hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Barfot eller sko?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Barfot eller sko?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 23/07/2006 :  22:29:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvor du holder hus da? (-:
Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 23/07/2006 :  23:08:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Aurskog-Høland i Akershus, et bittelite stykke unna deg. Det skal du nok være glad for, ellers hadde du nok fått MYE mas! Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 23/07/2006 :  23:20:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Bl.a. ei godt voksen hoppe som hadde så vondt i alle beina at hun stod og trakk de opp innimellom og stod bom-stille stort sett hele tida. Sånn var ho lenge... Ikke fikk ho flis i boksen heller for hun skulle tilvennes. Ble jo ganske vettskremt og følte meg veldig usikker på hva i alle dager som hadde skjedd de siste åra.

Heldigvis var forhåpentligvis dette bare et svært uheldig enkelttilfelle, men de hadde faktisk en såkalt barfottrimmer som kom jevnlig og visstnok oppfordret de til og fortsette....

...

Opprinnelig postet av kari anne

Denne der har jeg også vært borti!!
Her i distriktet...hadde kurs eller om han bare var og trimmet litt høver eller...aner ikke,men han ble meget fortørnet da han kom inn i stallen og så at hestene sto på flis i boksene!
Milde himmel,de måtte da bruke grus,må vite.

Da en av de i stallen nevnte at det var vel ikke så voldsomt behagelig å ligge på grus,fikk hun beskjed om at om hesten lå var den syk! En frisk hest la seg nemlig ikke ned.

For ikke å snakke om den stakkars lille isisen på samme stall som nå kun vagger rundt i grisepass.(For dere "utenfor" det første tegnet på at en isis ikke lenger har det helt bra på tærne (eller andre steder-rygg,nakke...) er stort sett at den mister en eller flere gangarter.De slutter å trave,slutter å tølte o.l.
Dette unnskyldes gjerne med "den er så stiv,den er litt ute av form,jeg legger ikke så stor vekt på dette med gangarter...men ta bort det som er vondt (såre høver for eksempel) så som et mirakel har de plutselig flere gangarter igjen.Barfote isiser som ikke trives med det er lettere å "avsløre" en det meste annet.)
Eller den høydrektige hoppa som ikke lenger ville bevege seg....(Varmblods)
jeg vet godt hvem han er,hvor respektert han er som "trimmer" vet jeg ikke,men kurs holder'n og kunder har'n mange av.
Hmmm...kanskje spørre Harneshaug om hun vet hvem?

Oops...nå var jeg visst her igjen...makan...

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 23/07/2006 :  23:31:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
He he he... fast inventar du nå (-; Jeg har ikke den fjerneste ide om det ikke er er K.B kanskje? Kan driver litt ehm.. ekstremt tror jeg hva holdninger angår. Jeg blir litt svett når han sier at det er en GOD ting at han har mistet kunder pga sin "bestemte" holdning, for følger de ikke hans råd til punkt å prikke er ikke han interessert i å kaste bort sin tid på hestene deres...
Jeg har nå flis og gummimatter i boksene, jeg bruker dekken, herregud... jeg har tom stall!
Ikke sender jeg jordprøver til analyse i England for å sjekke kalkinnholdet, ikke bruker jeg tusenvis av kroner på å drenere, bygge opp kunstige foringsplasser på beitet som består av 3 forskjellige sorter grus, ikke går jeg med hjå og omhyggelig høster brennesle som jeg tørker i 7,2 timer før jeg gir de til hestene, ikke trenger jeg et naturapotek på str med et IKEA-lager for at hesten ikke skal dø heller OG hysj..... hesten min fikk antibiotika EN gang, men bare en.... ikke si det til noen da..

