hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvorfor rir du western?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Westernridning
 Hvorfor rir du western?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

xxxx

Skrevet - 22/06/2006 :  16:06:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tigull the best 4 life:

Jeg vet hvem person (dommer) og ryttere (det er vel særlig en..),du sikter til.
Denne personen vet jeg har fått tilsnakk pga. sin oppførsel sammen med deltagende ryttere og til tider "inhabile" bedømning.
Det skyldtes bla. vennskap og at det som litt uerfaren "amatør-dommer" nok ble for vanskelig å ikke fokusere på sin favoritt å være nøytral.
Det og sosial omgang etter klassene var avsluttet fikk folk til og reagere å kontakte arrangør/klubb.
For å forsvare denne personen litt kan man vel si at; " den visste ikke bedre da.."
..Man lærer så lenge man lever ..osv. Dette er en stund siden nå..

Kravene til dommer har blitt strengere i takt med at det arr. større stevner med internasjonale raseklasser osv. og bla. godkjenning innunder FEI,som feks. Norway Open.
Denne personen har derfor aldri vært benyttet de årene dette arrangementet har vært avviklet og har heller ikke lov, da den kun har gyldig dommerkort innenfor visse westernklubb-stevner tilknyttet Wran.

Når det kommer til alkohol er det lov å nyte det etterat alle klassene er ferdige for dagen.
Det er likt som på alle andre ride/kjørestevner som varer over en helg.
At ryttere,besøkende,sponsorer og andre da kan få hygge seg skulle bare mangle,men dommeren og ringstewards skal ikke delta på dette med øvrige og det gjelder hele helgen selv om klassene er ferdigridde.
Som oftest finner de på noe annet og reiser vekk fra plassen.
En av Ringstewardenes oppgaver er å være vert for dommerne og være sammen med de.

Jeg synes ikke du skal ta alle over en kam eller kun tenke på denne ene dommeren og episoder som har skjedd for leenge siden- men gi det en sjanse til.
Du fikk en dårlig start/opplevelse,men ikke la det ødelegge for deg videre hvis du har lyst å fortsette.
Western er kommet mye lenger og blitt mer seriøst.

Når jeg startet mine første stevner (våren 1995) var det på et lavt og uhøytidelig nivå.
Det var ikke kommet noen særlige regler enda og man prøvde seg frem.
Noen startet westernklubb for å galoppere til skogs med cowboyhatt,westernsal og "lerke på lomma".
Andre leide inn trener fra Sverige og prøvde å lære seg å ri western,for målet var å prøve og arrangere et stevne og ri selv..

Jeg har deltatt på stevner (for mange år siden),hvor noen av oss febrilsk prøvde å ri igjenom et enkelt trailmønster, mens andre satt ved lavvon og hadde fest rett utenfor banegjerdet i australske oilskinfrakker.
De hadde ridd de også,men det var på tur over åsen for å komme til stevneplassen..
Begrepet western ble tolket veldig forskjellig,kan man vel si...

Nå er det litt annerledes,selv om jeg vet noen fortsatt rir western på dette "planet".
Men la de nå få holde på med sitt,du trenger vel ikke akkurat oppsøke de da..
Vil du drive seriøst med westernridning på et litt høyere nivå,velger du stevner som er etablerte og litt større.
Det trekker de beste rytterne og dommerne.
Da er det et strengere reglement og mer erfarne arrangører også.
Da tror jeg du vil få et annet inntrykk og kanskje få lyst å prøve igjen.

Referatet du trolig sikter til var vel ikke fra et ridestevne men en årsfest..(privat arrangement uten hest).
Jeg har vært "redaktør" for det bladet for mange år siden.
Bladet var et internt lite og uhøytidelig klubb-blad i kun 130 eksemplarer,lagd på kopimaskin..
Men kan uansett ikke huske at det var bilder av "dritfulle folk osv.osv." som du påstår..Men hva så om det hadde skjedd?
Det var et lite klubb-blad,ikke Hestesport eller Penny.
Har vært medlem i diverse rideklubber og ofte sett bilder og lest morsomme referat fra julebord,årsfester osv. hvor bla. ikke alltid like edrue mennesker har funnet veien foran linsa..
Det får en tåle, hestefolk (som alle andre) må få "slå seg løs" litt når de ikke sitter i salen.

