hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvorfor rir du western?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Westernridning
 Hvorfor rir du western?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Mocca21

» VIP

Skrevet - 23/06/2006 :  13:23:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tigull the best 4 life:
jeg synes du skulle prøve deg igjenn, begynn fra "skræts".. evt ta deg en tur til andre klubber å se... kansje lysten blomstrer opp, når du ser at det har forandret seg...
Line har sikkert noen stevner på hånda, som hun kan annbefale deg..

Jeg har aldri sett de har banket hestene.. ikke på kurs eller stevner..
Å har jeg sett det ville jeg ha sakt i fra, for det er ikke godt stevne miljø, verken for hest eller rytter!!

..Når du forlater noe så vakkert, er det vanskelig å ikke snu seg to ganger..
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 23/06/2006 :  15:33:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvis du stod på startlista så ble du garantert ropt opp, for da leser de seg bare nedover når det er Railwork-klasser.
Ihvertfall om gateman eller speaker kan å lese, noe de pleier å være gode på. ;-)

Var du falt ut av lista ville sekretariatet sett det for da hadde du ikke stått på lista.
Da hadde du hatt rett på refundert startavgift også.

1 opplevelse der du ikke fikk med deg en klasse og mener bestemt de hoppet over deg. 1 stevne der du mener dommeren var uproff.
Begge disse sakene kunne du klaget på. Om du hadde fått medhold aner jeg ikke, men du har mulighet for å klage om du vil. Det finnes egne skjemaer for det, og det koster 50.- som du får igjen om du får medhold for klagen din.

På 6-7 stevner for noen år tilbake så synes jeg ikke dette var så ille mye gæli sammenlagt.
Og du var jo strålende fornøyd ihvertfall på det stevnet der du fikk med deg 10 sløyfer hjem.
Var det forresten FØR eller ETTER de to tingene du har nevnt over her?

Ellers er du virkelig støtt over et referat fra en årsfest du leste om for 4 (?) år siden.
Og klubben din så ned på deg fordi du ikke hadde "dyrt nok av rase og utstyr".
Og venninnene dine har sett en westernrytter svinebanke en hest.

Om du er uheldig med valg av klubb, mister en klasse, støtes over 1 dommer og får sjokk av å lese om en fest, så burde du kanskje se litt større på det allikevel. For western er en SPORT, ikke en klubb, en dommer, en festbeskrivelse eller en hestedenger.
Og liker man sporten, så bytter man klubb, følger bedre med på neste stevne, klager på usømmelig dommeroppførsel, hopper over dumme festreferater, og skjeller ut folk som denger hest.

Hvis det ikke egentlig er noe annet som er årsaken til at man droppet ut, da..

Mvh Line.

Opprinnelig postet av Cowgirlchris

er masse andre små ting også som fikk meg til og endre fra western til riding
sånn er det bare!

kopi av melding:

Det er mulig du har mistet respekten for westernridning og miljøet rundt det.
Men nå har også mye av det, trolig mistet respekten for deg..

Dette har med holdninger å gjøre,og du skuffer meg.
Dette er totalt unødvendig og svært simpelt gjort av deg ,når man prøver å hjelpe deg til å forstå og redegjøre.
Det er alltid to sider av en sak Tigull..

*skamme seg*

ser ikke det som noe stort tap at noen mister respekten for meg allså!

men en ting lurer jeg på!

hvorfor nekter dere for den rå behandligen som flere har sett inne for western?

er flere jeg kjenner som har fått western og horsemanship helt opp i vrangstrupen pga mange rytteres oppførsel over for hesten!

spør Roxira hva hun har sett!
vi sto på en western stall!

når vi var på et stevne engang og sa hvor vi var på stall var det noen som sa herregud står dere på westernstallen!

stakkar hestene deres!

hva kan ha fått folk til og tro noe sånt?