Kurre

Norway

Skrevet - 23/07/2006 :  23:39:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du har fått en PM! SÅ jeg ikke blir anmeldt for skittkasting,det er så trasig...
www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 24/07/2006 :  00:28:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sendte en til deg også! (-: Tusen takk!

frkelin

Skrevet - 24/07/2006 :  06:56:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Harneshaug. Tilbake fra ferie?
Jeg har prøvd Hippogrip (før jeg prøvde barfot) og det høres ut som en god ide å prøve. Hesten min var overhodet ikke sårbeint og store deler av sålen blir vektbærende sammen med hovveggen på samme måte som en barfothest. Problemet er at lamellene kan bli enda mer strekt ut når hoven vokser siden skoen ikke "holder hoven sammen" slik som en jernsko. Derfor er det lurt å sko ofte, men hippogripskoene er veldig holdbare og kan heldigvis brukes flere ganger.
Hvis lamellene er dårlige og hesten har White Line Disease kan det være vanskelig å bekjempe den når det blir dekket av hippogripsko. Jeg har slitt veldig med WLD og kan anbefale Keratex Nail Hole Disinfectant. Jeg begynte å bruke den for noen uker siden og nå smuldrer ikke lenger den hvite linjen opp, men vokser ut. (puh, endelig!) Nå skal jeg ha en runde med Hoof Hardener og så skal jeg begynne å bruke Hoof Gel. (keratex begge deler) Jeg har hørt om mange rundt her som har fått veldig bra resultater av dette. Jeg så forrige gang det regnet hvor mye mykere hoven ble med en gang den hadde vært utsatt for fuktighet i et par døgn. Nå som det er kjempetørt er hovene harde som stein og Hoof Gelen skal hjelpe å bevare den tilstanden også når den er utsatt for fuktighet. -Så verdt et forsøk.
Harneshaug nevnte urte/vitamin blanding, hva er det du bruker?
Gå til toppen av siden

monaco_image
» VIP

Skrevet - 24/07/2006 :  14:02:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ponnien jeg rei, gikk barfot fra hun ble bedekkt til en stund etter hun fikk føll. Det fungerte kjempebra! Høvene ble så mye bedre, og hun "fylte" aldri i beina mere(Hun har aldri fylt mye, men litt). Sårbeint ble hun heller ikke.

Men etter at føllet ble avvent, satte eieren på sko igjen... Aner ikke hvorfor. En gang skal jeg kjøpe henne, og da skal jeg ta av skoa igjen =)

Syns hester som fungerer uten sko, bør gå uten. Men blir hesten sårbeint over lengre tid, så er det ikke noe galt i å ha på skoa heller :)
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 24/07/2006 :  14:04:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei frkelin (-: Jepp jepp.. borte i 16 dager, aaalt for lenge he he.. godt å komme hjem!
Så flott at du har prøvd Hippo, kunne du tenke deg å si litt mer om hva du synes om de? Jeg kommer ikke til å sette de på enda, må få balansert høvene først og så må jeg finne en hovslager som er brukendes... det kryr ikke av de her akkurat /-:
Jeg har heldigvis ikke vært plaget med hverken WLD eller sure ting av noe slag (-; men har kjøpt meg både hardner og gel jeg også!
er på tur i stallen nå og skal starte behandlingen. Det skal jo påføres hver dag og det får være grenser for hva jeg skal pålegge svigerfar når jeg drar på ferie he he...

Jeg bruker Joint supplement og feet relief urtene fra Happy Horse. De har hun fått i 3 uker nå og jeg må si (håper det ikke er bare ønsketenkning) at jeg synes jeg merker forbedring. Hun beveger seg ledigere og før var det "knepp, knirk og knark" for hver gang hun flyttet en fot. Om det er fordi det er varmere i været nå.. hm.. vet ikke?
Blir i alle fall spennende å se, skal holde på i 2 mnd til. Det skader i alle fall ikke å prøve og selv om det er dyrt vil jeg jo så veldig det meste for jenta mi...

Blir spennende å se med hovproduktene også, vi må holde hverandre oppdatert!

monaco_image
» VIP

Skrevet - 24/07/2006 :  14:23:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Forresten så er det konkurransehester på høyt nivå som går barfot. På Norway Grand Prix, var det en hingst for noen år siden, som fikk plassering i sprang, om jeg ikke husker helt feil. Han gikk barfot.

