hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Er du en potensiell "Hestesamler?"
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Er du en potensiell "Hestesamler?"
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

nn

Afghanistan

Skrevet - 05/07/2006 :  23:24:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hadde jeg hatt nok penger, plass og tid hadde jeg tatt til meg alt jeg kom over av hester som trengte et bedre liv enn det de har nå... Jeg skulle ha startet "Birre og Vickies Hestepensjonat"!

Et sted hvor gamle hester kunne leve ut sine siste år med godt stell og i selskap med likesinnede. Hesteeiere skulle få levert hestene sine til meg når de ikke lenger kunne bruke hestene sine til det de opprinnelig var skaffet for. De skulle få komme og hilse på så ofte de ville, så de kunne holde god kontakt med sine kjære dyrevenner om de ønsket det.

I helgen kom jeg over en aldeles nydelig kaldblodshingst som ble pensjonist nå i år. At det har vært en staselig og flott herremann var ikke vanskelig å se, selv om det bare var restene igjen av han... Ja, jeg ble helt på graten av å se hvordan han hadde det og hvordan hester kan bli ved dårlig stell.

Ingen muskler igjen, jeg kunne telle knoklene på ryggraden fra manken og helt bak til haleroten. Ribbeina likedan. Han sto barfot og hadde hover som sikkert var 25-30 cm lange, hesten sto på stylter. Han hadde man og hale som en hest man ser i eventyrblader, men det var vel det eneste vakre som var igjen på hesten. Han var plaget av fluer og klegg, insektspray eller dekken var vel ikke nødvendig... Beitet var nedspist, men han var heldig da. Han hadde både vann og skygge...

Jeg kom over eieren av denne hesten, jeg vet hvem han er. Han har nemlig tre andre hester gående ute hver sommer som er sunne og friske. Jeg spurte om han hadde fått seg ny hest, for denne hadde jeg aldri sett før. Neida, dette var hingsten hans. Født der på gården for 15 år siden! Den hadde bare aldri blitt sluppet på beite før, men nå var han pensjonert, løp ikke inn penger lenger, så han lurte på om han bare skulle sende den til slakt. Da var han kvitt hele problemet. Men han kunne ikke fortså hvorfor hesten var så tynn... Den har jo stått oppstallet i hele vinter og vår med godt med høy - masse havre har den også fått!

Jeg har SÅ vondt i hjertet mitt nå. Jeg går og tenker på denne hesten døgnet rundt. Jeg har så lyst til å hente den hjem, fòre den opp og gi den et godt liv! Den kunne gått på utegang, da koster det ikke så mye å ha den. Hva i alle dager skal jeg finne på???

Redigert av - nn den 05/07/2006 23:29:46

lino

» VIP

Skrevet - 05/07/2006 :  23:27:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Om hesten har gått ned i vekt uten grunn, burde man jo få en veterinærsjekk av den da. Vår hest ble også tynn uten grunn, og like etterpå fikk han tarmslyng. Vet. mener han kan ha hatt kreft.

Men ja - hva skal du gjøre? Kanskje det er like greit for hesten om den blir slaktet, så den slipper å lide mer. Om du ikke har mulighet til å ta den til deg altså.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 05/07/2006 :  23:36:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg skulle ha startet "Birre og Vickies Hestepensjonat"!

Åhneida, det skulle hett Birre, Renate, Vickie & Horton`s hestepensjonat

Jepp, jeg er nok en potensiell hestesamler, holdt på å få en hest til for noen uker siden, men det ville blitt altfor dyrt med to stalleier desverre.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 05/07/2006 :  23:44:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva heter den kaldblodshingsten? Nysgjerrig...

Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 05/07/2006 :  23:51:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Japp. Er så absolutt en potensiell hestesamler. Skulle gjerne ha gjort akkurat slik du beskriver, tatt til meg alt av hester som ingen andre ville ha, eller hester som hadde det vondt. Men, det blir vel bare med drømmen. Må jo ha utrolig mye penger for å holde på med noe sånt, eller mange sponsorer og støttepersoner/firmaer e.l. ...
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 05/07/2006 :  23:53:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hva heter den kaldblodshingsten? Nysgjerrig...