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 23/06/2006 :  15:41:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Haha, gud vet hvor mange staller jeg har reagert på innen sprang og dressur.
At noen hevder de driver med western og horsemanship betyr ikke at de faktisk gjør det. Utfra innlegg Roxira har skrevet så vet jeg at det de drev med IKKE var noen av delene.
Skal jeg si MG er å skamri ponnien rundtomrking for morro skyld, og ikek er annet enn lek, uten snev av seriøsitet fordi jeg har sett ett MG lag holde på? Eller skal jeg vente med å bedømme en hel RIDEGREN til jeg har sett hvordan det skal være og ikke en gjeng som TROR de driver med noe?
Visste forresten ikke at kongsdelen noen gang har vært verken horsemanship eller western "stall" . Husker godt hvordan det var der da jeg var yngre, og det var langt ifra begge deler, også oppstallørers behandling av hestene deriblandt en nordlandshest som stadig fikk juling. Jeg Gikk ikke dermed utifra at dette var "dressur/sprang/mg rytteres" måte å ri/behandle hest på av den grunn.

Har vært i begge leire og vet godt hvor jeg har sett mest stygge ting.

Man kan ikke si at "horsemanship og western er dritt" for en gang på en stall banket noen hesten sin.
Fei for egne dører først ;)

Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 23/06/2006 :  15:49:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Haha, gud vet hvor mange staller jeg har reagert på innen sprang og dressur.
At noen hevder de driver med western og horsemanship betyr ikke at de faktisk gjør det. Utfra innlegg Roxira har skrevet så vet jeg at det de drev med IKKE var noen av delene.
Skal jeg si MG er å skamri ponnien rundtomrking for morro skyld, og ikek er annet enn lek, uten snev av seriøsitet fordi jeg har sett ett MG lag holde på? Eller skal jeg vente med å bedømme en hel RIDEGREN til jeg har sett hvordan det skal være og ikke en gjeng som TROR de driver med noe?
Visste forresten ikke at kongsdelen noen gang har vært verken horsemanship eller western "stall" . Husker godt hvordan det var der da jeg var yngre, og det var langt ifra begge deler, også oppstallørers behandling av hestene deriblandt en nordlandshest som stadig fikk juling. Jeg Gikk ikke dermed utifra at dette var "dressur/sprang/mg rytteres" måte å ri/behandle hest på av den grunn.

Har vært i begge leire og vet godt hvor jeg har sett mest stygge ting.

Man kan ikke si at "horsemanship og western er dritt" for en gang på en stall banket noen hesten sin.
Fei for egne dører først ;)

Opprinnelig postet av Bea

hvordan vet du det er kongsdelene?
nå antar du og sjekker ikke fakta!
finn fram kosten!

jeg kan konstatere at det er skinnende blankt forann min dør når det kommer til behandling av min ponni!

Mocca21

» VIP

Skrevet - 23/06/2006 :  16:06:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
akurat nå er det du som er den eneste her som rakker ned på western som en sport... jeg kan ikke se at noen andre skriver noe negativt om det...
Alle har hatt sine dager der de har lyst til å "sparke og slå" sin hest.. men man gjør det ikke...
så jeg tviler på at du har feiet din dør skinnende blank... å det sier jeg av erfaring ikke fakta!

man må se det rett frem.. lev å lær.. ikke se tilbake på ting man mistrivdes med..
jeg trives med western og kommer til å drive med det så lenge jeg har hest og har ikke noe negativt å si til sporten.. men derimot sprang, dressur osv... jeg har tilomed i mot rideskoler.. men jeg rakker ikke ned på dem slik som du gjør, jeg godtar å går videre, å prøver å få folk til å opne øynene for western i stede, med det er deres valg..
og som du, så har jeg en go del venner som skal begynne med western trening på grunn av dens rolige fremtredend for hesten... ikke "tvinge" den over hinder.. heller bøye nakken for å gå fint..
bare rolig fin trening som de kan gjøre like så greit utn bane... topp altså!! :D

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 23/06/2006 :  16:08:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Håper du får et mere modent og nyansert syn på ting når du blir eldre.