Er ikke barfot-entusiast egentlig, men hvis en hest fungerer bra barfot, hvorfor da sko den?
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 24/07/2006 :  18:17:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, mer om Hippogrip...:
Jeg brukte dem en stund før jeg tok av skoene men de var litt vanskelige å få tak i. Jeg var veldig fornøyd om sommeren, men vinterskoene har ikke bra nok brodder etter min mening. Ikke godt nok for bratte bakker med is iallefall og det var det endel av der jeg sto da. Fordelen er at de ikke kladder i likhet med barfothøver.
De er VELDIG slitesterke! Så om man skor ofte, kanskje så mye som hver 3 uke, bør de holde 3 skoinger. Jeg ville nok skodd ofte fordi, som jeg nevnte får høvene lett sleng og strukket hvit linje siden de ikke blir holdt sammen av skoen. Jeg visste ikke så mye om høver den gang som jeg gjør nå, men det er en god mellomting mellom barfot og jernsko. Med en god rosesaks (!) kan de klippes til riktig fasong. De dekker store deler av sålen også så vekten blir fordelt mellom hovvegg og såle.
Smeden min hadde litt problemer med å få dem av igjen! De sitter veldig bra på. Om en søm forsvinner, eller om hesten tråkker på framskoen sin så smetter den bare tilbake igjen. På samme måten kan ikke smeden trekke dem av på vanlig måte, men må løsne en og en søm. Jeg vet om en del som har brukt disse på langtur med hest fordi det ikke er så lett for hesten å miste dem. Det var ingen sømgang, dvs at skoen er ikke myk slik at det blir bevegelse i sømmene når hesten går. Det var smeden min veldig opptatt av. Dermed er det ingen støtdemping i selve skoen, men hoven får mulighet til å fungere som støtdemper slik den gjør som barfot.
Hvis jeg trenger å sko hesten min igjen - når den ikke har wld -skal jeg prøve å få tak i Hippogrip igjen. Du har vel nettsiden deres?: www.softlife.se

Gå til toppen av siden

LilleMarie

» VIP

Skrevet - 24/07/2006 :  21:11:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nå har jeg ikke satt meg spesielt inn i barfotverden, og vet strengt tatt ikke om jeg kommer til å gjøre det heller.

Jeg mener ikke å kritisere akkurat deg, men det er akkurat dette som gjør at så mange misforstår hele barfotgreia.

Kopi av melding:
...HVorfor begynte man i det hele tatt å sko hesten?

Her har jeg hørt en annerledes "teori" enn den Kurre kom med.
For lang tid tilbake, da de "fine" menneskene i samfunnet startet med å ha hestene sine på boks (de gikk uten sko) kom det problemer med sopp, sur stråle o.l. pga at de stod inne i møkk og tiss (de møkket sikkert, men noe blir det tidvis uansett). Fordi de stod inne på boks ble også hornproduksjonen for lav og da fikk de problemer med sårbeinthet og for stor slitasje. Jeg synes denne teorien høres ganske riktig ut, men det kan også være så mye annet.

Kopi av melding:
I mange tilfeller (f. eks i et jeg nettopp så, skal forklare senere) mistenker jeg at ønsket om å holde hesten "barfot fordi det er så naturlig" like gjerne bunner i et økonomisk forhold om å ønske å slippe å bruke en dyr hovslager ?

Dette er veldig mulig er en faktor hos noen, men da har de ikke forstått noen ting. Jeg må ut med 800 kr hver måned for trimming av hovene til min hest, i motsetning til ca 800 hver 6. uke/annenhver måned når han hadde sko.

Kopi av melding:
Å gå noen kurs for deretter å skulle trimme høvene selv er for meg helt uhyrlig useriøst ovenfor hestens bein. HVordan skal jeg noen gang få samme kunnskapen som den gode hovslageren vår, liksom? Og høver er jo så viktig! Alle har vel hørt uttrykket "ingen hov-ingen hest"?

Det er virkelig mange hovslagere som ikke har all denne kunnskapen, derfor blir skoing noen ganger veldig ille. Jeg snakker både om utdannede hovslagere og selvlærte. Hvis man satser på å ha hesten barfot, så er det høyst nødvendig og sette seg inn i hovens oppbygning og funksjon, og få hjelp av en kvalifisert barfottrimmer. Går du barfot, så er du garantert (forhåpentligvis) dypt interessert i hovens funksjoner og finesser at du vil suge til deg alt mulig av informasjon. Du vil studere hover på alle hester du ser, og lære. Du VIL lære. Da kan man få all verdens kunnskaper, og sammen med erfaring er det gull verdt.

