hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Det KLØR!!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Det KLØR!!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

CatrineS

» VIP

Norway

Skrevet - 27/06/2006 :  22:01:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei,

har nettopp satt hesten min ut på beite... Og vi kjenner jo alle de plagsomme små insektene som biter og biter og biter...

Jeg har en araber, som er ganske følsom da huden er så tynn...Har prøvd disse tradisjonelle triksene, hvitløk, div insektssprayer, og ja..dekken er uaktuelt egentlig pga beitets beliggenhet.

Noen som har noe tips til ting man kan prøve??
Gjerne noen gode kjerrigråd eller andre ting.

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 27/06/2006 :  22:20:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
måtte begynne å bruke eplecider eddik jeg blandet ut med vann og så spraye på.. de midlene jeg fkk kjøpt på hestebutikker fungerte ikke på min hest, og han fikk allergisk reaksjon av noen av dem også, men eddiken går bra, og de fleste kryp holder seg unna. Lukter mindre behagelig av hesten, men den får da vært i fred:)
Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden

Lillian82

» VIP

Skrevet - 28/06/2006 :  13:37:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Switch Gå til toppen av siden

CatrineS

» VIP

Norway

Skrevet - 29/06/2006 :  11:19:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Brukte Switch i fjor, men syns han fikk både flått og ekle små insekter etter seg... Mulig jeg bare må øke dosen da.

Kanskje jeg skal prøve eplecider eddik. Fås kjøpt i de fleste butikker sa du?

Takk for svar
Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 29/06/2006 :  14:16:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja alle dagligvare butikker:) og ikke er det særlig dyrt heller.. min er ikke så plaget lenger nå som tidligere, selv om det alltid er en og annen hestebrems som ikke lar seg stoppe da....:)

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 29/06/2006 :  16:46:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
hverken hvitløk i foret eller insektspary har hjulpet? Merkelig.
Eplecider, enten som spray elelr i gjennom for(vann er et triks jeg kjenenr folk er fornøyd med. Switch pleier nå å funke, siekr på at du brukte den rett? Hvis hesten din står ute hele døgnet er kanskje ikke dekken det ideele, men mange hester funker bra med dekken selv om de står på kronglete beiter, men vet ikke helt om det var slik du mente det her med beitebeliggenhet.

Klør hesten seg mye? i såfall er det vel så viktig å stille kløen. Höök har en bra brun krem som funker godt (kan gjerne blandes litt tynnere med vann..), Equine america (tror de heter det) fører noe lignende som heter itchnomore, gode resultater med den også. Ellers er det viktig å holde hesten nogenlunde ren, uten å overdrive bruken av shampoo og midler. MAnge hester utvikler allergi (som en har nevnt tidligere) mot produkter.

Spyl hesten med rent vann etter ridning og vask innimellom. Møkkete hester er det beste insektene vet, men det værste hestens hud vet er overdreven vask

vet ikke om dette hjalp deg noe særlig, men håper det hjalp noe;)

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

CatrineS

» VIP

Norway

Skrevet - 30/06/2006 :  07:29:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er litt usikker på om jeg tok stor nok dose på ham ang. den Switch'en. For jeg hører flere som sier det skal hjelpe bra. Jeg så at han hadde litt flått også nå, så jeg skal ta ham ut idag og gå over ham skikkelig, og ta på Switch. Samt noe kløstillende middel.

Jepp, tror nok han klør seg litt, men han har ikke noen sår i pelsen så han er ikke besett. Også er jo noen dager verre enn andre også.

Jeg er litt redd for å bruke dekken da han står ute hele døgnet, liker ikke tanken på at han skal henge seg fast... Men de vandrer nok ikke så om natta, så mulig jeg kunne tatt det på ham når han får kveldsmat.... Dersom ikke switch'en hjelper ei heller eplecider eddiken, så få r vi heller vurdere dekken.

Takk for svar alle sammen

Gå til toppen av siden

laio

Skrevet - 06/07/2006 :  00:25:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Flytta hesta mine til et sommerbeite hvor det var ekstremt mye klegg. Hu ene er ei eldre tynnhuda blods på 800 kilo, hu plagdes voldsomt. Så jeg kjørte på med Switch, og neste dag: NULL KLEGG!
Brukte kiloberegningsmålet, så halve flaska gikk. Dyrt, men absolutt verdt det.
Prøvde først med knust hvitløk i vann, og dynka dem med det. Hjalp ikke.
Gå til toppen av siden

Rosita!

» VIP

Norway

Skrevet - 06/07/2006 :  23:12:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRosita!  Svar med kopi av melding
Dere som bruker eplecider eddik,heller dere det rent over hele hesten,eller skal det vannes ut først?
Og virker det godt?

