hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - HASTER!!! Mor avviser føll
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 HASTER!!! Mor avviser føll
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Lopke

Norway

Skrevet - 27/06/2006 :  20:48:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva gjør man om moren avviser sitt føll (er sint, sparker osv)
Trenger masse gode råd fra dere som vet hva dere snakker om!!

(og dette haster jo litt, som dere sikkert forstår)

nn

Afghanistan

Skrevet - 27/06/2006 :  21:07:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Da kjøper du melkeerstatning og fòrer føllet på flaske. Jeg har tilfeldigvis vært borte i akkurat dette for noen år siden. Hoppa nektet plent å la føllet suge, sparket og slo og var ordentlig ufin. (Første føllet hennes).

Vi lot føllet gå sammen med moren, men vi matet det selv. Jeg ble sur på "mamsen", så jeg lot henne stå igjen inne på stallen og tok med meg føllet ut og drev med henne. Hoppa ble fra seg til slutt og aksepterte føllet etter hvert.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 27/06/2006 :  21:13:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja men moren vil ikke ha føllet så de kan ikke gå sammen heller.. Gå til toppen av siden

CatrineS

» VIP

Norway

Skrevet - 27/06/2006 :  21:21:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei,

jeg har ikke opplevd dette selv, men hun jeg jobber med hadde dette problemet så hun har fortalt meg.

De måtte rett og slett være flere når føllet ville ha mat for å holde hoppa. Hoppa sparket etter føllet inne i boksen, så det fikk ikke fred og turte ikke legge seg. Det sov derfor i fanget til N (matmor). Tror de begynte å binde hoppa om natta, slik at føllet kunne få sove.
Jeg kan spørre henne mer på jobb imorgen. Kanskje få henne til å skrive til deg. Jeg vet iallefall at når moren og føllet ble sluppet ut sammen med den andre hoppa hennes, så begynte mora og passe på føllet sitt.
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 27/06/2006 :  21:24:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei, da skiller du mor og føll slik at moren ikke skader føllet sitt. Lag en egen anordning til føllet slik at det kan gå alene, det går så fint så. Verden er kjip av og til, men man må bare gjøre det beste ut av det og bruke fantasien - litt sunt vett kommer også godt med

Det går BRA, det vet jeg. Hun er ikke den første som blir avvist av moren sin, og kommer mest sannsynlig ikke til å bli den siste heller. Men det er viktig at hun får nok næring og det må dere hjelpe til med.
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 27/06/2006 :  21:24:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
PS! Får du lov til å melke moren kan du kjøre det i tillegg til morsmelkerstatningen Gå til toppen av siden

Ann_Lajla

» VIP

Norway

Skrevet - 27/06/2006 :  21:31:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnn_Lajla  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnn_Lajla  Svar med kopi av melding
Går det ikkje and å prøve med sånn sele då? Eller er det heile tida merra "flyg" på folen?
Ann Lajla
Bloggen min: http://hest.no/blogg/?bid=524

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 27/06/2006 :  21:54:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Går det ikkje and å prøve med sånn sele då? Eller er det heile tida merra "flyg" på folen?

Opprinnelig postet av Oxhovds Victoria

heller og doping er prøvd
Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 27/06/2006 :  22:05:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å nei, så trist....
Kanskje man kan kontakte et stutteri? De har sikkert erfaring eller kunnskaper om hva som kan være lurt i slike tilfeller. Smugleser litt på forumet til Ellen Ofstad noen ganger, og har fått med meg at Lene Jensen virker som en veldig kunnskapsrik dame når det gjelder fødsler og problemer..

Vet ikke hva dere har forsøkt, men jeg har hørt at det kan virke å gni føllet med et teppe e.l. med mammaens lukt, for at lukten skal gå overt til føllet. Eller smøre neseborene til hoppa med noe med sterk lukt, som eukalyptusolje, slik at hun ikke kan lukte det. I noen tilfeller kan det være at hoppen ikke aksepterer føllet fordi det ikke lukter 'hennes'.
Dersom ikke det fungerer kan man binde hoppens bakbein, hvor brutalt det nå enn høres ut, slik at hun ikke får sparket det vekk når det dier. Det hender at morsinstinktet kommer frem bare føllet har diet litt.
Hvis ingenting fungerer, må man begynne å flaskefôre føllet. Forhør dere med veterinær om hvor ofte og mye osv, det skal visst være litt av en jobb, men må man, så må man.. (Bare pass på å ikke kjæl for mye med føllet, flaskefôrede hester han visstnok bli noen bortskjemte, uselvstendige klyser når de blir større, hvis de får for mye dilledull).

I såfall bør man forsøke å finne ei hoppe som kan adoptere føllet, det beste ville være om det var ei hoppe som selv har mistet føllet, eller som har mye melk, men det viktigste er å finne en hest som kan lære føllet hvordan det er å være hest.