Jeg har hatt hest oppstallet i Heggedal, og sett en mann utvise det jeg vil kalle "dårlig horsemanship". Han red "en slags western" (cowboyhatt på tur) og var et dårlig forbilde.
Allikevel startet jeg med western senere.

Har funnet ut hvem du er nå, og vil vel bare si at din klubb har medlemmer blant de beste westernryttere i Norge. Reale, flotte folk som er flinke og rettferdige med hestene sine.
Jeg kunne sagt en god del annet også, men avholder meg til å si at det burde vært en smal sak for deg å ta opp dårlig miljø i klubben osv. med noen fra styret.

Til lags åt alle kan ingen gjera, og om du trives med å heie på MG-rytterne så høres det flott ut for deg at du skiftet interessefelt. Men det er synd at du føler du må rakke ned på en annen sport.

Mvh Line.
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 24/06/2006 :  07:02:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
rir begge deler jeg.men synes vanlig dressur blir litt keitete i lengden,å western savnet jeg litt mere samling.derfor ender jeg nok opp som harbarka barokkrytter.men på tur er det ihaaaaa.å hesten min digger det.mumler:å det er vel egentlig det som er det viktigste...?det som teller i lengden for meg i hvert fall.
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 24/06/2006 :  07:05:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
skjønte ikke helt, du savnet samling i western?
Vil det si hesten din ikke samlet seg?
Det er meningen at westernhester skal samle seg også :p

Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 24/06/2006 :  08:16:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
jepp,er fullstendig klar over dette.det jeg mente var enda mere samling i gangarter,mere oppreisning i nakken å i det hele tatt:)skjønner?

Mine tanker jeg sitter igjen med etter å ha lest alle svarene på denne trådene..

"Ri hesten godt fram mot bittet!"??? Til dags dato forstår jeg hverken kommandoen eller hva i søren det skal være godt for..KLIPP KLIPP
fant to måter jeg kunne forklare dette på(det svaret du vil høre,også det JEG ville ha forklart og en ridelærers måte),men for å ikke synke ned på nivået til folk som bare sier negativt om andre sine sporter,så lar jeg det være med det

vil først å fremst si som mange andre har påpekt her,at det er stygge ting i alle grener.i western,fikk jeg et heller dårlig første inntrykk da de som sa drev med dette sa det var så høyt klespress,noe jeg tror kommer fra enkeltpersoner som kansje ikke har trent like mye til det stevnet de skulle gjøre det så bra på. å trenger en unnskylding for at det gikk som det gikk.for vi mennesker er verdensmestere på å finne dårlige unnskyldingerførste gang jeg så en westernoppvisning:livredd hest spant rundt på banen på superstramme tøyler!å folk sier:se hesten danser!men det lille jeg visste om western var at det ikke skulle se slik ut i hvert fall..synd noen lager dårlig førsteinntrykk for resten av sporten altså.
senere har jeg forstått også at western er en sport folk lett feier fra seg fordi da kan de ikke sitte å trykke på brems og gass samtidig,noe man kan i noen andre ridesporter.er vel sånn med alt,at grunnen til at man velger det og det er av erfaringer,på godt og ondt.

at dommere er urettferdige skjer av den grunn at det har med øyet som ser.banking som andre har nevnt hører også med i alle sporter,men western er en av de få man ser det åpenlyst i,i hvert fall.jeg har til gode å se en western hest bli banka.å det har jeg ikke med EN DEL andre sporter.eksempel på sprangstevner har nok mang en rytter fått notis:stygg spore og piskebruk.men sånn jeg har skjønt det,så funker ikke western sånn.man kan ikke banke en western hest bra,men du kan slå en hest til å hoppe enda litt høyre og løpe enda litt fortere.så må jeg rose western på en måte til:eneste grenen hvor kaldblods ikke blir sett ned på.ja,de kan være tyngre å få rundt og sånn.men da blir du heller beundra for det du får til.

dette har gått litt over styr.å hvis ikke folk holder seg til topic,så bør denne tråden bli avsluttet.
*husk at å si at andre er dårligere,gjør ikke deg bedre,heller tvert imot*

sikkert skriveleif grunnet TRØTT

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 24/06/2006 :  13:17:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Håper du får et mere modent og nyansert syn på ting når du blir eldre.