Du skal ikke blande sammen et privat arrangement uten hest og ridning med westernridning i konkurransesammenheng.
Det blir helt feil holdning og sammenligning.
Og jeg synes som sagt ikke du skal henge deg opp i gamle situasjoner og forhold generelt.
Hadde alle gjort det hadde man ikke kommet lenger i livet..

Hva som har skjedd for flere år siden både på banen og utenfor- er vel ikke noe poeng å dra med seg videre og være bitter for..
Du må jo følge med i utviklingen du også og se hvordan det er i dag.
Det er jo det som er aktuelt.

Tenk fremover og positivt.

(edit pga. tillegg.)

Redigert av - xxxx den 22/06/2006 16:52:02 Gå til toppen av siden

Mocca21

» VIP

Skrevet - 22/06/2006 :  17:05:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
In Nancyville:
..Når du forlater noe så vakkert, er det vanskelig å ikke snu seg to ganger..
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 22/06/2006 :  17:26:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Utrolg bra skrevet Nancy :)

Til topicen: Jeg har kun ridd western et par ganger på lånt hest (hatt ridetime), og jeg kommer til å ta flere timer. Grunn? Jeg synes det var morsomt og lærerikt, og det var moro å ri noe annet enn klassisk ridning. :)

www.hestene.no
Redigert av - Mari^_^ den 22/06/2006 17:27:00 Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 22/06/2006 :  17:36:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Tigull the best 4 life:

Jeg vet hvem person (dommer) og ryttere (det er vel særlig en..),du sikter til.
Denne personen vet jeg har fått tilsnakk pga. sin oppførsel sammen med deltagende ryttere og til tider "inhabile" bedømning.
Det skyldtes bla. vennskap og at det som litt uerfaren "amatør-dommer" nok ble for vanskelig å ikke fokusere på sin favoritt å være nøytral.
Det og sosial omgang etter klassene var avsluttet fikk folk til og reagere å kontakte arrangør/klubb.
For å forsvare denne personen litt kan man vel si at; " den visste ikke bedre da.."
..Man lærer så lenge man lever ..osv. Dette er en stund siden nå..

Kravene til dommer har blitt strengere i takt med at det arr. større stevner med internasjonale raseklasser osv. og bla. godkjenning innunder FEI,som feks. Norway Open.
Denne personen har derfor aldri vært benyttet de årene dette arrangementet har vært avviklet og har heller ikke lov, da den kun har gyldig dommerkort innenfor visse westernklubb-stevner tilknyttet Wran.

Når det kommer til alkohol er det lov å nyte det etterat alle klassene er ferdige for dagen.
Det er likt som på alle andre ride/kjørestevner som varer over en helg.
At ryttere,besøkende,sponsorer og andre da kan få hygge seg skulle bare mangle,men dommeren og ringstewards skal ikke delta på dette med øvrige og det gjelder hele helgen selv om klassene er ferdigridde.
Som oftest finner de på noe annet og reiser vekk fra plassen.
En av Ringstewardenes oppgaver er å være vert for dommerne og være sammen med de.

Jeg synes ikke du skal ta alle over en kam eller kun tenke på denne ene dommeren og episoder som har skjedd for leenge siden- men gi det en sjanse til.
Du fikk en dårlig start/opplevelse,men ikke la det ødelegge for deg videre hvis du har lyst å fortsette.
Western er kommet mye lenger og blitt mer seriøst.

Når jeg startet mine første stevner (våren 1995) var det på et lavt og uhøytidelig nivå.
Det var ikke kommet noen særlige regler enda og man prøvde seg frem.
Noen startet westernklubb for å galoppere til skogs med cowboyhatt,westernsal og "lerke på lomma".
Andre leide inn trener fra Sverige og prøvde å lære seg å ri western,for målet var å prøve og arrangere et stevne og ri selv..

Jeg har deltatt på stevner (for mange år siden),hvor noen av oss febrilsk prøvde å ri igjenom et enkelt trailmønster, mens andre satt ved lavvon og hadde fest rett utenfor banegjerdet i australske oilskinfrakker.
De hadde ridd de også,men det var på tur over åsen for å komme til stevneplassen..
Begrepet western ble tolket veldig forskjellig,kan man vel si...