Kopi av melding:
Og det at hestene til tider er sårbeinte og at det da er "bare" å endre bruken litt, eller gi dem fri etc- for mange av de hestene jeg har sett, vil det medfølge at hestene ikke kan brukes i store deler av sommerhalvåret! LITT sårbeint er en underdrivelse for mange av de jeg har sett,- og eierene smiler og sier at det er helt normalt, og det går snart over, og at de bruker boots når de trener og alt det der,- men f***n,- dyrene har jo vondt når de går i luftegården jo! ER det naturlig hestehold, liksom?

Hvis hesten forblir sårbeint etter overgangsperioden er over, så er hesten trimmet feil og/eller den blir brukt på feil underlag utifra hva den er vant til. Skal du bruke hesten på grus og stein, må dette underlaget være blant det hesten går på til daglig. Du kan ikke ha hesten på gress 24/7 og forvente at den da skal fungere uten problemer på grus og stein.

Kopi av melding:
Men det skremmer meg, for jeg tror slett ikke at dette er det eneste tilfellet, og det at barfothest blir en bølge som det er lett å hoppe på, også for slike hesteholdere tror jeg vil påføre ganske mange hester mye smerte. OG om det ikke er bra for hesten å gå med jernsko, så kan det umulig være særlig bra for dem å gå med slike smerter heller!

Fin tanke men mye tvilsom utførelse er kanskje en kort oppsumering?

Opprinnelig postet av LisaFi

Her er jeg enig med deg, smerte kommer av uvitenhet. Men dessverre vil dette forekomme både med og uten sko. Jeg føler bare at den tvilsomme utførelsen av naturlig beskjæring har kommet bedre frem enn den tvilsomme delen av skoing, nettopp fordi det er "nyere tenking" - eller gammel tenking som er tatt frem igjen

Redigert pga skrivefeil

- Marie & Lipdonn -
Redigert av - LilleMarie den 24/07/2006 21:15:51 Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 25/07/2006 :  21:04:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Hei Lippdon!

Jeg skjønner godt hva du mener, men jeg frykter at det er langt ifra de færreste som synes barfothest er topp, som virkelig vet hva de holder på med. Og det eksemplet jeg nevnte, med at den nyfrelste barfotdamen ikke engang "så" at hesten var så sårbeint at den hadde store smerter, er veldig betenkelig, synes jeg. Vet ikke om hun trimmet selv, det er jo skummel tanke nok, men skummel tanke er også det at det er personer med så lite hestekunnskap at de faktisk ikke klarer å se at hesten GÅR unormalt,- hvordan kan man klare å se om det man faktisk gjør er bra eller dårlig da? huff..

Ellers tror nok jeg også at idealet hadde vært at hestene hadde sluppet å ha sko på. I danmark, for eksempel, som er et land vi ellers liker å sammenligne oss med, er jo forutsetningene for barfot hestehold helt annerledes! Jeg er selv medeier i ei travhoppe som ble importert til Norge som treåring, og hun hadde aldri hatt sko på før hun kom til Norge.
Dette fordi treningsforholdene der hun hadde vært oppstallet besto av finsand, og det ikke var frost å snakke om over vinteren som ga problemer med feste etc. Når hun kom til oss, derimot er grusen vi trener på noe grovere, samt at vi må noen biter over asfalt. Så etter kun kort tid, (etter faktisk å ha vært barfot hele livet..) tok treningsforholdene våre knekken på det som var igjen av hov, og vi måtte sette på sko. Ikke fordi vi VILLE sko for enhver pris, men fordi boots er uaktuelt i en travel travtreningsstall med hurtigkjøring som krever endel balansering av hesten etc fungerer det heller ikke, og fordi at hesten skulle slippe å gå rundt sårbeint og ulykkelig.

I den perfekte verden hadde selvfølgelig Norge vært Danmark, og vi hadde hatt muligheten til å brukt hesten på en måte som muliggjør barfothold, og hesten kunne ha fått fri, eller gått i trening med boots.

Men det lar seg bare ikke gjøre. Vi har en hest som må kunne trenes optimalt til enhver tid, og har ikke mulighet til å flytte til et annet sted akkurat nå, eller endre treningsforholdene stort der vi er, så da får det bli sånn...

Vinter er det jo også i Norge, og selv om det for mange, som kanskje ikke er avhengige av å måtte trene utendørs i all slags vær, og under all slags føreforhold- ofte i store hastigheter - fungerer greit med boots med pigger, så GÅR det bare ikke med traverne.
Skulle vi være nødt til å gi hestene fri, eller måtte legge om treningsopplegget radikalt i lengre perioder, ville det ført til tap av hesteeiere på stallen, fordi de hadde flyttet hestene til noen andre, som hadde fullført treningsopplegget, og fått dem til start tidligere.