Jeg har hatt hest oppstallet i Heggedal, og sett en mann utvise det jeg vil kalle "dårlig horsemanship". Han red "en slags western" (cowboyhatt på tur) og var et dårlig forbilde.
Allikevel startet jeg med western senere.

Har funnet ut hvem du er nå, og vil vel bare si at din klubb har medlemmer blant de beste westernryttere i Norge. Reale, flotte folk som er flinke og rettferdige med hestene sine.
Jeg kunne sagt en god del annet også, men avholder meg til å si at det burde vært en smal sak for deg å ta opp dårlig miljø i klubben osv. med noen fra styret.

Til lags åt alle kan ingen gjera, og om du trives med å heie på MG-rytterne så høres det flott ut for deg at du skiftet interessefelt. Men det er synd at du føler du må rakke ned på en annen sport.

Mvh Line.

Opprinnelig postet av Cowgirlchris

hvor i heggedal da`?
foresten han mannen som ri en slags western!?
kan det være gammle lorden tro?

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 24/06/2006 :  14:25:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Jeg har pr dags dato til gode å sitte på en klassisk trent hest som bærer seg like godt selv som de godt trente westernhestene jeg har suttet på.

Grunnen til at mange ser mye rart på disse såkalt "oppvisningene" er jo at så få vet hva sporten egentlig går ut på. Rir man med westernsal er man mer en velkommen til å komme gi en oppvisning av såkalt westernridning, ennå ekvipasjen kun freser rundt i en sal som er en DEL av westernridningen.
Myter: Det folk tror om western er at man sitter som en potetsekk, med bena skjøvet frem ( lodrett sits er det i western som øvrige grener)
Man rir alltid med en hånd, tøylene er slakke og hesten kan gjerne gå med hodet i været, det finnes ikke samling i western.
Man roper yihhaaa, og WOOOW og prøver bråstoppe og svinge rundt fortest mulig, ellers rir man rundt i full fart og passer på at hatten ikke faller av, i den ledige hånden har man enten en sigarett eller en øl.
Det er selvsagt som på tv, man røkker hesten i munnen og pisker den når den skal løpe, når man stopper binder man den i stangbittet i en stolpe mens man besøker naboen.
Man har hatt på seg, og rir oftest på tur, da i full fart.
Hestene er barfot, går uten dekken og er gjerne pjuskete, for man gidder ikke børste så mye, man vil heller frese rundt omkring.
Utstyret er harry som resten av grenen, på stevner drikker man bare øl og plsytrer og roper.

Sukk...

Hva western ER:

Dressur på HØYT plan, hvor kommunikasjon og samspill står høyt.
Det krever en utrolig lydig hest, som liker det den gjør og viser det, en misfornøyd hest får man trekk for.
Man rir med loddrett sits, jeg har ennå til gode å se noen som rir rope og plystre JIHAA ol.
har også til gode se noen ri rundt med en øl eller sigarett under trening.
Westernrytter DILLER med hestene sine! jeg ble ovverasket over at det var så MYE.
De flettes og børstes , de har halesokk så halen ikke skal slites , flettene er vel også for at manen skal slites minst mulig, på stevne får man trekk for skitt. ( ihvertfall i halter)
Utstyret er et eget kapittel, det er ufattelig mye stilig å se, uten at det er noe press til at man må ha det fineste og det mest mulig bling bling. Det er MYE morsommere å kunne matche og ordne selv ennå måtte ri med en hvit bukse og en sort jakke og kanskje få velge skjorta under til forandring :D
Så er det utrolig mange flotte hester å se, skulle likt å sett spranghestene på stevneplassen oppføre seg likt som disse. Utrolig behagelig.
Det er krav til samling, jeg har selv opplevd å bli disket for hesten min gikk under loddplan, det var rett ut gitt.
Det er krav til god og fornuftig ridning, hesten skal være fornøyd som nevnt og vise at den tenker selv og har en positiv instilling.

