hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ang. Frieseravlen
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Ang. Frieseravlen
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Mari^_^

Norway

Skrevet - 29/06/2006 :  00:12:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Tror ikke de kan få papirer i etterkant hvis mor og far godkjennes etterpå.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 29/06/2006 :  02:13:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vil nok medføre endel papirarbeide da, med veterinærer, DNA-tester mm.

Og erfaringsmessig - de er ikke lynraske på NHS...

Men for en verdifull rase kan det være verdt strevet.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 29/06/2006 :  08:27:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men de som driver frieseroppdrett i Norge, bruker de insiminering på hoppene de da? Med sæd fra de godkjente hingstene i utlandet?

Opprinnelig postet av Mari^_^

ja
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 29/06/2006 :  08:29:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Vet ikke om det gjelder friesere, men ihvertfall for en del raser er det lov å bedekke egne hopper (max to pr. år) med egen hingst, selv om denne ikke er bedømt/kåra. Det må selvfølgelig være samme rase.

MEN da må det være søkt på forhånd om slik tillatelse til NHS (Norsk Hestesenter) ved Stambokkontoret og evt. avlsledelsen - OG tillatelse må foreligge. Da kan evt. føll registreres.

Det KAN jo være at denne heste-eiere har gjort det, uten at dere vet om det.

Opprinnelig postet av T. Boysen

Nei det er ikke lov å bruke egne hopper og hingster. Begge SKAL være alvsgodkjente i FPS.. og disse står i Holland ergo hvis man ikke inseminerer med importert sæd fra utlandet, eller kjører hoppa til bedekking i Holland er det ikke et godkjent føll man vil få og det kan ikke registreres og ikke avles på. Sånn er det bare. Kanskje derfor FPS har rykte på seg for å være verdens strengeste stamboksforening.

Når det skal kåres i Norge skal vi bruke hollandske dommere.. så en norsk hvilkensomhelstforening kan ikke godkjenne en slik avl eller kåre en frieser. sånn er det bare.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 29/06/2006 :  08:31:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Hei!
Ok, takk for forklaring
Så du skal få sendt til deg "gener" fra danmark du da, for å bedekke Lopke?

Opprinnelig postet av Ida&Fjellvåk

nei,det blir Holland, ingen godkjente hingster i DK heller :)
Men Lopke er jo litt dansk hun og.. født i Holland, kom til DK som 6 mdr. Flyttet til Norge som 2 1/2 år.. (kjenner meg litt igjen her..)

Opprinnelig postet av Lopke

hei!
Som eiger så hest Så det er med andre ord ikkje mange kårte/godkjente hingster da?

Opprinnelig postet av Ida&Fjellvåk

her ligger alle hingstene http://www.fps-hengste.de/
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 29/06/2006 :  08:36:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
men hva om både mor og faren til dette føllet blir godkjent for avl!?
kan føllet da få papirer?

Opprinnelig postet av Tigull the best 4 life

en slik hingst står ikke i Norge, om det skulle bli født en hingst med disse kvaliteter vil den uansett bli flyttet til Holland og bli trent av FPS beridere.. ellers er det en veldig kostbar affære for den norske eier.. og det er promiller som blir vurdert som hingstemateriale.

av 40.000 friesere er det vel rundt 50 godkjente hingster. Disse står i Tyskland, Holland og USA. (og koster mange mange millioner så jeg tviler på det blir kjøpt noen heller, det vil aldri lønne seg i lille Norge)
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 29/06/2006 :  10:50:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Får dere hollandske dommere til utstillinga i august(?) da?
Skal du dit med Lopke?

Bare nysgjerrig jeg

Therese
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 29/06/2006 :  10:57:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Får dere hollandske dommere til utstillinga i august(?) da?
Skal du dit med Lopke?

Bare nysgjerrig jeg

Opprinnelig postet av Eikdokka

jepp, både dommere og händlere (dem som løper med hesten)
og ja jeg skal utstille Lopke i år, gruer meg litt.. men blir gøy å treffe alle de andre med frieser i Norge. Tror over 30 har meldt seg i år.

Vet du om Marita kommer?? har så lyst å se zafir.. (nydelig hest)
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 29/06/2006 :  12:20:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Hun skal, står i allefall det på vipen hennes. Så regner med det.
Kan tenke meg at det er gøy å få være med på den utstillinga, litt stas når det blir så mange flotte Friesere samlet! Zafir er forresten nydelig.. Og herlig personlighet!
Det går så bra å stille Lopke skal du se Hun er virkelig flott på bilder i allefall!

Therese
Gå til toppen av siden

Korumdalen_Frieserstall

Norway

Skrevet - 30/06/2006 :  15:54:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKorumdalen_Frieserstall  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Lurer på om det finnes noen sider med en liste over avlsgodkjennte frieserhingster her i landet?

Det har seg nemmlig slik, at en av våre kjære naboer, alltid er den som har peket høyest og lengst om hvor mye han forbanner seg over folk som kryssavler osv.
Nå har han selv bedekka frieserhoppa si med frieserhingsten sin, og jeg er nesten SIKKER på at hingsten, som bare er 3 år ikke er avlsgodkjennt!

Hadde bare vert litt morro å finne ut, så har jeg noe å stille opp med neste gang vi diskuterer.

Opprinnelig postet av Sassy69

Så utrolig leit å høre at folk ikke kan respektere FPS sine avlsregler. Hva får friesereiere til å gjøre noe sånt(og andre som avler ulovelig )! helt bak mål og utrolig synd...
blir helt matt av slikt jeg...
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 30/06/2006 :  18:32:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Jeg er helt enig med deg, hvorfor ikke bare holde seg til regler.
Det er jo en grunn til at Friesere er så bra som de er, kvalitet er vel VELDIG viktig innen Frieser avlen?
Kjenner jeg blir irritert på vegne av de som driver seriøst med Frieser avl når jeg hører om folk som bruker Frieserne sine på diverse raser/blandinger.

Respektløst?

Therese
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 30/06/2006 :  23:15:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
OK - greit svar på dette med frieser-avl.

Og DA synes jeg det er "høl i huet" å avle noe som ikke har noe for seg.
Snakk om å skaffe ris til egen bak.

Må presisere at dette med "egen hingst på egne hopper" også er meget strengt for de raser som gir denne "smale" muligheten for å gi noen få hingster en mulighet. Det er nemlig ikke lov å komme i ettertid å si at "hingsten min bedekket hoppa mi" - og så tro at det er i orden.
Det er det IKKE.

Er prinsipielt imot ulovlig avl.

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.