Opprinnelig postet av linki

Det spiller vel ingen rolle...?
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 05/07/2006 :  23:59:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja.

Har jo selv tatt i mot en hest, som ikke fungerte sammen med den tidligere fòr-ryttern, dårlig fòra, sto mye inne og var virkelig stressa av seg.

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 06/07/2006 :  00:02:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Åååh, gjett da. Det er nemlig ikke ridningen som er det store med å ha hest for meg, det er like koselig, og kanskje mer, å bare pusle litt rundtmed hesten i stallen. Kanskje ta meg en rolig tur i ny og ne. Bare jeg har _en_ ridehest så klarer jeg meg. Flink til å fete hester er jeg også, bare ta en titt på mærra mi det...

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 06/07/2006 :  00:18:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare lurte.... siden jeg er veldig travinteressert og "kjenner" de fleste traverne. Kanskje han har vært god og kunne brukes i avl på 2 egne hopper. Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 06/07/2006 :  00:23:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi har tatt mot flere hester, så kan jo kanskje kalles "hestesamlere"..
Tok i mot en shetis i 30 årene fra Drammen & omegn rideskole, han ble ca 45 år. Levde under 2 verdenskrig. Frisk og rask fram til døden.

Og noen gamle vbl & kbl hopper som går på utegang (på 40 mål) og koser seg.

Reddet forresten en 2 & 4 åring kbl fra slakteriet for 14 dg siden

Redigert av - linki den 06/07/2006 00:29:34 Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 06/07/2006 :  00:54:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Bare lurte.... siden jeg er veldig travinteressert og "kjenner" de fleste traverne. Kanskje han har vært god og kunne brukes i avl på 2 egne hopper.

Opprinnelig postet av linki

Det var nettopp derfor jeg ikke vil si hvem det er, jeg vil ikke henge ut eieren av denne hesten, selv om han lite trolig sitter og leser her på MIX`en
Han skrøt da fælt av denne gampen sin da vet du, hadde visst løpt inn en pen sum med penger. Skulle så ønske den hadde fått et godt liv, dette plager meg virkelig!

Hesten står i Østfold, såpass kan jeg si. Jeg kjenner ikke hele navnet på hesten heller, men den er rød. Det er noe med meg og røde hester tydeligvis. Jeg faller pladask!
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 06/07/2006 :  09:18:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Det finnes et slikt sted : http://www.viksemarkahestegaard.com Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 06/07/2006 :  09:20:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
hadde jeg bare sluppet å jobbe, vunnet i lotto eller arvet noen mill (eller 20) så hadde et sånt prosjekt vært aktuelt.. helt klart. (og oppdrett) Gå til toppen av siden

susanne

Norway

Skrevet - 06/07/2006 :  11:30:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
Linki: det må jeg si!! så på vipen din=)
synes det er så bra at folk tar til seg hester som ingen vil ha og gir dem det livet de fortjener!

www.sannesin.piczo.com hjemmesiden min=) Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 06/07/2006 :  13:12:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det finnes et slikt sted : http://www.viksemarkahestegaard.com

Opprinnelig postet av Fröya

Åååå, vet du hva??? Jeg tittet på linken og tok kontakt med eierne av stedet. Vi hadde en lang og hyggelig telefonsamtale. Vi pratet masse om denne hesten jeg har så vondt av, og han mente at det absolutt var håp for hesten og at de muliggens kan ta han til seg. Enten for varig adopsjon, eller midlertidig for videre omplassering.

Nå skal jeg ta kontakt med eier og ta noen bilder av hesten og maile til han jeg pratet med om hesten. Tenk om dette kunne ordne seg!!! Jeg har så mye mark i maven akkurat nå så jeg klarer nesten ikke å sitte stille!
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 06/07/2006 :  13:23:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Jeg hadde absolutt hatt mange dyr om jeg hadde plass og tid til det. Ikke bare hester,men katt og hund og det som verre er.
Men samtidig hadde jeg aldri blitt noen skikkelig samler, av den grunn at jeg ikke tar til meg mer dyr enn jeg vet jeg har goood tid til. Heller hjelpe ett dyr som får det toppers, enn ti som bare går og slenger.

Flott at du engasjerer deg Birre!

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.