Nå er det litt annerledes,selv om jeg vet noen fortsatt rir western på dette "planet".
Men la de nå få holde på med sitt,du trenger vel ikke akkurat oppsøke de da..
Vil du drive seriøst med westernridning på et litt høyere nivå,velger du stevner som er etablerte og litt større.
Det trekker de beste rytterne og dommerne.
Da er det et strengere reglement og mer erfarne arrangører også.
Da tror jeg du vil få et annet inntrykk og kanskje få lyst å prøve igjen.

Referatet du trolig sikter til var vel ikke fra et ridestevne men en årsfest..(privat arrangement uten hest).
Jeg har vært "redaktør" for det bladet for mange år siden.
Bladet var et internt lite og uhøytidelig klubb-blad i kun 130 eksemplarer,lagd på kopimaskin..
Men kan uansett ikke huske at det var bilder av "dritfulle folk osv.osv." som du påstår..Men hva så om det hadde skjedd?
Det var et lite klubb-blad,ikke Hestesport eller Penny.
Har vært medlem i diverse rideklubber og ofte sett bilder og lest morsomme referat fra julebord,årsfester osv. hvor bla. ikke alltid like edrue mennesker har funnet veien foran linsa..
Det får en tåle, hestefolk (som alle andre) må få "slå seg løs" litt når de ikke sitter i salen.

Du skal ikke blande sammen et privat arrangement uten hest og ridning med westernridning i konkurransesammenheng.
Det blir helt feil holdning og sammenligning.
Og jeg synes som sagt ikke du skal henge deg opp i gamle situasjoner og forhold generelt.
Hadde alle gjort det hadde man ikke kommet lenger i livet..

Hva som har skjedd for flere år siden både på banen og utenfor- er vel ikke noe poeng å dra med seg videre og være bitter for..
Du må jo følge med i utviklingen du også og se hvordan det er i dag.
Det er jo det som er aktuelt.

Tenk fremover og positivt.

(edit pga. tillegg.)

Opprinnelig postet av In Nancyville

nå har det seg slik at jeg ikke har en hest som kan gå på det høye nivået som de gode dommerene finnes på!

derfor ender jeg opp med disse dommeren som ikke egentlig burde være dommere!

festen var avbildet i wran newsen skal bare finne den igjen.
mener den blir levert til alle som er medlem av en klubb tilknyttet wran
ikke i 130 eksemplarer!

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 22/06/2006 :  17:55:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Tigull.. Det er liksom bare fæle folk du omgir deg med virker det som?? De som dømmer på lavt nivå behøver da ikke å være dårlige? Noen er det sikkert, men du må ikke dra alle under en kam.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 22/06/2006 :  18:41:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
"nå har det seg slik at jeg ikke har en hest som kan gå på det høye nivået som de gode dommerene finnes på!

derfor ender jeg opp med disse dommeren som ikke egentlig burde være dommere!"

Hva mener du? Sier du at på de 6-7 C-stevnene du har deltatt er det så lavt nivå at det bare er dårlige dommere der? Er du klar over at Norges Cupen går på C-nivå og at det er på det nivået du finner det største antallet ryttere i dag? Sier du at disse rytterne er dårlige og dermed blir bedømt av dårlige dommere?
Eller sier du at klubbene bare leier inn dårlige dommere til C-stevnene sine?

"festen var avbildet i wran newsen skal bare finne den igjen.
mener den blir levert til alle som er medlem av en klubb tilknyttet wran
ikke i 130 eksemplarer!"

Fint du avklarte at det var en fest og ikke et stevne!
Og antallet stemmer nok på den tiden.
For det er sikkert noen år siden, og da var det ikke mange klubber på landsbasis.
Dessuten vil jeg tro Nancy som var redaktør er troverdig når det gjelder antall eksemplarer hun trykket opp!

Jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i det du sier om miljø, dommerkvalitet og nivå.
Og jeg vil protestere på det sterkeste at klubbene leier inn dårlige dommere.
2 av stevnene (de 2 jeg jobbet ved) i 2004 hadde WRAN C-status med B-klasser og innleide dommere fra utlandet. I fjor ble det arrangert flere stevner på C-nivå med utenlandske dommere med A-godkjenning.
Påstanden din er latterlig. Enten det eller dypt krenkende overfor disse dommerne som jobber med westernbedømming internasjonalt.

HeWR-Hælja 2006 var et WRAN-godkjent C-stevne med B-klasser, og hadde svensk dommer med A-godkjenning.

Mvh Line.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 22/06/2006 :  19:11:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tigull:
Jeg synes nå at du svartemaler alt som har med western å gjøre fordi du har et holdningsproblem for noe relativt bagatellmessig som har skjedd for flere år siden.

* Du trekker frem en dommer som ved et tilfelle ikke dømte fair.
(Dessuten pratet og festet xxx sammen med noen av rytterne etter klassene var ridd..)
* Du mener du blir sett ned på og ikke har fin nok hest og utstyr.
* Du likte ikke å se bilder og lese fra en privat årsfest (uten hest) som sto trykket i et lite internt klubb-blad i år 2002.
* Du sier western er skamridning.
* Du mener "western er så uprofft at man bare rister på hodet".

-Dette lukter det misunnelse og bitterhet av synes jeg.
Og det er noe av det verste jeg vet for slike problemstillinger er vanskelige å løse,for begge parter..
Nå finkjemmer du altså hver krinkelkrok for å få sagt noe negativt om sporten vår.
Det er mulig du har mistet respekten for westernridning og miljøet rundt det.
Men nå har også mye av det, trolig mistet respekten for deg..

Dette har med holdninger å gjøre,og du skuffer meg.
Dette er totalt unødvendig og svært simpelt gjort av deg ,når man prøver å hjelpe deg til å forstå og redegjøre.
Det er alltid to sider av en sak Tigull..

*skamme seg*

Redigert av - xxxx den 22/06/2006 19:32:35 Gå til toppen av siden

Spich

Norway

Skrevet - 22/06/2006 :  23:48:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har vel vært mer eller mindre turrytter hele tiden. Når jeg dumpet borti westernridning i 1997, så følte jeg med en gang at dette var tingen for meg. Etterhvert fikk jeg også sansen for Quarteren/Painten, og fikk min første Paint i 2001. Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 22/06/2006 :  23:59:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Veeel...hvis det er noen trøst så har ikke disse negative innleggene fått meg til å revurdere en evt. konvertering til western
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Mocca21

» VIP

Skrevet - 23/06/2006 :  00:06:43  Vis profil  Svar med kopi av melding

[/quote]

nå har det seg slik at jeg ikke har en hest som kan gå på det høye nivået som de gode dommerene finnes på!

Opprinnelig postet av Tigull the best 4 life

[/quote]

hallo.. den burde du skjemmes over...
Mitt forste stevne var på Flisa, HeWR 2006... kjempe fornøyd.. dommerne var fantastiske og dømte helt til punkt og prikke...
men huff dah i følgr deg skulle jeg være skuffet, for dette var jo et C-stevne...

*Ja, fy Lisa... dette var dålig opplegg altså, den svenske dommeren var jo helt på jorde.. å hu dær norske dommeren som var skriver på Norway open 2006 var jo helt ute* ler dypt inni meg selv...
jaja, sån kan det gå...

..Når du forlater noe så vakkert, er det vanskelig å ikke snu seg to ganger..
Gå til toppen av siden

Marianne S

» VIP

Skrevet - 23/06/2006 :  00:08:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fordi western tiltaler meg!

Westernridning er noe av det morsomste som fins! Den fine kommunikasjonen mellom hest og rytter, uten masse innsnurpinger og hard kontakt syns jeg er den eneste veien å gå.
Fra Trail - rolig og vakker til Reiningen med futt og fart - jatakk!

I tillegg tiltaler Quarteren meg med sitt fantastiske temprament og evnen til å bære rytteren med en naturlig holdning.

Jeg liker også miljøet, og føler meg hjemme i nettopp denne sporten.