Kjempemasse lykke til! Krysser alt jeg har av fingre, tær, armer og bein for at dette skal løse seg på et vis!

Ps, har føllet fått i seg råmelken?

Renate
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 27/06/2006 :  22:16:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
jepp.. det fikk den...
ammehopper henger vel ikke på trærne på vestlandet?
Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 27/06/2006 :  22:27:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men kanskje dere finner en hoppe uten melk som er villig til å ta seg litt av føllet? Kanskje en hoppe som har hatt noen føll før?
For selv om man kan fôre opp føllet, kan man desverre ikke lære føllet å oppføre seg som en hest.. Mange slike hester fungerer dårlig sammen i flokk senere, da de ikke har lært seg å oppføre seg, og kommunisere som hest, og oppfatter rett og slett ikke signalene fra de andre før det er for seint.
Det er vel uansett verdt en forsøk :-)

Renate
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 27/06/2006 :  23:20:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm - Vestlandet...
Der burde det vel finnes noen fjordingdamer som har mer enn nok melk... Prøv å avertere i avisa eller noe sånt.

Eller kanskje noen leser her, eller vet om noen osv. osv.
Kontakt veterinærer - de vet vel om de fleste føll i området.

Da kan dere gjøre som jeg gjorde: Min nl-hoppe hadde mer en nok melk, og et stakkars lite fullblodsføll som hadde en avvisende mor, fikk ihvertfall nok melk, gitt som flaskefor. (Men vi fikk ikke dama til å godta et føll til, selv om vi prøvde.)

Men jeg har jo også hørt solskinnshistorier om hopper som tar seg av fosterføll.

Og - som andre har spurt om: Får dere melka hoppa? Da er jo løsningen nærliggende. Få tak i en sånn flaske som brukes til kopplam.

Forøvrig mange gode råd, så jeg ønsker deg lykke til.

Gå til toppen av siden

Amor_Faks

» VIP

Norway

Skrevet - 27/06/2006 :  23:26:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAmor_Faks  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAmor_Faks  Svar med kopi av melding
Min ettåring er flaskeforet. Har selv flaskeforet han og har hatt han siden han va 3 mnd. Moren hannes ville ikke ha han, å hun hadde heller ikke melk til han. Da jeg fikk min lille gutt lånte jeg en shettishoppe som var fostermor for han. Å d gikk bare kjempefint. Begynte også tidli å ha min kar sammens me de andre hestene mine, å d gikk supert fra dag en. Det har ikke vært noe problem me att min ikke har tilpasset seg flokken. Han er bestandi sammens me de andre flokkmedlemmene, å er mer hest enn menneske. Han er selvfølgeli veldi gla i oss, å vet att d er vi som kom me flaska. Husker d meget godt. Men er en engel å holde på med. Lot han få være hest fra dag en og hadde den strenge shettishoppen te å lære han oppførsel. De andre hestene mine lærte han å hvordan d er å være hest. Å han er faktisk ikke den som er lavest på rangstigen.
Helene og gullan

Det går fort å miste noe kjært, selv om det du har kjært er det du passer best på....

Gå til toppen av siden

Wulfi

Norway

Skrevet - 28/06/2006 :  08:45:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWulfi  Svar med kopi av melding
Prøv å kontakte folk som driver oppdrett i distriktet. (F.eks Mona og Elisabeth, og hør om noen av hoppene har litt melk til overs... Man kan aldri vite.)
Masse lykke til!!!

Min nye hjemmeside: http://wulfi.piczo.com Gå til toppen av siden

Sassy69

» VIP

Norway

Skrevet - 28/06/2006 :  10:13:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSassy69  Svar med kopi av melding
Det var jo akkuratt dette som skjedde med mitt lille føll også.

MEN, forus hesteklinikk HAR MORSMELKERSTATNING!
Ta kontakt med de, det er jo ikke så kjempelangt unna, og de sender også i posten.

http://www.forushesteklinikk.no/nyheter.asp?linkID=77

Får dere melke hoppa?
Når ble føllet født, og fikk det i seg råmelk?

Må legge til at jeg har fått utrolig mye hjelp av veterinær Oddrun Runde, hun er utrolig dyktig. Utdannet i sverige, spesial innen hest.
Hun har uansett noe å bidra med!

Redigert av - Sassy69 den 28/06/2006 10:20:49 Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 28/06/2006 :  11:10:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
morsmelkserstatning er bestilt. hoppa kan malkes så det er ikke problemet.
føllet ble født for 2 dager siden, ja det fikk i seg råmelk.

kjenner dere til føllkolikk??? (mulig av for lite melk?)
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.95 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.