hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Lang pels, selv om sommeren
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Lang pels, selv om sommeren
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  11:22:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Fjordhoppa mi har aldri fått helt kort pels, slik som vanlige fjordinger pleier å ha.

Derfor lurte jeg på om det kunne ha en sammenheng med det at hun har en cyste på eggstokken(kan ikke få føll, men den er ikke farlig)?

Hvis ikke, hva kan det da være? Hvis jeg ikke husker helt feil, tror jeg det ble nevnt at hun kunne ha en hormonforstyrrelse(også ufarlig).

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina

ked

Skrevet - 23/05/2006 :  12:08:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
ett eller anna sted i bakhue svirrer det noe om en infeksjons sykdom ol som ett av kjennetegnene var att hesten ikke fikk kort pels... Sjekk med en dyktig heste vetrinær... tror faktisk det var ganske alvorlig... men husker ikke helt. Leste det i et ridehesten blad. skal se om jeg finner det igjen..

Ellers er det ikke unormalt att gammle hester har lang pels...

Gå til toppen av siden

ked

Skrevet - 23/05/2006 :  12:10:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Var inne på vip'en din. Regner med det er ho hoppa som er 21 år...? Så da er det godt mulig det er av alderdom... Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  12:11:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Oisann! Men hun har hatt det i sikkert 6 år nå.. Og så lurer jeg på, er ikke sikker; men dyrlegen på dyrehospitalet mente at det hadde en sammenheng med cysten?

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  12:12:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Var inne på vip'en din. Regner med det er ho hoppa som er 21 år...? Så da er det godt mulig det er av alderdom...

Opprinnelig postet av ked

Det er nok henne ja!

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  12:47:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Når de blir eldre feller de ikke pelsen sin slik som når de er yngre, etter hva jeg har hørt. Kan kanskje bare være noe slik også? Eller som du skriver anne, cysten som kan være årsaken. Tror ikke jeg hadde bekymret meg så mye for det, om det ikke blir plagsomt for henne utover sommeren med pelsen.

Ked - er det en sykdom som heter noe slikt som cushing ett-eller-annet du tenker på? Husker jeg også leste et innlegg i Ridehesten, mener og huske at det var en fjording som var avbildet der?

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  14:30:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Hmm.. Har vertfall alltid lurt på det, men tror ikke det har vært noe alvorlig grunn, fordi jeg syns å huske at jeg har fått svar på det engang også. Pelsen blir jo ikke akkurat vinterpelslang, men litt sånn pels hestene har når høsten har satt godt inn. Hun har ikke unormalt mye pels om vinteren, med tanke på at hun ikke bruker dekken.

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Sassy69

» VIP

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  22:05:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSassy69  Svar med kopi av melding

Fjordingen min er 13, og jeg har samme problemet.
Vinterpelsen faller av, og hva kommer under? - JO ny vinterpels , bare 1 cm kortere.. heh..

Han har vert sånn hvertfal de 4 åra jeg har hatt ham.

*meg gå løs med barbermaskin*
Gå til toppen av siden

Kanskje

» VIP

Skrevet - 23/05/2006 :  22:47:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Litt om Cushings:

Cushings syndrom/desiese er fellesbetegnelsen på en rekke symptomer forårsaket i de fleste tilfeller av en svulst i hypofysen (hjernen). Dette gjør at hypofysen produserer for mye av hormon-stoffet kortisol (kortison). Alle kan få Cushings, både folk og fe! Man kan også få de samme plagene ved overmedisinering av kortison-preparater.

Når hesten får for mye av kortison, skjer det hormon-forstyrrelser, som gjør utslag i bl.a. at pelsen vokser, løs mage, forfangenhet, dårlig hovkvalitet, dårlig tannkvalitet, dårlig benkvalitet, dårlig hud, dårlig muskelbygging, fettansamlinger, og sikkert noen punkter til som jeg glemmer i farten!

Hvis hesten har Cushings, har den som regel mesteparten av disse plagene, men sikrest er å få dyrlegen til å ta prøver.