Mvh Marianne.
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 23/06/2006 :  11:02:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
jeg slutta ikke med western fordi det ikke var gøy foresten!
sluttet fordi stemmingen rundt ikke ble riktig!

dessuten opplevd og medle meg på til en klasse og så ropte de meg ikke inn så jeg tenkte kanskje ikke klasse før var helt ferdig eller noe sånt.

fikk ikke pengene tilbake og fikk ikke starte i open av samme type klasse.

da jeg sluttet virkert alt uproft!

flere av venninne mine har også snudd seg vekk når de hører om western riding for de har sett hester bli banket noe så inni granskauen!

men det er et annet tema!

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 23/06/2006 :  11:14:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Hvordan skal stemningen være for at det skal være riktig, da?

Ja, det er kjipt med å få "no-show" i en klasse, og man må følge godt med så en ikke mister klassen. Holder en seg i startområdet innenfor lydrekkevidde til gateman går det vanligvis greit. Men en må følge med.
Det kan være lurt å spørre gateman om en er usikker på hvilken klasse det er som egentlig går akkurat da.

Det er heller ikke mulig å etteranmelde seg rett før en klasse går.

For øvrig er det ikke western å banke en hest "noe så inni granskauen".
Det er bare å banke en hest.
Slikt foregår i alle sporter, dessverre, og skjer det på stevne blir det bortvisning og rapportering og mulig utestengelse.

Hvis du mistrivdes med miljøet i din egen klubb er det ikke rart du trakk deg vekk.
Men du burde kanskje tatt det opp med ledelsen i klubben din at det var et problem for deg?
Da kunne de tatt tak i det og bedret miljøet slik at du også følte deg velkommen med den hesten og det utstyret og det nivået du var på.

Mvh Line.
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 23/06/2006 :  12:51:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvordan skal stemningen være for at det skal være riktig, da?

Ja, det er kjipt med å få "no-show" i en klasse, og man må følge godt med så en ikke mister klassen. Holder en seg i startområdet innenfor lydrekkevidde til gateman går det vanligvis greit. Men en må følge med.
Det kan være lurt å spørre gateman om en er usikker på hvilken klasse det er som egentlig går akkurat da.

Det er heller ikke mulig å etteranmelde seg rett før en klasse går.

Opprinnelig postet av Cowgirlchris

de nevnte ikke mitt starts nr når alle ble kalt inn

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 23/06/2006 :  13:15:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Hvis du stod på startlista så ble du garantert ropt opp, for da leser de seg bare nedover når det er Railwork-klasser.
Ihvertfall om gateman eller speaker kan å lese, noe de pleier å være gode på. ;-)

Var du falt ut av lista ville sekretariatet sett det for da hadde du ikke stått på lista.
Da hadde du hatt rett på refundert startavgift også.

1 opplevelse der du ikke fikk med deg en klasse og mener bestemt de hoppet over deg. 1 stevne der du mener dommeren var uproff.
Begge disse sakene kunne du klaget på. Om du hadde fått medhold aner jeg ikke, men du har mulighet for å klage om du vil. Det finnes egne skjemaer for det, og det koster 50.- som du får igjen om du får medhold for klagen din.

På 6-7 stevner for noen år tilbake så synes jeg ikke dette var så ille mye gæli sammenlagt.
Og du var jo strålende fornøyd ihvertfall på det stevnet der du fikk med deg 10 sløyfer hjem.
Var det forresten FØR eller ETTER de to tingene du har nevnt over her?

Ellers er du virkelig støtt over et referat fra en årsfest du leste om for 4 (?) år siden.
Og klubben din så ned på deg fordi du ikke hadde "dyrt nok av rase og utstyr".
Og venninnene dine har sett en westernrytter svinebanke en hest.

Om du er uheldig med valg av klubb, mister en klasse, støtes over 1 dommer og får sjokk av å lese om en fest, så burde du kanskje se litt større på det allikevel. For western er en SPORT, ikke en klubb, en dommer, en festbeskrivelse eller en hestedenger.
Og liker man sporten, så bytter man klubb, følger bedre med på neste stevne, klager på usømmelig dommeroppførsel, hopper over dumme festreferater, og skjeller ut folk som denger hest.

Hvis det ikke egentlig er noe annet som er årsaken til at man droppet ut, da..

Mvh Line.
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.86 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.