Det er litt av bakrunnen til at p.t er lite aktuellt for meg å sette meg for mye inn i noe som jeg ikke klarer å se skulle blitt aktuellt for mine hester i overskuelig framtid. Ikke fordi jeg mener ideen er så himla feil, eller at det er helt umulig å gjennomføre, (med godviljen til, og aksept for tidvise tap av bruksområder for mine hester, i alle fall), men fordi det er usannsynlig at det skulle fungere for meg.

Skeptisimen min grunner som overfor forklart i det jeg har sett av "jalla-barfot", som jeg nok tror er et stort problem for troverdigheten til dere som faktisk er seriøse...

Gå til toppen av siden

LilleMarie

» VIP

Skrevet - 26/07/2006 :  20:05:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har full forståelse på din skepsis til disse barfotmenneskene som ikke kan det de gjør, og som heller ikke har noen som kan det de driver med, til å hjelpe seg. Det må man være skeptisk til, men dessverre vil det alltid være slike folk ute og gå.

Jeg er også fullt klar over at det ikke er mulig på de fleste travhester, nettopp fordi det tar en del tid og bootsen kan være farlig å bruke. Jeg er for all del ikke i mot skoing, om det gjøres på en profesjonell måte.

Selv om det ikke er aktuelt for deg nå, så får man allikevel stort utbytte av å lese bøkene til Jamie Jackson og Pete Ramey.

Nå husker jeg ikke mer av hva du skrev, for jeg la det inn før jeg hadde skrevet alt, og måtte redigere det

- Marie & Lipdonn -
Redigert av - LilleMarie den 26/07/2006 20:17:55 Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 28/07/2006 :  09:37:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hmm, er både for og imot skoing jeg Har selv hest som blir skodd, men det er ikke helt problemfritt dessverre, så jeg har mang en gang tenkt tanken på om hun ville fungert som barfothest. Hun mister nemlig sko i ett kjør, føler nesten det blir verre og verre. I beg. da jeg hadde henne satt de 6 uker, og hun mistet aldri før hovslageren kom altså hver 6.uke og skodde. Men så datt de av, gjerne etter turridning/bading (tilfeldig?) og spesiellt bakhøvene er blitt flyssete og stygge fordi di måtte skos så ofte (hele tiden nye sømmer/hull, får aldri tid til å vokse) I følge hovslageren er det så vidt plass til å feste sømmene, han må feste dem langt nede, og dermed går det ikke lange stunden før de detter av Uten at jeg har så mye peiling på det (overlater det til hovslageren, som er meget dyktig), så kan det virke som en "ond sirkel" der jo mer hun mister jo værre blir høvene og da mister hun enda mer fordi det er så dårlig feste! (dårlig formulert, håper noen forstår poenget:p) Altså hun mister fordi høvene er dårlig fordi hun blir skodd så ofte fordi hun mister (hehe, veeeldig godt forklart, eeh) Har t.o.m brukt et spesial stoff til flere hundre kr i skoingen, for å få bedre feste osv osv.. Utrolig tungvindt, ikke minst det at det ofte er problematisk å få tak i hovslageren. For å gå rundt med 3 sko i mange dager er i alle fall ikke bra. Dessuten lager skomisting i tide og utide problemer for trening, og ikke minst stevner Grrr...
Ok, nå skal jeg ikke bable i vei om alle problemene med skoing og misting, men gjerne komme til poenget
Hvis jeg skal ha henne som barfot-hest skal jeg selfølgelig sette meg inn i saker og ting (dvs lese, lese, lese, spørr osv) men lurte bare litt på.
Veldig kort sagt: Er det mulig for en konk. spranghest i full trening å bli barforhest uten at stevnesesongen ødelegges (er nemlig redd for å bli stående med en hest som ikke kan brukes til ditt og datt pga barfot)? Hun går i motsetning til mange andre konk.-hester, ute på gressmarker dagen lang, og etter som jeg har hørt er utegang viktig hvis en skal holde barfothest.
Nå i beitesesongen går hun uten sko på bakbeina og virker aldeles ikke sårbeint. Er likevel litt skeptisk til å ri tur på asfalt og grus *tenk om hun har vondt uten at jeg merker det*
Nå er det ikke lenge til første stevne etter beite, og en framsko er løs, hovslageren er vekkreist. Må i så fall skaffe en annen, som jeg ikke stoler fullt så mye på kan sakene sine (siden hun sliter litt med bakhøvene, ikke bare-bare å smelle på en sko) Lurer virkelig på å bare drite i skoene, la henne gå barfot. Noen som har litt greie på saker som tror det hadd fungert bra? (utifra slik som jeg har beskrevet hesten og situasjonen) Har alltid vært litt skeptisk til å ha en hest i full trening og stevner osv uten sko.
Rei av og til med boots før med gamle-hesten min, gjerne når en sko var mistet så var det veldig greit å hive på en slik og unngå sårbeinthet fram til hovslageren kan komme. Dessverre fikk han store gnagsår som ble betente pga disse Siden det har jeg holdt avstand til disse, samtidig som de er så vanskelige å ta av og på (kommer seg nok med trening altså... men må innrømme jeg syns det er tungvindt). Vil i alle fall ikke risikere å få slike sår igjen, det ødela masse av stevnesesongen og tok uker på å bli bra igjen Og disse bootsene passet i strl, hadde t.o.m bandasjer o.l for å fylle ut slik at de ikke flakset av i første sving (erfart det og:p) Gnagsåret var foressten etter den reimen på hovballene/der under kodeleddet (husker ikke nøyaktig hvor reimen satt:s)
Hmm, er som sagt veldig usikker til hva jeg skal gjøre! Enten sko henne igjen nå og håpe at høvene er vokst seg såpass sunne o.l nå på beite uten, at det er bedre feste slik at skoene i alle fall holder noen uker. Eller prøve uten, til tross for skeptisken ang. at hun ikke vil fungere på trening/stevner slik som nå pga evnt. sårbeinthet!
Beklager at jeg har skrevet så masse, burde kanskje vurdert å formulert problemstillingen litt kortere, hehe, men håper noen forstod poengene:)
Takknemlig for svar fra flinke folk her