Cushings-hester kan leve i mange år, og det er som regel når de blir gamle at sykdommen blir oppdaget, gjerne med at hesten slutter å felle pels. Det finnes medisin (hos mennesker blir svulsten operert bort), men den er veldig dyr - ca. 100,-/dag.

Jeg sier ikke at din hest har Cushings, for det er en sjelden sykdom, men kanskje ikke så sjelden som vi tror...

Hesten vår fikk diagnosen som åtte-åring, men han har veldig fin pels. Derimot er han veldig overfølseom for sukker i maten, og han har veldig dårlig hover. Han kan ikke gå på beite, og kan ikke gå uten sko.

Vi prøver å holde han på en streng diett, kontinuerlig oppfølging av hovene, jevnlig tann-sjekk, i tillegg til en urtemedisin (som vi ennå ikke har fått bevist virker). Vi har ikke råd til tradisjonell medisinering, det blir alt for dyrt siden sykdommen er "livsvarig".

Hesten vår har nettopp kommet seg etter et halvårlig avbrekk pga. "for godt" høy, så nå leter vi land og strand etter gammelt eller gulnet høy, hvis ikke renner maten bare rett igjennom! Det tok dessverre så lang tid før vi skjønte at et for høyt næringsinnhold i høyet hadde så store konsekvenser for opptaket i tarmen!

Vi håper å få beholde hesten vår frisk og førlig i mange år, for han er en stoooor personlighet, vakker og intelligent, med anlegg for både sprang og dressur.

Hvis det er andre der ute som har Cushings-hest, vil jeg gjerne ha kontakt for å utveksle idéer og informasjon!
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 24/05/2006 :  08:11:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hester med Cushings syndrom, har ikke de krøller i pelsen??

Redigert av - Lopke den 24/05/2006 08:12:40 Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 24/05/2006 :  16:47:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Har aldri hørt om det før, men Gina har i vertfall ingen krøller i sykdommen. Men la oss si; (jeg håper og tror det er ganske usannsynlig), at hun skulle hatt dette, er det vondt for henne på noe vis? eller fortkorter det levetiden?

Det er kun pelsen som kunne minne om dette isåfall, hun har sunne og sterke høver, kan ikke huske hun har hatt løs mage, gode tenner & bein (de ble sjekket i fjor) osv.

Men kanskje den cysten hun har på eggstokkene er årsaken.

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Løkki

Norway

Skrevet - 24/05/2006 :  19:03:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Har også ei hoppe på 23 år som har akkurat slik pels som di. Trur nok det er alderen ja. Mi hadde sikkert 10 cm vinterpels..men når den endelig datt av var pelsen under minst 3-4 cm lang. Ho svettar i varmen. Har vore slik 3 siste åra. Ho var ikkje slik da eg hadde ho(fram til ho var 19 år) Men ho har stått på kun høy 4 siste åra, og merka at pelsen blei bedre då eg fekk ho tilbake rundt juletider og begynte å gi vitaminar. Men B-vitaminkur kan vere verdt å prøve, vurderer det på mi..
ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita
Gå til toppen av siden

ked

Skrevet - 24/05/2006 :  19:54:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
tror vi fikk klarhet i denne sykdommen jeg trodde det var hvertfall...

får jo håpe hesten di ikke har det...
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 25/05/2006 :  01:50:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
ja.. Men jeg lurte på det samme som Lopke; vet noen om hester med denne sykdommen får krøllete pels?

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 25/05/2006 :  01:54:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
ja.. Men jeg lurte på det samme som Lopke; vet noen om hester med denne sykdommen får krøllete pels?

Opprinnelig postet av anne,spot,gina&aromayo

de gjør det, som på bildet.. tror ikke du skal være redd for at Gina har det.. hun er nok bare rustet for litt vintersommer på vestlandet :)
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 25/05/2006 :  02:09:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Hehe.. kan nesten virke som :) De må jo tåle en del slikt vær her!

Hun har vertfall aldri på noen måte hatt krøller i pelsen, så da regner jeg med at hun ikke har den sykdommen.

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.