Gå til toppen av siden

Emblan-min

Skrevet - 24/06/2006 :  17:38:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hum, meget interresangt detta her.. Selv synes jeg virkelig at western ser utrolig flott ut. Tenker på dem som får skikkelig kontakt med hesten sin og kan ri den med tankene i steden for alt annent, som jeg legger ord på det. Det ser så behagelig ut for hesten. Eneste jeg synes er dut, for min del er at jeg har islandshest som jeg trener i gangarter. Altså tølt! Bare tølt fårløbig men. Det blir da vanskelig for med å skulle få hesten opp i tølt med western stil :p I alle fall med min hoppe som ikke er noen natur tøler. Men lurer på, kunne jeg gitt meg selv lov til å ta noen koseturer å ridd western stil? Tenker at når hun blir eldre og jeg ikke skal konkurrere med henne, da kan jeg slå over til western :D Driver selv å lager små aktiviteter i skogen, med å ta noen turer rundt trær osv og rtgge rundt ett stort tre og slike ting. Hoppa mi synes det er artig med litt variasjon der hun! Selvom jeg ikke har noe av western utstyret eller rir sm stilen, så finner jeg ikke noe som helst imot å ri slik :p Vel... Det var det jeg hadde å si for denne gang : ) Håper noen vil svare på spørsmålet mitt!!! Gå til toppen av siden

Mocca21

» VIP

Skrevet - 24/06/2006 :  17:49:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
hehe, hun som solgte western salen til meg, hun drev med islandshester.. hun hade uheldig vis skulle kjøpe seg en islandshest å dro spent for å prøve den... men det var ingen suksess, for vær gang hun brukte sitsen for å tølte??(nå er ikke jeg så go på dette islands språke men, tror det var det) så rygget hesten frebrilsk bakover... hehe synes historien var ganske gøy, etter som "tølting"? må man bruke sitsen på? akurat som når vi bruker sitsen i western for å få hesten til å rygge eller stoppe... så de to koliderer vist litt med hværandre akurat der..
men jeg tror faktisk at hun snakket med Line på Flisa, for å ta meg seg gammel hesten sin på kurs.. bare for å prøve... så det går ann.. :) lykke til..
P.s (hun kjøpte ikke islandshesten, orket ikke å omskolere den igjenn) ;)

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 26/06/2006 :  19:15:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Tiril (Tigull) skrev:
"hvor i heggedal da`?
foresten han mannen som ri en slags western!?
kan det være gammle lorden tro?"

Det var ingen som kalte han for Lord etter det jeg vet og husker.
Men jeg red mest alene og kjente ikke de andre på stallen noe særlig godt.
Han eide stallen jeg stod på.
Av den grunn nevner jeg ingen navn eller beskrivelse av hvor stallen ligger.

Poenget var at man ikke dømmer en sport etter noen få utøvere eller forhåndsdømmer en utøver pga manglende innsikt i sporten.

Mvh Line.
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 26/06/2006 :  20:47:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kunne tenkt meg å lære mer rundt western, gitt. Men på denne siden av trøndelag så finnes det ingen som rir det. Jeg vet ikke av noen som har westernsal en gang.
Så, inget westernridning på meg enda nei. Kanskje den gangen jeg skal bygge mitt eget ridesenter/stall. Så kanskje.

Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.