning.. er blir til ÅRR.. "sokkER" blir SÅKKÅRRRR!! IKKJE!! med stort trykk på "CKHJE"

Vikedal: "Kommer = Kjeme" "Drar= fere" "Dere= dokken" "Hvis de= hvissete" hihih snålt.. ellers er det ganske likt her på haugalandet..
Gå til toppen av siden

susanne

Norway

Skrevet - 06/07/2006 :  12:17:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
snakker bokmål jeg:/

men har tidligere snakket, bergensk, sunnmøring(valderøy)og nordmøring(sunndal)

www.sannesin.piczo.com hjemmesiden min=) Gå til toppen av siden

Sassy69

» VIP

Norway

Skrevet - 06/07/2006 :  12:31:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSassy69  Svar med kopi av melding

Eg snakke blanding av stavangersk og egersund..
Her eg bor snakke alle jærsk, å d syns eg hørres heilt grusomt ud, så gla at eg ikje har den dialektå.
Mor mi e fra stavanger å far min fra egersund, så d e vel derfor eg snakke som eg gjørr.

Sko eg ha sakka jærsk så hadde det blitt sånn som dette:

Æg snakke blanningj av stavangarsk å egarsondsk. Hær eg bur snakke adle jærsk å dæ suns æg at høyres hailt grusomt ud, så æ glae for at æg ikkje he den dialektå!
Mor mi æ fra stavanger å far min æ fra egersund, så dæ æ vel gronnen t at æg snakke sånn så æg jær!

HAHA

~Finn årsaken, Da har du løsningen~ Gå til toppen av siden

Goytil

» VIP

Norway

Skrevet - 06/07/2006 :  12:54:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGoytil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGoytil  Svar med kopi av melding
veldig utvannet grenlandsdialekt.. huff.. de sier hennær har det hennær.. det er så grusomt og høre på.. hihi

burde vel legge om til vinjemål nå som jeg bor her..

Eg he ikkje fenge nøke pæning i det senste... jisses..

mvh Mia..... Gå til toppen av siden

maane

Norway

Skrevet - 06/07/2006 :  13:02:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg sier det igjen, bokmål er et skriftstpråk. D'ække en dialekt.

Jeg prater litt uvanna, jeg. Jeg kommer fra Oslo, men har bodd på bygda nesten hele oppveksten. Jeg bruker sjøl mye a-endinger, tjukk l og trykk på første stavelse. Prater breiere eller "penere" alt ettersom hvem jeg prater med. Veldig inkonsekvent. Jeg syns jeg har en "kjedli" dialekt.
Gå til toppen av siden

Tonje_

Norway

Skrevet - 06/07/2006 :  13:07:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTonje_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ej snakka sann so Vassendgutane å Sidebrok..visst nåken i de heile tatt he hørt om dei
Opprinnelig postet av Løkki

Så klart har jeg iallefall ført om Vassendgutene Konge band.. hehe.. Last ned musikken folkens;P
Åver til temaet så snakker jeg trøndersk da..

Ikke ri fortere enn skytsengelen din kan fly
-Tonje-
Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 06/07/2006 :  13:16:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
Eg snakkar bergensk, men ikkje sånn ekstremt, og det e litt blanding med noe aant, for eg sier hjem og ikkje heim osv. Legger ikkje trykk på noen spesielle lydar hellar, sjøl om det kan se sånn ut når eg skrivar
http://www.home.no/krailien Gå til toppen av siden

Ann_Lajla

» VIP

Norway

Skrevet - 06/07/2006 :  13:29:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnn_Lajla  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnn_Lajla  Svar med kopi av melding
Ej me e Ørsting, å snakka so ne Gunvor
Kopi av melding:
Så klart har jeg iallefall ført om Vassendgutene Konge band.. hehe.. Last ned musikken folkens;P

E bra de! hehe Han eine av dei so synge e faktisk 3 menninge min hehe..

Ann Lajla
Bloggen min: http://hest.no/blogg/?bid=524

Gå til toppen av siden

Musken

» VIP

Skrevet - 06/07/2006 :  13:39:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMusken  Svar med kopi av melding

Æ e ækt brei trønder. Kjæm fra mitt i trøndelag. Sjøl om æ snakke trønder så har æ fått hør at æ snakke en litt penar utgave. De finns dæm som e vær enn mæ..
Håpe dokk sjønne ka som står hær no..
De e ihværtfall sånn æ snakke.

http://www.freewebs.com/morgan_kane/ Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 06/07/2006 :  13:44:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
E snakke utvatna døl/trønder/bokmål/gudveit. Kjøm frå Otta i Gudbrandsdaln, men prata'kje heilt som døm gjør dær. Prate kanche litt inkonsekvænt? Mage istede for måggå, hode istede for huggu, brun istede for bron, melk istede for mjøl å så viare.