Gå til toppen av siden

CatrineS

» VIP

Norway

Skrevet - 07/07/2006 :  13:33:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå ser det ut til at jeg har tatt på nok Switch, for nå er iallefall flåtten og ser ut til at knotten også er vekk. Men har fremdeles klegg som plager.

Jeg har blandet Eplecider-eddiken ut i vann, men det er jo et naturlig stoff så det er nok ikke farlig å helle på rent heller. Det stinker! hehe må bare få sagt det! Jeg føler ikke det har hatt en kjempevirkning på min, men så har jeg kun prøvd det utvannet.

Noen andre ting som fungerer bra?
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 07/07/2006 :  13:41:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Hvor mye vann pr.dl. eplecidereddik brukte du, Catrine?
Etanec er så plaget med fluer mellom bena, de spise sår på ham der.. Så jeg tenkte jeg kunne prøve dette der?

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Vindur+Zehra

» VIP

Norway

Skrevet - 07/07/2006 :  14:41:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVindur+Zehra  Svar med kopi av melding
Hmmm,men sånne"bananfluer"elsker jo eplecidereddik!
Når vi er plaget med små krek hjemme er det bare å sette frem en bolle med eplecidereddik og zalo så jumper alle oppi og dør iløpet av natten.
Syns derfor det er så rart at dette liksom skal holde innseker unna hestene.Fluer syns jo ikke at det stinker selv om vi syns det.

Switch og dekken er det eneste som funker på min islending(samt muslifor uten så mye proteiner)men han har sommereksem så det er jo kansje litt anderledes.

Vindur4-ever
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 07/07/2006 :  16:40:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Switch og dekken er det eneste som funker på min islending(samt muslifor uten så mye proteiner)men han har sommereksem så det er jo kansje litt anderledes.

Opprinnelig postet av Vindur og Lise

hvordan for bruker du da?

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 07/07/2006 :  17:25:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Rosita!: da jeg skal ha på hesten min eplecidereddikk så har jeg det på en sprayflaske og har 50/50 med eddikk og vann og sprayer det på hesten og smører det utover med svamp.
Mange bruker kun eddiken og ikke vann så er ikke farlig det heller for det kan jo drikkes...
det fungerer bra en god stund for hesten min, men jeg må smøre på nytt neste dag... min hest står på ett beite med mye høyt gress og derfor veeeeeldig mye klegg og hestebrems, så ikke alltid det virker like godt... men billig og fint alternativ ihvertfall som fungerer.. Som tidligere sagt; hesten min tålte ikke vanlige flue midler så måtte bruke andre kjerringråd..si gjerne fra om det er annet hjemmelaga ting som hjelper:)

CatrineS

» VIP

Norway

Skrevet - 07/07/2006 :  22:55:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvor mye vann pr.dl. eplecidereddik brukte du, Catrine?
Etanec er så plaget med fluer mellom bena, de spise sår på ham der.. Så jeg tenkte jeg kunne prøve dette der?

Opprinnelig postet av Bente_og_Etanec

Hei,

jeg tok vel 1-2 dl eplecidereddik og en liter vann, men det er jo ikke noe farlig siden det er naturlig. Jeg føler ikke det har hjulpet Fabian så mye, knotten brydde seg ikke om det... Men ei dame der jeg har Fabian brukte dette på seg selv da de holdt på med høyet, og hun har ikke hørt det fra meg, så det må da være noe i det....

Jeg smurte Fabian med Aloe Vera gel mellom beina (i lysken), det lindrer nok sår og kløe, men tror ikke det holder fluene borte. Ellers har jeg faktisk fått tro på Switchen igjen

Og angående de giftige plantene, jeg kunne ikke finne igjen det forumet, men her er en link til Skarntyde som er en del av den samme familien som hundekjeks. Det står der at denne er giftig, men jeg finner liksom ikke ut av dette med hundekjeksen... ARG! (spesielt siden jeg vet Fabian har tatt et javs av hundekjeksplanten...)

Gå til toppen av siden

baltomin

Skrevet - 08/07/2006 :  00:23:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
hjeeeeeelp!!
har en fullblods vallak som ahr fått masse insektstikk, ser ikke ut på halen..full av kuler..!! han står å plages sikkelig hele dagen. spraye på storsett hele dagen men syns ikke det hjelper noe..! Noen her som har noen gode tips til insektspray o.l som er gode? evt noen gode man kan få på resept fra veterinærer?
lest litt fra andre som har skevet inn, ska prøve epleside eddik siden noen syns det hjelper bra. men bil veeeeeeldig gla for alt av ips og råd..:)
MVH Hilde
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.