Opprinnelig postet av Svalgårds-Cheri

Høres ut som om hesten din ville hatt godt av å gå uten sko, enten for en periode eller hele tiden. Skal ikke skryte på meg å ha erfaring med barfot spranghest, har kun hoppa noen småhinder på maks 80cm med og uten boots(easy-boots og swiss). Gikk fint det, men det blir vel ikke helt det samme som å virkelig satse innen sprang Hvordan er underlaget på banene der du trener og konkurerer? Enkelte hester takler det meste av underlag fra første stund, mens andre trenger lang tilvenning og kanskje vil trenge boots på steinete veier alltid. Noen funker fint selv om høvene ikke blir riktig verket, mens andre igjen ømmer selv om høvene er korrekt trimma. Det er veldig individuelt, og det er mye som spiller inn, bla hvordan den enkelte hov har hatt det før, evt lidelser som forfangenhet(ulike grader fra omtrent umerkbart til full krise), leveforhold, fôring, bruk, beskjæring, skoing, rase osv.
Det er best å prøve seg fram og se hvordan det går. Flott at du er interessert i å suge til deg alt av info, for det er viktig å sette seg godt inn det. Hvis du nå tar av skoene, og det skulle vise seg å hemme dere i trening og konkuranse, så er det bare å sette på sko igjen og vente til stevnesesongen er over. Det er aldri for sent å snu
Hvilke boots var det du prøvde, og som førte til gnagsår? Bootsa jeg bruker er easyboos, og det gir ikke gnagsår så lenge stroppen bak ikke dras for høyt opp. Den skal ikke stramme over annet enn hard hov, hvis ikke blir hesten nummen i beina og synst det er ekkelt, og det kan sikkert gnage over tid.
Bestemmer du deg for å prøve hesten uten sko, så spør ivei her inne på nettet, så meget mulig kan noen hjelpe deg. Vi har også barfotlista, men det er til tider ganske utrilvelig der inne pga en konge på haugen med et noe ustabilt lynne. Men de aller fleste som skriver der inne er svært oppegående på barfot, og kommer med gode svar på det meste.
Lykke til i stevnesesongen da, om det nå blir med eller uten sko på hesten
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.