hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Definering og behandling
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Definering og behandling
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Heffern

Skrevet - 05/07/2006 :  12:24:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan noen definere hva "småsår" egentlig er? Vil et rift fra en grein være småsår, eller holder det at hårene fra hesten er fjernet? Og kan de være åpne sår, eller blir det da noe annet? --> Hvordan behandles dette? (Vasking og sårsalve?!)

Og nr 2. Skal man behandle de sårene som bare er hud/skorpe? Hvor det bare er hårene som er borte? Evt hvordan...?

Ble litt mangespm på nr 1. der, men men..
På forhånd takk

Lopke

Norway

Skrevet - 05/07/2006 :  12:39:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
sår er brudd på huden..
småsår kaller jeg for smårifter f.eks fra en gren. Disse kan smøres eller blot vaskes og holdes rene så huden kan puste. Åpne sår/kutt/dype sår er blødende sår som krever bandagering for å holde det rent, med rens og evt sying. (dyrlege?)

et område uten pels men intakt hus gjør jeg ikke noe med.. Pelsen er "død" så lenge det ikke er hull på hud vokser dette ut igjen og trenger ikke noe ekstra.

skorper er hudens immunforsvar.. når hesten har fått skorpe på et småsår (som ikke er bandagert/sydd eller behandlet av dyrlege) gjør jeg ikke mere med det. Det gror av seg selv og vil ikke tulke med skorpa som er den beste behandlingen hesten kan få. Skorpen skal være tørr og må ikke smøres.
Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 05/07/2006 :  12:41:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
hmm... ved småsår vil jeg mene er at blødningen stanser raskt opp, og ikke lengre vil ha noen eksakte videre problem hos hesten. Ved småsår der det så vidt har vært en blødning og såret er på vei til å heles normalt, er det ingen grunn til videre behandling, siden det da gror fint. men alltid greit å skylle såret. Men husk; dersom såret selv blør bare litt, er dette hestens måte å rense det på! ved større blødninger der du må legge på kompresser for å stoppe blødninger er det en annen sak. Da må dette skiftes på kanskje flere ganger om dagen. Viktig at ingen sår blir byttet på FOR ofte da det har begynt å gro, siden dette kan påvirke sårtilhelingen.
Ved at hårene på hesten er "slitt" vekk vil jeg ikke si er noe sår, så lenge det ikke er en bløding som sagt.

dette ble kanskje litt rotete, men håper du fikk svar på noe...

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 05/07/2006 :  12:42:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
der var du før meg ja Lopke;)
Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 06/07/2006 :  23:28:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Et skrubbsår er en forholdsvis grei sak, som det ikke er allverden å bekymre seg for. Gjør det rent, og så en vanlig sårsalve eller pulver.

MEN - et lite, men dypt sår er en helt annen sak. Da kan man få betennelser som kan bli vanskelige å bli kvitt.

Mange av dere har sikkert opplevd forskjellen på et skrubbsår på kneet og en flis i fingeren, hvor ikke hele kommer ut. Skrubbsåret gror raskt, mens en verkefinger er mye verre å bli kvitt.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.62 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.