Æ en ræcer på trønderschk når e æ dær uppi, ellers æ e litt fårr flink te å tilpasse dialækta mi, slek at e gjenne ken prate både bærgensk, kristiansandsk og norlænding, alt ettesom kem e snakke mæ. :-P

Reddigert for å lægg te att æ glømt'a farsarven minn, som æ jo nævnt oppi hen. Snakke trøinder de gångan æ e i VærdaLLn, å æ irritere vætte tå mæ av denn reklama på teeven om hajnn lottomilljonærn. Hajnn snakke itj væ'daling! Trøindern skrante litt no; de e læng sia æ hi virri oppi den, men ska en tur på besøk no i august, så vi fer sjå. Rægne me de e breitrønder det går i oppi den å, men ska itj sæi de før sekkert. ;-)

Redigert av - Silje-og-Tindra den 06/07/2006 14:12:03 Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 06/07/2006 :  13:46:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Når æ skriv me vennan mine på msn eller i sms'a så skriv æ sånn cirka på tromsøværing. D ekke me vilje, d har no bare blidd sånn. Men enkeli prate æ helt anderledes....

Jæ kommer fra vestfoll, men etter jæ fløtta nordover bytta jeg L så nå høres LLL'ene ut som østfoll L'er. Jeg er bytta ut med en blanding mellom æ og jeg, så det blir jæ.
Jæ sir katti, korsen å ka (når, hvordan/hvilken, hva) d ær tadd fra tromsøværing. Får innimella en sleng på tonefallet, sånn at nån faktisk har trudd jæ e trønder, hehe
Så man kan vel si at jæ har kommen halvveis i min dialektferd nordover, hehe

PS: Har også adoptert en del av den nordnorske bainnskaps-kulturen. Kommer vel et hælvete satan din forpulte hæppiklæpp,i ny og ne *knis*

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 06/07/2006 :  13:56:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
åååhh.. jeg gleder meg til å møte dere på samlingen.. elsker dialekter.. blir morro!!!

Musken.. jeg ble skikkelig forelska når du skrev.. liker godt trøndersk.. stor svakhet!!
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 06/07/2006 :  14:00:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lykke til!

Jauda, dialækt e fint å ha d. E nok en ækte breitrønder æ å sju. Kanskje litt tå den breiar sortn. Bæstefaren min e no ein kar som helljpå me dialækta si å tar opp orjd som vart brukt my før i tia.
Her på gårn et vi brentsnus å melke kjyrn. RÆttle gårdskjærring, men bærre i herre vækka. D e itj så gali d da. Bortsett fra fjøslokta som sætt sæ me eijn gång. Så da måån håpp rætt i dusj å dusj d tå sæ. Eller bruk hagaslangen da. Går jo an d å.
Elljers e æ no vældi gla i gampan min. Ska på travbanen å ri i kvellj. Ska kanskje start løp på laudan.

Elljers når d e snakk om sånn hæstteng så har vi eijn del annja ord.
Gamp, bessel, hovrænskar, grimå, melljomlægg.
D sei vi som regel heijm her på gårdn, men når æ kjæm ut blandt folk så e æ nødt t å snakk på folkle vis.

D bli no litte arti å hør kæm som fårstår nå av herre gebåkkne dialækta. Me my æ'a å å'a. Å eijn del bannjord, som bættre, pinade, søkke ta, steike ta osv. Men aljdri faen, hærregud elljer nå sånt, for d e FINT.

TÅSK, nå æ e kjent får å sei.

Måndag, tisdag, onsdag, torshdag, fredag, laudag å synjdag.

Jessda, sånn snakke no æ, å æ ælske d! Kos dåkk senn.

Elljers anbefale æ ONKEL OSKAR Trønder-film. Å både dæm som ha laga filmen, å spælle i filmen e trøndera. Å æ veit nå av nånn av dæm å.. Gode venner.
Å THE JULE KALENDER. Deinj eijne nissen der kjæm fra bygda her. d e jo kooosle.

Redigert av - Bustetrollet den 06/07/2006 14:06:17 Gå til toppen av siden

*littledevil

» VIP

Norway

Skrevet - 06/07/2006 :  14:08:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*littledevil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*littledevil  Svar med kopi av melding
Eg snakk novæll som ranværinga flæst, me kløyvd infinitiv og litt sånn æ'a hÆr og dÆr :D

Førreldran menna snakk litt meir dalaværing sia dæm e født oppi dær, men eg har bodd i nærheita av byen halle live mett, så d e vel "bydialækta" som ligg i munnj minn :)

Fy fader d e fælt å hør nordlænninga som snakk på tv'en :\ Anyways, syns ikke nordlænning e nå særli fin dialækt førr vi høres ganske sur ut når vi prat.. Blæh :P

-Marte Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.